Als ik goed ben ingelicht wilde met name Zwingli alles wat aan Rome herinnerde uit de kerk hebben. Hij ging hierin zover dat hij zelfs de orgels uit de kerk wilde halen. Op internet is hier genoeg over te vinden en ds. Meeuwse heeft dit evenals Vreugdenhil geschreven in de kerkgeschieden is voor de jeugd. (toegegeven dat dit geen wetenschappelijke werken zijn). Dus orgels waren er in die tijd zeker al in de kerk.Zonderling schreef: - Ik dacht dat het orgel in de begintijd van de Reformatie vaak niet eens gebruikt voor het begeleiden van psalmen. Is dat niet van later tijd?
Psalmen
Re: Psalmen
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
dan kunnen mensen niet meer in hun hart meezingenMarthaMartha schreef:helma schreef:mijn neefje (autistisch) is erg geïnteresseerd in psalmen. Hij loopt dagelijks met een psalmboek rond en kent ze vrijwel allemaal. Vooral moeilijke psalmen vindt hij leuk.
Hij vroeg pas aan de kerkorganist of die een keer psalm 11 wilde spelen.
De organist speelde vervolgens voor de dienst speciaal voor hem psalm 11
en je raadt het nooit...
aldus werd vorige week van hogerhand besloten dat er voor en na de dienst alleen nog maar bekende psalmen mochten worden gespeeldMaar waarom dan?
Lol.
Laagdrempeligheid dus.... ik bespeur een hellend vlak
Laagdrempeligheid dus.... ik bespeur een hellend vlak

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
-
Dan moeten ze meer psalmen leren. Beetje omgekeerde redenering zo. Een jongen die goed zijn best doet wordt benadeeld door andere luie kerkgangers.helma schreef:dan kunnen mensen niet meer in hun hart meezingenMarthaMartha schreef:helma schreef:mijn neefje (autistisch) is erg geïnteresseerd in psalmen. Hij loopt dagelijks met een psalmboek rond en kent ze vrijwel allemaal. Vooral moeilijke psalmen vindt hij leuk.
en je raadt het nooit...
aldus werd vorige week van hogerhand besloten dat er voor en na de dienst alleen nog maar bekende psalmen mochten worden gespeeldMaar waarom dan?
Lijkt wel de overheid....vooral je hoofd niet boven het maaiveld uit steken.

Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
helma schreef:mijn neefje (autistisch) is erg geïnteresseerd in psalmen. Hij loopt dagelijks met een psalmboek rond en kent ze vrijwel allemaal. Vooral moeilijke psalmen vindt hij leuk.
en je raadt het nooit...
aldus werd vorige week van hogerhand besloten dat er voor en na de dienst alleen nog maar bekende psalmen mochten worden gespeeld

Inderdaad moeten die mensen dan maar meer psalmen leren. En de kerkenraad kan daar een handje bij helpen door ook onbekende psalmen op te nemen in de liturgie.helma schreef:dan kunnen mensen niet meer in hun hart meezingen
Deze 'oplossing' is echt te zot voor woorden. Straks gaan ze ook nog bepalen welke registers er wel niet gebruikt mogen worden, wat voor zettingen de organist moet spelen, etc.

Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Alleen die registers die in Psalm 150 genoemd worden, of zo?Josephus schreef:Straks gaan ze ook nog bepalen welke registers er wel niet gebruikt mogen worden, ...
O ja, dat gebeurt in de GG, en niet uitzonderingsgewijs.Josephus schreef:Ik moet je geloven, maar ik val bijna van mijn stoel...helma schreef:aldus werd vorige week van hogerhand besloten dat er voor en na de dienst alleen nog maar bekende psalmen mochten worden gespeeld
(Ik zou me daar als organist dus echt niets van aantrekken.)
Ik speelde ooit psalm 13. Kreeg meteen de vraag welk gezang ik had gespeeld.

~~Soli Deo Gloria~~
En werd je toen verboden om dat te spelen?Hendrikus schreef:O ja, dat gebeurt in de GG, en niet uitzonderingsgewijs.Josephus schreef:Ik moet je geloven, maar ik val bijna van mijn stoel...helma schreef:aldus werd vorige week van hogerhand besloten dat er voor en na de dienst alleen nog maar bekende psalmen mochten worden gespeeld
Bijvoorbeeld. Hoewel ze daar dan waarschijnlijk snel van zullen terugkomen.Tiberius schreef:Alleen die registers die in Psalm 150 genoemd worden, of zo?Josephus schreef:Straks gaan ze ook nog bepalen welke registers er wel of niet gebruikt mogen worden, ...

Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Ik vind dit een raar verhaal.
Ik heb er - in de GG - overigens nooit last van.
Ik heb er - in de GG - overigens nooit last van.
Inmiddels is daar wel de richtlijn dat je alleen bekende psalmen mag spelen, ja.Tiberius schreef:En werd je toen verboden om dat te spelen?Hendrikus schreef:O ja, dat gebeurt in de GG, en niet uitzonderingsgewijs.Josephus schreef:Ik moet je geloven, maar ik val bijna van mijn stoel...helma schreef:aldus werd vorige week van hogerhand besloten dat er voor en na de dienst alleen nog maar bekende psalmen mochten worden gespeeld
Maar daar heb ik geen last meer van.

~~Soli Deo Gloria~~
Ok, dus je voorbeeld heeft daar niets mee te maken.Hendrikus schreef:Inmiddels is daar wel de richtlijn dat je alleen bekende psalmen mag spelen, ja.Tiberius schreef:En werd je toen verboden om dat te spelen?Hendrikus schreef:O ja, dat gebeurt in de GG, en niet uitzonderingsgewijs.Josephus schreef:Ik moet je geloven, maar ik val bijna van mijn stoel...
Heeft waar niks mee te maken?Tiberius schreef:Ok, dus je voorbeeld heeft daar niets mee te maken.Hendrikus schreef:Inmiddels is daar wel de richtlijn dat je alleen bekende psalmen mag spelen, ja.Tiberius schreef:En werd je toen verboden om dat te spelen?Hendrikus schreef: O ja, dat gebeurt in de GG, en niet uitzonderingsgewijs.
Het verhaal van Helma: men waardeert het niet als psalm 11 wordt gespeeld en men doet een decreet uitgaan dat er alleen nog bekende psalmen mogen worden gespeeld.
Mijn verhaal: men herkent psalm 13 niet, denkt dat het een gezang is, en doet na verloop van tijd een decreet uitgaan dat er alleen nog bekende psalmen mogen worden gespeeld.
What's the difference?
~~Soli Deo Gloria~~
Interessante vraag: wat zijn de criteria waaraan een psalm moet voldoen om in de afdeling 'bekende psalmen' te geraken?