Luther citeert uit Elsevier schreef:Na het onderzoek van wetenschappers beweren dat Geert Wilders een gevaar is voor de democratie, doet Integratieminister Eberhard van der Laan (PvdA) er nog een schepje bovenop: als de PVV heel groot wordt, dan wordt de rechtsstaat bedreigd.
Minister Van der Laan maakt zich zorgen over de aanhang van de PVV
Pechtold: Eindelijk
D66-leider Alexander Pechtold roept het naar eigen zeggen al drie jaar: 'Geert Wilders is een racist en extreem-rechts. Maar nu eindelijk is er een wetenschappelijke onderbouwing.'
Volgens de Volkskrant omarmt Pechtold de conclusie van drie wetenschappers die in een onderzoek over radicalisering Wilders als extreem-rechts kwalificeren. De onderzoekers, die werken in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zalen, zeggen ook dat de PVV de sociale cohesie en de democratie ondermijnt.
Van der Laan zegt dat in een interview met gratis krant De Pers.
Eén gek
De minister verwacht niet dat de partij van Wilders werkelijk zoveel zetels zal krijgen als nu in de peilingen, maar hij is bezorgd.
‘Als één iemand iets geks roept, moet je niet meteen denken: is dat gevaarlijk voor de rechtsstaat? Maar als veel mensen dat roepen, dan is dat iets waar je rekening mee moet houden,' aldus de minister.
Historisch besef
Van der Laan stelt zich zich als minister daarom terughoudend op met het registreren van etniciteit of nationaliteit voor beleidsdoeleinden, aldus De Pers. ‘Ik ben optimistisch, maar met een heleboel historisch besef. Het is een kwestie van better safe than sorry,’ aldus de minister.
Afgelopen weekend werd een onderzoek gepubliceerd waarin Wilders als extreemrechts wordt geduid. Ook is hij volgens de onderzoekers een bedreiging van de rechtsstaat, een term die Van der Laan heeft overgenomen.
Niets nieuws onder de zon Luther, jaar in jaar uit wordt Wilders extreem-rechts genoemd, de uitkomst van dit onderzoek naar de politieke geaardheid van Wilders en overige PVV leden verbaast mij dan geenszins. Echter hebben wij ook te maken met andere extreem-rechtse burgers die zich in januari 2009 in groepen verzamelde en opriepen tot het vergassen van Joden. Dat soort taal vind ik wel iets dichter in de buurt komen bij de defintie "extreem-rechts" dan flapuit Wilders.