Op de refoschool waar mijn kinderen eerst op zaten was het evenzo, de prot. chr. school uiteraard ook, ik heb geen bezwaar dat er kinderen van andere nominaties worden toegelaten, maar wel dat de school de Bijbelse leer vasthoudt en daar had ik op beide scholen zo mijn vraagtekens bij.Mara schreef:Ik bedoelde meer dat het bij niemand ergernis opwekt als burgemeester A. dit zegt, dan noemt men hem diepgelovig. Maar als een SGP burgemeester dit zegt, dan springt G.S. er meteen bovenop.samanthi schreef: Nee dat is idd niet gek, het was voor Izak en Rebekka een dagelijkse kwelling dat Ezau heidense vrouwen getrouwd had, dat begrijp ik heel goed, hoe lief ik mijn twee ongelovige schoondochters ook vind, ik vind het heel erg dat zij de Heere niet kennen en mijn zoons ook niet meer naar de kerk gaan, al knijpt het echt wel bij hen, ik vind het evenzo ook erg als kinderen uit gewoonte naar de kerk gaan en het hen verder niets doet, dat is moeilijk omdat je de schrik des Heeren kent, je weet hun einde als ze zo doorleven.
Mijn ouders hadden ook een ongelovige schoonzoon, mijn man. Toen hij de eerste keer bij ons at, was hij heel geraakt omdat mijn vader voor hem bad. Ze hebben hem aanvaard zoals hij was en nooit tegen hem gepreekt.
Goed, hij heeft zich laten dopen en we hebben belijdenis gedaan, maar dat is geen garantie.
Ik heb geleerd "door zijn ogen" te kijken en dat geeft echt een heel ander beeld dan dat je jaren in dezelfde kerkbank zit (al dan niet met oogklepjes op).
Buitenkerkelijken hebben geen hekel aan kerkmensen, noch moeite met het geloof dat ze belijden. Maar er wordt wel op hen gelet, of ze oprecht zijn in leer EN leven. En dat ontbreekt er helaas nog wel eens aan.Dat is zeker moeilijk. Want vroeger was er niet eens zo heel veel verschil tussen mijn hervormde, mijn gereformeerde vriendinnetjes en mij.samanthi schreef:Je mag kinderen niet dwingen, je mag je geloof niet opleggen, maar... dat vind de samenleving van moslims christenen joden en noem maar op, dat is moeilijk,
En nu komen je (klein)kinderen thuis met een moslimvriendje, of een buitenkerkelijk vriendinnetje, terwijl ze wel op een prot. chr. school zitten.
Bidden
Re: Bidden
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Bidden
Je zou compromissen kunnen sluiten.-DIA- schreef:
ja, en niet alleen de thuissituatie. Maar zoals u merkt overal, zie dit forum
Dan komt de zucht wel eens naar boven:
Kom Heere Jezus, ja kom haastelijk!
Jij de helft vd week met jouw vertaling en dagboek en hij de andere helft met de HSV en een eventueel dagboek bijvoorbeeld?
Re: Bidden
Hij komt jou tegemoet m.b.t. de bijbelvertaling. Kom jij hem tegemoet m.b.t. het dagboekje en ga je Een handvol koren lezen.-DIA- schreef:Ik bedoel dat mijn broer moeite heeft met het Bijbellezen. Hij prefereert een modernere vertaling, maar duldt het nog omdat hij weet van mijn bezwaren tegen andere vertalingen. Voor dagboeken geldt dat ze waarschijnlijk te confronterend voor hem zijn (bv. van ds. P. Blok)
https://www.gzb.nl/head-menu/zendingsco ... zb-dagboek
~~Soli Deo Gloria~~
Re: Bidden
Dank je voor je toelichting.-DIA- schreef:Ik bedoel dat mijn broer moeite heeft met het Bijbellezen. Hij prefereert een modernere vertaling, maar duldt het nog omdat hij weet van mijn bezwaren tegen andere vertalingen. Voor dagboeken geldt dat ze waarschijnlijk te confronterend voor hem zijn (bv. van ds. P. Blok)Terri schreef:ja, dat snap ik, maar ik weet niet of Dia dit bedoelt.
Ik hoop dat jullie er ondanks de verschillen samen uitkomen.
Voor mijzelf is dan 1 Korinthe 13 vaak de leidraad.
Re: Bidden
Bidden is een zaak tussen God en mens, niet tussen mens en mens.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Re: Bidden
Ik mag niet schipperen, en kan dat ook niet. Moet ik dan sorry zeggen? Gewetenszaken lijken niet meer relevant?Hendrikus schreef:Hij komt jou tegemoet m.b.t. de bijbelvertaling. Kom jij hem tegemoet m.b.t. het dagboekje en ga je Een handvol koren lezen.-DIA- schreef:Ik bedoel dat mijn broer moeite heeft met het Bijbellezen. Hij prefereert een modernere vertaling, maar duldt het nog omdat hij weet van mijn bezwaren tegen andere vertalingen. Voor dagboeken geldt dat ze waarschijnlijk te confronterend voor hem zijn (bv. van ds. P. Blok)
https://www.gzb.nl/head-menu/zendingsco ... zb-dagboek
Er zijn mensen, dat is wel een kwalijke zaak, die nooit geen 'sorry' kunnen zeggen, dan staat het eigen 'ik' in de weg.
Dat is een heel verschil volgens mij.
© -DIA- 33.330 || 16 Years of Struggle (03.10.2008-31.10.2024)
Re: Bidden
Verder on-topic en niet op de persoon.
-
- Berichten: 1564
- Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47
Re: Bidden
Een hand vol koren komt toch meestal uit de behoudende vleugel van de Bond als ik het me niet vergis? Oftewel, dat is gewoon een bevindelijk en reformatorisch geluid. Dan hoef je het toch niet te schipperen of over gewetenszaken te hebben?-DIA- schreef: Ik mag niet schipperen, en kan dat ook niet. Moet ik dan sorry zeggen? Gewetenszaken lijken niet meer relevant?
Er zijn mensen, dat is wel een kwalijke zaak, die nooit geen 'sorry' kunnen zeggen, dan staat het eigen 'ik' in de weg.
Dat is een heel verschil volgens mij.
Re: Bidden
Er zit wel een enorm verschil tussen ds. P. Blok en Een handvol koren.Curatorium schreef:Een hand vol koren komt toch meestal uit de behoudende vleugel van de Bond als ik het me niet vergis? Oftewel, dat is gewoon een bevindelijk en reformatorisch geluid. Dan hoef je het toch niet te schipperen of over gewetenszaken te hebben?-DIA- schreef: Ik mag niet schipperen, en kan dat ook niet. Moet ik dan sorry zeggen? Gewetenszaken lijken niet meer relevant?
Er zijn mensen, dat is wel een kwalijke zaak, die nooit geen 'sorry' kunnen zeggen, dan staat het eigen 'ik' in de weg.
Dat is een heel verschil volgens mij.
Een handvol koren komt uit de hele breedte van de Bond. Per maand (=per schrijver) verschilt de kwaliteit en diepgang nogal.