Hoe is de uitslag geweest voor de diakenen?Objectief schreef:Als ik het aantal uitgebrachte stemmen op de ouderlingen tel, kom ik uit op 3737.
Aantal aanwezigen is dan: (3737/6) = 622+82 blanco stemmen is 704
Kwestie Opheusden
-
Re: Kwestie Opheusden
-
Met andere woorden: de herverkiezing van de ambtsdragers in de Ger. Gem. in Ned. te Opheusden zou ergens de schijn van oneerlijkheid kunnen hebben, al weten we dit niet zeker ...?Objectief schreef:Omdat ik als lid aanwezig was op de ledenvergadering wil ik daar nog iets over kwijt.
Er valt veel te zeggen over de gevolgde procedure bij de verkiezing van ambtsdragers i.v.m. het aftreden van de gehele kerkenraad.
Het is al misgegaan bij de brief met de kandidaten die naar de leden is gestuurd. Aan de linkerkant staat de opsomming van de afgetreden kerkenraadsleden en aan de rechterkant de overige kandidaten. Het was zorgvuldiger (en kerkordelijk correct) geweest als per ambt alle kandidaten onder elkaar in alfabetische volgorde zouden zijn vermeld.
Verder zijn alle afgetreden kerkenraadsleden betrokken geweest bij het beoordelen van de (ongenummerde!) stembiljetten en het telproces. Om alle schijn des kwaads tegen te gaan was het verstandig geweest als ambtsdragers uit de classis deze taak op zich zouden hebben genomen. Verder zijn de stemmen niet in het kerkgebouw geteld, maar in het dienstencentrum ernaast. In het kader van transparantie en voorkoming van de schijn des kwaads is het niet verstandig om te slepen met stembiljetten!
Overigens is met de aanwezige leden het totale aantal leden dat de presentielijst heeft getekend niet gecommuniceerd. Ook de kwaliteit van de bekendmaking van de uitslag liet te wensen over. Uit het aantal stemmen kan worden afgeleid dat er een kleine 700 mansleden hebben gestemd. Regulier zijn er bij ledenvergaderingen circa 350 leden aanwezig. We hebben het dus over een dubbele opkomst!
Verder: als je op de ledenvergadering begin december 2017 circa 95% van de stemmen krijgt en nu net iets meer dan de drempelwaarde, kun je dan de leden bedanken voor het in jou gestelde vertrouwen?
Laatst gewijzigd door kerkespraek op 11 apr 2018, 17:03, 4 keer totaal gewijzigd.
De bekendmaking rondom het aantal blanco stemmen of blanco stembiljetten was onduidelijk.
Dat maakt het ook ingewikkeld om vast te stellen hoeveel leden er waren.
Bij de diakenen waren 8609 geldige stemmen, 42 ongeldig en 239 blanco.
Ik ben een vrouw, dus kom niet in de gelegenheid om ambtsdragers te kiezen, vandaar mijn vraag; wanneer is een stem ongeldig? En 239 blanco, wat betekent dat? ( vind dat enorm veel) Weet je van te voren de kandidaten?Objectief schreef:De bekendmaking rondom het aantal blanco stemmen of blanco stembiljetten was onduidelijk.
Als je op een stembiljet 6 namen moet aankruisen, en je kruis er bv 4 aan, dan is dat stembiljet toch ongeldig?
-
Dus samen 8609+42+239=8890 Bij 28 kandidaten betekent dit dat er 8890:14=635 stemmers geweest moeten zijn.Objectief schreef:De bekendmaking rondom het aantal blanco stemmen of blanco stembiljetten was onduidelijk.
Vreemd is dat er bij de ouderlingen 643 stemmers geweest zijn! Wie kan dit verschil verklaren?
Nee. Dan zij er 4 geldige en 2 blanco stemmen uitgebracht.Laag schreef:Als je op een stembiljet 6 namen moet aankruisen, en je kruis er bv 4 aan, dan is dat stembiljet toch ongeldig?
Klopt. Op de laatste ledenvergadering alhier werd gezegd: "minder mag, meer niet."Wim Anker schreef:Nee. Dan zij er 4 geldige en 2 blanco stemmen uitgebracht.Laag schreef:Als je op een stembiljet 6 namen moet aankruisen, en je kruis er bv 4 aan, dan is dat stembiljet toch ongeldig?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
De getallen kloppen niet. Want bij 8609 stemmen (/14 / 2) zou je 307 stemmen nodig moeten hebben voor een meerderheid. En genoemde diaken die met een stem verschil is gekozen had 298 stemmen bij een minimale meerderheid van 297.Wet en Evangelie schreef:Dus samen 8609+42+239=8890 Bij 28 kandidaten betekent dit dat er 8890:14=635 stemmers geweest moeten zijn.Objectief schreef:De bekendmaking rondom het aantal blanco stemmen of blanco stembiljetten was onduidelijk.
Vreemd is dat er bij de ouderlingen 643 stemmers geweest zijn! Wie kan dit verschil verklaren?
De boekhouders zijn er maar druk mee...
-
Hadden ze beter even bij kunnen zeggen dat blanco stemmen niet meetellen bij de berekening hoeveel stemmen iemand nodig heeft om gekozen te zijn!Mistig schreef:Klopt. Op de laatste ledenvergadering alhier werd gezegd: "minder mag, meer niet."Wim Anker schreef:Nee. Dan zij er 4 geldige en 2 blanco stemmen uitgebracht.Laag schreef:Als je op een stembiljet 6 namen moet aankruisen, en je kruis er bv 4 aan, dan is dat stembiljet toch ongeldig?
---knip---
-
Beste Herman, het gaat niet om wie gekozen is maar om te berekenen hoeveel stemmers er aanwezig waren.Herman schreef:De getallen kloppen niet. Want bij 8609 stemmen (/14 / 2) zou je 307 stemmen nodig moeten hebben voor een meerderheid. En genoemde diaken die met een stem verschil is gekozen had 298 stemmen bij een minimale meerderheid van 297.Wet en Evangelie schreef:Dus samen 8609+42+239=8890 Bij 28 kandidaten betekent dit dat er 8890:14=635 stemmers geweest moeten zijn.Objectief schreef:De bekendmaking rondom het aantal blanco stemmen of blanco stembiljetten was onduidelijk.
De boekhouders zijn er maar druk mee...
Als 298, de helft plus 1 is, dan waren er 594 leden, logische redenering....ik kom er niet uit.
Klopt. Het is wel ongeldig als je er in zo'n geval 7 aankruist.Wim Anker schreef:Nee. Dan zij er 4 geldige en 2 blanco stemmen uitgebracht.Laag schreef:Als je op een stembiljet 6 namen moet aankruisen, en je kruis er bv 4 aan, dan is dat stembiljet toch ongeldig?
Ik mag wel mee meestemmen, maar doe het niet. En ik ben er nog steeds niet uit wat nu de juiste manier is.Terri schreef: Ik ben een vrouw, dus kom niet in de gelegenheid om ambtsdragers te kiezen, vandaar mijn vraag; wanneer is een stem ongeldig? En 239 blanco, wat betekent dat? ( vind dat enorm veel) Weet je van te voren de kandidaten?
Ik heb de eerste keer een biljet geweigerd. De tweede keer moest ik het aanpakken en dan zien wat ik ermee deed. Dat zou kerkrechtelijk beter zijn.
Want dan zou het aantal aanwezigen niet kloppen met het aantal uitgebrachte stemmen. Maar stemmen is toch niet verplicht?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon