Nee, dat is een verslag dat ik uit iemands mond optekende.Luther schreef:Zou het kunnen zijn dat de eerste alinea van jouw post evenzeer een 'mal' is met 'allerlei waarheidsclaims en stelligheden'?Refiosi schreef:En dan kom je bij een oud kind van God op bezoek en die begint te vertellen uit het leven. Hoe ze in haar ongeluk liep, maar waar de Heere geen land van uiterste duisternis was. Hoe al haar leunsels en steunsels echter hoe langer hoe meer werden weggeslagen totdat ze niets meer overhield. Hoe toen Christus alle waarde voor haar ziel kreeg en ze in die liefde gewoond heeft. Maar dat het weer weg ging en de schuld ging drukken. Dat ze buiten het recht om zalig dacht te worden, maar toen ging God een afgesneden zaak houden op de aarde. Enz.
Och, rommel dan maar veel hier op dit forum wat in de marge, met allerlei waarheidsclaims en stelligheden. Je kunt op zonderlinge wijze de Geest wel in een mal proberen te stoppen, met uitsluiting van anderen. Maar als God gaat werken, moeten alle oudvaders zwijgen. En dan is het nog maar de vraag of de Bijbel alleen op één manier geïnterpreteerd kan worden en zo rigide uitgelegd moet worden.
Begint bekering met ellendekennis?
Re: Begint bekering met ellendekennis?
-
Dank voor deze opscherping!Refiosi schreef:Nee, dat is een verslag dat ik uit iemands mond optekende.Luther schreef:Zou het kunnen zijn dat de eerste alinea van jouw post evenzeer een 'mal' is met 'allerlei waarheidsclaims en stelligheden'?Refiosi schreef:En dan kom je bij een oud kind van God op bezoek en die begint te vertellen uit het leven. Hoe ze in haar ongeluk liep, maar waar de Heere geen land van uiterste duisternis was. Hoe al haar leunsels en steunsels echter hoe langer hoe meer werden weggeslagen totdat ze niets meer overhield. Hoe toen Christus alle waarde voor haar ziel kreeg en ze in die liefde gewoond heeft. Maar dat het weer weg ging en de schuld ging drukken. Dat ze buiten het recht om zalig dacht te worden, maar toen ging God een afgesneden zaak houden op de aarde. Enz.
Och, rommel dan maar veel hier op dit forum wat in de marge, met allerlei waarheidsclaims en stelligheden. Je kunt op zonderlinge wijze de Geest wel in een mal proberen te stoppen, met uitsluiting van anderen. Maar als God gaat werken, moeten alle oudvaders zwijgen. En dan is het nog maar de vraag of de Bijbel alleen op één manier geïnterpreteerd kan worden en zo rigide uitgelegd moet worden.
-
Is de interpretatie van eigen bevinding onfeilbaar? Niet persoonlijk richting dit oude kind bedoeld maar in zijn algemeenheid.Refiosi schreef:En dan kom je bij een oud kind van God op bezoek en die begint te vertellen uit het leven. Hoe ze in haar ongeluk liep, maar waar de Heere geen land van uiterste duisternis was. Hoe al haar leunsels en steunsels echter hoe langer hoe meer werden weggeslagen totdat ze niets meer overhield. Hoe toen Christus alle waarde voor haar ziel kreeg en ze in die liefde gewoond heeft. Maar dat het weer weg ging en de schuld ging drukken. Dat ze buiten het recht om zalig dacht te worden, maar toen ging God een afgesneden zaak houden op de aarde. Enz.
Nee, maar je kunt goud op zak hebben terwijl je daar zelf niet alles van weet, of je kunt precies weten wat wel of geen goud is terwijl je er zelf nog geen grammetje van in bezit hebt.GGBeroopingswerk schreef:Is de interpretatie van eigen bevinding onfeilbaar? Niet persoonlijk richting dit oude kind bedoeld maar in zijn algemeenheid.Refiosi schreef:En dan kom je bij een oud kind van God op bezoek en die begint te vertellen uit het leven. Hoe ze in haar ongeluk liep, maar waar de Heere geen land van uiterste duisternis was. Hoe al haar leunsels en steunsels echter hoe langer hoe meer werden weggeslagen totdat ze niets meer overhield. Hoe toen Christus alle waarde voor haar ziel kreeg en ze in die liefde gewoond heeft. Maar dat het weer weg ging en de schuld ging drukken. Dat ze buiten het recht om zalig dacht te worden, maar toen ging God een afgesneden zaak houden op de aarde. Enz.
Dat snapte ik al. Ik bedoelde: Ga jij dit verhaal nu richting alle posters hier gebruiken als 'mal' en 'waarheidsclam' of 'stelligheid'? Zo van: zo moet het dus gaan.Refiosi schreef:Nee, dat is een verslag dat ik uit iemands mond optekende.Luther schreef:Zou het kunnen zijn dat de eerste alinea van jouw post evenzeer een 'mal' is met 'allerlei waarheidsclaims en stelligheden'?Refiosi schreef:En dan kom je bij een oud kind van God op bezoek en die begint te vertellen uit het leven. Hoe ze in haar ongeluk liep, maar waar de Heere geen land van uiterste duisternis was. Hoe al haar leunsels en steunsels echter hoe langer hoe meer werden weggeslagen totdat ze niets meer overhield. Hoe toen Christus alle waarde voor haar ziel kreeg en ze in die liefde gewoond heeft. Maar dat het weer weg ging en de schuld ging drukken. Dat ze buiten het recht om zalig dacht te worden, maar toen ging God een afgesneden zaak houden op de aarde. Enz.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mooie reactie van refiosi. Je moet wel onderscheid maken tussen theologisch iets bediscussiëren en iets bevindelijk uiten. Het werk van de Geest is voor ons onbekend, naar Joh. 3.
Ik denk niet dat het hier gaat om het wroeten in de verborgen werking van de Geest maar om het naspreken van de Schrift. En dan is zo'n reactie weer wat ongepast. Het is immers Schriftuurlijk om de Schrift na te willen spreken en niet de bevinding van een oud kind van God.
Ik denk niet dat het hier gaat om het wroeten in de verborgen werking van de Geest maar om het naspreken van de Schrift. En dan is zo'n reactie weer wat ongepast. Het is immers Schriftuurlijk om de Schrift na te willen spreken en niet de bevinding van een oud kind van God.
Nogmaals, het is een interpretatie. We weten uiteindelijk niet wat er in Paulus omging op dat moment, jij niet en ik niet, en daarom kun je hieraan geen bewijskracht ontlenen.Tiberius schreef:De verklaring kan je juist vinden in de woorden die Ananias namens de Heere moest spreken tegen Paulus. Het staat niet voor niets in die context. Je gelooft toch ook wel, dat alles wat in de Bijbel staat betekenis heeft?
Dat geldt ook voor het eerste: als Paulus al wist, dat zijn zonden vergeven waren, waarom zou Ananias hem dat dan moeten meedelen? En waarom zo'n grote verandering? Dat vloeit duidelijk uit de geschiedenis voort.
Nee, we 'rommelen' hier niet 'wat in de marge', maar het gaat over wezenlijke zaken. En het is niet zo, dat als je over deze dingen spreekt, dat je er dan 'dus' niets van kent. Dat klinkt wel een beetje door in jouw posting.Refiosi schreef:En dan kom je bij een oud kind van God op bezoek en die begint te vertellen uit het leven. Hoe ze in haar ongeluk liep, maar waar de Heere geen land van uiterste duisternis was. Hoe al haar leunsels en steunsels echter hoe langer hoe meer werden weggeslagen totdat ze niets meer overhield. Hoe toen Christus alle waarde voor haar ziel kreeg en ze in die liefde gewoond heeft. Maar dat het weer weg ging en de schuld ging drukken. Dat ze buiten het recht om zalig dacht te worden, maar toen ging God een afgesneden zaak houden op de aarde. Enz.
Och, rommel dan maar veel hier op dit forum wat in de marge, met allerlei waarheidsclaims en stelligheden.
15 Maar de Heere zeide tot hem: Ga heen; want deze is Mij een uitverkoren vat, om Mijn Naam te dragen voor de heidenen, en de koningen, en de kinderen Israëls.Tiberius schreef:De verklaring kan je juist vinden in de woorden die Ananias namens de Heere moest spreken tegen Paulus. Het staat niet voor niets in die context. Je gelooft toch ook wel, dat alles wat in de Bijbel staat betekenis heeft?Posthoorn schreef:Om te beginnen: dit staat nergens. Maar al zou het zo zijn, dat Ananias inderdaad dit moest 'bevestigen', dan zegt dat nog niet dat Paulus dat voordien niet geloofde.Tiberius schreef:Nee, het is geen aanname, het blijkt duidelijk uit de geschiedenis.Posthoorn schreef:Dus omdat Paulus nog niet gedoopt was, zou hij ook voor die tijd nog geen kennis hebben aan de vergeving van zonden? Maar dat lees ik nergens. Ook lees ik nergens waarom Paulus drie dagen niet at en niet dronk. M.a.w. je poneert hier louter aannames.
Het gaat niet zozeer om het feit, dat Paulus niet gedoopt was, maar dat de Heere Ananias moest zenden om hem die vergeving toe te zeggen, waarop hij gedoopt werd. Dat had Paulus dus nog nodig. Vanaf dat moment vielen de schellen van zijn ogen en beëindigde hij zijn vasten.
De komst en de woorden van Ananias hadden dus grote betekenis voor Paulus.Het enige feit is dat Paulus zich anders gedroeg. De verklaring daarvoor die jij geeft, is wederom een aanname.Tiberius schreef:Ook dit is geen aanname, het staat er m.i. duidelijk genoeg.
Juist omdat hij vóór de ontmoeting met Ananias zich heel anders gedroeg.
Dat geldt ook voor het eerste: als Paulus al wist, dat zijn zonden vergeven waren, waarom zou Ananias hem dat dan moeten meedelen? En waarom zo'n grote verandering? Dat vloeit duidelijk uit de geschiedenis voort.
16 Want Ik zal hem tonen, hoeveel hij lijden moet om Mijn Naam.
17 En Ananias ging heen en kwam in het huis; en de handen op hem leggende, zeide hij: Saul, broeder! de Heere heeft mij gezonden, namelijk Jezus, Die u verschenen is op den weg, dien gij kwaamt, opdat gij weder ziende en met den Heiligen Geest vervuld zoudt worden.
18 En terstond vielen af van zijn ogen gelijk als schellen, en hij werd terstond wederom ziende; en stond op, en werd gedoopt.
Waar staat dan dat Ananias meedeelt dat Paulus' zonden zijn vergeven?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Handelingen 22.samanthi schreef:Waar staat dan dat Ananias meedeelt dat Paulus' zonden zijn vergeven?
Citaat?Tiberius schreef:Handelingen 22.samanthi schreef:Waar staat dan dat Ananias meedeelt dat Paulus' zonden zijn vergeven?
Toch heeft hij wel een punt. Ook ik lees hier dingen waarvan ik denk "je spraak maakt je openbaar", dit is geen Bijbelse bevinding.Posthoorn schreef:Nee, we 'rommelen' hier niet 'wat in de marge', maar het gaat over wezenlijke zaken. En het is niet zo, dat als je over deze dingen spreekt, dat je er dan 'dus' niets van kent. Dat klinkt wel een beetje door in jouw posting.Refiosi schreef:En dan kom je bij een oud kind van God op bezoek en die begint te vertellen uit het leven. Hoe ze in haar ongeluk liep, maar waar de Heere geen land van uiterste duisternis was. Hoe al haar leunsels en steunsels echter hoe langer hoe meer werden weggeslagen totdat ze niets meer overhield. Hoe toen Christus alle waarde voor haar ziel kreeg en ze in die liefde gewoond heeft. Maar dat het weer weg ging en de schuld ging drukken. Dat ze buiten het recht om zalig dacht te worden, maar toen ging God een afgesneden zaak houden op de aarde. Enz.
Och, rommel dan maar veel hier op dit forum wat in de marge, met allerlei waarheidsclaims en stelligheden.
@Ad: Wat Refiosi hier typt is een antwoord op jouw vraag aan mij ("Kun je kort uitleggen waarom je dat wil bestrijden?").
Dus als ik het goed begrijp is de visie van ds. Kort in strijd met de bevinding van Gods volk en moet daarom bestreden worden?Tiberius schreef:Toch heeft hij wel een punt. Ook ik lees hier dingen waarvan ik denk "je spraak maakt je openbaar", dit is geen Bijbelse bevinding.Posthoorn schreef:Nee, we 'rommelen' hier niet 'wat in de marge', maar het gaat over wezenlijke zaken. En het is niet zo, dat als je over deze dingen spreekt, dat je er dan 'dus' niets van kent. Dat klinkt wel een beetje door in jouw posting.Refiosi schreef:En dan kom je bij een oud kind van God op bezoek en die begint te vertellen uit het leven. Hoe ze in haar ongeluk liep, maar waar de Heere geen land van uiterste duisternis was. Hoe al haar leunsels en steunsels echter hoe langer hoe meer werden weggeslagen totdat ze niets meer overhield. Hoe toen Christus alle waarde voor haar ziel kreeg en ze in die liefde gewoond heeft. Maar dat het weer weg ging en de schuld ging drukken. Dat ze buiten het recht om zalig dacht te worden, maar toen ging God een afgesneden zaak houden op de aarde. Enz.
@Ad: Wat Refiosi hier typt is een antwoord op jouw vraag aan mij ("Kun je kort uitleggen waarom je dat wil bestrijden?").
Vers 16: En nu, wat vertoeft gij? Sta op, en laat u dopen en uw zonden afwassen, aanroepende den Naam des Heeren.Posthoorn schreef:Citaat?Tiberius schreef:Handelingen 22.samanthi schreef:Waar staat dan dat Ananias meedeelt dat Paulus' zonden zijn vergeven?
Ja, ik dacht al dat je deze tekst bedoelde. Maar hier staat toch echt wat anders dan wat jij erin leest.Tiberius schreef:Vers 16: En nu, wat vertoeft gij? Sta op, en laat u dopen en uw zonden afwassen, aanroepende den Naam des Heeren.Posthoorn schreef:Citaat?