Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Maanenschijn

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Maanenschijn »

Zita schreef:Hebben GG'ers ook zo'n principiële moeite met overstappen als de overstap juist NAAR de GG wordt gemaakt?
Eén van de GG’s in mijn omgeving heeft de laatste jaren overstappers gehad uit OGG, GGiN en een aantal uit een vrije/zelfstandige gemeente bestaande uit één familie. Ook is er instroom in die gemeente uit een nabijgelegen GG, maar dat is ingewikkeld ivm onderlinge afspraken tussen die gemeenten.

Ik hoor dat deze mensen ook van harte welkom zijn, de kerkenraad van de ontvangende GG men naar de motieven vraagt, maar er geen pijn of moeite wordt gevoeld dat er mensen bij komen. Wat ik waarneem is dat zien vertrekken veel lastiger is dan zien komen.

In deze hele discussie merk ik dat menselijke en praktische motieven vermengd lijken te zijn met geestelijke. Het is een menselijk gevoel dat je liever hebt dat men bij jouw ‘club’ wil horen, dan dat men bij je weg gaat. Ik heb soms de indruk dat er geestelijke motieven gezocht worden bij dat menselijk gegeven. Dat haal ik onder meer uit de waarneming die ik hierboven heb geschetst.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Piet Puk schreef:
Zeker, daarom lezen ze in jouw gemeente vrij regelmatig preken van ds. C. Harinck en ds. R. Kattenberg en af en toe ds. Van der Net? Je kent me inmiddels(dit is wat cynisch), maar het is dus wel danig beperkt en zeker voor hedendaagse predikanten. Want anders krijg je wel een telefoontje van de eigen leden en anders wel van de consulent.

Dus dat er preken van predikanten buiten de GGiN gelezen worden komt echt wel ergens vandaan.
Volgens mij zijn de ambtsdragers prima in staat om zelf ook onderscheid te kunnen maken in de preken die ze lezen. De preken die ze lezen zullen overeen moeten stemmen met de leer die ze voor staan. Daarbinnen hebben ze zelf deze beslissingen te maken. Dit kun je zo bij je kerkenraad verifiëren. Je meent serieus dat een consulent van 7 gemeenten 2 diensten per zondag nagaat welke preken er gelezen worden? Ik stel voor dat je het eerst even uitzoekt, want je zit nu echt mis.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef:Ik heb soms de indruk dat er geestelijke motieven gezocht worden bij dat menselijk gegeven. Dat haal ik onder meer uit de waarneming die ik hierboven heb geschetst.
In het groene boekje wat ik van je te leen heb, is het een enorm issue of je 'kerkelijk' of 'niet-kerkelijk' bent. De ene groep (voornamelijk de onkerkelijken) probeert de ander voortdurend te overtuigen van zijn/haar gelijk en dat niet allemaal in goede harmonie.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Simon0612 schreef:
Piet Puk schreef:
Zeker, daarom lezen ze in jouw gemeente vrij regelmatig preken van ds. C. Harinck en ds. R. Kattenberg en af en toe ds. Van der Net? Je kent me inmiddels(dit is wat cynisch), maar het is dus wel danig beperkt en zeker voor hedendaagse predikanten. Want anders krijg je wel een telefoontje van de eigen leden en anders wel van de consulent.

Dus dat er preken van predikanten buiten de GGiN gelezen worden komt echt wel ergens vandaan.
Volgens mij zijn de ambtsdragers prima in staat om zelf ook onderscheid te kunnen maken in de preken die ze lezen. De preken die ze lezen zullen overeen moeten stemmen met de leer die ze voor staan. Daarbinnen hebben ze zelf deze beslissingen te maken. Dit kun je zo bij je kerkenraad verifiëren. Je meent serieus dat een consulent van 7 gemeenten 2 diensten per zondag nagaat welke preken er gelezen worden? Ik stel voor dat je het eerst even uitzoekt, want je zit nu echt mis.
Ik reageer wel op je mail(of PB), dat gaat beter werken dan via dit topic.
Refiosi

Bericht door Refiosi »

Zita schreef:Hebben GG'ers ook zo'n principiële moeite met overstappen als de overstap juist NAAR de GG wordt gemaakt?
Dat weten we niet want die zitten hier niet of nauwelijks. :hum

Daarbij is het ook nog eens off-topic ;)
GGotK

Bericht door GGotK »

Herman schreef:Voor de goede. Dit topic gaat over motieven van mensen die overstappen en niet over de kwalificaties die anderen daar aan geven!
Aangedragen motieven tot nu toe:

- praktische motieven, bijvoorbeeld geen gezeur meer was over het hebben van televisie of dragen van een broek (bij vrouwen)
- wantrouwen, ook tav iemands bekeerde staat
- geen/te weinig aanbod van genade
- standen/bekeringsschema's etc.
- problemen met kerkenraad/kerkstructuur
- ...
DDD

Bericht door DDD »

Natuurlijk. Dat is nog veel vervelender. Het is jammer als een gemeente krimpt, maar nog veel naarder als er allerhande vreemde leer binnenkomt. En dat is toch vaak wel de praktijk.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:
Natuurlijk. Dat is nog veel vervelender. Het is jammer als een gemeente krimpt, maar nog veel naarder als er allerhande vreemde leer binnenkomt. En dat is toch vaak wel de praktijk.
Het is ook vervelend als je als gemeente altijd tot het gematigde midden behoorde en er vervolgens mensen uit rechtse GG's overkomen die binnen een tijdsbestek van 10 jaar de gemeente verder verlinksen, tot in de kerkenraad aan toe.

10/15 jaar geleden werden er hier vrijwel alleen Catechismuspreken gelezen van predikanten als wijlen ds. Van Haaren, wijlen ds. A.F. Honkoop en ds. J. Karels en oud-predikanten zoals wijlen ds. Bac en wijlen ds. Paul. Tegenwoordig zien ze bijna water branden als je laat blijken dat je naar zulke gedegen uitleg terug verlangt.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Maanenschijn schreef:
Eén van de GG’s in mijn omgeving heeft de laatste jaren overstappers gehad uit OGG, GGiN en een aantal uit een vrije/zelfstandige gemeente bestaande uit één familie. Ook is er instroom in die gemeente uit een nabijgelegen GG, maar dat is ingewikkeld ivm onderlinge afspraken tussen die gemeenten.

Ik hoor dat deze mensen ook van harte welkom zijn, de kerkenraad van de ontvangende GG men naar de motieven vraagt, maar er geen pijn of moeite wordt gevoeld dat er mensen bij komen. Wat ik waarneem is dat zien vertrekken veel lastiger is dan zien komen.

In deze hele discussie merk ik dat menselijke en praktische motieven vermengd lijken te zijn met geestelijke. Het is een menselijk gevoel dat je liever hebt dat men bij jouw ‘club’ wil horen, dan dat men bij je weg gaat. Ik heb soms de indruk dat er geestelijke motieven gezocht worden bij dat menselijk gegeven. Dat haal ik onder meer uit de waarneming die ik hierboven heb geschetst.
Goeie waarneming en heel herkenbaar.
JvW

Bericht door JvW »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:
Het is ook vervelend als je als gemeente altijd tot het gematigde midden behoorde en er vervolgens mensen uit rechtse GG's overkomen die binnen een tijdsbestek van 10 jaar de gemeente verder verlinksen, tot in de kerkenraad aan toe.

10/15 jaar geleden werden er hier vrijwel alleen Catechismuspreken gelezen van predikanten als wijlen ds. Van Haaren, wijlen ds. A.F. Honkoop en ds. J. Karels en oud-predikanten zoals wijlen ds. Bac en wijlen ds. Paul. Tegenwoordig zien ze bijna water branden als je laat blijken dat je naar zulke gedegen uitleg terug verlangt.
Wat let je om over te stappen naar een rechtse GG?
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
GerefGemeente-lid
Verbannen

JvW schreef:
DDD schreef:

Wat let je om over te stappen naar een rechtse GG?
De grensregels binnen de GG.

Dat is de enige GG-regel waar ik moeite mee heb.
refo

Bericht door refo »

En iedere maandag zet je hier neer: "Het was een zeer goede zondag." Wat wil je nog meer?
GerefGemeente-lid
Verbannen

refo schreef:En iedere maandag zet je hier neer: "Het was een zeer goede zondag." Wat wil je nog meer?
Dat de leespreken diverser zijn. Gisteren ging het met name om de middagdienst. Vandaar.

Maar goed, graag zou ik nog aan het antwoord richting @JvW willen toevoegen dat ik het ook zeer op prijs stel dat er veel verschillende predikanten op onze preekstoel staan en dat dat ook een reden is waarom ik me nog steeds in de gemeente thuis voel.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

refo schreef:En iedere maandag zet je hier neer: "Het was een zeer goede zondag." Wat wil je nog meer?
Dat de leespreken diverser zijn. Gisteren ging het met name om de middagdienst. Vandaar.
waarmee je een geroepen knecht van de Heere die gisterochtend voorging afserveerd....
Of is het curatorium ook te links?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Bertiel schreef:
waarmee je een geroepen knecht van de Heere die gisterochtend voorging afserveerd....
Of is het curatorium ook te links?
Welnee. Ik kan ook weleens wat minder naar een predikant luisteren. Dat kan zowel aan de zender als aan de ontvanger liggen. Daarnaast is het helemaal niet erg om graag leespreken van alle richtingen van je kerkverband te willen horen.

Dat heeft allemaal niets met afserveren te maken. Laten we gewoon nuchter blijven, en elkaar niet met dergelijke termen om de oren slaan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie