een uitdrukking

Jongere

Re: een uitdrukking

Bericht door Jongere »

Marnix schreef:Het ging over "in het Vaderhart zijn teruggebracht". Het gaat dus niet zozeer om een eerste bekering (hoewel ik daar ook wat over gezegd heb" maar over een situatie als bij de verloren zoon, het verloren schaap. Terug gebracht wil zeggen: Je was weg en je bent weer terug. Dan kunnen we ons afvragen of dat buiten kindschap om gaat. Was de verloren zoon tijdens zijn omzwervingen het kindschap kwijt? Of was het er wel degelijk maar kon hij dat vanwege zijn afwezigheid niet ervaren? Daarnaast koppelde ik onze bekering ook aan het "in het Vaderhart van God zijn". Niemand kan tot Christus komen tenzij de Vader hem trekt. Zijn we dan pas in het Vaderhart van God als we bekeerd zijn of bekeren we ons omdat we in Zijn Vaderhart zijn? Volgens mij zit daar een complexe wisselwerking... Wel goed dat we daar over nadenken. (Er is trouwens een verschil tussen in Gods Vaderhart zijn, dat zijn Vaderhart dus naar je uitgaat... en Hem door Christus Vader mogen noemen, zoals je zelf treffend zegt: Door wedergeboorte mogen we Hem Vader noemen). Volgens mij roept God als rechter, maar ook als Vader, zie bijv. de doopbeloften van God de Vader.
Volgens mij haal je nu wel het één en ander door elkaar en laat je je nog steeds verwarren door hoe de term klinkt en niet door wat daarmee in bevindelijke kringen wordt bedoeld.
Het gaat niet over de terugkeer tot God na een bepaalde zonde. Het gaat om het (voor het eerst) beleven van Gods adoptie.
Overigens vraag ik me af of de gelijkenissen van de verloren zoon en het verloren schaap niet over de eerste bekering gaan? Volgens mij zijn ze daar zeker een beeld van.
Marnix

Bericht door Marnix »

Hm, en het zoon zijn van vader en bij hem wonen, en het schaap zijn van de kudde wijst dan op hoe God de mens heeft geschapen?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jongere

Bericht door Jongere »

Marnix schreef:Hm, en het zoon zijn van vader en bij hem wonen, en het schaap zijn van de kudde wijst dan op hoe God de mens heeft geschapen?
Dat denk ik wel, waar denk jij dat het op wijst?

Neem de verloren zoon: dat wordt met name tegen de leidslieden van Israël gezegd, waar zij worden aangesproken als oudste zoon. De "kinderen van Abraham", waar ze zo prat op gingen. Zij moeten echter leren dat Christus het verlorene zoekt en dat hoeren en tollenaars, zelfs heidenen, hen voorgaan in het koninkrijk van God.
Democritus

Bericht door Democritus »

Jongere schreef:
Marnix schreef:Hm, en het zoon zijn van vader en bij hem wonen, en het schaap zijn van de kudde wijst dan op hoe God de mens heeft geschapen?
Dat denk ik wel, waar denk jij dat het op wijst?

Neem de verloren zoon: dat wordt met name tegen de leidslieden van Israël gezegd, waar zij worden aangesproken als oudste zoon. De "kinderen van Abraham", waar ze zo prat op gingen. Zij moeten echter leren dat Christus het verlorene zoekt en dat hoeren en tollenaars, zelfs heidenen, hen voorgaan in het koninkrijk van God.
Zie ook het boekje van Tim Keller: De Vrijgevige God
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Marnix

Bericht door Marnix »

Oke, ik meende aan dat het ging om een schaap dat bij de kudde en dus bij de herder hoorde, afdwaalt en door hem wordt opgezocht en teruggebracht... en over een zoon die bij vader wegloopt en later weer terugkeert. Dus vanuit de eerste situatie van het verhaal: Een schaap van de kudde en een zoon van vader en niet iemand die eerst een slaaf is en later wordt geadopteerd tot een volwaardige zoon, of een schaap zonder herder en kudde die later in de kudde wordt opgenomen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Marnix schreef:
Wat is dan de objectieve betekenis van het woord 'bank'? Die bestaat niet :)
Jawel hoor :)

1bank de; v(m) -en 1 zitmeubel voor meer dan één persoon: iets niet onder stoelen of ~en steken er niet geheimzinnig over doen 2 verkooptafel: toonbank 3 werktafel: draaibank 4 (scheepv) door de natuur gevormde ondiepte
2bank de; v(m) -en 1 instelling die gelden beheert en uitleent 2 (bij kansspelen) inzet vd hoofdspeler tegen al de anderen samen 3 centrale bewaar- en uitwisselingsplaats; opslagplaats: bloedbank, vacaturebank
En wat is dan een bank? Eén van die drie. Dat betekent dat de betekenis niet meer objectief is. Zoek anders de betekenis van objectief (als tegengestelde van subjectief), ook maar op. We weten dus pas wat de betekenis van het woord bank is als we de context weten. Het woord bank betekent in zichzelf niet iets. Dan zeg jij dat het drie dingen betekent, maar dat klopt niet. Iets kan niet wit en zwart tegelijk zijn.
Marnix schreef:
En wat voor vaderschap van God is er dan buiten ons kindschap om? Ik geloof er helemaal niets van. En dan mogen we in verkiezende zin altijd in Zijn hart geweest zijn, maar dat wil in geen geval zeggen dat we ons na onze bekering zijn Vaderschap over ons (dat bestond voor die bekering) gaan realiseren.
Het ging over "in het Vaderhart zijn teruggebracht". Het gaat dus niet zozeer om een eerste bekering (hoewel ik daar ook wat over gezegd heb" maar over een situatie als bij de verloren zoon, het verloren schaap. Terug gebracht wil zeggen: Je was weg en je bent weer terug. ... (Er is trouwens een verschil tussen in Gods Vaderhart zijn, dat zijn Vaderhart dus naar je uitgaat... en Hem door Christus Vader mogen noemen, zoals je zelf treffend zegt: Door wedergeboorte mogen we Hem Vader noemen). Volgens mij roept God als rechter, maar ook als Vader, zie bijv. de doopbeloften van God de Vader.
Het ging mij elke keer over dat wat je zei over de eerste bekering. Wat je daarover zei geloof ik niet.
Als we het over het Vaderhart van God hebben dan hebben we het over hoe God zich openbaart aan ons mensen. Het woord vaderhart verondersteld iets relationeels. En dat hele relationele Vaderschap is er niet voor een onbekeerd mens. Ook niet als die mens gedoopt is.
[/quote]
Marco schreef: Het eerste geval ligt wel moeilijker: wat was de toestand van iemand die zich niet bekeerd heeft?
Nou kunnen we natuurlijk een hele verhandeling op gang brengen om Gods hart te analyseren en in een wiskundig model te persen. Uitkomst is dan 'ja' of 'nee'. Maar dan maken we wel een beeld van God. Echte prediking van het evangelie heeft daarom twee kanten, zowel voor gelovigen als ongelovigen: God maakt zich kwaad over de zonde, maar voor wie bij Hem schuilen is Hij een liefdevol Vader. Bekering kan niet als iets vrijblijvends worden gepresenteerd.
En wie dan bij Hem terechtkomt weet dat hij een plaats in het hart van Vader heeft. Had hij dat al? Kan je van alles op antwoorden. Maar je moet dan wel blijven beseffen dat het een heel menselijke benadering is van een hele grote God. En aan zo'n uitdrukking vooral niet teveel ophangen. Want dan spreek je al heel snel veel te klein van God.
En als mensen aangeven dat ze achteraf merken dat God ze tot geloof heeft geleid, wie zijn wij dan om te zeggen dat dat onjuist is? Steekt er niet een enorme hoop genade in het feit dat God met kleine mensen bezig is om ze zich te laten bekeren? Dan mogen die mensen toch best zeggen dat ze daar achteraf Gods liefdevolle hand in zien? En zou die dan helemaal los van zijn hart staan?
Hier ben ik het eigenlijk helemaal mee eens. Laat dit dan maar mijn punten nuanceren. Maar ik ageerde tegen dat wat ik zo vaak hoor, namelijk dat God voorgesteld wordt als iemand die altijd van je houd, maakt niet wat je doet, Hij is immers je Vader, Hij heeft je gemaakt, etcetera, etcetera.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Desiree

Bericht door Desiree »

Oké, volgens mij wordt dit bedoeld...

Na wedergeboorte, rechtvaardigmaking, komt heiligmaking. In de periode van heiligmaking kan het zijn dat je het zicht op de Vader niet beseft. Het wordt gezien als een soort extra beleving na de rechtvaardigmaking. Je leert eerst de Heere Jezus kennen en dan is het jaren rustig. Door middel van de tekst beleefd men dan dat God de Vader zich openbaart aan je hart, zodat je Hem ook als Vader mag noemen. Een ander voorbeeld is dat je zucht onder land, volk, kerk. Dat is ook een extra beleving. Men ziet het in die kringen waar men dit meemaakt als iets heel fijn.. veel bekeerden zijn blij als dit bij iemand gebeurd.

Persoonlijk denk ik dat men wilt benoemen wat in een mensenhart omgaat. Dat is al jaren gebeurd.. en daar komt dan de bevinding die ik noemde weer om de hoek kijken... Want, moet iedereen dit dan meemaken die een kind van God is, en is het wel Bijbels? Durf je jezelf ook die vraag te stellen, ook als er respectabele oude mannen en vrouwen naast je zitten?

Ik vind het heerlijk als mensen Gods nabijheid ervaren.. maar om het zo te benoemen vind ik heel link. Want (Ds. van Reenen uit de GG) zei dan, er is een boom en daaraan is geen blad hetzelfde. Sterker nog, in de Bijbel staat wie Mij gezien heeft, die heeft de Vader gezien. Dus, laten we het niet beter weten dan onze lieve Heere God zelf. Maar het kan zo zijn denk ik, dat men zo blij is met de rechtvaardigmaking dat je geen duidelijk zicht nog heb op wie nu de Vader is. Dat kan veel later in je leven duidelijk worden. Net zoals je zonden of bijv. Heilig Avondmaal, eerst ga je vrijmoedig, en nu denk je.. kan ik eigenlijk wel gaan, gezien wie ik ben. Je leert jezelf steeds meer kennen. En zo is het denk ik ook in de Heiligmaking. God laat je steeds meer zien. Of de een meer ziet dan de ander dat geloof ik. Maar om alles zo te benoemen.... tja, dat mag wel... als een ander daarmee positief geholpen is oké enne vergeet niet.. Wie Zijn eer zal er ontvangen moeten worden... 'Niet ons o Heere, maar Uw Naam wordt geprezen...' Denken wij ook daaraan?

Tja, wellicht denk ik over 20 jaar anders.. maar zo zie ik het nu.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Desiree

Bericht door Desiree »

Overigens is het natuurlijk Heerlijk om God de Vader als je Vader te mogen noemen.

Welk een voorrecht is het dat ik door Hem... altijd vrij naar God mag gaan. (Welk een Vriend is onze Jezus, gezang.)
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Fjodor

Bericht door Fjodor »

Desiree schreef:Oké, volgens mij wordt dit bedoeld...

Na wedergeboorte, rechtvaardigmaking, komt heiligmaking. In de periode van heiligmaking kan het zijn dat je het zicht op de Vader niet beseft. Het wordt gezien als een soort extra beleving na de rechtvaardigmaking. Je leert eerst de Heere Jezus kennen en dan is het jaren rustig. Door middel van de tekst beleefd men dan dat God de Vader zich openbaart aan je hart, zodat je Hem ook als Vader mag noemen. Een ander voorbeeld is dat je zucht onder land, volk, kerk. Dat is ook een extra beleving. Men ziet het in die kringen waar men dit meemaakt als iets heel fijn.. veel bekeerden zijn blij als dit bij iemand gebeurd.

Persoonlijk denk ik dat men wilt benoemen wat in een mensenhart omgaat. Dat is al jaren gebeurd.. en daar komt dan de bevinding die ik noemde weer om de hoek kijken... Want, moet iedereen dit dan meemaken die een kind van God is, en is het wel Bijbels? Durf je jezelf ook die vraag te stellen, ook als er respectabele oude mannen en vrouwen naast je zitten?

Ik vind het heerlijk als mensen Gods nabijheid ervaren.. maar om het zo te benoemen vind ik heel link. Want (Ds. van Reenen uit de GG) zei dan, er is een boom en daaraan is geen blad hetzelfde. Sterker nog, in de Bijbel staat wie Mij gezien heeft, die heeft de Vader gezien. Dus, laten we het niet beter weten dan onze lieve Heere God zelf. Maar het kan zo zijn denk ik, dat men zo blij is met de rechtvaardigmaking dat je geen duidelijk zicht nog heb op wie nu de Vader is. Dat kan veel later in je leven duidelijk worden. Net zoals je zonden of bijv. Heilig Avondmaal, eerst ga je vrijmoedig, en nu denk je.. kan ik eigenlijk wel gaan, gezien wie ik ben. Je leert jezelf steeds meer kennen. En zo is het denk ik ook in de Heiligmaking. God laat je steeds meer zien. Of de een meer ziet dan de ander dat geloof ik. Maar om alles zo te benoemen.... tja, dat mag wel... als een ander daarmee positief geholpen is oké enne vergeet niet.. Wie Zijn eer zal er ontvangen moeten worden... 'Niet ons o Heere, maar Uw Naam wordt geprezen...' Denken wij ook daaraan?

Tja, wellicht denk ik over 20 jaar anders.. maar zo zie ik het nu.
Hier ben ik het erg mee eens Desiree. Mooi!
Ik denk niet dat we het anders moeten gaan zien dan hoe jij het nu beschrijft.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
aboricultura

Bericht door aboricultura »

een paar overdenkingen van mij.

1 God is een geest mag en kun je dan wel spreken van een hart ? Denken wij dan niet te menselijk over God in dit geval dan de Vader ?
Hoe zit het dan met de andere 2 Personen de Zoon en de Heilige Geest worden die dan niet vergeten ?

2 Als wij gedoopt zijn worden we ook gedoopt in de naam van de Vader gelukkig maar want de Vader richt met ons een eeuwig verbond der genade op.
Ook beloofd Hij ons als zijn kinderen aan te nemen.ieder gedoopte moet pleiten op deze belofte en we worden allemaal terug gebracht om die term maar te gebruiken.

3 Ik denk dat de uitverkiezing een grote rol speeld en dat het daarom bijzonder word gezien, ik zie het zelf meer van uit het verbond en kan het voor iedereen die gedoopt is

zo even een paar losse dingen.
heb dan de waarheid en de vrede lief
aboricultura

Maar éen ding, ik zou heel graag eens van iemand horen die dit heeft beleefd en ik denk hier serieus over na.
Als we dan zo iets horen, niet direkt gaan denken al weer zo n zware broeder of zuster, nee gewoon belangstellend vragen.
Hoe wordt zo iets door die persoon zelf beleefd.
De buitenwereld zet je vaak als weer een paar treden hoger op de bekeringsladder maar hoe beleefd die persoon het zelf?
Word je dan niet verdrietig gezondigd te hebben tegen een liefhebbend Vader? die oneindig veel beter is dan een aardse vader.
Ik kan me voorstellen dat zo persoon niet met de neus in de lucht gaat lopen met een houding van....
Ik denk in dit geval aan psalm 103.
Laatst gewijzigd door aboricultura op 07 aug 2010, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
aboricultura

aboricultura schreef:een paar overdenkingen van mij.

1 God is een geest mag en kun je dan wel spreken van een hart ? Denken wij dan niet te menselijk over God in dit geval dan de Vader ?
Hoe zit het dan met de andere 2 Personen de Zoon en de Heilige Geest worden die dan niet vergeten ?

2 Als wij gedoopt zijn worden we ook gedoopt in de naam van de Vader gelukkig maar want de Vader richt met ons een eeuwig verbond der genade op.
Ook beloofd Hij ons als zijn kinderen aan te nemen.ieder gedoopte moet pleiten op deze belofte en we worden allemaal terug gebracht om die term maar te gebruiken.

3 Ik denk dat de uitverkiezing een grote rol speelt en dat het daarom bijzonder wordt gezien, ik zie het zelf meer van uit het verbond en kan het voor iedereen die gedoopt is

zo even een paar losse dingen.
Marco

Bericht door Marco »

aboricultura schreef:een paar overdenkingen van mij.

God openbaart zich vaak in menselijke termen. Hoe vaak wordt er in de Bijbel niet gesproken van Gods (rechter)hand?
aboricultura schreef: 2 Als wij gedoopt zijn worden we ook gedoopt in de naam van de Vader gelukkig maar want de Vader richt met ons een eeuwig verbond der genade op.
Helemaal mee eens.
aboricultura schreef: 3 Ik denk dat de uitverkiezing een grote rol speeld en dat het daarom bijzonder word gezien, ik zie het zelf meer van uit het verbond en kan het voor iedereen die gedoopt is
Ook mee eens. Wel moeten we er op letten dat we in het spreken over het verbond de twee kanten daarvan blijven belichten.
Marco

Bericht door Marco »

aboricultura schreef:Maar éen ding, ik zou heel graag eens van iemand horen die dit heeft beleefd en ik denk hier serieus over na.
Als we dan zo iets horen, niet direkt gaan denken al weer zo n zware broeder of zuster, nee gewoon belangstellend vragen.
Hoe wordt zo iets door die persoon zelf beleefd.
De buitenwereld zet je vaak als weer een paar treden hoger op de bekeringsladder maar hoe beleefd die persoon het zelf?
Word je dan niet verdrietig gezondigd te hebben tegen een liefhebbend Vader? die oneindig veel beter is dan een aardse vader.
Ik kan me voorstellen dat zo persoon niet met de neus in de lucht gaat lopen met een houding van....
Ik denk in dit geval aan psalm 103.
Voor alle gelovigen geldt dat
- ze beseffen dat ze zwaar gezondigd hebben (en dat nog dagelijks doen) en daar berouw over hebben
- ze van vergeving weten
- ze daar dankbaar voor zijn en uit die dankbaarheid gaan leven

Iemand die van een 'zware' zonde (wie zijn wij om zonden te catechoriseren???) terugkomt zal dat deste meer beseffen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

aboricultura schreef:Maar éen ding, ik zou heel graag eens van iemand horen die dit heeft beleefd en ik denk hier serieus over na.
Je zou de levensbeschrijving van ds. W.C. Lamain eens kunnen lezen, daarin wordt het duidelijk beschreven.
Plaats reactie