DDD schreef:[Bijbelse bronnen vallen te bespreken. Het gaat niet om bijbelse argumenten, maar om gevoelsargumenten. Zo begreep ik het althans. Ik denk dat groepscultuur en impliciete normenoverdracht daarbij een belangrijke rol speelt, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.
Als argumenten persoonlijk zijn, dan zijn ze dus kennelijk wel te formuleren, maar niet aan de Bijbel ontleend -als ik het goed begrijp-. Dat vind ik dan ook wel onduidelijk. Immers, ook het persoonlijke leven staat onder de beheersing van Gods openbaring.
Ik vind dat dus een lastige. We hebben bijbelse argumenten en gevoelsargumenten. Maar vergelijk je dan wel de goede zaken met elkaar? Volgens mij heb je bijbelse argumenten en niet bijbelse argumenten. Daarnaast heb je verstandelijke argumenten en gevoelsargumenten.
ik begrijp dus wel welke thematiek je wilt aansnijden, maar volgens mij is dat niet logisch en dus eigenlijk niet voor een ander te volgen.
Mijn belangrijkste conclusie is dat je nu 'impliciete normenoverdracht' en 'groepscultuur' als belangrijke verklaringen naar voren brengt. Dat zijn buiten bijbelse argumenten omdat ze het tot stand komen van een mening verklaren vanuit een sociologisch begrippenpaar.
De kern is echter dat eilander en vele anderen hier vanuit een geloofsovertuiging handelen. En die geloofsovertuiging is dan niet bedoelt als een set van samenhangende regels, maar een innerlijke houding van afhankelijkheid van God. En dan kom je op een spoor van bijbelse argumentatie. Mijn vraag aan dit forum is dan hoe je dat beargumenteerd kunt verwoorden.