Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Arme Job.
Een klikgesprek is een informeel sollicitatiegesprek dat puur is bedoeld om te ontdekken of het persoonlijk klikt tussen jou en je toekomstige werkgever of collega's. Waar een formeel selectiegesprek focust op jouw diploma's en hard skills, staat bij een klikgesprek de persoonlijke match centraal.
Een klikgesprek is een informeel sollicitatiegesprek dat puur is bedoeld om te ontdekken of het persoonlijk klikt tussen jou en je toekomstige werkgever of collega's. Waar een formeel selectiegesprek focust op jouw diploma's en hard skills, staat bij een klikgesprek de persoonlijke match centraal.
Sorry hoor, ik heb u weledele forummers niet voor het hoofd willen stoten
Een Evert Kwokachtige flauwerik zoals ik vind klikgesprek een voor tweeërlei uitleg vatbaar woord, en die ene past best in de context van beroepingswerk GG.
Maar verder was het niet serieus. (Uiteraard niet
).
Wel serieus: ik denk dat een enkel gesprek ook niet veel uithaalt? Wie laat je het woord dan doen? Een gemeente is toch niet homogeen? En kun je een kandidaat leren kennen in zo'n gesprek?
Maar verder was het niet serieus. (Uiteraard niet
Wel serieus: ik denk dat een enkel gesprek ook niet veel uithaalt? Wie laat je het woord dan doen? Een gemeente is toch niet homogeen? En kun je een kandidaat leren kennen in zo'n gesprek?
De bedoeling is dat de kerkenraad de gehele gemeente representeert, zoals dat ook in het bevestigingsformulier staat. Dus dan zou een gesprek met de kerkenraad voldoende moeten zijn om de diversiteit van de gemeente te leren kennen. Mocht dat niet het geval zijn, dan zijn er bredere problemen in het bestuur van de gemeente.
Een klikgesprek met een groepje gemeenteleden lijkt mij ook heel gewoon.DDD schreef: ↑Vandaag, 00:00 De bedoeling is dat de kerkenraad de gehele gemeente representeert, zoals dat ook in het bevestigingsformulier staat. Dus dan zou een gesprek met de kerkenraad voldoende moeten zijn om de diversiteit van de gemeente te leren kennen. Mocht dat niet het geval zijn, dan zijn er bredere problemen in het bestuur van de gemeente.
-
Henk J
Nogal bepalend wie er dan in die groep met gemeenteleden zit. Het lijkt me bij uitstek een taak van de kerkenraad om het beroepingswerk ter hand te nemen. Zie niet in waarom daar dan nog weer een groep gemeenteleden bij betrokken moet zijn.Ambtenaar schreef: ↑Vandaag, 07:29Een klikgesprek met een groepje gemeenteleden lijkt mij ook heel gewoon.DDD schreef: ↑Vandaag, 00:00 De bedoeling is dat de kerkenraad de gehele gemeente representeert, zoals dat ook in het bevestigingsformulier staat. Dus dan zou een gesprek met de kerkenraad voldoende moeten zijn om de diversiteit van de gemeente te leren kennen. Mocht dat niet het geval zijn, dan zijn er bredere problemen in het bestuur van de gemeente.
Een gesprek vooraf kan in dat geval zeker helpend zijn.
Een ben van mening dat breed draagvlak nodig is. Dus niet enkel een meerderheid in de kerkenraad. Bovendien verhouden gemeenteleden zich anders tot een predikant dan leden van de kerkenraad. En klikgesprekken zijn een goede manier om te bepalen of er draagvlak is.Henk J schreef: ↑Vandaag, 08:25
Nogal bepalend wie er dan in die groep met gemeenteleden zit. Het lijkt me bij uitstek een taak van de kerkenraad om het beroepingswerk ter hand te nemen. Zie niet in waarom daar dan nog weer een groep gemeenteleden bij betrokken moet zijn.
-
Evangelist
Dit begint toch langzamerhand op een soort sollicitatiegesprek te lijken… Zeker als het voorafgegaan is van een profielschets en beoordeling door een beroepingscommissie. Een kandidaat of predikant moet daar ook nog aan mee willen werken. Want na het klikgesprek volgt natuurlijk de beoordelingskerkdienst (preken in het kader van beroepingswerk), na het ingaan van het beroep nog een kerkdienst met handenschudderij. Ik weet niet hoe geestelijk dit allemaal nog is?Ambtenaar schreef: ↑Vandaag, 08:32Een ben van mening dat breed draagvlak nodig is. Dus niet enkel een meerderheid in de kerkenraad. Bovendien verhouden gemeenteleden zich anders tot een predikant dan leden van de kerkenraad. En klikgesprekken zijn een goede manier om te bepalen of er draagvlak is.Henk J schreef: ↑Vandaag, 08:25
Nogal bepalend wie er dan in die groep met gemeenteleden zit. Het lijkt me bij uitstek een taak van de kerkenraad om het beroepingswerk ter hand te nemen. Zie niet in waarom daar dan nog weer een groep gemeenteleden bij betrokken moet zijn.
Een goede kerkenraad weegt af of een bepaalde kandidaat of predikant zou kunnen dienen in het geheel van de gemeente. Daarbij geldt m.i. vooral wat de gemeente nodig heeft; dat is niet altijd hetzelfde als wat de gemeente wil. Een profielschets hoeft ook niet opgesteld te worden; die staat in 1 Tim., Titus en artt. 30-31 van de NGB.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
draagvlak meet je door stemming onder gemeenteleden
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Daarom wordt in veel kerken ook een beroepingscommissie aangesteld. Daarvoor worden mensen gevraagd uit de hele gemeente; man, vrouw, oud, jong. Zij stellen namen voor aan de kerkenraad en daarna vindt een klikgesprek plaats. Tijdens onze laatste beroepingsronde zijn door het klikgesprek meerdere kandidaten afgevallen.
ik ken ook een GB gemeente van dichtbij, die door zo'n commissie in 6 jaar tijd 3 beroepen heeft uitgebracht en compleet op hol is geslagen als gemeente.
Waarom zou de kerkenraad dit niet meer kunnen?
Alleen mannen toch?merel schreef: ↑Vandaag, 08:52 Daarom wordt in veel kerken ook een beroepingscommissie aangesteld. Daarvoor worden mensen gevraagd uit de hele gemeente; man, vrouw, oud, jong. Zij stellen namen voor aan de kerkenraad en daarna vindt een klikgesprek plaats. Tijdens onze laatste beroepingsronde zijn door het klikgesprek meerdere kandidaten afgevallen.
-
Evangelist
Wat bedoel je met op hol geslagen en wat is daarop de invloed van de beroepingscommissie? Ook wij hebben een beroepingscommissie maar behalve af en toe een voorgedragen predikant merken wij dat daar weinig van.Bertiel schreef:ik ken ook een GB gemeente van dichtbij, die door zo'n commissie in 6 jaar tijd 3 beroepen heeft uitgebracht en compleet op hol is geslagen als gemeente.
Toen de beroepingscommissie werd aangesteld werd door de kerkenraad gezegd dat ze willen voorkomen dat het beroepingswerk een te grote wissel gaat trekken op het reguliere kerkenraadswerk. En ze vinden het van belang dat bij het beroepingswerk gemeenteleden van verschillende achtergrond en leeftijd worden betrokken. Hetzelfde wat Merel zegt dus.
OP hol geslagen bedoel ik mee dat de gemeente uit elkaar aan het vallen is, ook vanwege het langere tijd vacant zijn en de frustatie over het bijzonder trage beroepingsproces