Nee, want dan was hij na vier regels gestopt. En hij had (hoop ik) ook zijn registratie daarop aangepast. En die was nu volgens -DIA- ppOrchidee schreef:Hij kan ook het laatste vers bedoeld hebben, tot troost...Hendrikus schreef:Zong hij erbij dan?-DIA- schreef: De organist speelde eerbiedig en zacht bij het uitgaan van de kerk:
Gedenk niet meer aan 't kwaad dat wij bedreven...
Volgens mij kun je hooguit hebben waargenomen dat hij de melodie van Psalm 79 speelde. En die heeft 6 1/2 vers in de berijming 1773. Maar misschien was het wel "De Geuzen zijn in Bommeleerweerd gevallen". Da's dezelfde melodie namelijk.
Je pleegt nu een beetje inlegkunde.
Gelezen, gedacht, gehoord... [1]
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Uit ervaring weet ik dat dit niet zo simpel is.Tiberius schreef:Een beetje organist zingt met zijn eigen orgelspel mee, ja. Het is minachting voor de luisteraars als zij gedwongen worden mee te zingen en hij zit klem met zijn kaken op elkaar.Hendrikus schreef:Zong hij erbij dan?-DIA- schreef: De organist speelde eerbiedig en zacht bij het uitgaan van de kerk:
(Het gaat hier overigens over het uitleidend orgelspel).
Enne: gedwongen worden mee te zingen??
eilander schreef:Uit ervaring weet ik dat dit niet zo simpel is.Tiberius schreef:Een beetje organist zingt met zijn eigen orgelspel mee, ja. Het is minachting voor de luisteraars als zij gedwongen worden mee te zingen en hij zit klem met zijn kaken op elkaar.Hendrikus schreef:Zong hij erbij dan?-DIA- schreef: De organist speelde eerbiedig en zacht bij het uitgaan van de kerk:
(Het gaat hier overigens over het uitleidend orgelspel).
Enne: gedwongen worden mee te zingen??

--- smiley vergeten bij vorig bericht ---
Kijk kijk, hier is iemand die precies weet wat "de organist" (wie is dat eigenlijk?) bedoelteilander schreef:In zo'n 90 van de 100 gevallen bedoelt de organist dan "Gedenk niet meer aan 't kwaad dat wij bedreven".
Ik ben het daarom wel eens met -DIA-.

~~Soli Deo Gloria~~
Hendrikus schreef:Kijk kijk, hier is iemand die precies weet wat "de organist" (wie is dat eigenlijk?) bedoelteilander schreef:In zo'n 90 van de 100 gevallen bedoelt de organist dan "Gedenk niet meer aan 't kwaad dat wij bedreven".
Eilander zegt: "In zo'n 90 van de 100 gevallen" Reactie Henrikus: "hier is iemand die precies weet wat "de organist" bedoelt"
Hier valt niet tegenop te herzien.

90% = bijna precies. Zo beter?Willem schreef:Hendrikus schreef:Kijk kijk, hier is iemand die precies weet wat "de organist" (wie is dat eigenlijk?) bedoelteilander schreef:In zo'n 90 van de 100 gevallen bedoelt de organist dan "Gedenk niet meer aan 't kwaad dat wij bedreven".
Eilander zegt: "In zo'n 90 van de 100 gevallen" Reactie Henrikus: "hier is iemand die precies weet wat "de organist" bedoelt"
Hier valt niet tegenop te herzien.
~~Soli Deo Gloria~~
De organist of orgelist is degene die het orgel bespeelt. Ik denk niet dat ik van jou mag zeggen (en terecht): het orgel speelde....Hendrikus schreef:Kijk kijk, hier is iemand die precies weet wat "de organist" (wie is dat eigenlijk?) bedoelteilander schreef:In zo'n 90 van de 100 gevallen bedoelt de organist dan "Gedenk niet meer aan 't kwaad dat wij bedreven".
En inderdaad, zoveel organisten, zoveel zinnen. Ik geef toe dat het een aanname was, die 90% van mij. Denk jij dat de kans dat de organist vers 4 bedoelde 16,6667% is geweest (nl. 1/6e)?
Bij gezangen gaat het overigens nog veel vaker zo: de organist speelde "Ruwe stormen mogen woeden". Maar misschien bedoelde hij wel: "Maar wat lot, 't zij dood of leven"
Goed gekozen voorbeeld, Eilander. Want dat is inderdaad een gezang waarvan iedereen vers 3 kent en niemand ooit die andere twee verzen gezien of gezongen heeft. O sorry, jij citeert de Hervormde Bundel, dan hebben we het over vers 7. Maar het probleem blijft hetzelfde: één couplet overbekend, de rest onbekend. Dat zal er dan ook wel toe leiden dat er in het nieuwe liedboek geen ruwe stormen meer zullen woeden, denk ik.eilander schreef:Bij gezangen gaat het overigens nog veel vaker zo: de organist speelde "Ruwe stormen mogen woeden". Maar misschien bedoelde hij wel: "Maar wat lot, 't zij dood of leven"
Maar voor Psalm 79 geldt dat niet: daarvan worden de andere strofen ook wel gezongen.
~~Soli Deo Gloria~~
- oesterschelpje
Eilander, ik dacht toen ik jou posting las, hoe komt men eigenlijk aan het woord orgalist?
Het meeste wat gebruikt wordt is het woord organist.
Kan iemand dat even verhelderen?
Ik weet er niet zoveel van, behalve dat Jan Zwart het woord orgelist voorstond. Hier in Nederland bespelen we een orgel, geen organ.oesterschelpje schreef:Eilander, ik dacht toen ik jou posting las, hoe komt men eigenlijk aan het woord orgalist?
Bedroevend, dat er slechts over een klein zinnetje, wat helemaal niet de hoofdzaak is, zo gesproken wordt...
Moest het schaamrood niet onze kaken kleuren?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ik las het stuk gisterenavond en had eigenlijk verwacht dat over een ander zinnetje ik bladzijden vol zou aantreffen.-DIA- schreef:Bedroevend, dat er slechts over een klein zinnetje, wat helemaal niet de hoofdzaak is, zo gesproken wordt...
Persoonlijk vind ik wat ik nu lees nog niet zo erg, in verhouding met wat ik had verwacht.
Daar schijnt inderdaad de oorsprong van dat woord te liggen. Zwart trok de vergelijking met viool: je zegt toch ook niet vionist? Als het violist is, waarom dan geen orgelist?eilander schreef:Ik weet er niet zoveel van, behalve dat Jan Zwart het woord orgelist voorstond. Hier in Nederland bespelen we een orgel, geen organ.oesterschelpje schreef:Eilander, ik dacht toen ik jou posting las, hoe komt men eigenlijk aan het woord orgalist?
Het mocht niet baten, iedereen blijft organist zeggen. Ik vind het prima.
~~Soli Deo Gloria~~
Tsja, het had ook het zoveelste HSV-topic kunnen worden, maar daar is niemand bij gebaat.Jongere schreef:Ik las het stuk gisterenavond en had eigenlijk verwacht dat over een ander zinnetje ik bladzijden vol zou aantreffen.-DIA- schreef:Bedroevend, dat er slechts over een klein zinnetje, wat helemaal niet de hoofdzaak is, zo gesproken wordt...
Persoonlijk vind ik wat ik nu lees nog niet zo erg, in verhouding met wat ik had verwacht.
~~Soli Deo Gloria~~
Over de HSV (als je dat bedoeld) zijn al genoeg woorden gezegd dacht ik. Maar ik nam het even mee, mede om de ernst en het gewicht van deze zaak aan te geven, die hier echter niet goed uit de verf komt, want daarvoor zou de hele preek beluisted moeten worden.Jongere schreef:Ik las het stuk gisterenavond en had eigenlijk verwacht dat over een ander zinnetje ik bladzijden vol zou aantreffen.-DIA- schreef:Bedroevend, dat er slechts over een klein zinnetje, wat helemaal niet de hoofdzaak is, zo gesproken wordt...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«