Re: Kinderdoop soms in ruilen voor 'opdragen'.
Geplaatst: 14 okt 2017, 08:05
Een pasgeboren baby bewust plaatsen buiten het Genadeverbond, door de baby niet te laten dopen, is een grove zonde tegen een Drie-enig God.
Ook niet gedoopte kinderen behoren tot het genadeverbond.Wandelende schreef:Een pasgeboren baby bewust plaatsen buiten het Genadeverbond, door de baby niet te laten dopen, is een grove zonde tegen een Drie-enig God.
Zeker. Maar als ouders bewandel je een levensgevaarlijke weg door het sacrament te verachten of naar ons eigen goeddunken uit te leggen.Johannes 3:16 schreef:Ook niet gedoopte kinderen behoren tot het genadeverbond.Wandelende schreef:Een pasgeboren baby bewust plaatsen buiten het Genadeverbond, door de baby niet te laten dopen, is een grove zonde tegen een Drie-enig God.
Gelukkig sluit God hen niet buiten, wees verheugd! De ouders wel. Dat is een grove zonde.Johannes 3:16 schreef:Ook niet gedoopte kinderen behoren tot het genadeverbond.Wandelende schreef:Een pasgeboren baby bewust plaatsen buiten het Genadeverbond, door de baby niet te laten dopen, is een grove zonde tegen een Drie-enig God.
Eens.eilander schreef:Zeker. Maar als ouders bewandel je een levensgevaarlijke weg door het sacrament te verachten of naar ons eigen goeddunken uit te leggen.Johannes 3:16 schreef:Ook niet gedoopte kinderen behoren tot het genadeverbond.Wandelende schreef:Een pasgeboren baby bewust plaatsen buiten het Genadeverbond, door de baby niet te laten dopen, is een grove zonde tegen een Drie-enig God.
Zeker.Johannes 3:16 schreef:Eens.eilander schreef:Zeker. Maar als ouders bewandel je een levensgevaarlijke weg door het sacrament te verachten of naar ons eigen goeddunken uit te leggen.Johannes 3:16 schreef:Ook niet gedoopte kinderen behoren tot het genadeverbond.Wandelende schreef:Een pasgeboren baby bewust plaatsen buiten het Genadeverbond, door de baby niet te laten dopen, is een grove zonde tegen een Drie-enig God.
Aan de andere kant hoor en lees ik ook regelmatig dat de beloften bij de doop niet persoonlijk zijn. Dat vind ik minstens even erg. Ook dan sluit je het kind buiten.
Daar gaat het helemaal niet om. De vraag was of de tucht daarvoor kan worden toegepast en of dat dan betekent dat de betrokkenen voor eeuwig verloren gaan.eilander schreef:Bunyan en Philpot zijn niet gehouden aan de belijdenisgeschriften die wij mogen hebben. Waarom voeren we die toch steeds aan om onze afwijkingen daarvan goed te praten?
Je omschrijft wijselijk niet wat je verstaat onder gereformeerd. Een grote mond opzetten heeft geen zin: het is evident dat niet alle gereformeerde mensen baptisten in de kerk onder de tucht willen zetten en het is ook maar zeer de vraag of dat nu uit de NGB zou voortvloeien.huisman schreef:Zie mijn posting aan posthoorn wat de NGB hier over zegt. Of is de NGB niet gereformeerd in jouw definitie van gereformeerd. Die trouwens geen gereformeerd denkend mens met jou wil delen.DDD schreef:Ik geef gewoon mijn mening. Dat jij dat als provocatie ziet, ligt meer aan jouw manier van kijken tegen mensen die iets anders vinden, dan aan mijn opvattingen. Maar het is prettig om te weten dat mijn opvattingen consistent zijn.huisman schreef:Wij zijn gereformeerde christenen wat is daar onbegrijpelijk aan? Lees de belijdenisvragen van Voetius.DDD schreef:
Hoe kan dat nu tuchtwaardig zijn. Als je iemand onder de tucht zet, dan zeg je daarmee toch dat hij geen deel in het rijk van Christus heeft, zolang hij zich niet bekeert? Dat is nogal wat. Ik begrijp niet hoe het mogelijk is om een preek van Philpot voor te lezen en ondertussen mensen die hun kinderen niet dopen onder de tucht te zetten.
DDD speel toch niet altijd de rol van provocateur.......doseer het een beetje ......het is zo namelijk erg voorspelbaar en vermoeiend.
Gereformeerde christenen hebben nooit gezegd dat andersgelovigen geen deel aan het rijk van Christus hadden. De belijdenisvragen van Voetius houden alleen in dat je belooft je in leer in leven niet te laten ontsporen. Wat daar precies onder valt, is voor enige interpretatie vatbaar. Maar zelfs als dit punt er onder zou vallen, zegt dat nog niet dat een kerkenraad een baptist mag afsnijden uit de gemeente. Ik zie daar echt geen aanleiding toe, althans niet in deze vragen.
Dus ik ben benieuwd of dit inderdaad gereformeerd is (wat best zo kan zijn, want ik weet verder niet hoe kerken hiermee omgaan).
Die toon is er vooral als iemand een idee verdedigt waarvan hij zelf ook wel begrijpt dat je daar ook heel goed anders over kunt denken. Dat relativeert dan weer.Dodo schreef:En daar is weer die neerbuigende hatelijke toon. Waarom toch? Je kunt het toch ook op een fatsoenlijke manier oneens zijn?
Ik weet niet of je op mijn posting reageert?eilander schreef:Bunyan en Philpot zijn niet gehouden aan de belijdenisgeschriften die wij mogen hebben. Waarom voeren we die toch steeds aan om onze afwijkingen daarvan goed te praten?
Ik maak mij er in elk geval zorgen om. Stel dat ik nu zou zeggen dat het niet tuchtwaardig is, keur ik dan automatisch het relativeren en ondermijnen van eigen belijdenisgeschriften goed?DDD schreef:Daar gaat het helemaal niet om. De vraag was of de tucht daarvoor kan worden toegepast en of dat dan betekent dat de betrokkenen voor eeuwig verloren gaan.eilander schreef:Bunyan en Philpot zijn niet gehouden aan de belijdenisgeschriften die wij mogen hebben. Waarom voeren we die toch steeds aan om onze afwijkingen daarvan goed te praten?
Dat klopt. Ik wil graag dat mensen duidelijk zijn over hun positie. Daar is dit gesprek voor. Als hier mensen zeggen: "Baptisten die gereformeerd zijn opgevoed, moeten wel onder de tucht, maar daarmee zeggen we niet dat als zij als baptist sterven, ze voor eeuwig verloren gaan", dan is dat ook prima. Maar het gesprek wordt verwarrend als allerlei dingen door elkaar gaan lopen.eilander schreef:Ik maak mij er in elk geval zorgen om. Stel dat ik nu zou zeggen dat het niet tuchtwaardig is, keur ik dan automatisch het relativeren en ondermijnen van eigen belijdenisgeschriften goed?DDD schreef:Daar gaat het helemaal niet om. De vraag was of de tucht daarvoor kan worden toegepast en of dat dan betekent dat de betrokkenen voor eeuwig verloren gaan.eilander schreef:Bunyan en Philpot zijn niet gehouden aan de belijdenisgeschriften die wij mogen hebben. Waarom voeren we die toch steeds aan om onze afwijkingen daarvan goed te praten?
Ik heb nu eerlijk gezegd een beetje het idee dat je van mij wil horen dat ik vind dat deze mensen inderdaad verloren gaan, om dan vervolgens daarover moord en brand te gaan schreeuwen.
Daar pas ik voor.