Mara schreef:Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom er van de ene dominee een uitgebreid boekwerk wordt gemaakt en van honderden anderen niet.
Wat is dan het verschil?
Ik bewaar goede herinneringen aan woorden, uitgesproken door bescheiden predikanten, wiens namen nauwelijks nog genoemd worden.
Ik vind het wel mooi om te lezen als een predikant vertelt hoe hij uit de wereld is getrokken bijvoorbeeld.
Maar is het belangrijk om te weten wanneer iemand geboren was, in welk gezin, op welke school, in welke straat, schoonfamilie??
Mijn vader zei altijd: wie van een dominee wil leren, moet niet te vaak bij hem verkeren..
Ik heb tegen mijn zin en wil weleens dingen gezien of gehoord van predikanten, omdat mijn kinderen bevriend waren en ik hen op ging halen, of de kinderen speelden bij mij en vertelden argeloos iets over hun kwaaie vader, die nogal tekeer was gegaan.
Of 3 frikadellen had gegeten. Predikanten zijn net mensen.
Mooie bijdrage Mara, veel zaken zijn inderdaad absoluut niet belangrijk om te weten. Ook veel zaken die wel vermeldingswaardig zijn. Alleen al om het navolgende geslacht te vermelden de daden van God. En dan gaat er niets boven het woord van God maar we hoeven het andere ook niet na te laten. In elk geval, ook in het leven van Ds Blok schitterde de genade van God. Laat die genade maar uitgestald worden.