Helemaal mee eens. Bovendien, om een goede kerk te zijn heb je een vleugje remonstrantisme nodig!Desiree schreef:Overigens, wees maar niet bang, wij zingen thuis van alles. Zoals de Bijbel het zegt, psalmen, gezangen en geestelijke liederen. Het is mijn mening dat als je niet onderzoekt, je veel mist. Veel moois. Hoevele remonstrantse gezangen, volgens jullie dan, hebben niet geleid tot bemoediging van kinderen van God. Verstaat gij wel, hetgeen gij zingt? Echt, als je het zelf ervaart, dan weet je het zelf, dan weet je, de anderen hebben het gewoon mis.
herziene psalmberijming
Re: herziene psalmberijming
Afgewezen schreef:Helemaal mee eens. Bovendien, om een goede kerk te zijn heb je een vleugje remonstrantisme nodig!Desiree schreef:Overigens, wees maar niet bang, wij zingen thuis van alles. Zoals de Bijbel het zegt, psalmen, gezangen en geestelijke liederen. Het is mijn mening dat als je niet onderzoekt, je veel mist. Veel moois. Hoevele remonstrantse gezangen, volgens jullie dan, hebben niet geleid tot bemoediging van kinderen van God. Verstaat gij wel, hetgeen gij zingt? Echt, als je het zelf ervaart, dan weet je het zelf, dan weet je, de anderen hebben het gewoon mis.

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Desiree schreef:.....maar ontdek zelf hoe God jouw troost.. Dat kan nogal eens anders zijn dan wij met z'n allen in de reformatorische hoek bedenken...

- MarthaMartha
een herziening van de psalmen is harder nodig dan die van de Statenvertaling.
De psalmen die wij zingen staan soms enorm ver af van de bijbeltekst en zijn niet altijd bijbels.
denk maar aan psalm 119 vers 66:
Ik heb mijn mond begerig opgedaan,
Ik heb verlangd, gehijgd naar Uw geboden;
Zie, zie mij dan met gunstig' ogen aan,
En wees mij nu genadig in mijn noden,
Naar 't recht van hen, die, deugdzaam van bestaan,
Uit liefde tot Uw Naam van 't kwade vloden.
onberijmd (psalm 119 vers 131-132)
Ik heb mijn mond wijd opengedaan, en gehijgd, want ik heb verlangd naar Uw geboden.
Zie mij aan, wees mij genadig, naar het recht aan degenen, die Uw Naam beminnen.
Deugzaam van bestaan......... onbijbelser kan niet zou je zeggen....
De psalmen die wij zingen staan soms enorm ver af van de bijbeltekst en zijn niet altijd bijbels.
denk maar aan psalm 119 vers 66:
Ik heb mijn mond begerig opgedaan,
Ik heb verlangd, gehijgd naar Uw geboden;
Zie, zie mij dan met gunstig' ogen aan,
En wees mij nu genadig in mijn noden,
Naar 't recht van hen, die, deugdzaam van bestaan,
Uit liefde tot Uw Naam van 't kwade vloden.
onberijmd (psalm 119 vers 131-132)
Ik heb mijn mond wijd opengedaan, en gehijgd, want ik heb verlangd naar Uw geboden.
Zie mij aan, wees mij genadig, naar het recht aan degenen, die Uw Naam beminnen.
Deugzaam van bestaan......... onbijbelser kan niet zou je zeggen....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Willem schreef:1. Waarom er nu quasi geglimlacht moet worden bij de constatering dat men "weet dat sommigen mensen ook zulke psalmen niet "kunnen" zingen" ontgaat me, evenals het tussen haakjes plaatsen van het woordje "kunnen" wat al een waardeoordeel inhoudt over die "sommige mensen". Droefheid zou ons hart moeten vervullen en gebed voor dezulken die dit soort psalmen niet zingen. Overgens ook voor degenen die het wel zingen maar de inhoud niet voor eigen hart en leven verstaan.Orchidee schreef:Wat is er nu weer fout met Johannes de Heer gezangen?
Ik ben er mee opgegroeid, mijn ouders zijn er mee opgegroeid, mijn opa en oma konden voor mijn gevoel de hele bundel uit het hoofd![]()
Zal wel "remonstrants" in veler ogen zijn, maar sommige psalmen zijn dan oook heel erg "remonstrants" neem nou het eenvoudige lied: "God heb ik lief ", ik weet dat sommigen mensen ook zulke psalmen niet "kunnen" zingen![]()
Hier thuis word er ook veel gemusiceerd, en ik vind het fijn dat ook weer mijn kinderen deze liederen willen zingen/spelen![]()
De muzieksmaak van sommige jeugd, vind ik persoonlijk dan toch iets minder![]()
Maar goed dit is eigenlijk welgeloof ik
Maar gegrinnik lijkt me niet gepast.
2. Een psalm vers als geciteerd, God heb ik lief... (psalm 116) is niet remonstrants. Er volgt nl. het woordeke want op...., dat geeft de oorzaak aan waarom de dichter God liefheeft.
Dit itt tot vele JdH liederen die wel degelijk een remonstrantse inslag hebben.
nb. "Woordeke" = "woordje".

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Als de gemeente zingt: God heb ik lief, want die getrouwe Heer hoort mijne stem mijn smekingen mij klagen, dan is dat misschien niet Remonstrants, maar wel verbondsoptimistisch en gemakshalve dan toch maar Remonstrants.
Even een vraag tussendoor: Wordt een (eventuele) nieuwe psalmberijming ook aanleiding voor een nieuwe (modernere) psalmmelodie?
Tsja, dat zijn de elementen van de verlichting in de berijming 1773.MarthaMartha schreef:Deugzaam van bestaan......... onbijbelser kan niet zou je zeggen....
Het pad der deugd.
Maar er is meer.
Met psalmgezang daar 't hart door wordt geraakt (Ps 18), waar staat dat in de onberijmde psalm?
Zo doe Hij ook aan mij (130). Waar staat dat?
etc.
~~Soli Deo Gloria~~
Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen dichterlijke toevoegingen/vrijheden die Bijbels zijn en die niet.Hendrikus schreef:Tsja, dat zijn de elementen van de verlichting in de berijming 1773.MarthaMartha schreef:Deugzaam van bestaan......... onbijbelser kan niet zou je zeggen....
Het pad der deugd.
Maar er is meer.
Met psalmgezang daar 't hart door wordt geraakt (Ps 18), waar staat dat in de onberijmde psalm?
etc.
Het pad der deugd is dan inderdaad onbijbels, maar "Zo doe Hij ook aan mij" en psalmgezang dat harten raakt zijn wel Bijbels.
Dat houdt de discussie ook wat zuiverder. De dichter moet ook enige ruimte hebben om zijn melodieën te kunnen blijven volgen.
De berijming 1968 toont overduidelijk aan dat het ook zonder zulke bladvulling en stoplappen kan.Tiberius schreef:Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen dichterlijke toevoegingen/vrijheden die Bijbels zijn en die niet.Hendrikus schreef:Tsja, dat zijn de elementen van de verlichting in de berijming 1773.MarthaMartha schreef:Deugzaam van bestaan......... onbijbelser kan niet zou je zeggen....
Het pad der deugd.
Maar er is meer.
etc.
Het pad der deugd is dan inderdaad onbijbels, maar "Zo doe Hij ook aan mij" en psalmgezang dat harten raakt zijn wel Bijbels.
Dat houdt de discussie ook wat zuiverder. De dichter moet ook enige ruimte hebben om zijn melodieën te kunnen blijven volgen.
~~Soli Deo Gloria~~
Is het een optie om de invoering van de HSV t.o.v. de SV uit te ruilen tegen de invoering van de Psalmberijming 1968 t.ov. de Berijming 1773?Hendrikus schreef:De berijming 1968 toont overduidelijk aan dat het ook zonder zulke bladvulling en stoplappen kan.Tiberius schreef:Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen dichterlijke toevoegingen/vrijheden die Bijbels zijn en die niet.Hendrikus schreef:Tsja, dat zijn de elementen van de verlichting in de berijming 1773.MarthaMartha schreef:Deugzaam van bestaan......... onbijbelser kan niet zou je zeggen....
Het pad der deugd.
Maar er is meer.
etc.
Mooi, dan hoeven we die niet te herzien.Hendrikus schreef:De berijming 1968 toont overduidelijk aan dat het ook zonder zulke bladvulling en stoplappen kan.Tiberius schreef:Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen dichterlijke toevoegingen/vrijheden die Bijbels zijn en die niet.Hendrikus schreef:Tsja, dat zijn de elementen van de verlichting in de berijming 1773.MarthaMartha schreef:Deugzaam van bestaan......... onbijbelser kan niet zou je zeggen....
Het pad der deugd.
Maar er is meer.
etc.
Laten we het anders stellen: er zijn mensen die de HSV als splijtzwam betitelen, terecht of onterecht; maar laten we dan ter compensatie allemaal 1968 gaan zingen, dan hebben we straks met alle protestanten van Nederland tenminste iets dat ons bindt, want die berijming komt ook terug in het Liedboek-2012 en wordt dan dus kerkbreed gedragenWillem schreef:Is het een optie om de invoering van de HSV t.o.v. de SV uit te ruilen tegen de invoering van de Psalmberijming 1968 t.ov. de Berijming 1773?

~~Soli Deo Gloria~~
Mogelijk kan iemand dit voorstel via de kerkelijke weg indienen.Hendrikus schreef:Laten we het anders stellen: er zijn mensen die de HSV als splijtzwam betitelen, terecht of onterecht; maar laten we dan ter compensatie allemaal 1968 gaan zingen, dan hebben we straks met alle protestanten van Nederland tenminste iets dat ons bindt, want die berijming komt ook terug in het Liedboek-2012 en wordt dan dus kerkbreed gedragenWillem schreef:Is het een optie om de invoering van de HSV t.o.v. de SV uit te ruilen tegen de invoering van de Psalmberijming 1968 t.ov. de Berijming 1773?
Als we toch bezig zijn, ik begrijp helemaal niks van het Wilhelmus, de Vaste Burcht en nog zo wat liederen die onder ons van betekenis zijn.
Herzien die handel....
Enne...... er zijn nogal wat onbekend psalmmelodieën.
Weg ermee, onze kinderen kunnen er niet mee uit de voeten.
Componisten, gaarne deze melodieën wat populairder maken.
Enne....hoe zit het met de cantates van bijv. ene Bach?
Ik reageer cynisch, ik weet het, maar waarom moet echt alles op de schop?
Ik reageer emotioneel, maar waaraan geraakt wordt dat zijn voor mij (e.v.a.) ook emotionele zaken.
Herzien die handel....
Enne...... er zijn nogal wat onbekend psalmmelodieën.
Weg ermee, onze kinderen kunnen er niet mee uit de voeten.
Componisten, gaarne deze melodieën wat populairder maken.
Enne....hoe zit het met de cantates van bijv. ene Bach?
Ik reageer cynisch, ik weet het, maar waarom moet echt alles op de schop?
Ik reageer emotioneel, maar waaraan geraakt wordt dat zijn voor mij (e.v.a.) ook emotionele zaken.