Beroepingswerk discussie
Re: Beroepingswerk discussie
Gisteren wees de dominee erop dat de vele beroepen binnen de GG op één kandidaat, iets liet zien van de grote nood van het predikantentekort.
De vraag is of dat altijd zo gezien wordt. Het zou ook kunnen dat we het gewoon zijn gaan vinden. Ik hoor niet zoveel over de nood dat we 40 a 50 predikanten te kort komen. Zou er een oorzaak kunnen liggen?
Zouden we niet moeten kijken of er kanselruil kan plaatsvinden met kerkverbanden waar we ons aan verbonden voelen? Neem de HHK daar zijn wel veel predikanten.
De vraag is of dat altijd zo gezien wordt. Het zou ook kunnen dat we het gewoon zijn gaan vinden. Ik hoor niet zoveel over de nood dat we 40 a 50 predikanten te kort komen. Zou er een oorzaak kunnen liggen?
Zouden we niet moeten kijken of er kanselruil kan plaatsvinden met kerkverbanden waar we ons aan verbonden voelen? Neem de HHK daar zijn wel veel predikanten.
-
Het tekort aan predikanten is toch niet op te vangen door kanselruil in te voeren?keesjanm schreef:Gisteren wees de dominee erop dat de vele beroepen binnen de GG op één kandidaat, iets liet zien van de grote nood van het predikantentekort.
Nee zeker niet. Het is alleen een oplossing voor leesdiensten.Johannes 3:16 schreef:Het tekort aan predikanten is toch niet op te vangen door kanselruil in te voeren?keesjanm schreef:Gisteren wees de dominee erop dat de vele beroepen binnen de GG op één kandidaat, iets liet zien van de grote nood van het predikantentekort.
Het zou in ieder geval wel de allerslechtste motivatie zijn om tot kanselruil te komen.
Hoe komt keesjanm eigenlijk tot de gedachte dat de nood niet wordt gevoeld van het predikantentekort? Misschien als je zelf gezegend bent met een eigen predikant. Maar in de gemeente waar ik zelf lid van ben wordt die nood nu al zo'n 20 jaar duidelijk gevoeld en dat wordt niet minder.
Hoe komt keesjanm eigenlijk tot de gedachte dat de nood niet wordt gevoeld van het predikantentekort? Misschien als je zelf gezegend bent met een eigen predikant. Maar in de gemeente waar ik zelf lid van ben wordt die nood nu al zo'n 20 jaar duidelijk gevoeld en dat wordt niet minder.
Waarom vrouwen niet? Dat gebeurt zelfs in behoudende hervormde gemeenten.Luther schreef:Vrouwen kunnen m.i. niet meestemmen, en mensen die zeggen geen zaligmakende genade te kennen, mogen uiteraard niet gekandideerd worden. Maar daar hebben we 't al vaker over gehad.ejvl schreef:En als er mannen verkozen worden die zelf beleiden onbekeerd te zijn?Mara schreef:En de vrouwen ook?ejvl schreef:Maar wie mogen er dan stemmen, ook mensen die zeggen onbekeerd te zijn?
Het ligt nog niet zo makkelijk volgens mij.
Dat weet ik, maar daarom is het nog geen juiste gang van zaken. (Vrouw > gemeente > zwijgen)freek schreef:Waarom vrouwen niet? Dat gebeurt zelfs in behoudende hervormde gemeenten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
- JolandaOudshoorn
Ze mogen niet leren. Wellicht valt stemmen niet onder leren.Luther schreef:Dat weet ik, maar daarom is het nog geen juiste gang van zaken. (Vrouw > gemeente > zwijgen)freek schreef:Waarom vrouwen niet? Dat gebeurt zelfs in behoudende hervormde gemeenten.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Stemmen is afgeleid gezag-uitoefenen. Dat hoort niet bij de taak van een vrouw in de gemeente. Die dient te zwijgen, aldus Paulus.JolandaOudshoorn schreef:Ze mogen niet leren. Wellicht valt stemmen niet onder leren.Luther schreef:Dat weet ik, maar daarom is het nog geen juiste gang van zaken. (Vrouw > gemeente > zwijgen)freek schreef:Waarom vrouwen niet? Dat gebeurt zelfs in behoudende hervormde gemeenten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
Hoe zit dat eigenlijk bij het leiden van een vrouwenvereniging?Luther schreef:Stemmen is afgeleid gezag-uitoefenen. Dat hoort niet bij de taak van een vrouw in de gemeente. Die dient te zwijgen, aldus Paulus.
Even voor het juiste beeld: dit gebeurt niet in alle.freek schreef:Waarom vrouwen niet? Dat gebeurt zelfs in behoudende hervormde gemeenten.Luther schreef: Vrouwen kunnen m.i. niet meestemmen, en mensen die zeggen geen zaligmakende genade te kennen, mogen uiteraard niet gekandideerd worden. Maar daar hebben we 't al vaker over gehad.
Ik heb geen idee, daar ben ik nooit. Maar afgezien daarvan: daar ligt geen relatie met de ambtelijke dienst, en het nemen van beslissingen die direct zijn gerelateerd aan de eredienst.Johannes 3:16 schreef:Hoe zit dat eigenlijk bij het leiden van een vrouwenvereniging?Luther schreef:Stemmen is afgeleid gezag-uitoefenen. Dat hoort niet bij de taak van een vrouw in de gemeente. Die dient te zwijgen, aldus Paulus.
- MarthaMartha
Stemmen is toch geen gezag uitoefenen? stemmen is meedenken over wie het gezag gaan uitoefenen....Luther schreef:Stemmen is afgeleid gezag-uitoefenen. Dat hoort niet bij de taak van een vrouw in de gemeente. Die dient te zwijgen, aldus Paulus.JolandaOudshoorn schreef:Ze mogen niet leren. Wellicht valt stemmen niet onder leren.Luther schreef:Dat weet ik, maar daarom is het nog geen juiste gang van zaken. (Vrouw > gemeente > zwijgen)freek schreef:Waarom vrouwen niet? Dat gebeurt zelfs in behoudende hervormde gemeenten.
Vrouwen mogen niet leren... ik vraag me altijd af hoe dat zit en wat er wordt bedoelt als ik 'mijn' 8/9 jarige jongens de bijbelse noties probeer bij te brengen op club. Dan leer ik ze toch eigenlijk...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Ik heb mijn opmerkingen steeds verbonden aan de ambtelijke bediening en de eredienst. Stemmen is indirect daarin een stem hebben.MarthaMartha schreef:Stemmen is toch geen gezag uitoefenen? stemmen is meedenken over wie het gezag gaan uitoefenen....
Vrouwen mogen niet leren... ik vraag me altijd af hoe dat zit en wat er wordt bedoelt als ik 'mijn' 8/9 jarige jongens de bijbelse noties probeer bij te brengen op club. Dan leer ik ze toch eigenlijk...
- MarthaMartha
Ik vraag me alleen af of dit echt zo is. Je hebt namelijk geen stem in de dingen inhoudelijk, je stemt alleen over degenen die daar wel een stem in krijgen. het gaat nooit over inhoudelijke dingen, alleen over degenen die de inhoudelijke dingen gaan bepalen.Luther schreef:Ik heb mijn opmerkingen steeds verbonden aan de ambtelijke bediening en de eredienst. Stemmen is indirect daarin een stem hebben.MarthaMartha schreef:Stemmen is toch geen gezag uitoefenen? stemmen is meedenken over wie het gezag gaan uitoefenen....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
- JolandaOudshoorn
Waarschijnlijk wordt dat dan verschillend geïnterpreteerd. Het zij zo. Bij ons stemmen de vrouwen in de gemeente wel, ik ook dus. Ik kan het ook onmogelijk zien als een afgeleid, indirect gezag uitoefenen.Luther schreef:Ik heb mijn opmerkingen steeds verbonden aan de ambtelijke bediening en de eredienst. Stemmen is indirect daarin een stem hebben.MarthaMartha schreef:Stemmen is toch geen gezag uitoefenen? stemmen is meedenken over wie het gezag gaan uitoefenen....
Ik weet, mijn Verlosser leeft