Eén van de GG’s in mijn omgeving heeft de laatste jaren overstappers gehad uit OGG, GGiN en een aantal uit een vrije/zelfstandige gemeente bestaande uit één familie. Ook is er instroom in die gemeente uit een nabijgelegen GG, maar dat is ingewikkeld ivm onderlinge afspraken tussen die gemeenten.Zita schreef:Hebben GG'ers ook zo'n principiële moeite met overstappen als de overstap juist NAAR de GG wordt gemaakt?
Ik hoor dat deze mensen ook van harte welkom zijn, de kerkenraad van de ontvangende GG men naar de motieven vraagt, maar er geen pijn of moeite wordt gevoeld dat er mensen bij komen. Wat ik waarneem is dat zien vertrekken veel lastiger is dan zien komen.
In deze hele discussie merk ik dat menselijke en praktische motieven vermengd lijken te zijn met geestelijke. Het is een menselijk gevoel dat je liever hebt dat men bij jouw ‘club’ wil horen, dan dat men bij je weg gaat. Ik heb soms de indruk dat er geestelijke motieven gezocht worden bij dat menselijk gegeven. Dat haal ik onder meer uit de waarneming die ik hierboven heb geschetst.