Ik lees veel pseudo-‘diepgravende’ analyses hier die niet heel veel verder komen dan dat Oekraïne simpelweg niet zo’n kort rokje had moeten aantrekken.
Gelezen op Twitter.
Verder blijft het een goed idee als Poetin zich zonder gezichtsverlies kan terugtrekken. Het lijkt er wel op dat Rusland zeker geen winnaar is in deze situatie.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
huisman schreef:
Ik bedoel dit niet vervelend maar jij bent een echte ambtenaar en ik een militair. Er is nu zoiets groots aan de hand dat je inderdaad heel veel terzijde moet schuiven. De Duitste Bondskanselier heeft dat door en komt met een fonds van 100 miljard voor defensie. Hun buitenlandpolitiek is in één ogenblik 180 graden gedraaid.
Dat is voor ambtenaren wel even wennen maar we leven nu in een extreme tijd waar de spelregels sterk zijn veranderd.
Volgens mij pleit ik voor extra investeringen in defensie. En niet enkel sinds afgelopen week.
Militairen denken van in militaire oplossingen. En die lijkt me nu niet voor de liggend. We moeten inzetten op diplomatie. Ik zie verder ook geen enkele deskundige oproepen tot militair ingrijpen.
huisman schreef:
Ik bedoel dit niet vervelend maar jij bent een echte ambtenaar en ik een militair. Er is nu zoiets groots aan de hand dat je inderdaad heel veel terzijde moet schuiven. De Duitste Bondskanselier heeft dat door en komt met een fonds van 100 miljard voor defensie. Hun buitenlandpolitiek is in één ogenblik 180 graden gedraaid.
Dat is voor ambtenaren wel even wennen maar we leven nu in een extreme tijd waar de spelregels sterk zijn veranderd.
Volgens mij pleit ik voor extra investeringen in defensie. En niet enkel sinds afgelopen week.
Militairen denken van in militaire oplossingen. En die lijkt me nu niet voor de liggend. We moeten inzetten op diplomatie. Ik zie verder ook geen enkele deskundige oproepen tot militair ingrijpen.
Ik pleit óók voor diplomatie. Maar wel onder goede uitgangsposities.
En mijn probleem met jouw analyse is dat hij gedreven lijkt door angst voor gevolgen voor de EU op korte termijn, zonder de enorme gevolgen voor zowel de EU als ook voor de bevolking van Oekraïne op lange termijn mee te wegen.
huisman schreef:
Ik ben niet voor militair ingrijpen zonder meer maar wil die optie zeker open houden. Diplomatie werkt het beste om oorlog te voorkomen. Nu is het oorlog en moeten wij zeker de onderhandelingen die er nog zijn ondersteunen maar we moeten de agressor Rusland ook laten zien dat we bereidt zijn heel ver te gaan in het verdedigen van democratische waarden.
Ik zie bij jou geen oplossingen als Rusland met nog meer geweld Oekraïne inpikt, de wettige regering uitschakelt en er een marionetten-regering voor terug zet.
Ik begrijp dat jij dan nog steeds blijft bij diplomatie en geen boodschap hebt aan de burgers van Oekraïne ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD schreef:
Die uitgangspositie is met decennialange bezuinigingen op defensie niet florissant.
En mijn probleem met jouw analyse is dat hij gedreven lijkt door angst voor gevolgen voor de EU op korte termijn, zonder de enorme gevolgen voor zowel de EU als ook voor de bevolking van Oekraïne op lange termijn mee te wegen.
De bevolking van de Oekraïne is de zorg van de regering van de Oekraïne, niet de zorg van de EU. De lange termijn gevolgen van al die emotionele uittingen hebben waarschijnlijk meer impact dan rustig analyseren en voorspelbaar en rationeel handelen.
DDD schreef:
Die uitgangspositie is met decennialange bezuinigingen op defensie niet florissant.
De bevolking van de Oekraïne is de zorg van de regering van de Oekraïne, niet de zorg van de EU. De lange termijn gevolgen van al die emotionele uittingen hebben waarschijnlijk meer impact dan rustig analyseren en voorspelbaar en rationeel handelen.
De mensen in Oekraïne hebben liever niet dat je een lidwoord gebruikt (Lidwoorden worden gebruikt voor gebieden en landen met een meervoudsvorm, vrijwel niet voor andere landen. volgens mij is Het Vereningd Koninkrijk de enige uitzondering). Op het moment zijn de bezuinigingen op defensie niet het probleem wat betreft Oekraïne. De verhouding tussen Rusland en Oekraïne zou niet anders zijn als Navo landen beter bewapend zouden zijn. Mogelijk wel als Oekraïne lid zou zijn van de Navo.
Rationeel handelen is het beste inderdaad en ik vertrouw dat er genoeg politici en diplomaten zijn die weten wat ze doen. Rationeel optimaal handelen is niet perse opties al bij voorbaat buitenspel zetten (militair bijspringen in een land wat er letterlijk om vraagt). Ik weet echt te weinig van geopolitiek onderhandelen en handelen af om te weten wat wel rationeel optimaal is, maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat heel duidelijk lief blijven voor een aggressor dat is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD schreef:
Ik ben het met beide punten niet eens.
Natuurlijk kan de eerste uitgangspositie beter. Daar ben ik het mee eens. Maar angst voor een pestkop is een slechte raadgever.
Ik ben helemaal niet van mening dat er zoveel emotionele uitingen zijn. Het is voorspelbaar dat de EU niet akkoord gaat met invallen in democratische buurlanden. Dat is de afgelopen maanden meer dan genoegzaam duidelijk gemaakt. Het zou pas onvoorspelbaar zijn als de EU vervolgens Oekraïne succes en veel sterkte zou wensen en het daarbij zou laten.