Oorlog in Oekraine

helma

Re: RE: Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door helma »

Ararat schreef:
Zeeuw schreef:
Tiberius schreef:
J.C. Philpot schreef:Het NRC meld:
Ondertussen zet Oekraïne een vreemdelingenlegioen op, waarvoor ook 200 Nederlanders zich hebben aangemeld.

Er is nog ruimte, dus de voorstanders hier van oorlog kunnen zich nog aanmelden (als jullie dat nog niet hebben gedaan).
Ik sluit me liever bij Anonymous aan, de internationale hackergroep. Daar ligt meer mijn kracht.
Niet bij een internationale gebedsgroep toevallig?
Bestaat een initiatief als dit in jouw omgeving?
Als je serieus geïnteresseerd bent weet ik wel een Internationale gebedsgroep ( de oorlog is nu een van de onderwerpen, maar het is met name ontstaan vanuit de noodzaak om te bidden voor een opwekking). Het is Engelstalig.
Tiberius
Administrator

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Tiberius »

Ter info voor Zeeuw en Ararat:
Morgen, woensdag 2 maart, houden de PKN en KRO-NCRV in de Domkerk te Utrecht samen een gebedsmoment voor vrede en recht in Oekraïne.
De korte viering vindt plaats om 17.30 uur en wordt live uitgezonden op NPO2.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

De theorie over de corridor tussen De Krim en de Donbas lijkt te gaan kloppen, zoals op de onderstaande kaart te zien is. Ze zullen alleen de omgeving van Mariopol nog moeten innemen.

Huidige stand van zaken:
Afbeelding

Bron: nu.nl
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ararat

Re: RE: Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Ararat »

helma schreef:Als je serieus geïnteresseerd bent weet ik wel een Internationale gebedsgroep ( de oorlog is nu een van de onderwerpen, maar het is met name ontstaan vanuit de noodzaak om te bidden voor een opwekking). Het is Engelstalig.
Dankjewel voor het aanbod Helma! Ik was eigenlijk vooral nieuwsgierig naar de ervaringen van Zeeuw op dit gebied. Ik vind het wel een erg mooi initiatief, m'n gevoel zegt ja, m'n verstand (oa vanwege gebrek aan tijd en de overigens logische engelstaligheid) zeggen op dit moment nee.

@Tiberius: ook dank voor de mooie tip!
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

https://www.nporadio1.nl/podcasts/de-da ... in-rusland

Podcast (20 min) met interviews met mensen die in Rusland wonen. De Russen word wijsgemaakt dat de het ingrijpen alleen in de Donbas is, en dat ze door Oekrainers als bevrijders worden ingehaald. Het gebruik van het woord oorlog of invasie is ten strengste verboden in de media.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
KDD

Bericht door KDD »

Zo ging het een maand geleden:

TALLINN - Duitsland blokkeert Estland, bondgenoot van de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie, van militaire steun aan Oekraïne door te weigeren vergunningen af te geven voor de export van wapens van Duitse oorsprong naar Kiev, omdat het zich schrap zet voor een mogelijke Russische invasie, meldde The Wall Street Journal op vrijdag.

In tegenstelling tot de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Polen en andere bondgenoten, heeft de Duitse regering geweigerd dodelijke wapens rechtstreeks naar Oekraïne te exporteren. Duitse functionarissen zeiden dat de impasse het gevolg is van een al lang bestaand beleid met betrekking tot wapenexport naar gespannen regio's.

"Het principe voor wapenexport is altijd hetzelfde - of ze nu rechtstreeks uit Duitsland of uit derde landen komen - en er is in dit stadium geen toestemming voor verleend", aldus een woordvoerder van de Duitse regering. "Het is op dit moment niet mogelijk om de uitkomst van het proces in te schatten", voegde hij eraan toe.

(…)

https://www.baltictimes.com/germany_blo ... o_ukraine/
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Lijkt me gedateerde informatie.
Van Ewijk

Bericht door Van Ewijk »

In principe ben ik bereid om de wapens op te nemen maar dan wel op en voor Nederland grondgebied.
Ik heb een zorgplicht tegenover mensen hier en hoe kort door de bocht het ook klinkt, ik ga niet de oorlog van een buitenlandse mogendheid uitvechten.
Anderzijds denk ik ook niet dat welke krijgsmacht dan ook op mij zit te wachten met mijn 45 jaar en hangbuik.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
KDD

Bericht door KDD »

Herman schreef:Lijkt me gedateerde informatie.
Ja, ongeveer een maand oud
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Hierbij een korte analyse van Rob de Wijk over zowel de Russen als Europese politici.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... ine-europa
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 01 mar 2022, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: Rationeel handelen is het beste inderdaad en ik vertrouw dat er genoeg politici en diplomaten zijn die weten wat ze doen. Rationeel optimaal handelen is niet perse opties al bij voorbaat buitenspel zetten (militair bijspringen in een land wat er letterlijk om vraagt). Ik weet echt te weinig van geopolitiek onderhandelen en handelen af om te weten wat wel rationeel optimaal is, maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat heel duidelijk lief blijven voor een aggressor dat is.
Ik zie vooral Europese politici die over elkaar heen buitelen met emotionele uitspraken.

We hoeven niet lief te zijn voor Rusland, en dat zijn we ook niet. Rusland is binnen korte tijd financieel uitgeput.

Ik begrijp niet het verlangen van velen om militair in te grijpen. In de periode na '45 hebben alle partijen nadrukkelijk ervoor gezorgd om niet rechtstreeks met elkaar in oorlog te komen vanwege de vergaande implicaties van een nucleaire oorlog. Nu lijkt dat door velen vergeten.
Henk J

Bericht door Henk J »

Ambtenaar schreef:
parsifal schreef: Rationeel handelen is het beste inderdaad en ik vertrouw dat er genoeg politici en diplomaten zijn die weten wat ze doen. Rationeel optimaal handelen is niet perse opties al bij voorbaat buitenspel zetten (militair bijspringen in een land wat er letterlijk om vraagt). Ik weet echt te weinig van geopolitiek onderhandelen en handelen af om te weten wat wel rationeel optimaal is, maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat heel duidelijk lief blijven voor een aggressor dat is.
Ik zie vooral Europese politici die over elkaar heen buitelen met emotionele uitspraken.

We hoeven niet lief te zijn voor Rusland, en dat zijn we ook niet. Rusland is binnen korte tijd financieel uitgeput.

Ik begrijp niet het verlangen van velen om militair in te grijpen. In de periode na '45 hebben alle partijen nadrukkelijk ervoor gezorgd om niet rechtstreeks met elkaar in oorlog te komen vanwege de vergaande implicaties van een nucleaire oorlog. Nu lijkt dat door velen vergeten.
Biden opereert wat dat aangaat verstandiger, hij stelt stevige sancties in maar gaat niet onnodig escaleren. Wel is het wat laat, als Biden eerder harder was opgetreden had Poetin zich misschien bedacht.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: En mijn probleem met jouw analyse is dat hij gedreven lijkt door angst voor gevolgen voor de EU op korte termijn, zonder de enorme gevolgen voor zowel de EU als ook voor de bevolking van Oekraïne op lange termijn mee te wegen.
Waarom denk je dat na '45 de NAVO en het Warschaupact directe confrontatie hebben vermeden?
Natuurlijk kan de eerste uitgangspositie beter. Daar ben ik het mee eens. Maar angst voor een pestkop is een slechte raadgever.
Jij en @huisman hebben het over angst. Het gaat niet om angst, het gaat om gezond verstand. Ik verwijs graag naar mijn eerdere opmerking over de Koude Oorlog. Misschien nog eens wat lezen over de MAD-doctrine?
Ik ben helemaal niet van mening dat er zoveel emotionele uitingen zijn. Het is voorspelbaar dat de EU niet akkoord gaat met invallen in democratische buurlanden. Dat is de afgelopen maanden meer dan genoegzaam duidelijk gemaakt. Het zou pas onvoorspelbaar zijn als de EU vervolgens Oekraïne succes en veel sterkte zou wensen en het daarbij zou laten.
Roepen dat Oekraïne lid moet worden van de EU is behoorlijk emotioneel. Ze voldoen bijvoorbeeld totaal niet aan de voorwaarden met betrekking tot de democratische rechtsstaat.

De EU gaat wel akkoord met invallen in dictaturen? Kennelijk wel, gezien de oorlogen en militaire operaties die het Westen is gestart de afgelopen decennia in verschillende landen.
CvdW

Bericht door CvdW »

Van Ewijk schreef:In principe ben ik bereid om de wapens op te nemen maar dan wel op en voor Nederland grondgebied.
Ik heb een zorgplicht tegenover mensen hier en hoe kort door de bocht het ook klinkt, ik ga niet de oorlog van een buitenlandse mogendheid uitvechten.
Anderzijds denk ik ook niet dat welke krijgsmacht dan ook op mij zit te wachten met mijn 45 jaar en hangbuik.
Ik ben blij dat velen in 1944 anders dachten, hoewel ik uw gedachte begrijp. 1944 en 2022 is niet met elkaar te vergelijken.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Henk J schreef: Biden opereert wat dat aangaat verstandiger, hij stelt stevige sancties in maar gaat niet onnodig escaleren. Wel is het wat laat, als Biden eerder harder was opgetreden had Poetin zich misschien bedacht.
Ik vind Biden verstandig opereren. Hij is overigens een van de weinige leiders die ook politiek actief was tijdens de Koude Oorlog. Dat is nu een groot voordeel. Europese politici hebben die ervaring niet. Gelukkig is Biden leider van de NAVO.
Plaats reactie