Dit is in ieder geval een inhoudelijke reactie.Ander schreef:-in de GGN wordt tekort gedaan aan de rijkdom van Gods genade in Christus
-in de GGN wordt tekort gedaan aan de reikwijdte van de verzoening.
-In de GGN wordt gedaan alsof God het niet meent dat Hij wil dat allen zalig worden.
Dat zijn pertinente leugens en daarom mijn opmerking.
En ga mij nu niet beschuldigen van bittere, koude en inhoudsloze benadering (weer notabene).
Je zegt dat bovenstaande pertinente leugens zijn, maar ik zou je toch het volgende in overweging willen geven:
- Als in de prediking de ruimte van het Evangelie alleen opengaat voor ontdekte zondaren, en niet voor alle zondaren, dat zij allen tot Christus mogen gaan, dan is dat toch een beperking?
- Als in de prediking de uitverkiezing (welbehagen) een zodanig prominente plaats inneemt, dat in woorden wellicht gezegd wordt, dat die zaken voor de Heere zijn, maar de feitelijke conclusie van de eenvoudige hoorder zal zijn, dat de zaligheid maar voor een enkeling is weggelegd, dan wordt de reikwijdte van de verzoening toch beperkt?
- Als in de prediking gezegd wordt dat God de zaligheid van alleen de uitverkorenen wil, dan is dat toch een ander geluid, dan dat God de zaligheid van alle hoorders wil?
- Als de prediking vooral een beschrijvend karakter heeft, en de oproep tot bekering vooral in wensende zin gedaan wordt, dan wordt de gewilligheid van Christus om te zaligen toch te weinig voor het voetlicht gebracht?
Ik snap dat je ontzettend bang voor allerlei remonstrantisme, maar probeer gewoon eens een zakelijk gesprek te voeren en niet steeds in een emotionele kramp te schieten.