Je ziet bij verschillende predikanten dat ze nu nauwelijks of niet meer beroepen worden, terwijl er na hun beroepbaarstelling juist meerdere gemeenten een beroep op hen uitbrachten. Waarom toen wel en nu niet meer, vraag ik me dan af. Waren de motieven om ze toen wel te beroepen anders?
Beroepingswerk discussie [7]
-
Johannes 3:16
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Nee, dat is bij wijze van spreken. Het is een voorzichtige schatting, want de kerkenraden sturen er tussen de 10 en 20 door.huisman schreef: ↑Vandaag, 09:52Dat weet jij? Dat de Heere er 10 gaf? Dan ben jij blijkbaar de hartenkenner bij uitstek.DDD schreef: ↑Vandaag, 09:35 Even voor alle duidelijkheid: dat zijn wel mooie woorden, maar die eenheid en dienstbaarheid moet dan wel óók van de dienstknechten zelf komen, natuurlijk.
Verder bloeit eenheid het beste op in verscheidenheid, mijns inziens. Dat lijkt wat onderbelicht in je bijdrage.
Een afgedwongen eenvormigheid leidt niet tot eenheid, maar tot frictie. Dus als je de eenheid en de vrede liefhebt, mag er ook verschil in beroepingswerk zijn, wat mij betreft.
Los daarvan gaf de Heere een tiental, waarvan het het curatorium heeft behaagd er drie te accepteren. Maar dat is nog een gesprek apart.
Dat komt denk ik omdat je hiervoor geen gereformeerde criteria hanteert. Dat heeft met mijn zelfinschatting niets te maken. Overigens wijkt mijn formulering niet zoveel af van wat het curatorium zelf stelt. Het oordeelt niet over het hart en ook niet over de roeping, maar beoordeelt of het deze roeping kan overnemen.MGG schreef: ↑Vandaag, 12:10Je bescheidenheid op dit forum kent geen grenzen. Deze gruwelijke zelfoverschatting vind ik bijna lasterlijk.DDD schreef: ↑Vandaag, 09:35 Even voor alle duidelijkheid: dat zijn wel mooie woorden, maar die eenheid en dienstbaarheid moet dan wel óók van de dienstknechten zelf komen, natuurlijk.
Verder bloeit eenheid het beste op in verscheidenheid, mijns inziens. Dat lijkt wat onderbelicht in je bijdrage.
Een afgedwongen eenvormigheid leidt niet tot eenheid, maar tot frictie. Dus als je de eenheid en de vrede liefhebt, mag er ook verschil in beroepingswerk zijn, wat mij betreft.
Los daarvan gaf de Heere een tiental, waarvan het het curatorium heeft behaagd er drie te accepteren. Maar dat is nog een gesprek apart.
Een verdergaand standpunt zou trouwens ook snel neigen naar sektarisch.