Vakantie

merel

Re: Vakantie

Bericht door merel »

Tiberius schreef:
JvW schreef:
merel schreef:Dit jaar blijven wij thuis ( helaas)
Wij ook, maar waarom helaas?
Ik vind het fantastisch om op vakantie te gaan, even uit de eigen omgeving. Toen we net verhuisd waren was het ook net vakantie, alles was anders. We hebben genoten.
Verder komen veel mensen naar onze omgeving op vakantie, en dat is niet voor niets. Ik geniet er dus net zo van om lekker thuis te zijn.
Wij wonen zelf ook in een fantastische omgeving waar veel mensen op vakantie komen.
Toch is dat niet het hele verhaal van thuisblijven in de vakantie. Je komt bij thuisblijf-vakanties namelijk toch minder los van je werk. Zeker voor (huis-)vrouwen is dat zo.
Ik denk dat mijn man er ook last van gaat krijgen. In huis moet nog veel geklust worden en dan is het makkelijk om het dan even te doen. Ook de tuin is de afgelopen maanden behoorlijk overwoekerd en door werk, kluswerk etc is het er niet van gekomen om dat bij te houden. Het zal een aantal dagen kosten om dat weer op orde te krijgen. Wij gaan zeker dagjes weg en ook nog een paar dagen logeren bij oma, maar er echt even uit en niets doen zit er niet in.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

merel schreef:
Tiberius schreef:Wij wonen zelf ook in een fantastische omgeving waar veel mensen op vakantie komen.
Toch is dat niet het hele verhaal van thuisblijven in de vakantie. Je komt bij thuisblijf-vakanties namelijk toch minder los van je werk. Zeker voor (huis-)vrouwen is dat zo.
Ik denk dat mijn man er ook last van gaat krijgen. In huis moet nog veel geklust worden en dan is het makkelijk om het dan even te doen. Ook de tuin is de afgelopen maanden behoorlijk overwoekerd en door werk, kluswerk etc is het er niet van gekomen om dat bij te houden. Het zal een aantal dagen kosten om dat weer op orde te krijgen. Wij gaan zeker dagjes weg en ook nog een paar dagen logeren bij oma, maar er echt even uit en niets doen zit er niet in.
Herkenbaar. Mijn vrouw vindt het makkelijker om thuis te blijven dan ik. Ik heb er overigens niet overdreven veel moeite mee, dat niet. En de kinderen ook niet.
Natuurlijk plannen we genoeg dagjes, het is al eerder gebeurd dat kinderen dan na de vakantie zeggen: het is veel leuker zo, want het is meer gevarieerd.
Op zo'n dag kan ik goed los komen van m'n werk, dat is het punt niet. Maar als ik thuis ben, zit ik toch altijd met allerlei klussen die moeten gebeuren. Ik kan dan moeilijk een middag in de tuin gaan zitten met een boek.
johannes

Bericht door johannes »

Helemaal eens met Eilander, thuis ga je toch minder snel met een boek zitten.
Wij proberen daarom toch wel twee van de drie weekjes weg te zijn.
Meestal naar Zweden heerlijk land op Novasol huur je voor weinig een prachtig huis aan een meertje met een boot.
Als je geen camping liefhebber bent dan heb je hier de rust en de ruimte nog.

Wij zijn meestal in Smaland op diverse lokaties geweest. De kusten zijn ook mooi met leuke steden.
De sfeer is gemoedelijk en de rit er naar toe is ontspannen met een boottochtje van Duitsland naar Denemarken.
Met 10-11 uur rijden ben je al een heel eind in Zweden.
JvW

Bericht door JvW »

Het ligt er inderdaad wel heel erg aan of je je werk (ook het klus-werk) een beetje los kunt laten. Ik kan dat vrij makkelijk, dat scheelt wel. Voor wat betreft mijn vrouw herken ik wel wat hierboven gezegd wordt, een heleboel zaken blijven gewoon doorgaan.
Toch genieten we als gezin ook echt van het thuisblijven.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

In de jaren als zelfstandig ondernemer was voor mij een vakantie elders noodzakelijk om echt lost te komen van het werk. Het liefst zover van huis dat je niet even terug kon voor een lucratieve opdracht. Ook voor mijn vrouw was weggaan echt loskomen van dagelijkse beslommeringen.

Hierdoor zeker nog meer voordelen ontdekt:
- creativiteit door het minder comfort op een camping;
- tijd voor goede gesprekken, veel één op één met de kinderen;
- kennismaken met andere culturen en gewoonten/eten;
- genieten van overweldigende scheppings-schoonheid;
- kennismaken met andersdenkenden;
- stille tijd, zonder dat er ‘vanalles’ moet;
- Doordat we met veel zijn, hebben we ook veel met elkaar te maken en dat geeft een onderlinge dialoog en band;
- het beter leren kennen van de ‘aanhang’ van de kinderen;
- enz, enz.

(Vul gerust aan).
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
merel

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef:In de jaren als zelfstandig ondernemer was voor mij een vakantie elders noodzakelijk om echt lost te komen van het werk. Het liefst zover van huis dat je niet even terug kon voor een lucratieve opdracht. Ook voor mijn vrouw was weggaan echt loskomen van dagelijkse beslommeringen.

Hierdoor zeker nog meer voordelen ontdekt:
- creativiteit door het minder comfort op een camping;
- tijd voor goede gesprekken, veel één op één met de kinderen;
- kennismaken met andere culturen en gewoonten/eten;
- genieten van overweldigende scheppings-schoonheid;
- kennismaken met andersdenkenden;
- stille tijd, zonder dat er ‘vanalles’ moet;
- Doordat we met veel zijn, hebben we ook veel met elkaar te maken en dat geeft een onderlinge dialoog en band;
- het beter leren kennen van de ‘aanhang’ van de kinderen;
- enz, enz.

(Vul gerust aan).
Je vergeet de ruzies, omdat 1 kind altijd moeilijk doet over de plannen voor die dag :haha

Maar er echt even tussenuit is ook erg leuk en goed voor de onderlinge binding. Helaas het is dit jaar niet anders en we maken er gewoon wat gezelligs van.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Ambtenaar schreef:
Tiberius schreef: Toch is dat niet het hele verhaal van thuisblijven in de vakantie. Je komt bij thuisblijf-vakanties namelijk toch minder los van je werk. Zeker voor (huis-)vrouwen is dat zo.
Werken huisvrouwen dan? Of doen mannen van huisvrouwen niets in de huishouding? En waarom zou dit gelden voor vrouwen met een baan, en niet voor mannen?
De vrouw blijft het werk in huis doen. Op vakantie veel minder.
Mannen doen over het algemeen minder huishoudelijke taken. Iig in onze situatie, maar ik zie het ook veel om me heen.
Begrijpelijk. Dat soort taken zijn vrouwen nu eenmaal handiger in. Ik vind dat altijd mooi hoe dat in de Schepping is meegegeven. Al wil men dit de laatste decennia steeds minder erkennen. Maar dat zal het afgodische gelijkheidsdenken wel zijn.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Bezorgd schreef:De vrouw blijft het werk in huis doen. Op vakantie veel minder.
Mannen doen over het algemeen minder huishoudelijke taken. Iig in onze situatie, maar ik zie het ook veel om me heen.
Begrijpelijk. Dat soort taken zijn vrouwen nu eenmaal handiger in. Ik vind dat altijd mooi hoe dat in de Schepping is meegegeven. Al wil men dit de laatste decennia steeds minder erkennen. Maar dat zal het afgodische gelijkheidsdenken wel zijn.
+1
merel

Bericht door merel »

eilander schreef:
+1
Eerlijk gezegd erken ik het ook niet. Mijn man kan net zo goed, en op een aantal punten beter de huishoudelijke taken doen als ik het kan. Daarentegen ben ik echt niet handig in klussen, bandenplakken etc. Het gelijkheidsdenken is in dat kader eenzijdig.
refo

Bericht door refo »

Ik geloof niet dat in de schepping van de vrouw is meegegeven dat ze beter kan stofzuigen en afwassen.
En als ik de vaatwaaser uitruim, heb ik niet het gevoel toe te geven aan 'afgodsich gelijkheiddenken'. :bobo
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

We gaan dit jaar voor het tweede jaar op rij niet van huis weg in de vakantie, maar hebben inmiddels al wel een museumjaarkaart klaarliggen voor gebruik. We zullen vast een hoop lol hebben, ook al denk ik er niet aan om de was of strijk te gaan doen. Maar nu hoef ik ook geen 3 weken lang overhemden te dragen. Dat scheelt al veel.
Ik ben wel verantwoordelijk voor het dagelijkse samenstellen/organiseren van ontbijt en diner.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

eilander schreef:
+1
als je de scheppingsorde aanhoudt: eerst vader en moeder verlaten en daarna pas een vrouw aankleven dan ben je allebei net zo handig in het huishouden.
Dat is althans hetgeen dat ik rond me heen zie
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
merel

Bericht door merel »

Bertiel schreef:
eilander schreef:
+1
als je de scheppingsorde aanhoudt: eerst vader en moeder verlaten en daarna pas een vrouw aankleven dan ben je allebei net zo handig in het huishouden.
Dat is althans hetgeen dat ik rond me heen zie
Huh? ik mag toch hopen dat kinderen al die dingen leren voordat ze 18 zijn en het huis uit gaan? Het merendeel van de mensen woont toch eerst op zichzelf voordat ze gaan trouwen?
merel

Bericht door merel »

JvW schreef:Het ligt er inderdaad wel heel erg aan of je je werk (ook het klus-werk) een beetje los kunt laten. Ik kan dat vrij makkelijk, dat scheelt wel. Voor wat betreft mijn vrouw herken ik wel wat hierboven gezegd wordt, een heleboel zaken blijven gewoon doorgaan.
Toch genieten we als gezin ook echt van het thuisblijven.
Twee jaar geleden zijn wij thuis gebleven vanwege een verbouwing en toen lukte het makkelijker om niets te doen. Inmiddels zijn wij verhuisd naar een kluswoning en wij ( lees: mijn man) zou(den) graag alle slaapkamers klaar hebben voordat het winter wordt. De kamers van de kinderen zijn inmiddels klaar en daar hangen gordijnen. Onze slaapkamer staat nog vol rommel, met een beschimmeld plafond zonder gordijnen. Zijn drang om dat aan te pakken en niet te gaan zitten, begrijp ik heel goed
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

refo schreef:Ik geloof niet dat in de schepping van de vrouw is meegegeven dat ze beter kan stofzuigen en afwassen.
En als ik de vaatwaaser uitruim, heb ik niet het gevoel toe te geven aan 'afgodsich gelijkheiddenken'. :bobo
Nou, ik denk dat ik vanaf nu toch dat laatste maar eens als argument ga gebruiken :)
Plaats reactie