Helemaal mee eens.Wilhelm schreef:Wat is dit weer een heerlijk refoforum kul onderwerp.Ander schreef:[Ken jij een rechtzinnige ambtsdrager die Sela overslaat?
Maar ik ken genoeg rechtzinnige ambtsdragers (tot aan synodeleden toe) die het woordeke "sela" overslaan en ik ken er ook genoeg die het wel lezen.
Wat me wel opvalt , hoe meer theologische bagage hoe sneller men geneigd is om het niet te lezen, enig verband zal er dus wel zijn.
Verder maakt het me niets uit. Voor de uitleg mis ik sela niet en ik vind het ook prima als het wel gelezen wordt.
Sela
Re: Sela
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Nou hè. Wonderlijk dat er een verband te leggen schijnt te zijn tussen rechtzinnigheid en het wel/niet lezen van Sela. Ik vind het wel fijn dat je vrij precies kan aangeven hoe rechtzinnige ambtsdragers met het woordje omgaan. Edoch, net als ik laat je jezelf verleiden om op zulke kul te reageren.Wilhelm schreef:Wat is dit weer een heerlijk refoforum kul onderwerp.Ander schreef:[Ken jij een rechtzinnige ambtsdrager die Sela overslaat?
Maar ik ken genoeg rechtzinnige ambtsdragers (tot aan synodeleden toe) die het woordeke "sela" overslaan en ik ken er ook genoeg die het wel lezen.
Wat me wel opvalt , hoe meer theologische bagage hoe sneller men geneigd is om het niet te lezen, enig verband zal er dus wel zijn.
Verder maakt het me niets uit. Voor de uitleg mis ik sela niet en ik vind het ook prima als het wel gelezen wordt.

Nee, het is wonderlijk triest als mensen rechtzinnigheid aflezen vanuit het wel of niet lezen van dit woord en dan deze woorden als een karikatuur gaan gebruiken of zich laten indelen bij het reformatorisch martelaarschap.Ander schreef:Nou hè. Wonderlijk dat er een verband te leggen schijnt te zijn tussen rechtzinnigheid en het wel/niet lezen van Sela. Ik vind het wel fijn dat je vrij precies kan aangeven hoe rechtzinnige ambtsdragers met het woordje omgaan. Edoch, net als ik laat je jezelf verleiden om op zulke kul te reageren.Wilhelm schreef:Wat is dit weer een heerlijk refoforum kul onderwerp.Ander schreef:[Ken jij een rechtzinnige ambtsdrager die Sela overslaat?
Volkomen mee eens. Maar huisman begon met het bizarre idee dat er wellicht rechtzinnigheid afgelezen kon worden aan het wel of niet lezen van dit woord. Vandaaruit is deze volkomen onzinnige discussie ontstaan. Ik geef toe, ik had er gewoon niet op moeten reageren. Maar ja, het vlees hè...Auto schreef:Nee, het is wonderlijk triest als mensen rechtzinnigheid aflezen vanuit het wel of niet lezen van dit woord en dan deze woorden als een karikatuur gaan gebruiken of zich laten indelen bij het reformatorisch martelaarschap.

Helaas heeft Huisman gelijk, ik ben het ook tegen gekomen dat predikanten af worden geschreven, vanwege het feit dat ze het woord niet lezen. (Of als het woord niet geschreven wordt bij meditaties als de meditatie over meerdere versen gaat waar het woord in terugkomt). Maar ja de reformatorische gezindte heeft wel meer vreemde maatstaven die ik nooit zal begrijpen.Ander schreef:Volkomen mee eens. Maar huisman begon met het bizarre idee dat er wellicht rechtzinnigheid afgelezen kon worden aan het wel of niet lezen van dit woord. Vandaaruit is deze volkomen onzinnige discussie ontstaan. Ik geef toe, ik had er gewoon niet op moeten reageren. Maar ja, het vlees hè...Auto schreef:Nee, het is wonderlijk triest als mensen rechtzinnigheid aflezen vanuit het wel of niet lezen van dit woord en dan deze woorden als een karikatuur gaan gebruiken of zich laten indelen bij het reformatorisch martelaarschap.
Vind je dat ook niet een beetje makkelijk gebruik maken van een deel van een Bijbeltekst die daarvoor niet geschreven is?Ander schreef:Volkomen mee eens. Maar huisman begon met het bizarre idee dat er wellicht rechtzinnigheid afgelezen kon worden aan het wel of niet lezen van dit woord. Vandaaruit is deze volkomen onzinnige discussie ontstaan. Ik geef toe, ik had er gewoon niet op moeten reageren. Maar ja, het vlees hè...Auto schreef:Nee, het is wonderlijk triest als mensen rechtzinnigheid aflezen vanuit het wel of niet lezen van dit woord en dan deze woorden als een karikatuur gaan gebruiken of zich laten indelen bij het reformatorisch martelaarschap.
Ik ben blij dat jij dat een bizar idee vindt, zijn wij het daar over eens.Ander schreef:Volkomen mee eens. Maar huisman begon met het bizarre idee dat er wellicht rechtzinnigheid afgelezen kon worden aan het wel of niet lezen van dit woord. Vandaaruit is deze volkomen onzinnige discussie ontstaan. Ik geef toe, ik had er gewoon niet op moeten reageren. Maar ja, het vlees hè...Auto schreef:Nee, het is wonderlijk triest als mensen rechtzinnigheid aflezen vanuit het wel of niet lezen van dit woord en dan deze woorden als een karikatuur gaan gebruiken of zich laten indelen bij het reformatorisch martelaarschap.

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Het is wat off-topic, maar ik heb in een gemeente meegemaakt dat er heisa was over het voorlezen van de Tien Geboden.
Het was gebruik om ze als volgt te lezen: Het 1e gebod....., het 2e gebod, het 3e gebod etc.....
Toen de kerkenraad besloot om de nummering van de geboden niet meer voor te lezen kwam er veel commentaar.
Er was zelfs een ouderling die weigerde de morgendiensten in te leiden, of 's-morgens preek te lezen.
Pfff....
Het was gebruik om ze als volgt te lezen: Het 1e gebod....., het 2e gebod, het 3e gebod etc.....
Toen de kerkenraad besloot om de nummering van de geboden niet meer voor te lezen kwam er veel commentaar.
Er was zelfs een ouderling die weigerde de morgendiensten in te leiden, of 's-morgens preek te lezen.
Pfff....
jvdg schreef:Het is wat off-topic, maar ik heb in een gemeente meegemaakt dat er heisa was over het voorlezen van de Tien Geboden.
Pfff....
Je hebt idd vaak heisa om allerlei zaken die in die tijd als heel belngrijk werden geacht. Nu bv weer over de HSV, waar we over 10 jaar wat over zullen glimlachen.
De "heisa" rond de HSV acht ik echter van een geheel andere orde dan die ik aanhaalde.Wilhelm schreef:jvdg schreef:Het is wat off-topic, maar ik heb in een gemeente meegemaakt dat er heisa was over het voorlezen van de Tien Geboden.
Pfff....
Je hebt idd vaak heisa om allerlei zaken die in die tijd als heel belngrijk werden geacht. Nu bv weer over de HSV, waar we over 10 jaar wat over zullen glimlachen.
Daar konden we destijds al gauw over glimlachen, en dat was aanzienlijk meer dan 10 jaar geleden.
Vanavond reed ik door Ede en zag ik een vrachtauto staan waar met grote letters HSV op stond.jvdg schreef:De "heisa" rond de HSV acht ik echter van een geheel andere orde dan die ik aanhaalde.Wilhelm schreef:jvdg schreef:Het is wat off-topic, maar ik heb in een gemeente meegemaakt dat er heisa was over het voorlezen van de Tien Geboden.
Pfff....
Daar konden we destijds al gauw over glimlachen, en dat was aanzienlijk meer dan 10 jaar geleden.
Heb net even gegoogled, maar er blijkt dus inderdaad een bedrijf te bestaan dat HSV heet http://www.hsv.nl/contact.php
En dan in Ede. De eigenaar zal maar kerken aan de Schaapsweg of zo... Dan zou je je toch lelijk opgelaten voelen met zo'n verderfelijke bedrijfsnaam

~~Soli Deo Gloria~~
jvdg schreef:Het is wat off-topic, maar ik heb in een gemeente meegemaakt dat er heisa was over het voorlezen van de Tien Geboden.
Pfff....
Als je nu de geboden leest uit de Bijbelboeken? Ik dacht dat een gemeente van ons (Ederveen) dit deed en gelijk het gedeelte wat er achteraan kwam.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)