Dan zitten wij goed. Wij laten ons niet misleiden. *kuch* De verharding heeft geen vat op ons. *kuch*Erasmiaan schreef:Even tussendoor: ik heb daar pas nog eens over lopen te denken. Maar ik denk juist dat in onze tijd, een tijd van welvaart en secularisatie, de ware christenen boven komen drijven. Dat klinkt misschien gek, en wij voelen ons er natuurlijk allemaal heel erg door gestreeld, en dat is mijn bedoeling er ook niet mee. Maar denk eens na: de aantrekkingskracht van de wereld scheidt nu het kaf van het koren. Mensen bij wie het niet echt is, verlaten de kerk. Ze zeggen dat dat altijd gebeurt met vervolgingen etc. Maar ik durf de stelling wel aan dat er in deze tijd veel meer mensen de kerk verlaten dan in tijden van vervolgingen.Wilhelm schreef:Het gaat idd pas goed als iedereen leert buigen. Om de ander uitnemender te achten dan zichzelf. Dan verbleken zelfs de discussies over de naam of wie naar wie terug moet. Laat dat ons gebed zijn.
Blijkbaar is de nood nog niet hoog genoeg. Zal overigens niet lang meer duren verwacht ik, ziende de ontwikkelingen in de maatschappij. Maar dan zal de weg naar eenheid pas echt pijnlijk zijn, en bloed en tranen misschien wel ons leven kosten. Maar de discussies houden dan wel op...
En dit is misschien wel even kort door de bocht en mist wat nuances, maar ik geloof toch dat er een kern van waarheid in zit. Het oordeel der verharding is een vreselijk oordeel.
Maar je diagnose klopt niet. De kerk heeft geen aantrekkingskracht meer voor mensen. Omdat er niets te vinden is voor ze.
Integendeel zijn zij die weggaan meest meer betrokken dan zij die blijven.
Het oordeel begint altijd bij het huis van God. Maar daar moet dat 'huis van God' zich wel van bewust zijn.
Daar schort het nogal aan.
Als God ergens te vinden is, dan wel bij ons! Toch?
Wat wij vinden vindt God ook! Toch?
De bijbel is niet eens meer nodig! Onze exegeses zijn even goed als de bijbel. Toch?
Een leesbare vertaling is dan ook helemaal niet nodig. Toch?
Ik denk dat wat jij hier nu verwoordt erg leeft bij 'ons'. Maar het is een lelijke rekenfout.
En al een oude. 'Des Heeren tempel (3x) zijn deze.'