GGiN terugkeer van buitenverband

Luther
Contacteer:

Re: ggin terugkeer buitenverband.

Bericht door Luther »

Ander schreef:-in de GGN wordt tekort gedaan aan de rijkdom van Gods genade in Christus
-in de GGN wordt tekort gedaan aan de reikwijdte van de verzoening.
-In de GGN wordt gedaan alsof God het niet meent dat Hij wil dat allen zalig worden.
Dat zijn pertinente leugens en daarom mijn opmerking.

En ga mij nu niet beschuldigen van bittere, koude en inhoudsloze benadering (weer notabene).
Dit is in ieder geval een inhoudelijke reactie.

Je zegt dat bovenstaande pertinente leugens zijn, maar ik zou je toch het volgende in overweging willen geven:
- Als in de prediking de ruimte van het Evangelie alleen opengaat voor ontdekte zondaren, en niet voor alle zondaren, dat zij allen tot Christus mogen gaan, dan is dat toch een beperking?
- Als in de prediking de uitverkiezing (welbehagen) een zodanig prominente plaats inneemt, dat in woorden wellicht gezegd wordt, dat die zaken voor de Heere zijn, maar de feitelijke conclusie van de eenvoudige hoorder zal zijn, dat de zaligheid maar voor een enkeling is weggelegd, dan wordt de reikwijdte van de verzoening toch beperkt?
- Als in de prediking gezegd wordt dat God de zaligheid van alleen de uitverkorenen wil, dan is dat toch een ander geluid, dan dat God de zaligheid van alle hoorders wil?
- Als de prediking vooral een beschrijvend karakter heeft, en de oproep tot bekering vooral in wensende zin gedaan wordt, dan wordt de gewilligheid van Christus om te zaligen toch te weinig voor het voetlicht gebracht?

Ik snap dat je ontzettend bang voor allerlei remonstrantisme, maar probeer gewoon eens een zakelijk gesprek te voeren en niet steeds in een emotionele kramp te schieten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Luther, het is zo makkelijk om dit soort verwijten te uiten maar ze zijn eenvoudigweg karikaturaal en sommige zijn (voor zover ik dat als GGiN-buitenstaander kan beoordelen) niet waar.

Om maar te beginnen:
Luther schreef:- Als in de prediking de ruimte van het Evangelie alleen opengaat voor ontdekte zondaren, en niet voor alle zondaren, dat zij allen tot Christus mogen gaan, dan is dat toch een beperking?
Ik heb een GGiN-predikant horen zeggen: bidt en u zal gegeven worden, zoekt en gij zult vinden, klopt en u zal opengedaan worden. Of: zoek Jezus veel, zoek Jezus vroeg, wie Jezus heeft, die heeft genoeg.
- Als in de prediking de uitverkiezing (welbehagen) een zodanig prominente plaats inneemt, dat in woorden wellicht gezegd wordt, dat die zaken voor de Heere zijn, maar de feitelijke conclusie van de eenvoudige hoorder zal zijn, dat de zaligheid maar voor een enkeling is weggelegd, dan wordt de reikwijdte van de verzoening toch beperkt?
Bezoedel je eigen roots niet. Ds. Kersten zei ook altijd tegen zijn studenten dat een preek op moest komen uit het welbehagen. En overigens is dit een oneigenlijk argument: als het in woorden gezegd wordt, dan is het goed; meer hoeft er niet te gebeuren. De verkeerde conclusie die de hoorders trekken is voor henzelf. Er staat toch ook immers in de Bijbel (en dat kunnen zij ook lezen): de verborgen dingen zijn voor de Heere onze God en de geopenbaarde dingen zijn voor ons en onze kinderen?

Als Paulus zegt: wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefgehad heeft, dan is dat toch een prediking die opkomt uit het welbehagen?
- Als in de prediking gezegd wordt dat God de zaligheid van alleen de uitverkorenen wil, dan is dat toch een ander geluid, dan dat God de zaligheid van alle hoorders wil?
Ik weet niet of dit zo gezegd wordt, ik ken de prediking niet goed genoeg om dat te kunnen beoordelen. Ik heb het zelf in ieder geval nog nooit gehoord.
- Als de prediking vooral een beschrijvend karakter heeft, en de oproep tot bekering vooral in wensende zin gedaan wordt, dan wordt de gewilligheid van Christus om te zaligen toch te weinig voor het voetlicht gebracht?
Paulus beschreef en wenste ook teveel, toen hij tegenover Festus stond? Eerst verhaalde hij van zijn bekering en toen: En Paulus zeide: Ik wenste wel van God, dat, en bijna en geheellijk, niet alleen gij, maar ook allen, die mij heden horen, zodanigen wierden, gelijk als ik ben, uitgenomen deze banden.

Ik pretendeer hiermee niet alles te weerleggen of te zeggen dat je overal voor 100% ongelijk hebt (daar ken ik de prediking niet goed genoeg voor en ik heb zelf ook nog wel mijn vragen bij bepaalde elementen van de leer van de GGiN), maar je argumenten zijn te makkelijk en ik kan Ander heel goed begrijpen. Als iemand tegen jou zegt: die GG, wat een dwalingen daar, je hoort alleen maar hel en verdoemenis, dan zeg jij toch ook: ga je eerst een verdiepen in onze prediking, dan praten we wel verder?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:
Afgewezen schreef:
-DIA- schreef:Het gaat hier eigenlijk al lang niet meer over de terugkeer van de buitenverbanders...

Misschien dat het topic gesplitst kan worden?
Want het gaat hier nu meer om (eventuele, of mogelijke, denkbeeldige, of echte)
verschillen en/of geschillen tussen de GG en de GGiN...
Ik heb enkele keren een GGiN-predikant gehoord, die ik ook vrij oppervlakkig vond. Ook de GGiN ontkomt daar niet aan kennelijk.
Dat hangt af van je definitie van oppervlakkigheid en waarschijnlijk ook van je definitie van 'preek'.
Ongetwijfeld. Het betrof overigens een serieuze, betrokken predikant, maar op het gebied van de bekering bleef hij wat om de kern heendraaien naar mijn mening.
En om in te haken op jouw kritiekpunten van de GGiN, ik ben het in zekere zin wel met je eens. Zelfs al wordt er gunnend en betrokken gepreekt, dan nóg overheerst de gedachte dat het Evangelie aan de niet-uitverkorenen in feite uitsluitend wordt gepreekt om hun de onschuld te benemen. Dat stempelt de prediking en de sfeer in de GGiN en de manier waarop de mensen omgaan met de (hun) zaligheid.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:Luther, het is zo makkelijk om dit soort verwijten te uiten maar ze zijn eenvoudigweg karikaturaal en sommige zijn (voor zover ik dat als GGiN-buitenstaander kan beoordelen) niet waar.

Om maar te beginnen:
Luther schreef:- Als in de prediking de ruimte van het Evangelie alleen opengaat voor ontdekte zondaren, en niet voor alle zondaren, dat zij allen tot Christus mogen gaan, dan is dat toch een beperking?
Ik heb een GGiN-predikant horen zeggen: bidt en u zal gegeven worden, zoekt en gij zult vinden, klopt en u zal opengedaan worden. Of: zoek Jezus veel, zoek Jezus vroeg, wie Jezus heeft, die heeft genoeg.
Ja maar, m'n beste, deze uitspraak is nog geen nodiging om tot Christus te gaan voor elke hoorder. Het is een gunnende uitspraak, die zeker op z'n plek is in de prediking. Maar de puriteinen konden zo vrij en onbewimpeld zeggen: "Gemeente, Christus staat hier nu voor u met uitgebreide armen. Hij wacht om genadig te zijn. Hij wil u ontvangen, Hij wil u zaligen, hoe uw toestand ook is, u bent welkom bij Hem, zoals u bent. Vraagt u: wil hij mij wel zaligen? Ja, Hij wil u zaligen. U bent mens, u bent zondaar, u heeft geen enkel recht. Maar Christus is zo gewillig om u te ontvangen, Hij wil u verlossen van het verderf."
Erasmiaan schreef:
Luther schreef:- Als in de prediking de uitverkiezing (welbehagen) een zodanig prominente plaats inneemt, dat in woorden wellicht gezegd wordt, dat die zaken voor de Heere zijn, maar de feitelijke conclusie van de eenvoudige hoorder zal zijn, dat de zaligheid maar voor een enkeling is weggelegd, dan wordt de reikwijdte van de verzoening toch beperkt?
Bezoedel je eigen roots niet. Ds. Kersten zei ook altijd tegen zijn studenten dat een preek op moest komen uit het welbehagen. En overigens is dit een oneigenlijk argument: als het in woorden gezegd wordt, dan is het goed; meer hoeft er niet te gebeuren. De verkeerde conclusie die de hoorders trekken is voor henzelf. Er staat toch ook immers in de Bijbel (en dat kunnen zij ook lezen): de verborgen dingen zijn voor de Heere onze God en de geopenbaarde dingen zijn voor ons en onze kinderen?
Als Paulus zegt: wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefgehad heeft, dan is dat toch een prediking die opkomt uit het welbehagen?
[/quote]
Ds. Kersten heeft altijd geleerd dat het verbond onder beheersing van de uitverkiezing staat en dat de prediking opkomt uit het welbehagen. Maar dat is wat anders, dan dat de prediking onder beheersing van de uitverkiezing staat. En zeker, Paulus' prediking kwam op uit het welbehagen, maar zijn prediking staat niet onder beheersing van de uitverkiezing, omdat het verbond zo'n belangrijke plaats inneemt.
Erasmiaan schreef:
Luther schreef:- Als in de prediking gezegd wordt dat God de zaligheid van alleen de uitverkorenen wil, dan is dat toch een ander geluid, dan dat God de zaligheid van alle hoorders wil?
Ik weet niet of dit zo gezegd wordt, ik ken de prediking niet goed genoeg om dat te kunnen beoordelen. Ik heb het zelf in ieder geval nog nooit gehoord.
Ik heb alle GGiN-predikanten verschillende malen gehoord, en dit heb ik inderdaad (helaas) wel gehoord.
Erasmiaan schreef:
Luther schreef:- Als de prediking vooral een beschrijvend karakter heeft, en de oproep tot bekering vooral in wensende zin gedaan wordt, dan wordt de gewilligheid van Christus om te zaligen toch te weinig voor het voetlicht gebracht?
Paulus beschreef en wenste ook teveel, toen hij tegenover Festus stond? Eerst verhaalde hij van zijn bekering en toen: En Paulus zeide: Ik wenste wel van God, dat, en bijna en geheellijk, niet alleen gij, maar ook allen, die mij heden horen, zodanigen wierden, gelijk als ik ben, uitgenomen deze banden.
Het 'wensen' van Paulus was niet het enige dat Paulus liet horen. Denk alleen maar aan de machtige woorden uit 2 Korinthe 5:
17 Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden.
18 En al deze dingen zijn uit God, Die ons met Zichzelven verzoend heeft door Jezus Christus, en ons de bediening der verzoening gegeven heeft.
19 Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd.
20 Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.
21 Want Dien, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem.

Erasmiaan schreef:Ik pretendeer hiermee niet alles te weerleggen of te zeggen dat je overal voor 100% ongelijk hebt (daar ken ik de prediking niet goed genoeg voor en ik heb zelf ook nog wel mijn vragen bij bepaalde elementen van de leer van de GGiN), maar je argumenten zijn te makkelijk en ik kan Ander heel goed begrijpen. Als iemand tegen jou zegt: die GG, wat een dwalingen daar, je hoort alleen maar hel en verdoemenis, dan zeg jij toch ook: ga je eerst een verdiepen in onze prediking, dan praten we wel verder?
Ik heb me behoorlijk verdiept in de GGiN-prediking en heb heel wat van dr. Steenblok gelezen.

Voordat ik weer voor leugenaar wordt uitgemaakt, citeer ik in dit verband uit het boek 'Het aanbod van genade' door ds. C. Harinck: "In het Evangelie nadert een ontfermend God tot ons en biedt verloren zondaren Zijn genade aan. De Heere roept daarin: 'En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.'(openb. 22:17) Daarom is de verdonkering van het heerlijk Evangelie van de onzienlijke God om het te beperken tot 'bewuste' zondaren en de boodschap van het Evangelie met allerlei 'voorwaarden' te bezwaren. De ware aard van het Evangelie wordt dan aangetast."

Lees dit hele boek, dan weet je ook precies wat ik bedoel.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Erasmiaan

Re: GGiN terugkeer van buitenverband

Bericht door Erasmiaan »

Luther schreef:Ja maar, m'n beste, deze uitspraak is nog geen nodiging om tot Christus te gaan voor elke hoorder. Het is een gunnende uitspraak, die zeker op z'n plek is in de prediking. Maar de puriteinen konden zo vrij en onbewimpeld zeggen: "Gemeente, Christus staat hier nu voor u met uitgebreide armen. Hij wacht om genadig te zijn. Hij wil u ontvangen, Hij wil u zaligen, hoe uw toestand ook is, u bent welkom bij Hem, zoals u bent. Vraagt u: wil hij mij wel zaligen? Ja, Hij wil u zaligen. U bent mens, u bent zondaar, u heeft geen enkel recht. Maar Christus is zo gewillig om u te ontvangen, Hij wil u verlossen van het verderf."
Betekent dat dan dat in elke preek dat ook moet klinken? Ik heb de puriteinen hoog zitten hoor, maar ieder heeft zijn eigen stijl en traditie. Want die puriteinen zeiden er ook wel bij dat er geloof nodig is om Hem aan te nemen en dat het geloof geschonken wordt, al was dat vaak niet direct met een waarschuwend vingertje. In de Gereformeerde Gemeenten en de Gereformeerde Gemeenten in Nederland is dat wel vaak direct achter de nodiging omdat men vuurbang is voor verstandswerk.
Ds. Kersten heeft altijd geleerd dat het verbond onder beheersing van de uitverkiezing staat en dat de prediking opkomt uit het welbehagen. Maar dat is wat anders, dan dat de prediking onder beheersing van de uitverkiezing staat. En zeker, Paulus' prediking kwam op uit het welbehagen, maar zijn prediking staat niet onder beheersing van de uitverkiezing, omdat het verbond zo'n belangrijke plaats inneemt.
Ik denk dat geen GGiN-ter zal zeggen dat de prediking bij hun onder de beheersing van de uitverkiezing staat, wél dat de prediking op moet komen uit het welbehagen Gods. En dat is inderdaad een belangrijk nuanceverschil. Maar je geeft zelf al aan dat vanaf de preekstoel deze zaken wel goed gezegd worden maar dat het verkeerd opgevat wordt. Dan ligt de fout toch echt niet bij de prediking, hoe je het ook wendt of keert.
Ik heb alle GGiN-predikanten verschillende malen gehoord, en dit heb ik inderdaad (helaas) wel gehoord.
Dat zou droevig zijn, maar ik maak hier ruimte voor de nuance. Bij bijv. ds. Roos krijg ik geen moment deze indruk.
Het 'wensen' van Paulus was niet het enige dat Paulus liet horen. Denk alleen maar aan de machtige woorden uit 2 Korinthe 5:
17 Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden.
18 En al deze dingen zijn uit God, Die ons met Zichzelven verzoend heeft door Jezus Christus, en ons de bediening der verzoening gegeven heeft.
19 Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd.
20 Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.
21 Want Dien, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem.
Nee, nee. Zeker niet het enige wat Paulus liet horen. Maar het was wel een geluid wát je hoorde. De hierboven weergegeven woorden zijn overigens ook beschrijvend van aard. En die oproep hoor ik wel eens letterlijk van een preekstoel.
Daarom is de verdonkering van het heerlijk Evangelie van de onzienlijke God om het te beperken tot 'bewuste' zondaren en de boodschap van het Evangelie met allerlei 'voorwaarden' te bezwaren. De ware aard van het Evangelie wordt dan aangetast.
Ik lees regelmatig wat Scholten schrijft. Onlangs schreef hij over drs. Rouwendal dat die een van de weinige is die de prediking of 'de leer' van de GGiN adequaat kan weergeven. Laat ik het voorzichtig zeggen: ds. Harinck geeft in het door mij gequote stukje 'de leer' van de GGiN, volgens mij, niet adequaat weer. Maar misschien kan Ander daar nog wat over zeggen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Dat zou droevig zijn, maar ik maak hier ruimte voor de nuance. Bij bijv. ds. Roos krijg ik geen moment deze indruk.

Klopt, bij ds. Roos en ds. Krijgsman hoor ik dat niet.
Erasmiaan schreef:
ds. C. Harinck schreef: Daarom is de verdonkering van het heerlijk Evangelie van de onzienlijke God om het te beperken tot 'bewuste' zondaren en de boodschap van het Evangelie met allerlei 'voorwaarden' te bezwaren. De ware aard van het Evangelie wordt dan aangetast.
Ik lees regelmatig wat Scholten schrijft. Onlangs schreef hij over drs. Rouwendal dat die een van de weinige is die de prediking of 'de leer' van de GGiN adequaat kan weergeven. Laat ik het voorzichtig zeggen: ds. Harinck geeft in het door mij gequote stukje 'de leer' van de GGiN, volgens mij, niet adequaat weer. Maar misschien kan Ander daar nog wat over zeggen.
De weergave van ds. Harinck komt wel overeen met mijn ervaringen en veelvuldige gesprekken met mijn schoonfamilie.
caprice

Bericht door caprice »

Luther schreef:Voordat ik weer voor leugenaar wordt uitgemaakt, citeer ik in dit verband uit het boek 'Het aanbod van genade' door ds. C. Harinck: "In het Evangelie nadert een ontfermend God tot ons en biedt verloren zondaren Zijn genade aan. De Heere roept daarin: 'En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.'(openb. 22:17) Daarom is de verdonkering van het heerlijk Evangelie van de onzienlijke God om het te beperken tot 'bewuste' zondaren en de boodschap van het Evangelie met allerlei 'voorwaarden' te bezwaren. De ware aard van het Evangelie wordt dan aangetast."
Dat God het aanbiedt aan verloren zondaren, houdt in dat deze zondaren bewust zijn van hun verlorenheid. Wat is het verschil wat ds. C. Harinck wil beogen, evenals: welke voorwaarden ziet ds. C. Harinck, en wat is er niet Bijbels aan?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

caprice schreef:
Luther schreef:Voordat ik weer voor leugenaar wordt uitgemaakt, citeer ik in dit verband uit het boek 'Het aanbod van genade' door ds. C. Harinck: "In het Evangelie nadert een ontfermend God tot ons en biedt verloren zondaren Zijn genade aan. De Heere roept daarin: 'En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.'(openb. 22:17) Daarom is de verdonkering van het heerlijk Evangelie van de onzienlijke God om het te beperken tot 'bewuste' zondaren en de boodschap van het Evangelie met allerlei 'voorwaarden' te bezwaren. De ware aard van het Evangelie wordt dan aangetast."
Dat God het aanbiedt aan verloren zondaren, houdt in dat deze zondaren bewust zijn van hun verlorenheid. Wat is het verschil wat ds. C. Harinck wil beogen, evenals: welke voorwaarden ziet ds. C. Harinck, en wat is er niet Bijbels aan?

Waar haal jij die bewustheid dan vandaan Caprice ? Een zondaar is verloren of hij dat nu voelt of niet.
Jongere

Bericht door Jongere »

caprice schreef:
Dat God het aanbiedt aan verloren zondaren, houdt in dat deze zondaren bewust zijn van hun verlorenheid.
Dat houdt het niet in. Hiermee zeg je precies wat in bovenstaand citaat staat, dat God de zaligheid aanbiedt aan (van hun zonden) bewuste zondaars.
Ik geloof dat een zondaar Christus alleen aanneemt als hij in min of meerdere mate zich bewust / overtuigd is van zijn zonden. Maar dat staat los van de aanbieding.

Anders vallen we weer in de fout die al heel erg vaak wordt gemaakt: de prediking wordt aangepast aan de heilsweg, aan hoe wij geloven dat God werkt. En verliest daarmee het karakter van prediking.
Dat God "leef!" zegt tegen een dode zondaar, ontkennen we toch ook niet omdat die zondaar uit zichzelf niet kan gaan leven? In het Woord zit nu juist de kracht en zo is het ook met het Evangelie. Aan iedereen, zonder onderscheid, wordt de genade aangeboden om niet. Hoe zullen wij ontvlieden, indien wij op zo grote zaligheid geen acht nemen?
huisman

Bericht door huisman »

Jongere schreef:
caprice schreef:
Dat God het aanbiedt aan verloren zondaren, houdt in dat deze zondaren bewust zijn van hun verlorenheid.
Dat houdt het niet in. Hiermee zeg je precies wat in bovenstaand citaat staat, dat God de zaligheid aanbiedt aan (van hun zonden) bewuste zondaars.
Ik geloof dat een zondaar Christus alleen aanneemt als hij in min of meerdere mate zich bewust / overtuigd is van zijn zonden. Maar dat staat los van de aanbieding.

Anders vallen we weer in de fout die al heel erg vaak wordt gemaakt: de prediking wordt aangepast aan de heilsweg, aan hoe wij geloven dat God werkt. En verliest daarmee het karakter van prediking.
Dat God "leef!" zegt tegen een dode zondaar, ontkennen we toch ook niet omdat die zondaar uit zichzelf niet kan gaan leven? In het Woord zit nu juist de kracht en zo is het ook met het Evangelie. Aan iedereen, zonder onderscheid, wordt de genade aangeboden om niet. Hoe zullen wij ontvlieden, indien wij op zo grote zaligheid geen acht nemen?
Helemaal mee eens, lees nog maar eens "De kennis der Zaligheid`van Fisher en de Erskine`s Dl 2 Par 85 punt 33 en 42
33. Aan wie wordt Hij aangeboden?

Hij wordt ons aangeboden, als mannen en vrouwen van Adams geslacht, in tegenstelling tot de engelen die gevallen zijn.

42 Wat zou het gevolg zijn, als er in het welgemeend aanbod van het Evangelie enige uitzondering gemaakt werd ?

Het gevolg zou zijn, dat de dienaren van het Evangelie aan hen die van het aanbod van het Evangelie uitgezonderd zouden worden, evenmin Christus konden aanbieden als aan de gevallen engelen, aan wie na hun val nooit geen aanbod meer gedaan zal worden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
albion

Bericht door albion »

Wilhelm schreef:
caprice schreef:

Waar haal jij die bewustheid dan vandaan Caprice ? Een zondaar is verloren of hij dat nu voelt of niet.

Een farizeeër is een zondaar die verloren is maar het niet voelt en de tollenaar is een zondaar die zich in zijn bewustzijn ook verloren voelt en daarom uitroept: Wees mij zondaar genadig!
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

albion schreef:[
Een farizeeër is een zondaar die verloren is maar het niet voelt en de tollenaar is een zondaar die zich in zijn bewustzijn ook verloren voelt en daarom uitroept: Wees mij zondaar genadig!

Dit ontken ik ook niet, maar ook aan de farizeeërs wordt de genade aangeboden.
Gelukkig maar anders zou een farizeeër zich niet als een tollenaar leren kennen.

Want als God genade schenkt, leert een mens zich zowel kennen als een tollenaar maar ook zeker als een farizeeër.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

caprice schreef:Dat God het aanbiedt aan verloren zondaren, houdt in dat deze zondaren bewust zijn van hun verlorenheid.
Daarom ben ik ook altijd een beetje allergisch voor dit soort uitspraken: dat er genade is voor de grootste der zondaren etc. Want dan voel je al aan: die zondaar moet dan wel aan een bepaalde kwalificatie voldoen, nl. dat hij zich de grootste der zondaren voelt.
M.a.w. het klinkt heel gunnend, maar het is heel beperkend.
caprice

Bericht door caprice »

Het is m.i. vrij eenvoudig.

De uitwendige bediening van het Evangelie is de prediking. Die is voorwaardelijk, namelijk dat genade alleen mogelijk is bij de voorwaarden bekering en geloof van het Evangelie.

De inwendige bediening van het Evangelie is de toepassing in het hart door Gods Geest van dat gepredikte Woord. Deze bediening is onvoorwaardelijk, en werkt tevens de zaken van bekering en geloof. De voorwaarden worden er dus bij geschonken bij God vandaan.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

caprice schreef:Het is m.i. vrij eenvoudig.

De uitwendige bediening van het Evangelie is de prediking. Die is voorwaardelijk, namelijk dat genade alleen mogelijk is bij de voorwaarden bekering en geloof van het Evangelie.

De inwendige bediening van het Evangelie is de toepassing in het hart door Gods Geest van dat gepredikte Woord. Deze bediening is onvoorwaardelijk, en werkt tevens de zaken van bekering en geloof. De voorwaarden worden er dus bij geschonken bij God vandaan.
Dit gaat niet in op wat ik zeg.
Gesloten