Leerdiensten

Gijs83

Re: Leerdiensten

Bericht door Gijs83 »

refo schreef:
Gijs83 schreef:
refo schreef:Die oproep van 17 leerdiensten, daar zou ik ook wel voor zijn. In de plaats van de 34 die we er nu hebben. Pcies de helft.
Reden?
Lijkt me genoeg.
Waarom?
Marnix

Bericht door Marnix »

Omdat je anders ieder jaar weer dezelfde dingen behandelt... soms wat lastig om ieder jaar over dezelfde teksten / onderwerpen weer een preek te houden. Daarnaast is het volgens mij ook niet verkeerd om af en toe onderwerpen te bespreken die niet in de catechismus staan, af en toe eens seriepreken over een onderwerp of bijbelboek 's middags te houden enz.

Catechismuspreken zijn best goed, maar iedere keer herhalen is misschien wat overdreven. Het is een leerboekje, en ik kreeg op school meestal na een jaar les uit een lesboek vervolgens meer een ander lesboek. Nou hoeft dat in de kerk niet, maar af en toe varieren kan geen kwaad.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
huisman

Bericht door huisman »

Marnix schreef:Omdat je anders ieder jaar weer dezelfde dingen behandelt... soms wat lastig om ieder jaar over dezelfde teksten / onderwerpen weer een preek te houden. Daarnaast is het volgens mij ook niet verkeerd om af en toe onderwerpen te bespreken die niet in de catechismus staan, af en toe eens seriepreken over een onderwerp of bijbelboek 's middags te houden enz.

Catechismuspreken zijn best goed, maar iedere keer herhalen is misschien wat overdreven. Het is een leerboekje, en ik kreeg op school meestal na een jaar les uit een lesboek vervolgens meer een ander lesboek. Nou hoeft dat in de kerk niet, maar af en toe varieren kan geen kwaad.
Een leerboekje..???? Je weet wat DR H F Kohlbrugge op zijn sterfbed tegen zijn kinderen zei? "De Heidelberger, de eenvoudige Heidelberger, houdt daaraan vast, kinderen" De catechismusprediking is mij zeer lief, ook omdat het onze opgroeiende kinderen kan leren en overtuigen van de Schriftuurlijke rijkdom.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Gijs83 schreef:
Orchidee schreef:Wij hebben nu al 3 jaar geen leerdiensten gehad.
Onze oud predikant behandelde met regelmaat de cathechismus, de Dordtse leerregels en soms ook uit de geloofsbelijdenis.
Wat onze nieuwe predikant gaat doen weet ik nog niet.
Vrijdagavond hebben we opening van het winterwerk, misschien horen we daar ook wat over.
Wel apart geen leerdiensten, vaak wordt dan tijdens leesdiensten een verklaring gelezen of vraag men regelmatig aan gastpredikanten om een zondag te behandelen.
Waarom apart?
Wij hebben bijna nooit leesdienst, zeker 's middags niet, en iedere predikant die komt preken, preekt wat hij wil, maar nooit cathechismus oa.
We komen echt geen voedsel tekort.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

Wij hebben vaak andere predikanten, maar de k.r. geeft door bij welke zondag we gebleven zijn.
Bij meer vragen op 1 zondag komt het zelfs voor dat ds A de eerste vraag behandelt en ds B de andere 2.
Het lijkt wel zo of het ieder jaar hetzelfde is, maar dat vind ik toch niet.
Elke predikant, maar ook als je een eigen predikant hebt, heeft toch steeds weer andere dingen (als het goed is tenminste)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
helma

Bericht door helma »

huisman schreef: De catechismusprediking is mij zeer lief, ook omdat het onze opgroeiende kinderen kan leren en overtuigen van de Schriftuurlijke rijkdom.
ik sluit me bij je aan :)
Marnix

Bericht door Marnix »

huisman schreef:
Marnix schreef:Omdat je anders ieder jaar weer dezelfde dingen behandelt... soms wat lastig om ieder jaar over dezelfde teksten / onderwerpen weer een preek te houden. Daarnaast is het volgens mij ook niet verkeerd om af en toe onderwerpen te bespreken die niet in de catechismus staan, af en toe eens seriepreken over een onderwerp of bijbelboek 's middags te houden enz.

Een leerboekje..???? Je weet wat DR H F Kohlbrugge op zijn sterfbed tegen zijn kinderen zei? "De Heidelberger, de eenvoudige Heidelberger, houdt daaraan vast, kinderen" De catechismusprediking is mij zeer lief, ook omdat het onze opgroeiende kinderen kan leren en overtuigen van de Schriftuurlijke rijkdom.
Tja, dat kan ik me goed voorstellen, als je daar wekelijks onderwijs uit krijgt.... dan ga je je er wel aan hechten. Daarnaast vat de HC de Bijbel samen... en als het goed is hebben we vooral die lief... en wijst de HC ons ook daar op.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Een leerboekje..???? Je weet wat DR H F Kohlbrugge op zijn sterfbed tegen zijn kinderen zei? "De Heidelberger, de eenvoudige Heidelberger, houdt daaraan vast, kinderen" De catechismusprediking is mij zeer lief, ook omdat het onze opgroeiende kinderen kan leren en overtuigen van de Schriftuurlijke rijkdom.
Vasthouden aan de Heidelberger betekent toch niet 'iedere zondag preken uit de HC horen'?
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Afgewezen schreef: Vasthouden aan de Heidelberger betekent toch niet 'iedere zondag preken uit de HC horen'?
Toch ben ik vaak blij dat er smiddags leerdiensten zijn. Dan moet iig alles behandeld worden.
Willem

Bericht door Willem »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Een leerboekje..???? Je weet wat DR H F Kohlbrugge op zijn sterfbed tegen zijn kinderen zei? "De Heidelberger, de eenvoudige Heidelberger, houdt daaraan vast, kinderen" De catechismusprediking is mij zeer lief, ook omdat het onze opgroeiende kinderen kan leren en overtuigen van de Schriftuurlijke rijkdom.
Vasthouden aan de Heidelberger betekent toch niet 'iedere zondag preken uit de HC horen'?
Er is geen tekst in de Bijbel aan te wijzen die verplicht om elke zondag een zondagsafdeling van de HC te behandelen nee.
Het is ook prima om doordeweeks een avond te catechiseren voor de gehele gemeente en daarin de HC of andere leerboeken te behandelen, dan is er zondags ruimte voor een extra vrije stof preek :super

Maar je zult het met mee eens zijn dat het altijd noodzakelijk is geweest - en nu meer dan ooit - om de beginselen van de gereformeerde leer scherp te - blijven - prediken om allerlei wind van leer en dwalingen te weren. Je hoeft maar om je heen te kijken en je ziet een direct lineair verband tussen het regelmatig preken van de HC en de zuivere belijdenis. Dit verband is zo overduidelijk dat ik mijn vraagtekens zet bij degenen die de HC prediking willen afschaffen of verminderen, mij bekruipt dan het gevoel dat het eigenlijk begonnen is om gereformeerde beginselen aan te passen.
huisman

Bericht door huisman »

Wilhelm schreef:
Afgewezen schreef: Vasthouden aan de Heidelberger betekent toch niet 'iedere zondag preken uit de HC horen'?
Toch ben ik vaak blij dat er smiddags leerdiensten zijn. Dan moet iig alles behandeld worden.
Als de H.C. prediking een puur Bijbelse prediking is (en bij ons is dat zo) en niet gebruikt wordt om dogmatische stokpaardjes te berijden, is elke zondagmiddag een rijkdom om onder zulke preken te zitten
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Willem schreef:Maar je zult het met mee eens zijn dat het altijd noodzakelijk is geweest - en nu meer dan ooit - om de beginselen van de gereformeerde leer scherp te - blijven - prediken om allerlei wind van leer en dwalingen te weren. Je hoeft maar om je heen te kijken en je ziet een direct lineair verband tussen het regelmatig preken van de HC en de zuivere belijdenis. Dit verband is zo overduidelijk dat ik mijn vraagtekens zet bij degenen die de HC prediking willen afschaffen of verminderen, mij bekruipt dan het gevoel dat het eigenlijk begonnen is om gereformeerde beginselen aan te passen.
Zoals gezegd, ik heb er bezwaar tegen dat een menselijk boek uitgangspunt voor een preek vormt. Klaar. Verder niks.
En o ja, ik vind het ook niet zo zinvol om elk jaar een preek over het godzalig eedzweren te moeten horen, terwijl hele Bijbelboeken op de kansel gesloten blijven.
Willem

Bericht door Willem »

Afgewezen schreef:
Willem schreef:Maar je zult het met mee eens zijn dat het altijd noodzakelijk is geweest - en nu meer dan ooit - om de beginselen van de gereformeerde leer scherp te - blijven - prediken om allerlei wind van leer en dwalingen te weren. Je hoeft maar om je heen te kijken en je ziet een direct lineair verband tussen het regelmatig preken van de HC en de zuivere belijdenis. Dit verband is zo overduidelijk dat ik mijn vraagtekens zet bij degenen die de HC prediking willen afschaffen of verminderen, mij bekruipt dan het gevoel dat het eigenlijk begonnen is om gereformeerde beginselen aan te passen.
Zoals gezegd, ik heb er bezwaar tegen dat een menselijk boek uitgangspunt voor een preek vormt. Klaar. Verder niks.
En o ja, ik vind het ook niet zo zinvol om elk jaar een preek over het godzalig eedzweren te moeten horen, terwijl hele Bijbelboeken op de kansel gesloten blijven.
ok, overigens verdenk ik jouw niet van het willen afdoen aan gereformeerde beginselen. :hum Overigens bemerk ik dat ze bij jullie in de kerk gewoon het jaar volgen met de HC gelet op het aangehaalde voorbeeld over het "godzalig eedzweren" wat aankomende zondag juist aan de beurt van behandeling is :super
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Willem schreef:Overigens bemerk ik dat ze bij jullie in de kerk gewoon het jaar volgen met de HC gelet op het aangehaalde voorbeeld over het "godzalig eedzweren" wat aankomende zondag juist aan de beurt van behandeling is :super
Nee hoor, ik zei het maar 'bij wijze van'. Bij ons wordt de HC niet in één jaar uit gepreekt. En wat is er zo fijn aan dat dit bij jullie aankomende zondag aan de beurt is, gezien je smiley?
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik vraag me overigens af of de catechismusprediking echt zorgt dat er geen dwalingen ontstaan, gezien de breedte (en onderlinge verschillen) van de gereformeerde kerken waar ze uit de catechismus preken....
Plaats reactie