Kunnen wij de christelijke ethiek en moraal wel opleggen?

Willem

Re: Kunnen wij de christelijke ethiek en moraal wel opleggen

Bericht door Willem »

Luther schreef:
Willem schreef:
Luther schreef:Maar begrijp ik inmiddels de teneur goed: voor het refo-onderwijs moeten we niet gaan strijden. Het is mooi, zolang het er is. Wordt het afgepakt, nou ja, so be it. ??
Dat is toch nooit de houding en bedoeling geweest van de oprichters? Begrijp me goed: ik zie ook heus wel mogelijkheden zonder refo-onderwijs. Maar de gelatenheid, waarmee hier nu op het huidige bestaan van dit voorrecht wordt gereageerd, verbaast me..
Nee natuurlijk niet!. Laten we nu niet suggereren dat het reformatorisch onderwijs ons/mij niet aan het hart gaat. Maar wat bedoel jij met "strijden"?. Je zal het toch met me eens zijn dat wij moeten doen wat we kunnen en dat is argumenteren.
Kun jij concreet aangeven wel activeiten je graag zou zien i.p.v. de door jouw genoemde gelatenheid?
Met argumenteren kom je er niet. Men zal het uiteindelijk opleggen. En het ging me om de vraag: Wat gaan we dan doen? Gaan we dan ons neerleggen bij de feiten, of zeggen we dan: We gaan gewoon door, we moeten immers Gode meer gehoorzaam zijn dan mensen. Worden we verboden? Gaan we op een grasveld verder, etc.
Wat we dan moeten doen of laten zien we dan wel, e.e.a gaat toch anders dan we denken. We leven nu en in het heden en we hebben in het nu en het heden genoeg te doen. Volgens mij is het een Bijbelse notie om je niet al te veel zorgen te maken over later maar je plichten in het heden te doen. Een activiteit - voor mij persoonlijk - die ik overigens nu wel eens zou willen doen is uitzoeken hoe het in allemaal in andere landen is geregeld en hoe de kerken er daar tegenaan kijken.
Willem schreef:
Luther schreef: Ad 1: Ook binnen de Gereformeerde Bond en wellicht ook binnen andere kerken zijn belijdende leden met een homosexuele relatie. D.w.z. dat je eerste stelling niet klopt.?
De stelling klopt wel. Het lijkt me dat de opstellers van personeels advertenties best in staat zijn om als een criteria op te nemen dat kandidaten lid moeten zijn van een kerkgenootschap die een homosexuele levenswijze afkeurt en censurabel stelt. Welke kerkgenootschappen en hoe e.e.a. geformuleerd wordt laat ik aan hun vakkennis over.
Ho, wacht even: en als een gemeente helemaal bij de achterban hoort, alleen qua tucht hierin niet optreedt? (En die gemeenten zijn er!).
Als die gemeenten er zijn vind je dan niet dat je een topic moet starten hoe daar tegen te strijden?. Die problemen zijn nl. concreet en spelen in het heden. Je wilt nadenken over toekomstige problemen die het gevolg zijn van fouten die nu worden gemaakt. Laten we dan, refererend aan bovenstaande, de fouten in het heden aanpakken en daar tegen strijden!.
Vindt je zelf ook niet dat indien reformatorische kerken de kerkelijke tucht verwaarlozen en het niet nodig achten de openbare zonden uit te bannen WIJ ook niet moeten zeuren als men het hypocriet vindt dat we ze willen uitbannen als leerkracht? Ook hieruit blijkt dat elke dag genoeg heeft aan z'n eigen kwaad en alle tijd die wordt besteed aan het nadenken over het bestrijden van het mischien komende kwaad ten koste gaat van het bestrijden van het huidige kwaad wat het toekomstige kwaad baart.
Willem schreef:
Luther schreef:Ad 2: Ik vind het niet zinloos, omdat alle ontwikkelingen die zich nu in een razend tempo gaan richten op scholen, politieke partijen en religieuze organisaties, die zullen zich binnen 10 jaar op de kerken gaan richten: vrouwen die niet gekandideerd worden voor een ambt of mensen met een homosexuele leefwijze die geweerd worden van het HA. Dat zal straks voor de rechter uitgevochten worden. Redeneer je dan ook zo?
We hebben nog de scheiding van Kerk en Staat. Die is ook grondwettelijk geregeld. Het ziet er idd wel naar uit de ook de Kerken binnen afzienbare tijd zwaar onder vuur komen te liggen. Maar we hebben wel grondwetwijzigingen nodig alvorens een rechter hierover uitspraak zal doen. En dat zie ik toch nog niet zo snel gebeuren.
Tien jaar geleden zei een D66-staatssecretaris nog, dat ze niet wilde ingrijpen bij de SGP, want dat vond ze een actie die het beste bij dictatoriale regimes paste. We zijn tien jaar verder: en ziedaar... Dus kom niet aan met: grondwettelijk, zie ik zo snel niet gebeuren, etc. Op twitter waarschuwen seculiere mensen (die de scheiding van kerk en staat hoog in het vaandel hebben) ons dat het deze kant opgaat. O.a. Amanda Kluveld, columnist bij de Volkskrant.
En er hoeft echt geen grondwet voor gewijzigd te worden. Men kan gewoon zeggen: Natuurlijk zullen we de vrijheid van godsdienst onaangetast laten, maar de kerken moeten wel gewoon voldoen aan artikel 1 van de grondwet. Dat is zo bij de SGP ook gebeurt. Er is daar een rangorde aangebracht tussen de grondrechten, zonder dat er één wetsartikel gewijzigd werd.
Dit ligt gelukkiger nog wel wat ingewikkelder hoor. Het kan beter worden uitgezocht, maar voorlopig even de volgende notities:
Artikel 1 van de grondwet handelt over de houding van de overheid t.o.v. haar burgers. Niet over de houding van de kerk(en) t.o.v. haar burgers of over de verhoudingen tussen burgers onderling. In de Algemene Wet Gelijke Behandeling zijn kerk(en) expliciet uitgesloten, m.a.w. die mogen WEL discrimineren.
e.e.a. impliceert dat het toepassen van Artikel 1 op de SGP volgens de Hoge Raad mogelijk is maar het toepassen van Artikel 1 op Kerk(en) is niet mogelijk.
Maar nogmaals, hierover is uiteraard veel meer te zeggen.

Maar ook hiervoor geld dat ik wel eens bang ben dat de uitholling van binnenuit veel sneller gaat dan dat Paars+ of welke regering dan ook de wetgeving en de geboden en verboden kan regelen.

De vraag is dan ook niet: Hoe gaan we in de toekomst strijden maar hoe strijden we NU?
Josephus

Bericht door Josephus »

Willem schreef:Artikel 1 van de grondwet handelt over de houding van de overheid t.o.v. haar burgers. Niet over de houding van de kerk(en) t.o.v. haar burgers of over de verhoudingen tussen burgers onderling.
Theoretisch mag dat waar zijn, maar in de praktijk wordt artikel 1 Grondwet steeds meer gebruikt ter regulering van de verhouding tussen burgers onderling, waardoor het artikel ook horizontale werking heeft gekregen. Het is zelfs mogelijk om bij de rechter een direct beroep te doen op artikel 1 van de Grondwet (in dat geval is het wel raadzaam om eerst te kijken of andere wetten geen specifiekere bepalingen kennen).
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Willem

Bericht door Willem »

Josephus schreef:
Willem schreef:Artikel 1 van de grondwet handelt over de houding van de overheid t.o.v. haar burgers. Niet over de houding van de kerk(en) t.o.v. haar burgers of over de verhoudingen tussen burgers onderling.
Theoretisch mag dat waar zijn, maar in de praktijk wordt artikel 1 Grondwet steeds meer gebruikt ter regulering van de verhouding tussen burgers onderling, waardoor het artikel ook horizontale werking heeft gekregen. Het is zelfs mogelijk om bij de rechter een direct beroep te doen op artikel 1 van de Grondwet (in dat geval is het wel raadzaam om eerst te kijken of andere wetten geen specifiekere bepalingen kennen).
Voor de Kerken zit dan met name in je laatste zin "in dat geval is het wel raadzaam om eerst te kijken of andere wetten geen specifiekere bepalingen kennen" de oplossing. In de wet AWGB wet is nl. geregeld dat kerken zijn uitgezonderd van de bepalingen van deze wet. Deze specieke bepaling in de AWGB wet maakt dan ook dat een beroep op Artikel 1 niet relevant zal zijn.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Willem schreef:
Luther schreef: Met argumenteren kom je er niet. Men zal het uiteindelijk opleggen. En het ging me om de vraag: Wat gaan we dan doen? Gaan we dan ons neerleggen bij de feiten, of zeggen we dan: We gaan gewoon door, we moeten immers Gode meer gehoorzaam zijn dan mensen. Worden we verboden? Gaan we op een grasveld verder, etc.
Wat we dan moeten doen of laten zien we dan wel, e.e.a gaat toch anders dan we denken. We leven nu en in het heden en we hebben in het nu en het heden genoeg te doen. Volgens mij is het een Bijbelse notie om je niet al te veel zorgen te maken over later maar je plichten in het heden te doen. Een activiteit - voor mij persoonlijk - die ik overigens nu wel eens zou willen doen is uitzoeken hoe het in allemaal in andere landen is geregeld en hoe de kerken er daar tegenaan kijken.
Ik kijk uit naar de resultaten van dat onderzoek.
Ik wil wel nadenken over de toekomst. Wat is dat nou? Juist om ontwikkelingen in de toekomst voor te zijn, moeten we nu nadenken over what-if-situaties. Als jij dat niet wilt, dan zou je kunnen overwegen om niet mee te doen aan dit topic, want dit is aan de toekomst gewijd.
Willem schreef: Als die gemeenten er zijn, vind je dan niet dat je een topic moet starten hoe daar tegen te strijden? Die problemen zijn nl. concreet en spelen in het heden. Je wilt nadenken over toekomstige problemen die het gevolg zijn van fouten die nu worden gemaakt. Laten we dan, refererend aan bovenstaande, de fouten in het heden aanpakken en daar tegen strijden!.
Vindt je zelf ook niet dat indien reformatorische kerken de kerkelijke tucht verwaarlozen en het niet nodig achten de openbare zonden uit te bannen WIJ ook niet moeten zeuren als men het hypocriet vindt dat we ze willen uitbannen als leerkracht? Ook hieruit blijkt dat elke dag genoeg heeft aan z'n eigen kwaad en alle tijd die wordt besteed aan het nadenken over het bestrijden van het mischien komende kwaad ten koste gaat van het bestrijden van het huidige kwaad wat het toekomstige kwaad baart.
Op zichzelf ben ik dat met je eens. Maar het onderwijs heeft daarin niet veel te zeggen over de kerken.
Willem schreef:Artikel 1 van de grondwet handelt over de houding van de overheid t.o.v. haar burgers. Niet over de houding van de kerk(en) t.o.v. haar burgers of over de verhoudingen tussen burgers onderling. In de Algemene Wet Gelijke Behandeling zijn kerk(en) expliciet uitgesloten, m.a.w. die mogen WEL discrimineren.
e.e.a. impliceert dat het toepassen van Artikel 1 op de SGP volgens de Hoge Raad mogelijk is maar het toepassen van Artikel 1 op Kerk(en) is niet mogelijk.
Maar nogmaals, hierover is uiteraard veel meer te zeggen.
Formeel klopt het allemaal. Maar dit soort processen loopt niet langs formele lijnen. Nu staat er nog een uitzonderingsbepaling in de AWGB voor kerken. Maar je herinnert je nog het protest rond de hostierel. En hoe politici daarin ook kwalijk handelden door te eisen van de RKK dat de hostie aan de homo's werd uitgereikt. Bovendien kan de AWGB met een enkelvoudige meerderheid gewijzigd worden.
Willem schreef:Maar ook hiervoor geld dat ik wel eens bang ben dat de uitholling van binnenuit veel sneller gaat dan dat Paars+ of welke regering dan ook de wetgeving en de geboden en verboden kan regelen. De vraag is dan ook niet: Hoe gaan we in de toekomst strijden maar hoe strijden we NU?
Ik spreek liever over geesteloosheid, maar dat bedoel je waarschijnlijk ook. Maar daarin heb je gelijk. Maar dat betekent juist dat we ons ook bezig moeten houden met de toekomst.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Josephus

Bericht door Josephus »

Willem schreef:Voor de Kerken zit dan met name in je laatste zin "in dat geval is het wel raadzaam om eerst te kijken of andere wetten geen specifiekere bepalingen kennen" de oplossing. In de wet AWGB wet is nl. geregeld dat kerken zijn uitgezonderd van de bepalingen van deze wet. Deze specieke bepaling in de AWGB wet maakt dan ook dat een beroep op Artikel 1 niet relevant zal zijn.
Vooralsnog klopt dat wel. Maar de vraag is hoe lang die uitzonderingsbepaling nog van kracht zal zijn, mede gezien recente jurisprudentie (o.a. de uitspraak van de Hoge Raad in de SGP-zaak). Steeds meer mensen (b)lijken artikel 1 als een soort 'supergrondrecht' te gaan beschouwen...
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Josephus schreef:
Willem schreef:Voor de Kerken zit dan met name in je laatste zin "in dat geval is het wel raadzaam om eerst te kijken of andere wetten geen specifiekere bepalingen kennen" de oplossing. In de wet AWGB wet is nl. geregeld dat kerken zijn uitgezonderd van de bepalingen van deze wet. Deze specieke bepaling in de AWGB wet maakt dan ook dat een beroep op Artikel 1 niet relevant zal zijn.
Vooralsnog klopt dat wel. Maar de vraag is hoe lang die uitzonderingsbepaling nog van kracht zal zijn, mede gezien recente jurisprudentie (o.a. de uitspraak van de Hoge Raad in de SGP-zaak). Steeds meer mensen (b)lijken artikel 1 als een soort 'supergrondrecht' te gaan beschouwen...
Inderdaad!
Lees daartoe pag. 112-114 van dit lijvige rapport.
http://www.cgb.nl/webfm_send/524
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Joannah

Bericht door Joannah »

Zullen we het gewoon bijbels houden en onze christelijke gewoonten en regels op onszelf toepassen en de ongelovigen wellicht uitleggen waarom we dingen doen, maar hen vooral niets opleggen.Dat deden de apostelen ook niet, naar mijn weten.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Willem

Bericht door Willem »

Luther schreef:
Willem schreef:
Luther schreef: Met argumenteren kom je er niet. Men zal het uiteindelijk opleggen. En het ging me om de vraag: Wat gaan we dan doen? Gaan we dan ons neerleggen bij de feiten, of zeggen we dan: We gaan gewoon door, we moeten immers Gode meer gehoorzaam zijn dan mensen. Worden we verboden? Gaan we op een grasveld verder, etc.
Ik kijk uit naar de resultaten van dat onderzoek.
Ik wil wel nadenken over de toekomst. Wat is dat nou? Juist om ontwikkelingen in de toekomst voor te zijn, moeten we nu nadenken over what-if-situaties. Als jij dat niet wilt, dan zou je kunnen overwegen om niet mee te doen aan dit topic, want dit is aan de toekomst gewijd.
Willem schreef: Als die gemeenten er zijn, vind je dan niet dat je een topic moet starten hoe daar tegen te strijden? Die problemen zijn nl. concreet en spelen in het heden. Je wilt nadenken over toekomstige problemen die het gevolg zijn van fouten die nu worden gemaakt. Laten we dan, refererend aan bovenstaande, de fouten in het heden aanpakken en daar tegen strijden!.
Op zichzelf ben ik dat met je eens. Maar het onderwijs heeft daarin niet veel te zeggen over de kerken.
Er zit grote omgerijmdheid en discrepantie in je reactie hoe te strijden tegen de kerken die - zoals je aangaf - de zaken niet (meer) weren en de mogelijke overheidbemoeienis met het onderwijs als het gaat om dezelfde zaken. Je reactie op de actuele fouten in de kerken is samenvattend: "mee eens, maar ik kan er niets aan doen" en je reactie op - mogelijke - toekomstige richtlijnen voor het onderwijs: "Juist om ontwikkelingen in de toekomst voor te zijn, moeten we nu nadenken over what-if-situaties, wat in de beeldvorming door jouw nog wordt geconcretiseerd met "Onderwijs zelf gaan betalen, als bekostinging stopt", "verder gaan op een grasveldje" etc waaruit grote actiebereidheid en dadendrang spreekt. Kortom, gaat het om de bestaande problemen dan is het allemaal uitermate passief, gaat het over denken naar de toekomst toe is het allemaal uitermate actief.

Laat ik het even scherp stellen. Je praat hier veel over "toekomst", wat lekker hypotetisch is en ver weg waardoor je nu fijn niets hoeft te DOEN. Nadenken over hoe de problemen in het hier en nu aan te pakken wordt door jouw afgedaan met "heb ik geen invloed op". Mischien dan toch eens nadenken hoe je er dan wel invloed op krijgt?

Ik heb duidelijk aangegeven welke kant het volgens mij opmoet. En dat is niet nadenken over what-iffs. Dat is: "Nu inzetten op het aanpakken van HUIDIGE misstanden. Want die ontnemen ons nl. de argumenten om de door jouw geschetste problemen in de toekomst te weren. Verder ogen open houden maar niet de tijd verbeuzelen met een denktank over hypothetische zaken. Alle tijd die je daaraan besteed kan aan betere zaken worden besteed. Je kent toch ook wel de tekst dat het gaat om de DADERS van het Woord, niet over de denkers en praters?
Willem

Bericht door Willem »

Joannah schreef:Zullen we het gewoon bijbels houden en onze christelijke gewoonten en regels op onszelf toepassen en de ongelovigen wellicht uitleggen waarom we dingen doen, maar hen vooral niets opleggen.Dat deden de apostelen ook niet, naar mijn weten.
Helemaal mee eens.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Willem schreef:
Joannah schreef:Zullen we het gewoon bijbels houden en onze christelijke gewoonten en regels op onszelf toepassen en de ongelovigen wellicht uitleggen waarom we dingen doen, maar hen vooral niets opleggen.Dat deden de apostelen ook niet, naar mijn weten.
Helemaal mee eens.
Tja, al zouden we willen, we kunnen niet (met een christelijke minderheid).

Maar ik denk toch dat we er voor moeten zijn dat winkels niet elke zondag open zijn en dat abortus terug gedrongen wordt, ja ophoudt. Want God ziet heel Nederland aan, ziet heel ons leven aan, en ook of we alle terreinen des levens gebruikt hebben om Zijn geboden te bewaren.
ZWP

Bericht door ZWP »

Erasmiaan schreef:
Willem schreef:
Helemaal mee eens.

Maar ik denk toch dat we er voor moeten zijn dat winkels niet elke zondag open zijn en dat abortus terug gedrongen wordt, ja ophoudt. Want God ziet heel Nederland aan, ziet heel ons leven aan, en ook of we alle terreinen des levens gebruikt hebben om Zijn geboden te bewaren.
Je zegt: we kunnen niet (want minderheid), maar we moeten wel (Gods geboden gelden nl. voor iedereen).
Hoe wil je dit vorm geven?

Moeten we niet gewoon zeggen: we kunnen niet, andere mensen hebben totaal geen boodschap aan God's Woord, dus doen we niets meer en niets minder dan een levende brief van Christus zijn in ons leven, zonder opleggen etc?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

ZWP schreef:
Erasmiaan schreef:
Willem schreef:
Helemaal mee eens.

Je zegt: we kunnen niet (want minderheid), maar we moeten wel (Gods geboden gelden nl. voor iedereen).
Hoe wil je dit vorm geven?

Moeten we niet gewoon zeggen: we kunnen niet, andere mensen hebben totaal geen boodschap aan God's Woord, dus doen we niets meer en niets minder dan een levende brief van Christus zijn in ons leven, zonder opleggen etc?
Ik denk dat de Heere kijkt naar ons hart. Als we zeggen: we kunnen toch niet dus we proberen het ook maar niet, dan zijn we onoprecht
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Erasmiaan schreef:Ik denk dat de Heere kijkt naar ons hart. Als we zeggen: we kunnen toch niet dus we proberen het ook maar niet, dan zijn we onoprecht
Klopt, maar hoe kun je dan 'proberen'? We hebben het machtige wapen van het gebed. Waarschuwend spreken in de Tweede Kamer, actief lid van de VBOK (even gefocust op abortus). Zijn we dan oprecht?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Mister schreef:
Erasmiaan schreef:Ik denk dat de Heere kijkt naar ons hart. Als we zeggen: we kunnen toch niet dus we proberen het ook maar niet, dan zijn we onoprecht
Klopt, maar hoe kun je dan 'proberen'? We hebben het machtige wapen van het gebed. Waarschuwend spreken in de Tweede Kamer, actief lid van de VBOK (even gefocust op abortus). Zijn we dan oprecht?
Wie ben ik om dat te beoordelen? Oprecht zijn werkt niet met afvinklijstjes. Maar laten we oppassen dat we niet al te bang zijn voor een menselijkerwijs gezien kansloze minderheid.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Erasmiaan schreef:
Mister schreef:
Wie ben ik om dat te beoordelen? Oprecht zijn werkt niet met afvinklijstjes. Maar laten we oppassen dat we niet al te bang zijn voor een menselijkerwijs gezien kansloze minderheid.
Je snapt heus wel dat het geen afvinklijstje is wat ik je voorstel. Jij hebt het over oprecht/onoprecht. Dus mijn vraag is dan: wat is oprecht? Hoe moet je dat zien? Het is namelijk makkelijker gezegd dan gedaan.
Plaats reactie