Ervaringen met goede DVD's ?

Rijssen

Re: Ervaringen Met Goede DVD's ?

Bericht door Rijssen »

Sophie's choice is idd aangrijpend.
Idi i Smotri is een zeer indrukwekkende russische oorlogsfilm over een russische jongen die de verschrikkingen van de oorlog ziet gebeuren.
Is wel een propoganda film uit de sovjet tijd, maar zeer de moeite waard.
parsifal

Bericht door parsifal »

De laatste tijd heb ik weer wat films gekeken, waarvan ik vermoedde dat ze meer waren dan plat vermaak.
The Shawshank Redemption: Dit is een harde film over het leven in een gevangenis en hoop. Deze film wordt als een van de beste films gezien van de laatste decenia. De film is af en toe grof en zeker niet geschikt voor jonge kinderen.

Doubt: Dit is m.i. een heel erg sterke film over het leven van twee zusters en een priester rond een Rooms Katholieke school in 1964. Hoewel in een katholiek setting denk ik dat de film ook wel herkenning oproept bij reformatorische mensen. Er komen zaken aan de orde als twijfel, wantrouwen enz. Aan het eind van de film zijn er ook nog wel vragen. Het contrast wordt het sterkst getekend in de aftiteling, waar een geestelijk lied op de achtergrond draait. Tijdens het amen komt de titel van de film weer in beeld.

Jungfrukällan (de maagdenbron): Dit is een heel sterke film van Ingmar Bergman. Misschien nog wel sterker dan "het zevende zegel". De film gaat over een middeleeuwse legende. Een meisje wordt verkracht en vermoord en haar vader neemt wraak. Het is een film uit begin jaren 60, dus je hoeft niet de overdaad aan expliciete scenes te vrezen die je in huidige films zou tegenkomen. De film spreekt over schuld en boete. De karakters zijn heel sterk. Kortom een film om die je niet zomaar loslaat.

Ik zou Doubt en Jungfrukällan zeker tot de verantwoorde DVDs rekenen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
helma

Bericht door helma »

wij hebben De Punt gezien (film van de EO)
over de treinkaping in 1978
erg indrukwekkend
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

wij hebben de robinson family gezien, erg leuk!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Zacheüs

Bericht door Zacheüs »

The boy in the striped pyjamas.
Film nav het boek met gelijknamige titel.
Boek geschreven door John Boyne, 2006.

recensie:
"De achtjarige Bruno, wiens vader een hoge positie in het Duitse leger heeft, voelt zich ondanks de Tweede Wereldoorlog gelukkig in Berlijn. Maar als zijn vader een hoge functie in het concentratiekamp Auschwitz krijgt moet het gezin verhuizen. Bruno is te jong om te beseffen wat zijn vader precies voor werk doet maar vindt het wel raar dat er in de nabijheid van hun huis metershoge hekken staan waarachter mensen staan die allemaal dezelfde gestreepte pyjama dragen. Als Bruno op onderzoek uitgaat sluit hij vriendschap met het Poolse jongetje Shmuel, een van de vele kinderen die in Auschwitz terecht zijn gekomen. Een vriendschap met verstrekkende gevolgen.

Het is een indrukwekkende, ontroerende maar vooral beklemmende verfilming geworden van een heel zwaar onderwerp en doet zeer zeker recht aan het boek. Net als tijdens het lezen van het boek was ik tot tranen toe geroerd, ondanks het voor mij bekende einde." (Bron:http://blogparty.web-log.nl/blogparty/2009/01/post.html)
Zachea
Orchidee

Bericht door Orchidee »

After the promise gekeken.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
helma

Bericht door helma »

Orchidee schreef:After the promise gekeken.

en...ook zo gejankt??
Orchidee

Bericht door Orchidee »

helma schreef:

en...ook zo gejankt??
;)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

helma schreef:

en...ook zo gejankt??
Is dat ook al een criterium voor een goede DVD?
helma

Bericht door helma »

Mister schreef:
helma schreef:

en...ook zo gejankt??
dat zei ik toch niet?
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Mister schreef:
helma schreef:

en...ook zo gejankt??
dan moet je mij niet laten kijken, zijn opeens alle DVD's goed :hum
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Democritus

Bericht door Democritus »

MarthaMartha schreef:
Mister schreef:
helma schreef:

en...ook zo gejankt??
Zelfs Pinnie de Wooh :humhihi
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Democritus schreef:
MarthaMartha schreef:
helma schreef:

en...ook zo gejankt??

Zelfs Pinnie de Wooh :humhihi
:mdr dat zijn dan ook schattige filmpjes ;)
parsifal

Bericht door parsifal »

Geen DVD, maar een film (uit 1928) die gratis op internet staat: http://gloria.tv/?media=27066

La passion de Jeanne d'Arc. Ik had nooit gedacht dat een stomme film zo indrukwekkend kon zijn. De film geeft (in zijn katholieke context) ook een aangrijpend beeld van zonde en van martelaarschap.

Ik ben een beetje oude films aan het kijken en ik heb het idee dat die oude films die nog steeds erg gewaardeerd worden over het algemeen heel wat te zeggen hebben.

Op het moment ben ik "Till we have faces" van C.S. Lewis aan het lezen en ik zie gelijkenissen tussen Jeanne en Psyche.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
huisman

Bericht door huisman »

Zacheüs schreef:The boy in the striped pyjamas.
Film nav het boek met gelijknamige titel.
Boek geschreven door John Boyne, 2006.

recensie:
"De achtjarige Bruno, wiens vader een hoge positie in het Duitse leger heeft, voelt zich ondanks de Tweede Wereldoorlog gelukkig in Berlijn. Maar als zijn vader een hoge functie in het concentratiekamp Auschwitz krijgt moet het gezin verhuizen. Bruno is te jong om te beseffen wat zijn vader precies voor werk doet maar vindt het wel raar dat er in de nabijheid van hun huis metershoge hekken staan waarachter mensen staan die allemaal dezelfde gestreepte pyjama dragen. Als Bruno op onderzoek uitgaat sluit hij vriendschap met het Poolse jongetje Shmuel, een van de vele kinderen die in Auschwitz terecht zijn gekomen. Een vriendschap met verstrekkende gevolgen.

Het is een indrukwekkende, ontroerende maar vooral beklemmende verfilming geworden van een heel zwaar onderwerp en doet zeer zeker recht aan het boek. Net als tijdens het lezen van het boek was ik tot tranen toe geroerd, ondanks het voor mij bekende einde." (Bron:http://blogparty.web-log.nl/blogparty/2009/01/post.html)
Zachea
Ik vond toch het boek mooier, subtieler, ook al omdat je over de gedachten van Bruno leest. Juist die gedachtenwereld van Bruno maakt m.i. het boek zo sterk. Maar idd tot tranen geroerd bij boek en film.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie