Spreuk van de dag
- MarthaMartha
Re: Spreuk van de dag
Those who wish to sing will always find a song!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Ik hoorde er zondag nog 1:
"Wie alleen met zichzelf op pad is, bevindt zich in zeer slecht gezelschap"
Die vind ik goed!Auto schreef:Ik hoorde er zondag nog 1:
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
- Johann Gottfried Walther
"En de dragers stonden stil, en Hij zeide jongeling, Ik zeg u sta op. Ik had gerekend op een hele predikatie, nee, maar er moet iemand opgewekt worden, zes woorden, meer niet. Meer niet gemeente. Er zijn mensen, die kunnen een bekering vertellen van Rotterdam, naar Groningen over de afsluitdijk, Den Helder, Vlissingen, Maastricht en dan weer terug naar Rotterdam en dat er dan nog niks van God bij is. Maar er kunnen er ook zijn die kunnen der bekering schrijven op een visitekaartje op de rand van een luciferdoosje. Het gaat om het machtswoord van Christus en de doden zullen horen, de stem van de Zoon van God..."
(Uit een preek van een overleden predikant van de Gereformeerde Gemeenten.)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ja die preek is bij ons ook een keer gelezen. Van wie was die ook alweer?Johann Gottfried Walther schreef:"En de dragers stonden stil, en Hij zeide jongeling, Ik zeg u sta op. Ik had gerekend op een hele predikatie, nee, maar er moet iemand opgewekt worden, zes woorden, meer niet. Meer niet gemeente. Er zijn mensen, die kunnen een bekering vertellen van Rotterdam, naar Groningen over de afsluitdijk, Den Helder, Vlissingen, Maastricht en dan weer terug naar Rotterdam en dat er dan nog niks van God bij is. Maar er kunnen er ook zijn die kunnen der bekering schrijven op een visitekaartje op de rand van een luciferdoosje. Het gaat om het machtswoord van Christus en de doden zullen horen, de stem van de Zoon van God..."
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ik dacht van wijlen ds. Van Haaren.Luther schreef:Ja die preek is bij ons ook een keer gelezen. Van wie was die ook alweer?Johann Gottfried Walther schreef:"En de dragers stonden stil, en Hij zeide jongeling, Ik zeg u sta op. Ik had gerekend op een hele predikatie, nee, maar er moet iemand opgewekt worden, zes woorden, meer niet. Meer niet gemeente. Er zijn mensen, die kunnen een bekering vertellen van Rotterdam, naar Groningen over de afsluitdijk, Den Helder, Vlissingen, Maastricht en dan weer terug naar Rotterdam en dat er dan nog niks van God bij is. Maar er kunnen er ook zijn die kunnen der bekering schrijven op een visitekaartje op de rand van een luciferdoosje. Het gaat om het machtswoord van Christus en de doden zullen horen, de stem van de Zoon van God..."
Nee, ik weet het al: van wijlen ds. G. Schipaanboord.Mister schreef:Ik dacht van wijlen ds. Van Haaren.Luther schreef:Ja die preek is bij ons ook een keer gelezen. Van wie was die ook alweer?Johann Gottfried Walther schreef:"En de dragers stonden stil, en Hij zeide jongeling, Ik zeg u sta op. Ik had gerekend op een hele predikatie, nee, maar er moet iemand opgewekt worden, zes woorden, meer niet. Meer niet gemeente. Er zijn mensen, die kunnen een bekering vertellen van Rotterdam, naar Groningen over de afsluitdijk, Den Helder, Vlissingen, Maastricht en dan weer terug naar Rotterdam en dat er dan nog niks van God bij is. Maar er kunnen er ook zijn die kunnen der bekering schrijven op een visitekaartje op de rand van een luciferdoosje. Het gaat om het machtswoord van Christus en de doden zullen horen, de stem van de Zoon van God..."
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
- jakobmarin
De vrouw volgt de man waarheen zij gaat
Dit vind ik een van de mooiste uitspraken over veel huwelijken
Dit vind ik een van de mooiste uitspraken over veel huwelijken

Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Volgens mij is dit gewoon een variant op: De man is het hoofd en de vrouw is de nek die het hoofd doet buigen en knikken. Beetje flauw natuurlijk.jakobmarin schreef:De vrouw volgt de man waarheen zij gaat
Dit vind ik een van de mooiste uitspraken over veel huwelijken![]()
Of heb ik het helemaal mis?
- jakobmarin
nee hoor, dat lijkt er veel op natuurlijk. Alleen ik vind het qua tekst zeer mooi en treffend omschreven. En er zit ook nog iets in van het volgen van de man door de vrouw.Luther schreef:Volgens mij is dit gewoon een variant op: De man is het hoofd en de vrouw is de nek die het hoofd doet buigen en knikken. Beetje flauw natuurlijk.jakobmarin schreef:De vrouw volgt de man waarheen zij gaat
Ik heb het dan ook niet zelf verzonnen

Maar je vindt het wel de mooiste uitspraak over het huwelijk....jakobmarin schreef:nee hoor, dat lijkt er veel op natuurlijk. Alleen ik vind het qua tekst zeer mooi en treffend omschreven. En er zit ook nog iets in van het volgen van de man door de vrouw.Luther schreef:Volgens mij is dit gewoon een variant op: De man is het hoofd en de vrouw is de nek die het hoofd doet buigen en knikken. Beetje flauw natuurlijk.jakobmarin schreef:De vrouw volgt de man waarheen zij gaat
Ik heb het dan ook niet zelf verzonnen

Dan wil ik ook wel er tegenover plaatsen wat ik de mooiste uitspraak (en de meest schuldug stellende uitspraak) over het huwelijk vind: "De man moet een christus zijn voor zijn vrouw, zoals Christus is voor Zijn kinderen." (dr. W. van Vlastuin)
En hoe dan? De man moet het hoofd van de vrouw zijn, door te dienen, zoals Christus het hoofd van Zijn Kerk is niet om gediend te worden, maar om te dienen. Zoals dat ook treffend wordt afgebeeld in de voetwassing. (Joh. 13)
- jakobmarin
Nu moet je toch een cursus juist citeren volgen. Jij vraagt je met fronsende wenkbrauwen af, of ik de uitspraak 'De vrouw volgt de man waarheen zij gaat' de mooiste uitspraak over het huwelijk vind.Luther schreef:[Maar je vindt het wel de mooiste uitspraak over het huwelijk....![]()
En ik schreef: Dit vind ik een van de mooiste uitspraken over veel huwelijken
Dat is echt iets heel anders. En ik geef er trouwens ook geen waardeoordeel aan, of ik het goed of fout vind. Ik constateer alleen maar dat deze fraaie en treffende uitspraak opgaat voor veel huwelijken.
Wie de woorden heeft, heeft niet noodzakelijk ook het verstand.
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!
Wie zich laat terechtwijzen, is op weg naar een gelukkig leven,
wie zich niet berispen laat, bevindt zich op een dwaalspoor.
Salomo
wie zich niet berispen laat, bevindt zich op een dwaalspoor.
Salomo
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
En Hij, de scharen ziende, werd innerlijk met ontferming bewogen over hen, omdat zij vermoeid en verstrooid waren, gelijk schapen, die geen herder hebben.
Toen zeide Hij tot Zijn discipelen: De oogst is wel groot; maar de arbeiders zijn weinige;
Bidt dan den Heere des oogstes, dat Hij arbeiders in Zijn oogst uitstote.
Toen zeide Hij tot Zijn discipelen: De oogst is wel groot; maar de arbeiders zijn weinige;
Bidt dan den Heere des oogstes, dat Hij arbeiders in Zijn oogst uitstote.