Kanselboodschap afgelezen bij Oud Geref. Gemeenten

-DIA-

Re: Kanselboodschap afgelezen bij Oud Geref. Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
-DIA- schreef:Ik denk meer dat ie ging omdat ie moest... Of dat zijn consciëntie nog niet dichtgeschroeid was. Maar laten we die arme jongen (nu een man van boven de 50 denk ik) maar niet door het slijk halen... Wij hebben toch zeker wel genoeg aan onszlef, en we hebben ook niet te oordelen toch?
Nee, we mogen niet oordelen.
Ik las overigens van jou wel deze post:
-DIA- schreef:Dat neem ik niet aan... maar dat ie de waarschuwingen van zijn vader in de wind sloeg zegt wel iets hoe hij er toen onder gesteld was...
Wat ik zei is openbaar, maar verder speculeren hoeft toch niet? Ik ben hem nu al jaren uit het oog verloren. Ik weet helemaal niet waar hij nu woont of wat ie nu doet. Alleen het laatste wat ik van hem hoorde was dus dat ie overal mee gebroken had, ook met zijn vrouw...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gian

Bericht door Gian »

Iets begrijp ik niet van betreffend kerkverband.
Eerst krijgt de jeugd te horen hoe diep droevig het tegenwoordig niet is, hoe zondig men wel niet is. Krijgt men amper het Evanglie, of een bedekt/voorwaardelijk Evangelie te horen. Dan moet het gaan langs allerlei bevindingen ofwel moet men er met een uitzonderlijk mazzeltje tussenuit gehaald te worden, waardoor de meeste jeugdigen half hopeloos en moedeloos nog mee gaan naar de kerk.
En dan moeten ze ook nog dit, en dat, maar vooral allerlei dingen niet, 'opdat het u wel ga'.. jaja.. Wettisicme ten top.

Is het gek dat het ze op een gegeven moment geen zak meer kan schelen, en ze lekker hun leventje gaan leven in een wereld vol leuke en fijne vermakingen? Pluk de dag, want morgen zijn we er misschien niet meer. (ik ken heel wat jongeren die dit letterlijk denken)

Overigens een prima kanselboodschap voor de Gemeente van Jezus Christus. Ik hoop dat ze het onderscheid nog eens gaan maken in de kerk waar het 'een overblijfsel' of een 'klein kuddeke' is, laat staan dat er een jongeren tot bekering zouden komen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Gian schreef:Iets begrijp ik niet van betreffend kerkverband.
Eerst krijgt de jeugd te horen hoe diep droevig het tegenwoordig niet is, hoe zondig men wel niet is. Krijgt men amper het Evanglie, of een bedekt/voorwaardelijk Evangelie te horen. Dan moet het gaan langs allerlei bevindingen ofwel moet men er met een uitzonderlijk mazzeltje tussenuit gehaald te worden, waardoor de meeste jeugdigen half hopeloos en moedeloos nog mee gaan naar de kerk.
En dan moeten ze ook nog dit, en dat, maar vooral allerlei dingen niet, 'opdat het u wel ga'.. jaja.. Wettisicme ten top.

Is het gek dat het ze op een gegeven moment geen zak meer kan schelen, en ze lekker hun leventje gaan leven in een wereld vol leuke en fijne vermakingen? Pluk de dag, want morgen zijn we er misschien niet meer. (ik ken heel wat jongeren die dit letterlijk denken)

Overigens een prima kanselboodschap voor de Gemeente van Jezus Christus. Ik hoop dat ze het onderscheid nog eens gaan maken in de kerk waar het 'een overblijfsel' of een 'klein kuddeke' is, laat staan dat er een jongeren tot bekering zouden komen.
Beste Gian, je weet (of kan weten) dat ik best kritisch ten opzichte van "mijn" kerkverband sta. Maar ik kan jouw bijdrage hier nauwelijks als opbouwende kritiek zien. Ik vind de manier waarop je hier een karikatuur maakt van de OGGiN, niet van veel respect ervoor getuigen. Je woordkeus ("mazzeltje") en je snerende toon ("klein kuddeke") vind ik een voorbeeld van hoe het hier absoluut niet moet, naar mijn mening.

Je begrijpt "iets" niet van dit kerkverband. Maar je vergeet ook "iets": nl. dat er in veel gemeenten oudvaders gelezen worden die een ruim evangelie brachten (Erskine, Boston, etc.). Natuurlijk, niet het ideaal! Maar jouw beeld van de prediking klopt dus meestal niet.

Ik zie graag je positieve bijdrage tegemoet over hoe wij de jeugd bij de kerk (niet bijzonder bij de OGGiN, maar wel bij het Woord van God) kunnen houden.
albion

Bericht door albion »

-DIA- schreef:
Tiberius schreef:Bijna alle.
We missen het mountainbiken op zondag nog.
Hier was in de jaren 70 veel te doen over een gast die op een motor (met helm!) naar de kerk wilde... Hij kreeg er geen toestemming voor, zijn vader nam het heel nauw.
Wat ik het laatst van hem heb gehoord is dat hij nu nergens meer aan doet.
Zijn vader heeft hem ernstig gewaarschuwd voor het hellende vlak waar hij zich op zou begeven... En zo is ook dit ter lering en waarschuwing. Tenminste... dat kan het zijn...

ik heb begrepen dat er ook een ds. van de GG met de motor naar de kerk kwam en dat is niet pas geleden, maar zeker 20 jaar gelede.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
jvdg

Bericht door jvdg »

albion schreef:
-DIA- schreef:
Tiberius schreef:Bijna alle.
We missen het mountainbiken op zondag nog.
Hier was in de jaren 70 veel te doen over een gast die op een motor (met helm!) naar de kerk wilde... Hij kreeg er geen toestemming voor, zijn vader nam het heel nauw.
Wat ik het laatst van hem heb gehoord is dat hij nu nergens meer aan doet.
Zijn vader heeft hem ernstig gewaarschuwd voor het hellende vlak waar hij zich op zou begeven... En zo is ook dit ter lering en waarschuwing. Tenminste... dat kan het zijn...

ik heb begrepen dat er ook een ds. van de GG met de motor naar de kerk kwam en dat is niet pas geleden, maar zeker 20 jaar gelede.
Lekker sappig, 't was zo'n 30 jaar geleden, en als het loeimonster weigerde werd de zwarte preekjas overall blauw.
Heerlijke tijd.
Wij als jeugd hadden daar zeker waardering voor.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

@ Marnix:

Die voorbeelden uit de Bijbel zeggen mij niets over de vrouw.

En, vind je dat op die plaatjes de mannen lang haar hebben? Als vrouw het haar zo zouden hebben zou ik zeggen dat ze kort haar hebben...

En dat is gelijk mijn punt: het ging niet over de man maar over de vrouw.
Hooglied 5: 11 Zijn hoofd is van goud, het zuiverste goud,
zijn lokken zijn als dadeltrossen, ravenzwart.
Dit is beeldspreek en bovendien is het onjuist vertaald: Zijn hoofd is van het fijnste goud, van het dichtste goud; Zijn haarlokken zijn gekruld, zwart als een raaf.

1 En gij, mensenkind, neem u een scherp mes,1 een scheermes2 der barbieren zult gij u nemen,3 hetwelk gij zult laten gaan over uw hoofd en over uw baard;4 daarna zult gij u een weegschaal nemen5, en die haren delen.6
2 Een derde deel7 zult gij in het midden der stad8 met vuur verbranden,9 nadat de dagen der belegering vervuld worden;10 dan zult gij een derde deel nemen, slaande met een zwaard1411 rondom hetzelve,12 en een derde deel zult gij in den wind strooien;13 want Ik zal het zwaard achter hen uittrekken.
3 Gij zult ook weinige in getal daarvan nemen,15 en in uw slippen binden.16

1. Ook dit is beeldspraak;
2. het zegt niets over een vrouw;
3. het zegt niets over de lengte;
4. als het te lang was dan moest het dus blijkbaar afgeschoren worden.

En zij zullen hun hoofd niet glad afscheren, ook de lokken niet lang laten wassen; behoorlijk zullen zij hun hoofden bescheren.

(overigens opmerkelijk dat dit gelijk is aan de Statenvertaling; of is dit vertaald in de Statenvertaling?)

Hier moet het haar dus afgeschoren worden. Het gaat hier niet over vrouwen... etc. etc.
Kortom, velen denken op basis hiervan dat het met de cultuur in Korinthe te maken had.
Dat mogen die velen best denken. Maar het is niet zo. Het gaat namelijk terug op de scheppingsordening, daar verwijst Paulus naar.

Overigens, Luther, ik heb nog wel een artikeltje over de kleding van de vrouw (en de man).
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:Overigens, Luther, ik heb nog wel een artikeltje over de kleding van de vrouw (en de man).
Ja, ik hou me aanbevolen.
Maar niet dat van ds. Sonnevelt uit de Saambinder.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
henriët

Bericht door henriët »

Luther schreef:
Erasmiaan schreef:Overigens, Luther, ik heb nog wel een artikeltje over de kleding van de vrouw (en de man).
Ja, ik hou me aanbevolen.
Maar niet dat van ds. Sonnevelt uit de Saambinder.
wil je dat dan doormailen als t mag van erasmiaan..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:Die voorbeelden uit de Bijbel zeggen mij niets over de vrouw.

En, vind je dat op die plaatjes de mannen lang haar hebben? Als vrouw het haar zo zouden hebben zou ik zeggen dat ze kort haar hebben...

En dat is gelijk mijn punt: het ging niet over de man maar over de vrouw.
En dat wordt gebaseerd op de tekst uit 1 Korinthe 11:

14 Leert de natuur zelf u niet dat lang haar een man te schande maakt, terwijl het een vrouw tot eer strekt?

Wil je dan stellen dat het gedeelte over de man niet letterlijk moet worden genomen en dat over de vrouw wel? Of moeten we beiden leren en waren de oudvaders fout? Juist door het gedeelte over de man erbij te halen, want het staat er direct bij, wil ik aantonen dat het iets cultuurgebondens is, iets wat veel oudvaders naspraken. Hoe denk je anders dat ze met lang haar rond konden lopen? En waarom de Nazireners lang haar konden hebben zonder dat het hen tot oneer was? En De jongeman uit hooglied mooie zwarte wapperende lokken kon hebben? Juist door goed naar de context te kijken kunnen we deze tekst, dus ook het gedeelte over de vrouw, in het goede verband lezen.

Henry schrijft in zijn Bijbelcommentaar hier over:

In this chapter the apostle blames, and endeavours to rectify, some great indecencies and manifest disorders in the church of Corinth; as, I. The misconduct of their women (some of whom seem to have been inspired) in the public assembly, who laid by their veils, the common token of subjection to their husbands in that part of the world. This behaviour he reprehends, requires them to keep veiled, asserts the superiority of the husband, yet so as to remind the husband that both were made for mutual help and comfort, ver. 1-16.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
albion

Bericht door albion »

Wat heb je het goed met jezelf getroffen.

Uit jou woorden proef ik een soort van vijandschap. Leg eens even uit wat jij onder wettisicme verstaat? Wij hebben 10 geboden waarin duidelijk wordt vermeld wat we niet moeten doen en de HC legt uit wat dat inhoudt.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
gertje

Bericht door gertje »

albion schreef:

Uit jou woorden proef ik een soort van vijandschap. Leg eens even uit wat jij onder wettisicme verstaat? Wij hebben 10 geboden waarin duidelijk wordt vermeld wat we niet moeten doen en de HC legt uit wat dat inhoudt.

en we werken ons naar om deze geboden te houden..... en dan komen we er achter dit gaat nooit lukken.. En dan juist waar moeten we dan heen? naar het Kruis, knielen voor Hem...
Zoek eerst het koninkrijk van God...

God stelt geen voorwaarden.., we mogen komen zoals we zijn, met lege handen..
We wilen het zo graag verdienen...
memento

Bericht door memento »

Luther schreef:Ik weet uiteraard niets van zijn vader, maar ik hoorde kand. G. Bredeweg onlangs in een preek zeggen tegen ouders: U zegt misschien wel heel vaak: dit mag je niet doen kinderen, of daar doe je me verdriet mee, of: daarmee doe je de Heere verdriet. Of: dat verbied ik je.
Maar... hebben uw kinderen weleens uw tranen gezien: Heere, ik moet met U verzoend worden. Of: Hebben ze weleens uw tranen van blijdschap gezien: Kind, de Heere heeft tot mijn ziel gesproken.
Kijk, dat laat veel meer indrukken achter dan die eerste verboden.
Precies.

Juist het opleggen van vele wetten en regels, zonder dat deze voortkwamen uit een levend geloof, hebben ertoe geleid dat onze gezindte verwereldlijkt. Het is toch niet verwonderlijk, als kinderen regels overboord zetten, als ze tijdens hun opvoeding hebben gezien dat pa en ma ze ook alleen maar doen "omdat het zo hoort", en niet vanwege de liefde tot God, pijn over hun zonden die Jezus lijden verzwaarde, en uit dankbaarheid vanwege de verkregen verlossing...

Openbare boete en bekering, óók (ja juist) de ouders, is de oplossing, niet het nogmaals benadrukken van wetjes en regels (hoe goed die misschien ook wel zijn). Laat het onderstaande Schriftwoord, met name het onderstreepte, tot waarschuwing zijn. Een net leven (zelfs al is het grotendeels volgens Gods geboden) zonder de levende vreze des Heeren is de Heere een gruwel.

Mark 7:
5 Daarna vraagden Hem de farizeeën en de schriftgeleerden: Waarom wandelen Uw discipelen niet naar de inzetting der ouden, maar eten het brood met ongewassen handen?
6 Maar Hij antwoordde en zeide tot hen: Wel heeft Jesaja, van u, geveinsden, geprofeteerd, gelijk geschreven is: Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich verre van Mij.
7 Doch tevergeefs eren zij Mij, lerende leringen, die geboden zijn der mensen;
8 Want, nalatende het gebod Gods, houdt gij de inzettingen der mensen, als namelijk wassingen der kannen en drinkbekers; en andere dergelijke dingen doet gij vele.
9 En Hij zeide tot hen: Gij doet zeker Gods gebod wel te niet, opdat gij uw inzettingen zoudt onderhouden.
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

Als ik zo door de reacties lees, denk ik aan en tekst uit richteren, "en er was ik die dagen geen koning over Israël een ieder deed wat goed is in eigen ogen"
Zo denkt ook hier een ieder wat goed is in eigen ogen, een christen volgt echter zijn Koning.
Democritus

Bericht door Democritus »

Alexander CD schreef:Als ik zo door de reacties lees, denk ik aan en tekst uit richteren, "en er was ik die dagen geen koning over Israël een ieder deed wat goed is in eigen ogen"
Zo denkt ook hier een ieder wat goed is in eigen ogen, een christen volgt echter zijn Koning.
Ook deze vraag kan je weer aan jezelf stellen!

Ik proef in veel van jou opmerkingen een bepaalde mate van: wat is het er toch slecht mee gesteld. Maar gelukkig weet ik/wij nog hoe het zit.

Dit hele exclusieve denken wordt vaak omgeven met mooie woorden maar is ten diepste heel erg zelfgenoegzaam.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
helma

Bericht door helma »

albion schreef:

ik denk dat Gian meer de wetjes buiten de tien geboden bedoelt.....
Gesloten