Persoonlijk denk ik dat een Bijbels zicht op het verbond de enige oplossing is op de vraag:Wie en wat is de Gemeente?Luther schreef:De Heere werkt altijd verbondsgewijs. Zie Romeinen 5. Ook wordt duidelijk vanuit Gods Woord dat een deel van de verbondskinderen verloren zal gaan, omdat ze niet gewild hebben dat het Hoofd van het verbond Koning over hen zou zijn.
Na de Pinksterdag is Gods verbond breder dan alleen Israël. Overal waar mensen samenkomen in Zijn Naam, naar Zijn Woord, openbaart God Zijn verbond.
Ik kan dus helemaal niets met de stelling van Gian, dat God Zijn gemeente weer gaat herstellen. (En ik lees daarin de suggestie, dat we weer allemaal onder Israël gevoegd zullen worden.)
De verbondsgemeente is veel breder dan de uitverkorenen.
Wij zeggen wel erg vlug dat er ook veel verbondskinderen verloren gaan (en dat zegt de Schrift ons ook)
Maar praten wij wel over de grote voorrechten om een verbondskind te zijn.
Wij mogen pleiten op Gods verbondsbeloften o.a aan ons gedaan met de doop
Wij kennen toch allemaal de uitdrukking dat de doop geen zandgrond is ook geen rotsgrond maar pleitgrond
Luther (niet het forumlid maar de echte) zegt: U mag met de beloften God om de oren slaan.
Dit lijkt een oneerbiedige opmerking maar hij bedoelt hiermee de werkzaamheden die een verslagen zondaar met
Gods beloften heeft (Zie de gelijkenis van de weduwe en de onrechtvaardige rechter)
Als het ons werkelijk om de vervulling van Gods beloften gaat die Hij elke zondag aan de gehele gemeente laat verkondigen
kunnen wij de uitspraak van Maarten Luther begrijpen