...terwijl we economisch al uit het dal aan 't klimmen zijn.jvdg schreef:100% mee eens.refo schreef:De crisis moet nog beginnen.
De crisis, hoe nu verder?
Re: De crisis, hoe nu verder?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
De banken verlenen geen kredieten meer.
Links en rechts weer wat roep om steun aan banken.
De werkloosheid loopt op
De reders zitten zonder werk
Transportondernemingen idem
De oliestromen nemen wereldwijd af
Het optimisme is vooral gebaseerd op beurssentiment.
In okt 2007 stond onze AEX op bijna 560. In maart 2009 was dat 195. We staan nu op 312. Inderdaad een opvering van 50%. Maar wie je ook spreekt om je heen: niemand heeft de afgelopen tijd aandelen gekocht. En geloof me, ik zie heel wat cijfers van vermogende particulieren, stamrecht- en pensioen-BV's. Men is opgelucht dat het wat aantrekt en hoopt en bidt dat de portefeuille weer mistens de aankoopprijs bereiken mag. maar kopen? dat doet niemand. Waarom stijgt de beurs dan wel? Wie kopen er?
Links en rechts weer wat roep om steun aan banken.
De werkloosheid loopt op
De reders zitten zonder werk
Transportondernemingen idem
De oliestromen nemen wereldwijd af
Het optimisme is vooral gebaseerd op beurssentiment.
In okt 2007 stond onze AEX op bijna 560. In maart 2009 was dat 195. We staan nu op 312. Inderdaad een opvering van 50%. Maar wie je ook spreekt om je heen: niemand heeft de afgelopen tijd aandelen gekocht. En geloof me, ik zie heel wat cijfers van vermogende particulieren, stamrecht- en pensioen-BV's. Men is opgelucht dat het wat aantrekt en hoopt en bidt dat de portefeuille weer mistens de aankoopprijs bereiken mag. maar kopen? dat doet niemand. Waarom stijgt de beurs dan wel? Wie kopen er?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Dat wordt op nogal wat plaatsen beweerd, maar is dat eigenlijk wel zo??Luther schreef:...terwijl we economisch al uit het dal aan 't klimmen zijn.jvdg schreef:100% mee eens.refo schreef:De crisis moet nog beginnen.
Kijk, de oplossing in Nederland is vrij simpel: Keihard gaan snijden in overheidsuitgaven die de economie en de koopkracht niet direct raken.Mister schreef:Dat wordt op nogal wat plaatsen beweerd, maar is dat eigenlijk wel zo??Luther schreef:...terwijl we economisch al uit het dal aan 't klimmen zijn.jvdg schreef:100% mee eens.refo schreef:De crisis moet nog beginnen.
Daarna (vanaf 2011) een aantal maatregelen in gang zetten die echt substantieel besparingen opleveren:
1. AOW naar 67 (in 12 jaar: elk jaar 2 maanden later met pensioen)
2. Hypotheekrente-aftrek afschaffen: Komende 25 jaar elk jaar 4% minder aftrek geven voor bestaande en nieuwe hypotheken. (Dus: over twee jaar mag je dan nog maar 92% van je rentelasten aftrekken.)
3. Uitgebreide omscholingsprogramma aanbieden met als keerzijde een acceptatieplicht van elke baan, waar je aangenomen wordt.
4. Cultuur en sportsubsidies drastisch saneren.
5. Gratis schoolboeken afschaffen.
Mark Rutte heeft gelijk: het kabinet doet niets omdat het niet durft. Je kunt van Balkenende-II zeggen wat je wilt (CDA-VVD-D66), maar dat was een kabinet dat veel verzet opriep, maar het durfde wel vervelende maatregelen aan te kondigen en uit te voeren.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
6. Kansspelbelasting flink omhoog.
7. Ontwikkelingshulp doorlichten
Ja, maar dan zo, dat het geld naar corrupte regimes wordt weggesneden en het daar echt terecht komt, waar het ook werkelijk ten dienste van de bevolking wordt aangewend.jvdg schreef:7. Ontwikkelingshulp doorlichten
8. Financiële bijdrage aan Europa drastisch verlagen.
Huh, nou nee, laten we dat nou niet doen.Mister schreef:8. Financiële bijdrage aan Europa drastisch verlagen.
Europa moet zelf ook gewoon een saneringsslag maken; dan is er vanzelf minder geld nodig.
Dat bedoelde ik uiteraard.Luther schreef:Ja, maar dan zo, dat het geld naar corrupte regimes wordt weggesneden en het daar echt terecht komt, waar het ook werkelijk ten dienste van de bevolking wordt aangewend.jvdg schreef:7. Ontwikkelingshulp doorlichten
Het mag niet ten koste gaan van onze naaste.
Ik dacht toch dat wij één van de grootste betalers zijn per hoofd van de bevolking?Luther schreef:Huh, nou nee, laten we dat nou niet doen.Mister schreef:8. Financiële bijdrage aan Europa drastisch verlagen.
Europa moet zelf ook gewoon een saneringsslag maken; dan is er vanzelf minder geld nodig.
Nee, dat is achterhaalde informatie.Mister schreef:Ik dacht toch dat wij één van de grootste betalers zijn per hoofd van de bevolking?Luther schreef:Huh, nou nee, laten we dat nou niet doen.Mister schreef:8. Financiële bijdrage aan Europa drastisch verlagen.
We horen nu weer tot de middengroep.
Balkenende heeft er in 2005 1 miljard per jaar afgekletst.
Dat is een mooi begin...Luther schreef:Nee, dat is achterhaalde informatie.Mister schreef:Ik dacht toch dat wij één van de grootste betalers zijn per hoofd van de bevolking?Luther schreef:Huh, nou nee, laten we dat nou niet doen.Mister schreef:8. Financiële bijdrage aan Europa drastisch verlagen.
We horen nu weer tot de middengroep.
Balkenende heeft er in 2005 1 miljard per jaar afgekletst.

Optie 2 is het einde van de Nederlandse economie.
Overigens behoren we nog niet echt tot de middengroep qua betalingen aan Europa. Daar moet echt nog wel wat vanaf. Maar Europa moet ook een saneringsslag maken (stoppen met de geldverslindende verhuizing tussen Brussel en Straatsburg), stoppen met bizarre subsidies, aantal parlementsleden verminderen etc.
En ik heb nog wel een besparingstip:
Kinderopvangtoeslag drastisch aan banden leggen. Het is ongelooflijk hoeveel geld daarin wordt gepompt om vrouwen aan het werk te krijgen. Compenseer het met een aanrechtsubsidie en je zult zien dat je over 10 jaar op justitie geld over houdt (en misschien ook wel op onderwijs; meer leerlingen op minder leraren).
Overigens behoren we nog niet echt tot de middengroep qua betalingen aan Europa. Daar moet echt nog wel wat vanaf. Maar Europa moet ook een saneringsslag maken (stoppen met de geldverslindende verhuizing tussen Brussel en Straatsburg), stoppen met bizarre subsidies, aantal parlementsleden verminderen etc.
En ik heb nog wel een besparingstip:
Kinderopvangtoeslag drastisch aan banden leggen. Het is ongelooflijk hoeveel geld daarin wordt gepompt om vrouwen aan het werk te krijgen. Compenseer het met een aanrechtsubsidie en je zult zien dat je over 10 jaar op justitie geld over houdt (en misschien ook wel op onderwijs; meer leerlingen op minder leraren).
Ik bekijk jaarlijks een goeie 1000 aangiften inkomstenbelasting en evenveel jaarrekeningen. Ik zie daarom nogal wat mogelijkheden voor extra belastingopbrengsten.
1) BV-eigenaren die structureel geld lenen van hun BV en dat niet terugbetalen: lening behandelen als dividend. Belasten tegen 25%.
2) De waarde van de BV belasten in box 3. 1.2% over de waarde. Ik heb nooit begrepen waarom de vermogensbelasting hierop onder leiding van Wouter Bos is weggegeven.
3) Ouderschapsverlofkorting. Wordt vooral op slinkse wijze door mensen geïnd die hun inkomen kunnen manipuleren. In het ene jaar minder loon toekennen en een jaar later weer opnemen.
4) Pensioenregelingen aftoppen op ongeveer een inkomen van 40000 euro. Wil je meer, dan betaal je dat zelf maar. Niet meer aftrekbaar stellen.
5) Pensioenregelingen allemaal vrijwillig maken.
6) Ondernemersaftrek afschaffen. Er is nu een MKB korting op winst van 10% dat is mooi genoeg.
7) Investeringsaftrekgrens verhogen van 450 naar 5000 euro of meer. Dan vallen er alleen nog serieuze investeringen onder en niet allerlei gerommel.
8) in box 3 een tweede schijf aanbrengen voor bedragen boven (xxx). Iedereen mag van mij rijk zijn. Maar als je ziet hoe sommige mensen vermogen op vermogen stapelen zonder dat ze dit ooit op kunnen maken, mag er best wat af (scheelt ook nog successierechten).
Verder zou overwogen kunnen worden:
1) Alleen rente aftrekbaar maken bij het eigen huis. Niet meer afsluitkosten, notaris, taxatie.
(Al weet ik wel wat de banken dan gaan doen.)
2) Nog maar twee studiefinancieringsposten: de basisbeurs thuiswonend of uitwonend. De rest leen je maar. Of je gaat werken. Ter compensatie het collegegeld afschaffen.
3) Verder is 'aftrek hypotheekrente' een hot item. Eerst maar eens gedegen onderzoek doen naar de effecten van alle gelstromen in de huizenmarkt. Welk geld wordt er nu waar ingestopt en wie profiteren? Het is modieus om iemand met een huis van 1 miljoen te honen, maar die heeft wel een legertje bouwvakkers een jaar werk bezorgd. En al dat soort dingen.
4) AOW op termijn afschaffen. Mensen die in 2041 65 worden krijgen niets meer. Dan is er 30 jaar om persoonlijk maatregelen te treffen. Er bestaat gevaar dat mensen aan de bedelstaf raken. Enige drang om wat te regelen is misschien wel aan te bevelen.
1) BV-eigenaren die structureel geld lenen van hun BV en dat niet terugbetalen: lening behandelen als dividend. Belasten tegen 25%.
2) De waarde van de BV belasten in box 3. 1.2% over de waarde. Ik heb nooit begrepen waarom de vermogensbelasting hierop onder leiding van Wouter Bos is weggegeven.
3) Ouderschapsverlofkorting. Wordt vooral op slinkse wijze door mensen geïnd die hun inkomen kunnen manipuleren. In het ene jaar minder loon toekennen en een jaar later weer opnemen.
4) Pensioenregelingen aftoppen op ongeveer een inkomen van 40000 euro. Wil je meer, dan betaal je dat zelf maar. Niet meer aftrekbaar stellen.
5) Pensioenregelingen allemaal vrijwillig maken.
6) Ondernemersaftrek afschaffen. Er is nu een MKB korting op winst van 10% dat is mooi genoeg.
7) Investeringsaftrekgrens verhogen van 450 naar 5000 euro of meer. Dan vallen er alleen nog serieuze investeringen onder en niet allerlei gerommel.
8) in box 3 een tweede schijf aanbrengen voor bedragen boven (xxx). Iedereen mag van mij rijk zijn. Maar als je ziet hoe sommige mensen vermogen op vermogen stapelen zonder dat ze dit ooit op kunnen maken, mag er best wat af (scheelt ook nog successierechten).
Verder zou overwogen kunnen worden:
1) Alleen rente aftrekbaar maken bij het eigen huis. Niet meer afsluitkosten, notaris, taxatie.
(Al weet ik wel wat de banken dan gaan doen.)
2) Nog maar twee studiefinancieringsposten: de basisbeurs thuiswonend of uitwonend. De rest leen je maar. Of je gaat werken. Ter compensatie het collegegeld afschaffen.
3) Verder is 'aftrek hypotheekrente' een hot item. Eerst maar eens gedegen onderzoek doen naar de effecten van alle gelstromen in de huizenmarkt. Welk geld wordt er nu waar ingestopt en wie profiteren? Het is modieus om iemand met een huis van 1 miljoen te honen, maar die heeft wel een legertje bouwvakkers een jaar werk bezorgd. En al dat soort dingen.
4) AOW op termijn afschaffen. Mensen die in 2041 65 worden krijgen niets meer. Dan is er 30 jaar om persoonlijk maatregelen te treffen. Er bestaat gevaar dat mensen aan de bedelstaf raken. Enige drang om wat te regelen is misschien wel aan te bevelen.
--------------