Vrouw en onderdanig-zijn

Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Vrouw en onderdanig-zijn. ALLEEN VOOR VROUWEN.

Bericht door Zonderling »

Marie-Henriëtte schreef:
Zonderling schreef:Het is een hoge roeping van beiden, en het stelt zeer hoge eisen óók aan de man zoals Jolanda terecht aangeeft.
Inderdaad stelt het ook zeer hoge eisen aan de man, alleen hebben zij er nooit iets over te vermelden, maar wanneer het de onderdandigheid van de vrouw betreft, dan hebben zij opeens hun mond vol.
Heel goed dat je daarop wijst.
Dat mogen wij mannen ons wel eens aantrekken.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Vrouw en onderdanig-zijn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Als het goed is, is het voor de vrouw niet moeilijk te zijn om onderdanig te zijn aan haar man, aangezien de man de wil van God volgt.
Helaas, is het niet altijd goed...
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vrouw en onderdanig-zijn. ALLEEN VOOR VROUWEN.

Bericht door Luther »

Ik kan me geheel vinden in de uitgebreide posting van Zonderling, evenals in die van memento. Volgens mij heb ik oook nergens gepleit voor het vervangen van het woord 'heer'. Ik heb alleen aangegeven dat je er niet zondermeer vanuit mag gaan dat dit nog op de juiste wijze verstaan wordt.

En voor diegenen die mij grove Schriftkritiek verweten hebben........
Ik citeer even uit het boekje 'Waar liefde woont' door ds. G.J. van Aalst (over het huwelijksformulier), p. 71-72: (over 1 Petr. 3)
p. 71: "Hier in 1 Petrus 3 gaat het dus niet over het huwelijksbegin, maar over de tijd daarna. Toen ze met elkaar trouwden, waren ze beide heiden. Daarna is er in het leven van de vrouw wat gebeurd, wat veranderd. Dat kan natuurliiijk ook bij de man. De tweede les is, ook voor onze (jonge) vrouwen: Weet je plaats, wees je man onderdanig, laat je wandel spreken. Petrus spreekt niet over het feit dat ze door woorden gewonnen mogen worden. Nee, door de godzalige wandel. Meisjes, vrouwen, laat je wandel in de vreze des Heeren mogen spreken."

p. 71-72: "Vervolgens gaat hij deze vrouwen wijzen op 'enige verschrikking' (vs. 6) Hij zegt als het ware: Mochten er zorgen en moeiten komen in je huwelijk, laat deze je dan niet afbrengen van je wandel met de Heere. Houd in de strijd en huiselijke zorg en moeite het voorbeeld voor ogen van de vrouwen in het Oude Testament zoals Sara, rebekka, Lea, Esther en Hanna. In hun leven kwam openbaar dat ze hoopten op God en ze wisten hun plaats ten opzichte van hun man. Een van deze godvrezende vrouwen wordt nog met name genoemd in vers 6, namelijk Sara, de vrouw van Abraham. Haar leven was ook niet zo gemakkelijk. Ze moest haar man steeds weer volgen naar een andere woonplaats, en ze was zonder kinderen. Geloof maar dat dat voor haar een zwaar kruis geweest is. Maar ze hoopte op God. Daarbij is ze nooit beschaamd uitgekomen met de Heere. Wel met zichzelf, wel met haar man, maar nooit met de Heere. Sara was een vrouw vol van zonmden en gebreken, maar ze volgde ondanks dat toch steeds gehoorzaam haar man. Ze had respect voor Abraham, ze vond hem een echte man, ridderlijk en hoffelijk. In haar ogen was hij iemand die wist wat hij wilde. Daarom noemde ze hem 'haar heer'. Uit die naamgeving spreekt haar respect voor de man die zij uit Gods hand ontvangen had. Niets meer en niets minder."
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vrouw en onderdanig-zijn. ALLEEN VOOR VROUWEN.

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Ze had respect voor Abraham, ze vond hem een echte man, ridderlijk en hoffelijk. In haar ogen was hij iemand die wist wat hij wilde. Daarom noemde ze hem 'haar heer'. Uit die naamgeving spreekt haar respect voor de man die zij uit Gods hand ontvangen had. Niets meer en niets minder."
Dit is dus niet in overeenstemming met wat Petrus ervan schrijft: Gelijk Sara aan Abraham gehoorzaam is geweest, hem noemende heer.
Je zegt: omdat Abraham in haar ogen iemand was die wist wat hij wilde, noemde ze hem heer. Dat is dus niet zo.
Want Petrus zegt: ze was hem gehoorzaam, wat blijkt uit het feit dat ze hem heer noemde.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vrouw en onderdanig-zijn. ALLEEN VOOR VROUWEN.

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Luther schreef:
Ze had respect voor Abraham, ze vond hem een echte man, ridderlijk en hoffelijk. In haar ogen was hij iemand die wist wat hij wilde. Daarom noemde ze hem 'haar heer'. Uit die naamgeving spreekt haar respect voor de man die zij uit Gods hand ontvangen had. Niets meer en niets minder."
Dit is dus niet in overeenstemming met wat Petrus ervan schrijft: Gelijk Sara aan Abraham gehoorzaam is geweest, hem noemende heer.
Je zegt: omdat Abraham in haar ogen iemand was die wist wat hij wilde, noemde ze hem heer. Dat is dus niet zo.
Want Petrus zegt: ze was hem gehoorzaam, wat blijkt uit het feit dat ze hem heer noemde.
Reacties aan: gjvanaalst [at] kliksafe.nl
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vrouw en onderdanig-zijn

Bericht door Tiberius »

Dat wel erg makkelijk om zo een discussie te besluiten.
Bovendien ging jouw eerste reactie wel wat verder dan het citaat van ds. Van Aalst.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vrouw en onderdanig-zijn

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:Dat wel erg makkelijk om zo een discussie te besluiten.
Bovendien ging jouw eerste reactie wel wat verder dan het citaat van ds. Van Aalst.
Ik heb hem hierover eens live gehoord, en daar kwam dat eerdere citaat vandaan.
En bovendien: Ik weet er niet veel aan toe te voegen, dan alleen dat jullie denk ik te veel een tegenstelling zien tussen wat ds. Van Aalst zei/schreef en de uitleggen van Zonderling en memento. Ik zie die wel in één lijn liggen.En ik heb nog geen enkele posting in dit topic gezien die aantoont dat de uitleg van Van Aalst niet tegelijk waar kan zijn met de postings van Zonderling en memento. Ook zie ik niet een probleem met de uitleg van 1 Petr 3.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Vrouw en onderdanig-zijn

Bericht door memento »

zoals Sara Abraham gehoorzaamde en hem heer noemde

Zowel het woord "heer" als het woord "gehoorzaamde" zijn erg sterke woorden in het Grieks, die duiden op onderdanigheid. Maar m.i. vormt onderdanigheid pas een probleem, als de man zich niet gedraagt naar het voorbeeld van Christus, die zich Zelf in alles vernederd heeft, de gestalte van een slaaf/dienstknecht aangenomen hebbende...

Bijbelse waarheden zijn niet los verkrijgbaar. Onderdanigheid van de vrouw, los van nederigheid en dienstbaarheid van de man, is pure tirannie. Maar tegelijkertijd: Vele huwelijken zouden gered kunnen worden, als maar één van beide partners Christus voorbeeld ten uitvoer zou brengen, en de ander belangeloos dienen zou. Waar ware liefde dienend ten uitvoer gebracht wordt, is het erg moeilijk dit niet met wederliefde te beantwoorden...
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vrouw en onderdanig-zijn

Bericht door Luther »

memento schreef:zoals Sara Abraham gehoorzaamde en hem heer noemde

Zowel het woord "heer" als het woord "gehoorzaamde" zijn erg sterke woorden in het Grieks, die duiden op onderdanigheid. Maar m.i. vormt onderdanigheid pas een probleem, als de man zich niet gedraagt naar het voorbeeld van Christus, die zich Zelf in alles vernederd heeft, de gestalte van een slaaf/dienstknecht aangenomen hebbende...

Bijbelse waarheden zijn niet los verkrijgbaar. Onderdanigheid van de vrouw, los van nederigheid en dienstbaarheid van de man, is pure tirannie. Maar tegelijkertijd: Vele huwelijken zouden gered kunnen worden, als maar één van beide partners Christus voorbeeld ten uitvoer zou brengen, en de ander belangeloos dienen zou. Waar ware liefde dienend ten uitvoer gebracht wordt, is het erg moeilijk dit niet met wederliefde te beantwoorden...
En laat dit nou helemaal in lijn zijn met het boekje van ds. Van Aalst waaruit ik zojuist citeerde....
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23924
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vrouw en onderdanig-zijn

Bericht door refo »

Luther schreef:
memento schreef:zoals Sara Abraham gehoorzaamde en hem heer noemde

Zowel het woord "heer" als het woord "gehoorzaamde" zijn erg sterke woorden in het Grieks, die duiden op onderdanigheid. Maar m.i. vormt onderdanigheid pas een probleem, als de man zich niet gedraagt naar het voorbeeld van Christus, die zich Zelf in alles vernederd heeft, de gestalte van een slaaf/dienstknecht aangenomen hebbende...

Bijbelse waarheden zijn niet los verkrijgbaar. Onderdanigheid van de vrouw, los van nederigheid en dienstbaarheid van de man, is pure tirannie. Maar tegelijkertijd: Vele huwelijken zouden gered kunnen worden, als maar één van beide partners Christus voorbeeld ten uitvoer zou brengen, en de ander belangeloos dienen zou. Waar ware liefde dienend ten uitvoer gebracht wordt, is het erg moeilijk dit niet met wederliefde te beantwoorden...
En laat dit nou helemaal in lijn zijn met het boekje van ds. Van Aalst waaruit ik zojuist citeerde....
Dan wordt het tijd dat ds Van Aalst met beide benen op de grond komt.
Dat zou misschien moeten werken, maar dat doet het niet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vrouw en onderdanig-zijn

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
memento schreef:zoals Sara Abraham gehoorzaamde en hem heer noemde

Zowel het woord "heer" als het woord "gehoorzaamde" zijn erg sterke woorden in het Grieks, die duiden op onderdanigheid. Maar m.i. vormt onderdanigheid pas een probleem, als de man zich niet gedraagt naar het voorbeeld van Christus, die zich Zelf in alles vernederd heeft, de gestalte van een slaaf/dienstknecht aangenomen hebbende...

Bijbelse waarheden zijn niet los verkrijgbaar. Onderdanigheid van de vrouw, los van nederigheid en dienstbaarheid van de man, is pure tirannie. Maar tegelijkertijd: Vele huwelijken zouden gered kunnen worden, als maar één van beide partners Christus voorbeeld ten uitvoer zou brengen, en de ander belangeloos dienen zou. Waar ware liefde dienend ten uitvoer gebracht wordt, is het erg moeilijk dit niet met wederliefde te beantwoorden...
En laat dit nou helemaal in lijn zijn met het boekje van ds. Van Aalst waaruit ik zojuist citeerde....
Ergens blijft het toch wringen.

Jij geeft een interpretatie van een bijbeltekst (uit Gen 18), wat conflicteert met de uitleg van Petrus.
Vervolgens weerleggen wij dat (Memento, Zonderling en ik) en breng jij een citaat van ds. Van Aalst te berde. Dat citaat gaat overigens al veel minder ver dan jouw eerste interpretatie.
Dan belicht Memento nog eens de uitleg van Petrus en zeg jij dat dat helemaal in de lijn is van het boekje van ds. Van Aalst.

Het komt mij wat vreemd over. Maar goed, het zal wel.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vrouw en onderdanig-zijn

Bericht door Luther »

refo schreef:
Luther schreef:
memento schreef:zoals Sara Abraham gehoorzaamde en hem heer noemde

Zowel het woord "heer" als het woord "gehoorzaamde" zijn erg sterke woorden in het Grieks, die duiden op onderdanigheid. Maar m.i. vormt onderdanigheid pas een probleem, als de man zich niet gedraagt naar het voorbeeld van Christus, die zich Zelf in alles vernederd heeft, de gestalte van een slaaf/dienstknecht aangenomen hebbende...

Bijbelse waarheden zijn niet los verkrijgbaar. Onderdanigheid van de vrouw, los van nederigheid en dienstbaarheid van de man, is pure tirannie. Maar tegelijkertijd: Vele huwelijken zouden gered kunnen worden, als maar één van beide partners Christus voorbeeld ten uitvoer zou brengen, en de ander belangeloos dienen zou. Waar ware liefde dienend ten uitvoer gebracht wordt, is het erg moeilijk dit niet met wederliefde te beantwoorden...
En laat dit nou helemaal in lijn zijn met het boekje van ds. Van Aalst waaruit ik zojuist citeerde....
Dan wordt het tijd dat ds Van Aalst met beide benen op de grond komt.
Dat zou misschien moeten werken, maar dat doet het niet.
Deze post begrijp ik niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vrouw en onderdanig-zijn

Bericht door Luther »

Tiberius schreef: Ergens blijft het toch wringen.

Jij geeft een interpretatie van een bijbeltekst (uit Gen 18), wat conflicteert met de uitleg van Petrus.
Vervolgens weerleggen wij dat (Memento, Zonderling en ik) en breng jij een citaat van ds. Van Aalst te berde. Dat citaat gaat overigens al veel minder ver dan jouw eerste interpretatie.
Dan belicht Memento nog eens de uitleg van Petrus en zeg jij dat dat helemaal in de lijn is van het boekje van ds. Van Aalst.

Het komt mij wat vreemd over. Maar goed, het zal wel.
Ik ga het nog één keer proberen. Ik hoef geen dingen te herhalen.
Maar 'mijn heer' zegt een aantal dingen: (Ik citeer ds. Van Aalst uit zijn boekje, en wat ik hem daarover eens heb horen zeggen; hij heeft er talloze lezingen over gehouden, dus hier of daar moet dat nog wel op internet te vinden zijn.)
1. Hij is mijn bezitter, mijn kurios, ik ben van hem.
2. Ik mag hem dienen als dienstknecht(in), hij beschermt me, hij zorgt voor me.
3. Ik kijk tegen hem op.
4. Ik heb groot respect voor hem.
5. Hij is echt mijn man, mijn kerel, ik ben trots op 'm.

Het zegt dus niet:
1. Ik ben zijn sloofje, of voetveeg, of slavinnetje (met negatieve connotatie)
2. Hij heerst koud en kil over me.
3. Ik heb niets te vertellen.
4. Ik moet 'meneer' tegen m'n eigen man zeggen.

En die laatste punten heeft ds. Van Aalst recht willen zetten, want (en daarin stem ik met Zonderling in) doordat we zo geïnfecteerd zijn met het feminisme, is het niet zondermeer zo, dat iedereen in onze kringen deze woorden begrijpt. Sterker nog: ik denk dat jongeren vooral de uitleg van de 4 laastgenoemde punten voor ogen krijgen als ze de woorden uit 1 Petr. 3 zonder verdere toelichting lezen.
Bovenstaande ligt in lijn met Efeze 5: 32 en met bijvoorbeeld de geschiedenis van de voetwassing. Zó moet de man een 'christus' zijn voor de vrouw.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vrouw en onderdanig-zijn

Bericht door Tiberius »

Ik, daarentegen, herhaal wel graag. :)

Je standpunt is me wel duidelijk. Alleen ben ik het er niet mee eens.
Punt 1 en 2 van je eerste lijstje volgen uit de tekst zoals Petrus dat uitlegt; 3, 4 en 5 zijn in volgorde van opsomming toenemende inlegkunde, waarvan je in eerste instantie slechts punt 5 noemde.
Plaats reactie