Oudejaardag ........
Re: Oudejaardag ........
oliebollen, appelbeignets, vuurwerk, familie in huis (gezellige drukte) kerkgang s avonds,
melancholische gedachten, halverwege de avond naar boven en het afgelopen jaar overdenken en meestal nog eea over opschrijven..
ps 90..
en dan 12 uur.. nieuwjaarwensen wat vervolgd wordt door openknallende champagnefles!
melancholische gedachten, halverwege de avond naar boven en het afgelopen jaar overdenken en meestal nog eea over opschrijven..
ps 90..
en dan 12 uur.. nieuwjaarwensen wat vervolgd wordt door openknallende champagnefles!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
- Albert1987
Liefst heb ik niemand om me heen op oudjaarsdag en nieuwjaarsdag, ik lees een stukje uit de Bijbel en dan prober ik te slapen door de knallen heen. als je weer om 10 uur in de kerk moet zitten dan moet je niet naar buiten gaan of gaan feesten want dan slaap je tijdens de dienst. Ook niet de bedoeling denk ik.
Oh, volgens mij heb ik nog nooit geslapen tijdens die nieuwjaarsdienstAlbert1987 schreef: als je weer om 10 uur in de kerk moet zitten dan moet je niet naar buiten gaan of gaan feesten want dan slaap je tijdens de dienst. Ook niet de bedoeling denk ik.

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!
Deze boodschap kregen we in de laatste preek van 2009 mee:
Uit Hebreën 9:
- Oordeel
- Zijn Offer om veler zonden weg te nemen
- Zijn wederkomst
En het wonder dat na het oordeel een komma staat!
Dat wonder van die komma wens ik jullie allemaal van ganser harte toe!
Een gezegend nieuwjaar, met Hem!
Uit Hebreën 9:
- Sterven27 En gelijk het den mensen gezet is éénmaal te sterven, en daarna het oordeel,
28 zAlzo ook Christus, éénmaal geofferd zijnde om veler zonden weg te nemen, zal ten anderen male zonder zonde gezien worden van degenen die Hem verwachten tot zaligheid.
- Oordeel
- Zijn wederkomst
mooi!jvdg schreef:Deze boodschap kregen we in de laatste preek van 2009 mee:
Uit Hebreën 9:
- Sterven27 En gelijk het den mensen gezet is éénmaal te sterven, en daarna het oordeel,
28 zAlzo ook Christus, éénmaal geofferd zijnde om veler zonden weg te nemen, zal ten anderen male zonder zonde gezien worden van degenen die Hem verwachten tot zaligheid.
- Oordeel
- Zijn wederkomst
wij hadden een preek over psalm 90 en morgen gaat de dominee er ook uit preken.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Wij hebben helemaal geen diensten. Alleen op oudejaarsavond een getuigenissendienst (waar ik persoonlijk niet zo op zit te wachten). Maar dat noem ik persoonlijk geen dienst.
Tjonge... hoe laat begint die dienst bij jullie? Als je om na een drankje en een hapje om 2 uur gaat slapen en 6 uur later weer uit bed stapt kan je prima wakker in de kerk zitten hoor. Maar goed, ieder mag het op zijn eigen manier vieren.Albert1987 schreef:Liefst heb ik niemand om me heen op oudjaarsdag en nieuwjaarsdag, ik lees een stukje uit de Bijbel en dan prober ik te slapen door de knallen heen. als je weer om 10 uur in de kerk moet zitten dan moet je niet naar buiten gaan of gaan feesten want dan slaap je tijdens de dienst. Ook niet de bedoeling denk ik.
Ik lag keurig om 5 uur op bed, goede en ook leuke / gezellige avond en nacht gehad. En gisteravond een mooie preek over Openbaring 22:
Hij die van deze dingen getuigt, zegt: ‘Ja, ik kom spoedig!’
Amen. Kom, Heer Jezus!
De genade van onze Heer Jezus zij met u allen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- Albert1987
Maar er is niks te vieren, en ik moet echt wel acht uur slapen, want anders hou ik het niet vol;Marnix schreef:Tjonge... hoe laat begint die dienst bij jullie? Als je om na een drankje en een hapje om 2 uur gaat slapen en 6 uur later weer uit bed stapt kan je prima wakker in de kerk zitten hoor. Maar goed, ieder mag het op zijn eigen manier vieren.Albert1987 schreef:Liefst heb ik niemand om me heen op oudjaarsdag en nieuwjaarsdag, ik lees een stukje uit de Bijbel en dan prober ik te slapen door de knallen heen. als je weer om 10 uur in de kerk moet zitten dan moet je niet naar buiten gaan of gaan feesten want dan slaap je tijdens de dienst. Ook niet de bedoeling denk ik.
Dat weet ik nog zo net niet. We kunnen over 60 minuten wel niet meer leven. Men leze de meditatie daarover in het RD van gisteren(Kerkplein).Rens schreef:'t doet me totaal niets.........geen bespiegelingen achter- of voorwaarts..........volkomen zinloze bezigheden.
Tja, die lijst met namen. Is ieder jaar verschillend. Voor sommige mensen heel aangrijpend, komt alles weer boven. Voor mij persoonlijk waar daar geen namen van personen van zeer nabij bij. De lijst was in onze gemeente uiteindelijk van gemiddelde lengte(27 namen) waarvan de jongste 57 was(dat was gelijk de 1e) en de oudste dat weet ik niet zeker, maar dat kon de moeder van -DIA- nog wel eens geweest zijn, daar maakte de dominee volgens mij de enige vergissing. Hij vergat haar eigen(meisjes) naam.JolandaOudshoorn schreef:2009, anders dan verwacht... zeker. En toch, zoveel zegeningen weer mogen ontvangen! Weer een jaar om vol dankbaarheid om terug te kijken.
Toch zal oudejaarsavond bij ons wat anders worden dan gedacht. In verband met het overlijden van mijn schoonvader is gevraagd of wij de oudejaarsdienst in de gemeente van mijn schoonmoeder willen bijwonen. Het zal wel vreemd zijn om de naam van je (schoon)vader of man te horen bij de lijst van overledenen. Geen idee eigenlijk wat we de rest van de avond gaan doen, een uitbundig feest zal het niet worden. Wel verwondering!
Bijzonder was dat er in de gemeente van West hier ter plaatse helemaal niemand was overleden het achterliggende jaar. Toch een gemeente van zo'n 1200 leden. Komt omdat het in een nieuwbouwwijk ligt met veel jonge gezinnen. 65+ers zijn daar nauwelijks.
Ik vind het sowieso onmenselijk om tijdens die nacht de hele nacht op te blijven voor nieuwjaarswensen. Ik vind het al helemaal onverstandig dat kerken daarin mee gaan.Upquark schreef:Ik vind het erg jammer dat in de GKV de nieuwjaarsdienst verdwenen is. Gelijk een stok achter de deur om niet onzinnig laat naar bed te gaan... doe ik toch al niet, ik lig er altijd wel voor 1 uur in met oud/nieuw.
Hier ter plaatse komen ook wel oliebollen op tafel, maar dat is veelal bijzaak. Na de kerkdienst van 17.00 uur volgt er meest een heerlijke maaltijd met veel vlees. Dat laatste viel mij dit jaar mee. Voor het eerst uit wezen eten naar mijn (vrijgezelle) tante die sinds enige tijd op haar zelf woont. Het was heerlijke maaltijd met een ovenschotel(o.a. kipfilet/aardappelpuree/broccoli).Gian schreef:Juist, veell oliebollen. De eerste 3 zakken zijn al binnen.refo schreef:De oliebollen en appelflappen optie komt nog het meest in de buurt.
Woensdag nog een lading, de vriezer afvullen voor komende tijd.
Dat was smullenveurjou.Gijs83 schreef:Hier ter plaatse komen ook wel oliebollen op tafel, maar dat is veelal bijzaak. Na de kerkdienst van 17.00 uur volgt er meest een heerlijke maaltijd met veel vlees. Dat laatste viel mij dit jaar mee. Voor het eerst uit wezen eten naar mijn (vrijgezelle) tante die sinds enige tijd op haar zelf woont. Het was heerlijke maaltijd met een ovenschotel(o.a. kipfilet/aardappelpuree/broccoli).Gian schreef:Juist, veell oliebollen. De eerste 3 zakken zijn al binnen.refo schreef:De oliebollen en appelflappen optie komt nog het meest in de buurt.
Woensdag nog een lading, de vriezer afvullen voor komende tijd.
Gezellig lijkt mij. Lijkt me lekker zo'n ovenschotel!
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Zijn die diensten zo slaapverwekkend dan? Ik heb aan 5 uurtjes wel genoeg, eventueel dan 's middags even een middagdutje. Maar meestal slaap ik 's nachts wel langer en is dat niet nodigAlbert1987 schreef:Maar er is niks te vieren, en ik moet echt wel acht uur slapen, want anders hou ik het niet vol;Marnix schreef:Tjonge... hoe laat begint die dienst bij jullie? Als je om na een drankje en een hapje om 2 uur gaat slapen en 6 uur later weer uit bed stapt kan je prima wakker in de kerk zitten hoor. Maar goed, ieder mag het op zijn eigen manier vieren.Albert1987 schreef:Liefst heb ik niemand om me heen op oudjaarsdag en nieuwjaarsdag, ik lees een stukje uit de Bijbel en dan prober ik te slapen door de knallen heen. als je weer om 10 uur in de kerk moet zitten dan moet je niet naar buiten gaan of gaan feesten want dan slaap je tijdens de dienst. Ook niet de bedoeling denk ik.

Dat er niks te vieren valt is jouw mening, de meeste mensen denken daar anders over. Zoals je een verjaardag kan vieren kan je ook het verjaren zelf (van het ene jaar naar het andere) best vieren.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- Albert1987
Nee, de diensten zijn niet slaapverwekkend, maar als ik niet voldoende heb geslapen, dan moet ik in de kerk tegen de slaap vechten, en dat wil ik niet.Marnix schreef:
Zijn die diensten zo slaapverwekkend dan? Ik heb aan 5 uurtjes wel genoeg, eventueel dan 's middags even een middagdutje. Maar meestal slaap ik 's nachts wel langer en is dat niet nodig
Dat er niks te vieren valt is jouw mening, de meeste mensen denken daar anders over. Zoals je een verjaardag kan vieren kan je ook het verjaren zelf (van het ene jaar naar het andere) best vieren.
En dat er niks te vieren is bedoel ik wat ik in dat andere onderwerp heb gezet van vuurwerk, dat we op oudjaardag denken aan dat de dood weer dichterbij komt, en dat we weer een nieuw jaar zijn begonnen, maar daar denk ik liever over na gewoon zonder allerlei herrie en drank.