COVID-19

Habitat

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

Geen enkel medium is neutraal. Dat weten we allang toch? Maar dat media altijd gekleurd zijn, is niet het einde van de wereld.

Ik lees regelmatig goede artikelen, ook al weet ik dat het medium links, of midden, of rechts, of christelijk, of niet-christelijk is. Gewoon een beetje bewust zijn van de kleur.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Als voorbeeld:

Er zijn 10 duizenden kerkgangers die slechts 1 dominee horen. Iedere week. Deze dominee heeft nou eenmaal een eigen kleur en accenten die veel benadrukt worden. Dat is toch op z'n zachtst gezegd wel een beetje gevaarlijk.

Ik bedoel hiermee te zeggen dat er massaal NOS gekeken/gelezen word. Besef je wel hoe groot de macht dan word?

Het kan zijn dat jij wel meerdere nieuwsbronnen bekijkt, of door een bepaalde kleur heenprikt, maar echt heel veel mensen volgen gewoon wat er op de NOS gezegd word. En als de NOS dan een soort standpunt inneemt dat bijvoorbeeld de kerken gewoon helemaal gesloten moeten worden, net als alle andere verenigingen, zijn er miljoenen die dit ook gelijk vinden. Laat staan als je jaar in jaar uit het hoort, dan op ten duur geloof je het ook.

Eerlijk is eerlijk, de (sociale) media heeft de macht bijna overgenomen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD

Bericht door DDD »

HersteldHervormd schreef:Klopt, ik verwijs naar een journalist. Hij kreeg de vraag of er ook eens gekeken kon worden naar links extremisme. Daar antwoord hij, + verwijzing naar rijksoverheid, dat de overheid bepaald heeft dat er alleen gewaarschuwd hoeft te worden voor rechts-extremisme & jihadisme. En niet voor links-extremisme.

Is dit een goede uitleg?
Nee. De betekenis is niet alleen onduidelijk, maar ook een bron ontbreekt.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef:Klopt, ik verwijs naar een journalist. Hij kreeg de vraag of er ook eens gekeken kon worden naar links extremisme. Daar antwoord hij, + verwijzing naar rijksoverheid, dat de overheid bepaald heeft dat er alleen gewaarschuwd hoeft te worden voor rechts-extremisme & jihadisme. En niet voor links-extremisme.

Is dit een goede uitleg?
Dat heeft dus met de overheid te maken en weinig met de media. Dat heeft overigens ook te maken met de bereidheid om geweld te gebruiken, dat heeft in linkse kringen toch een ander karakter.
Overigens zie je bij de SP wel een intern debat waarin afstand genomen wordt van linkse radicaal communisme.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ik zit nu net dat twitterdraadje door te nemen van die nieuwsuur journalist. Het is dus blijkbaar een feit dat er geen links radicale incidenten zijn geweest. Dat rapporteert de Nederlandse organisatie die dat in de gaten houdt, de NCTR.

Volgens mij moet je dan aantonen dat die linkse dreiging wel reëel is. En pas als je dat kunt aantonen blijkt de coördinator terrorisme bestrijding en de media niet kritisch.
HersteldHervormd

Uiteraard vind iedereen die rechts is, als snel dat iets te links word, en andersom net zo goed.

Echter vind ik het wel eigenlijk een feit dat de NOS links geworden is. En dan denk ik, het is een kwestie van tijd, en heel Nederland is links, en vind conservatisme onzin. Niet alleen de NOS is links, eigenlijk heel veel media kanalen zijn overwegend links. Ik vind het jammer en eenzijdig, en vraag me af hoe de toekomst eruit gaat zien.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Is dit een goede uitleg?
Nee. Want je geeft niet aan, waarom niet. Ik lees nl gewoon een uitleg waarom dit wordt gevonden. Terwijl jij er van maakt dat de overheid opzettelijk een dreiging links (what's in a word..) laat liggen.

Ps. ik zie dat DDD en Herman ook al gereageerd hebben. Ik sluit me aan bij hen.
HersteldHervormd

Zeeuw schreef:

Is dit een goede uitleg?
Nee. Want je geeft niet aan, waarom niet. Ik lees nl gewoon een uitleg waarom dit wordt gevonden. Terwijl jij er van maakt dat de overheid opzettelijk een dreiging links (what's in a word..) laat liggen.

Oke, nou ik zie dat wel als een uitleg, maar ga er denk verder niet meer op in. Anders blijft het zo een heen en weer gekef :haha
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef:
Zeeuw schreef:

Is dit een goede uitleg?

Oke, nou ik zie dat wel als een uitleg, maar ga er denk verder niet meer op in. Anders blijft het zo een heen en weer gekef :haha
Dan zou ik het ook als uitleg accepteren. En er niet allerlei zaken achter gaan zoeken.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ik doe anders serieus mijn best om het te begrijpen. Ik vind het razend interessant om te zien hoe mensen tot die tegendraadse meningen komen en dat ook nog fanatiek uitdragen.
Uiteindelijk moeten we namelijk wel met zijn allen de samenleving draaiende houden.
Marco

Bericht door Marco »

Herman schreef:Ik doe anders serieus mijn best om het te begrijpen. Ik vind het razend interessant om te zien hoe mensen tot die tegendraadse meningen komen en dat ook nog fanatiek uitdragen.
Uiteindelijk moeten we namelijk wel met zijn allen de samenleving draaiende houden.
Ik snap het ook niet, maar er begint iets te dagen. Als ik de posts van HersteldHervormd in dit topic nog eens nalees, krijg ik de indruk dat hij een standpunt heeft ingenomen 'de NOS is links', en daar voorbeelden van ziet. Als er vervolgens om uitleg wordt gevraagd, is het antwoord uiteindelijk: 'Toch is het zo!' - want daar komt het op neer - om vervolgens weer snel zich vol te zuigen met de 'bronnen' die tot het standpunt hebben geleid. En ik zie meer van dit soort discussies op dit forum.

Dat krijg je als een discussie niet meer inhoudt dan: A zegt iets en dan zegt B ook wat..
DDD

Bericht door DDD »

HersteldHervormd schreef:
Zeeuw schreef:

Is dit een goede uitleg?

Mensen die de msm serieus nemen, worden nogal eens weggezet als believers. Maar ik zie in mijn omgeving en ook in dit geval dat het eerder andersom is. Toch jammer.
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef:
Mara schreef:
merel schreef:Intuberen mag ik met een verlopen BIG registratie echt niet doen. Ik ben niet handelingsbevoegd en niet handelingsbekwaam. Vaccineren zou het probleem niet zijn. Alleen zou ik dan wel spaak gaan lopen met mijn thuissituatie. Wie gaat de opvang doen van mijn kinderen in die periode? En mijn huidige werk?
Losse flodders schieten dat iedereen zich aan moet melden is allemaal leuk, maar nergens staat info over hoe, wat waar, etc.
Lees deze oproep van dr Gommers dan maar eens: ;)
"Iedereen die ook maar een beetje in de zorg heeft gewerkt ooit, kom je melden! We hebben nu echt alle handen nodig." Dat zegt Diederik Gommers, ic-arts in het Erasmus MC en voorzitter van Nederlandse vereniging voor intensive care. Hij verwacht dat volgende week al alle zeilen bijgezet moeten worden om niet in een code zwart-situatie te belanden.
Rijnmond.nl
Dat is natuurlijk een loze oproep.
"Ze meldde zich in oktober aan bij Extra Handen Voor de Zorg als vrijwilliger.

En sindsdien heeft ze niet stilgezeten. Ze werkte zich door een jungle van papierwerk heen, wat haar bij twee organisaties (een ziekenhuis en een verpleegzorg-, verzorgingshuis- en thuiszorgorganisatie) een nul-urencontract opleverde. Ze regelde een verklaring omtrent gedrag, werd online ingewerkt en hield haar personeelsdossier bij. Haar inspanningen bleven niet onopgemerkt. Ze werd door pensioenverzekeraar PGGM per brief verwelkomd en ontving zelfs een kerstpakket van haar nieuwe ‘werkgevers’.

Heel sympathiek allemaal, maar ze heeft nog geen minuut zorg geleverd. In de drie maanden die zijn verstreken heeft ze nog geen patiënt gezien. En ze is niet de enige, zo bleek uit onderzoek van de commissie Werken in de Zorg, in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Tijdens de eerste golf van de coronacrisis zijn er ongeveer 22.800 aanmeldingen binnengekomen, waarvan er slechts 2800 daadwerkelijk een werkplek kregen."
bron: nd.nl De coronacrisis smeekt om extra handen in de zorg. Gaat dat lukken?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Habitat

Bericht door Habitat »

HersteldHervormd schreef:Uiteraard vind iedereen die rechts is, als snel dat iets te links word, en andersom net zo goed.

Echter vind ik het wel eigenlijk een feit dat de NOS links geworden is. En dan denk ik, het is een kwestie van tijd, en heel Nederland is links, en vind conservatisme onzin. Niet alleen de NOS is links, eigenlijk heel veel media kanalen zijn overwegend links. Ik vind het jammer en eenzijdig, en vraag me af hoe de toekomst eruit gaat zien.
Ik zie dat de NOS veel aandacht besteed aan progressief liberale thema's (wat nog iets anders is dan links). En minder positieve aandacht besteed aan conservatieve thema's (wat nog iets anders is dan rechts). Dat is jammer maar helaas.

Het is niet specifiek een Nederlands verschijnsel. Ook in andere landen hebben publieke omroepen een kleur.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Een zinsnede uit Trouw over de situatie in Engeland:
Verpleegkundigen op de intensive care hebben inmiddels de zorg over drie patiënten per persoon, terwijl ze normaal gesproken één patiënt verzorgen.
Ik ben even benieuwd of iemand ook zo'n getal heeft gelezen voor de NL situatie.
Plaats reactie