Van der Vlies vertrekt uit de kamer

Tiberius
Administrator

Re: Van der Vlies vertrekt uit de kamer

Bericht door Tiberius »

eilander schreef:
Genade door recht schreef:
memento schreef:Gaat het geen problemen opleveren, als een OGG-er op TV gaat?

Als de OGG consequent is, hebben Van der Staaij (en de SGP) denk ik wel een probleem!!!
Hier begrijp ik niets van. Als een SGP-er en een OGG-er gevraagd wordt om getuigenis af te leggen van wat hem (politiek) drijft, is dat in een zaaltje met OGG-ers of SGP-ers nogal makkelijk. Maar het meeste weten ze al.
Doe je dat op tv, dan bereik je de mensen die je wilt bereiken.
Als Vd Staaij op tv is, is dat voor mij geen enkele (ik herhaal: geen enkele) reden om ook een tv aan te schaffen. Ik lees gewoon de Banier.
Voor jou wellicht niet, voor anderen wel.
eilander schreef:Zou ons kerkverband iemand die iets vertelt over zijn standpunt op tv, onder censuur willen zetten? Kom nou!
Ik ben het daar wel mee eens, maar wat is de zin dan nog om televisie censurabel te stellen?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:Ik ben het daar wel mee eens, maar wat is de zin dan nog om televisie censurabel te stellen?
Je kunt je afvragen of censurabel stellen een goed instrument is, dat snap ik.
En of je als kerkverband zoiets centraal moet regelen, kun je je ook afvragen.
Maar met het afwijzen van de televisie ben ik het wel eens: tijdverdrijf, veel onzin en het lijkt mij moeilijk om de grens precies te weten van wat wel kan en niet kan.
Genade door recht

Bericht door Genade door recht »

Voor zover mij bekend, wijzen de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland (als kerkverband) tv-gebruik in zijn geheel en voor alle gevallen af. Dus zowel voor zinnige als onzinnige dingen. En voor zowel kijken als optreden. (Dan loop je tegen argumenten aan als: het goede gebruik werkt drempelverlagend voor het verkeerde gebruik.) Ik geef geen oordeel over juist of onjuist, maar de OGG kan het standpunt niet onverkort handhaven én Van der Staaij laten optreden in een tv-programma zonder dat hij daarvoor aangesproken wordt. Dan beginnen mensen te piepen: Van der Staaij wel, en ik niet.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Genade door recht schreef:Voor zover mij bekend, wijzen de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland (als kerkverband) tv-gebruik in zijn geheel en voor alle gevallen af. Dus zowel voor zinnige als onzinnige dingen. En voor zowel kijken als optreden. (Dan loop je tegen argumenten aan als: het goede gebruik werkt drempelverlagend voor het verkeerde gebruik.) Ik geef geen oordeel over juist of onjuist, maar de OGG kan het standpunt niet onverkort handhaven én Van der Staaij laten optreden in een tv-programma zonder dat hij daarvoor aangesproken wordt. Dan beginnen mensen te piepen: Van der Staaij wel, en ik niet.
Ik hoop en verwacht dat Vd Staaij hierop NIET aangesproken wordt. Hij zit nu eenmaal op een "vooruitgeschoven post". Mocht dit wel gebeuren, dan zal ik mijn mond opendoen.
Maar ik begrijp dat GdR hier een gratis advies aan ons kerkverband geeft. Bedankt.
Verder kan ik prima leven met het feit dat Van der Staaij op tv komt, en ik niet. Ik wilde het maar zo laten.
Rens

Bericht door Rens »

dhr v.d.Vlies is de "verpersoonlijking" van de SGP, om het zó maar even te zeggen. Zónder zijn vertrouwingwekkende verschijning zal de SGP toch wel aan aantrekkingskracht op het electoraat inboeten.

Zie wat Jan Marijnissen's vertrek bij de SP heeft aangericht, ik vrees hetzelfde beeld voor de SGP na het vertrek van dhr vdVlies.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Rens schreef:dhr v.d.Vlies is de "verpersoonlijking" van de SGP, om het zó maar even te zeggen. Zónder zijn vertrouwingwekkende verschijning zal de SGP toch wel aan aantrekkingskracht op het electoraat inboeten.

Zie wat Jan Marijnissen's vertrek bij de SP heeft aangericht, ik vrees hetzelfde beeld voor de SGP na het vertrek van dhr vdVlies.
Als dit werkelijk waar is dan zou het ook zijn goede kanten kunnen hebben dat dhr. Van der Vlies vertrekt. Dat mensen eens leren niet op een persoon te stemmen maar op inhoud. Maar ik meen dat dat bij de SGP toch wel redelijk goed gebeurt.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
freek

Bericht door freek »

eilander schreef:
Genade door recht schreef:Voor zover mij bekend, wijzen de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland (als kerkverband) tv-gebruik in zijn geheel en voor alle gevallen af. Dus zowel voor zinnige als onzinnige dingen. En voor zowel kijken als optreden. (Dan loop je tegen argumenten aan als: het goede gebruik werkt drempelverlagend voor het verkeerde gebruik.) Ik geef geen oordeel over juist of onjuist, maar de OGG kan het standpunt niet onverkort handhaven én Van der Staaij laten optreden in een tv-programma zonder dat hij daarvoor aangesproken wordt. Dan beginnen mensen te piepen: Van der Staaij wel, en ik niet.
Ik hoop en verwacht dat Vd Staaij hierop NIET aangesproken wordt. Hij zit nu eenmaal op een "vooruitgeschoven post". Mocht dit wel gebeuren, dan zal ik mijn mond opendoen.
Maar ik begrijp dat GdR hier een gratis advies aan ons kerkverband geeft. Bedankt.
Verder kan ik prima leven met het feit dat Van der Staaij op tv komt, en ik niet. Ik wilde het maar zo laten.
Het enige goede antwoord :super
freek

Bericht door freek »

Rens schreef:dhr v.d.Vlies is de "verpersoonlijking" van de SGP, om het zó maar even te zeggen. Zónder zijn vertrouwingwekkende verschijning zal de SGP toch wel aan aantrekkingskracht op het electoraat inboeten.

SOrry Rens, maar dit vind ik echt nergens op gebaseerd. Zo is het bij de SGP juist níet. De SGP is een partij waarbij het gedachtegoed nog een belangrijke rol speelt. Daarnaast is Kees van der Staaij al zo'n bekend en vertrouwd gezicht geworden, dat ikniet geloof in ingrijpende consequenties voor het aantal stemmen.
jvdg

Bericht door jvdg »

freek schreef:

SOrry Rens, maar dit vind ik echt nergens op gebaseerd. Zo is het bij de SGP juist níet. De SGP is een partij waarbij het gedachtegoed nog een belangrijke rol speelt. Daarnaast is Kees van der Staaij al zo'n bekend en vertrouwd gezicht geworden, dat ikniet geloof in ingrijpende consequenties voor het aantal stemmen.
Van harte mee eens, freek, Kees is een waardig opvolger.
Het laatste halfjaar heb ik door omstandigheden veel tijd kunnen besteden aan het volgen van de TK-debatten.
Ik heb kunnen constateren dat de heer Van der Staaij eenzelfde gedachtengoed als de heer Van der Vlies uitbrengt. Zelfs zijn non-verbale gedrag vanaf de TK-kansel kan wedijveren met die van zijn leermeester.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

jvdg schreef:
freek schreef:

Van harte mee eens, freek, Kees is een waardig opvolger.
Het laatste halfjaar heb ik door omstandigheden veel tijd kunnen besteden aan het volgen van de TK-debatten.
Ik heb kunnen constateren dat de heer Van der Staaij eenzelfde gedachtengoed als de heer Van der Vlies uitbrengt. Zelfs zijn non-verbale gedrag vanaf de TK-kansel kan wedijveren met die van zijn leermeester.
Verbaal is hij volgens mij wel behoorlijk feller dan Van der Vlies.
Genade door recht

eilander schreef:

Wat wil jij dan eilander, regels voor iedereen behalve voor politici? Zou dat de strekking zijn van regels (en van de Bijbel)? Wat is de volgende stap? Regels voor iedereen, behalve voor politici en predikanten??
Mocht Van der Staaij ervoor kiezen op tv te gaan, en de OGG zou haar geloofwaardigheid willen behouden, dan zal hert verband moeten kiezen: of afschaffing van de regel, of Van der Staaij aanspreken. Er is niets anders mogelijk (het is dus geen advies, maar een constatering).
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Genade door recht schreef:
eilander schreef:

Wat wil jij dan eilander, regels voor iedereen behalve voor politici? Zou dat de strekking zijn van regels (en van de Bijbel)? Wat is de volgende stap? Regels voor iedereen, behalve voor politici en predikanten??
Mocht Van der Staaij ervoor kiezen op tv te gaan, en de OGG zou haar geloofwaardigheid willen behouden, dan zal hert verband moeten kiezen: of afschaffing van de regel, of Van der Staaij aanspreken. Er is niets anders mogelijk (het is dus geen advies, maar een constatering).
Vreemde redenering. Ik kan prima verdedigen waarom het wenselijk is dat je geen TV aanschaft en tegelijk verdedigen dat het wenselijk is dat SGP'ers zoveel mogelijk media-optredens doen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Rens

Bericht door Rens »

Luther schreef: Vreemde redenering. Ik kan prima verdedigen waarom het wenselijk is dat je geen TV aanschaft en tegelijk verdedigen dat het wenselijk is dat SGP'ers zoveel mogelijk media-optredens doen.
noemt men zoiets niet "een hellend vlak"? óf je stáát voor je principes zoals die de mores zijn én de vaste overtuiging binnen een kerkverband, óf niet. in het laatste geval verlies je zélf aan geloofwaardigheid.
Moderatorbericht:
Genade door recht

Exact. Luther, ik ben benieuwd hoe je dit wilt beredeneren. De bezwaren van de OGG strekken zich namelijk niet direct uit tot een optreden voor een groot publiek, maar tegen het gebruik van tv als medium.
Rens

Bericht door Rens »

Genade door recht schreef:Exact. Luther, ik ben benieuwd hoe je dit wilt beredeneren. De bezwaren van de OGG strekken zich namelijk niet direct uit tot een optreden voor een groot publiek, maar tegen het gebruik van tv als medium.
valt onder het afwijzen van tv als medium ook niet het optreden voor de tv en plein public???
Moderatorbericht:
Plaats reactie