crossmountain schreef:Jantje schreef:Erskinees schreef:Stof schreef:Maar ik vind dat je met die kwalificatie erg moet oppassen. Want wie kent echt een héle gemeente?
Jantje in ieder geval niet. Ik zou hem willen oproepen om zulke hokjes-vakjes hersenspinsels niet op dit forum te zetten. Je doet mensen er pijn mee (zie reacties Amstelodamense) en het is onjuist en afgeleid van preekroosters.
Ik heb voorkennis; dat had ik misschien moeten vermelden. Maar goed, als ik mensen kwets, dan wil ik daar mijn excuses voor aanbieden. Ik polariseer niet; ik vind het alleen frappant dat zulke interviews altijd gevraagd worden aan wat gematigde GG-ers en dat echte hardliners (zoals ik) niet willen óf (als ze wel willen; die zijn er gelukkig ook, al lijkt dat niet zo) niet gevraagd worden. Dat was meer mijn punt.
@ Jantje Je kwalificeert jezelf als een "hardliner"? Verontrustende term vind ik. Ik heb het niet zo op hardliners en vaak zijn dat "hete hoofden en koude harten" of zoals ik een keer las: "hoe strikter in de leer, hoe verder van de Heer en hoe bedroevender de sfeer".
De Visie zocht 3 generaties. Dus als jij je zo bijzonder geschikt vindt voor het interview moet je ook je vader en opa (of je zoon en kleinzoon, want ik heb geen idee hou oud je bent) bereid vinden om mee te werken.
Ik zou andere bewoordingen kiezen. Toch zit er een waarheid in deze zaken. Toen de beruchte film over Rijssen uitgebracht werd, die over de zwartekousenkerken in Rijssen zou gaan, bleek niemand uit de Gereformeerde Gemeenten bereid om daarin wat te zeggen. Terwijl wel de Noorderkerk met de kerkgangers pontificaal in beeld was. De buitenstaanders kregen echter wel het woord en dan krijg je vanzelf een erg, en ik kan haast zeggen en BUWUST vertekend beeld. Want waarom zet je zo'n documentaire door, als niemand uit deze kerken, die ze willen beschrijven wil meewerken? Dan ontstaat er vanzelf een karikatuur. Hetzelfde gebeurde (van dezelfde documentairemaker) in Staphorst. Het positieve beeld wordt bewust in negatieve zin omgebogen.
We moeten beslist niet naïef zijn als het om media gaat die zogenaamd een beeld van onze kerken aan de buitenwereld willen tonen, als de leden van betreffende kerken zelf niets voor de camera willen zeggen. Dat zou een signaal moeten zijn voor de makers van zulke films, artikelen etc. Dan vertelt in feite een buitenstaander hoe de vork in de steel zit, en daar herkent de gemeente die men wil bespreken zich totaal niet in.