Is het dat hetzelfde als het heilige beven van de oude Johannes?
.
Re: De schrik des Heeren
Angst voor het oordeel?
Is het dat hetzelfde als het heilige beven van de oude Johannes?
			
			
									
									
						Is het dat hetzelfde als het heilige beven van de oude Johannes?
- Bert Mulder
 - Berichten: 9114
 - Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
 - Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
 - Contacteer:
 
Re: De schrik des Heeren
Lees even terug, Erasmiaan, dat heb ik vorige week al gedaan, en ook heb ik Calvijn er bij gehaald.Erasmiaan schreef:Niemand heeft nog de kanttekening aangehaald, hierbij:
24) den schrik des Heeren,
Dat is, dit schrikkelijk en vreeslijk oordeel des Heeren, waardoor wij zorgvuldig moeten zijn, om voor Hem altijd oprecht te wandelen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
						Re: De schrik des Heeren
Tjoh, jij bent echt een kei in exegese. Het kennen van de schrik des Heeren is nog heel wat anders dan bang zijn of angst hebben voor de Heere. Want ook de kanttekeningen spreken niet over angst.artistiek schreef:Ik ben benieuwd of Marnix nu nog ontkent dat geloof en 'angst voor het oordeel' samen kunnen gaanErasmiaan schreef:Niemand heeft nog de kanttekening aangehaald, hierbij:
24) den schrik des Heeren,
Dat is, dit schrikkelijk en vreeslijk oordeel des Heeren, waardoor wij zorgvuldig moeten zijn, om voor Hem altijd oprecht te wandelen.
Re: De schrik des Heeren
Inderdaad freek!freek schreef:Tjoh, jij bent echt een kei in exegese. Het kennen van de schrik des Heeren is nog heel wat anders dan bang zijn of angst hebben voor de Heere. Want ook de kanttekeningen spreken niet over angst.artistiek schreef:Ik ben benieuwd of Marnix nu nog ontkent dat geloof en 'angst voor het oordeel' samen kunnen gaanErasmiaan schreef:Niemand heeft nog de kanttekening aangehaald, hierbij:
24) den schrik des Heeren,
Dat is, dit schrikkelijk en vreeslijk oordeel des Heeren, waardoor wij zorgvuldig moeten zijn, om voor Hem altijd oprecht te wandelen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
						Re: De schrik des Heeren
freek schreef:Misschien is dit nog wel de meest evenwichtige uitleg. Paulus was zich bewust van de ernst van het oordeel en vanuit dat besef bewoog hij de mensen tot het geloof.Erasmiaan schreef:Niemand heeft nog de kanttekening aangehaald, hierbij:
24) den schrik des Heeren,
Dat is, dit schrikkelijk en vreeslijk oordeel des Heeren, waardoor wij zorgvuldig moeten zijn, om voor Hem altijd oprecht te wandelen.
Jahoor. Bovenstaande ontkent namelijk helemaal niet wat ik al zei. Paulus zegt: We hebben niet ontvangen, een geest van slavernij, waardoor wij opnieuw in angst zouden leven, maar we hebben ontvangen, de geest van het zoonschap waardoor wij roepen: Abba, Vader. Dat we het oordeel kennen wil nog niet zeggen dat we er zelf onder zijn of onszelf er onder moeten plaatsen, integendeel. We zijn er van vrijgesproken. En dat vraagt zoals de kanttekenaren ook zeggen zorgvuldigheid!artistiek schreef:Ik ben benieuwd of Marnix nu nog ontkent dat geloof en 'angst voor het oordeel' samen kunnen gaanErasmiaan schreef:Niemand heeft nog de kanttekening aangehaald, hierbij:
24) den schrik des Heeren,
Dat is, dit schrikkelijk en vreeslijk oordeel des Heeren, waardoor wij zorgvuldig moeten zijn, om voor Hem altijd oprecht te wandelen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him." 
						Re: De schrik des Heeren
Freek, met je eens of niet: dit soort kwalificaties zijn niet stichtend, eerder haatdragend.Freek schreef:Tjoh, jij bent echt een kei in exegese.
Re: De schrik des Heeren
Beetje prikkelend misschien.Erasmiaan schreef:Freek, met je eens of niet: dit soort kwalificaties zijn niet stichtend, eerder haatdragend.Freek schreef:Tjoh, jij bent echt een kei in exegese.
Of cynisch.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
						Re: De schrik des Heeren
Nee, Erasmiaan, misschien inderdaad niet stichtend maar zeker niet haatdragend. Eerder een tikkeltje cynisch, maar dat ben je van me gewend.Erasmiaan schreef:Freek, met je eens of niet: dit soort kwalificaties zijn niet stichtend, eerder haatdragend.Freek schreef:Tjoh, jij bent echt een kei in exegese.
Maar laten we eerlijk zijn, Artistiek laat herhaaldelijk blijken dat hij/zij op de klank af een bepaalde tekst erbij neemt om zijn of haar punt te maken. Daarnaast bleef ik niet alleen bij deze kwalificatie, maar heb ik meer gezegd.
Re: De schrik des Heeren
Pvs, ik weet waar je naar toe wil. 
Met het niet onderscheiden van bedelingen, ofwel met de handhaving van de verbondstheologie, en daarmee de vereenzelviging (of voor sommigen plaatsvervanging) van kerk en/voor Israël ontkomen we ook niet aan de wet van Sinaï als noodzakelijk in de bekering.
Ik loochen niet dat we niet met Gods wil te maken krijgen, zeer zeker niet. Ik weiger echter de mozaïtische bediening van de wet voor de jood (Rom 9:4) in onze bekeringskaders plaatsen.
Dit is het verschil tussen ons.
			
			
									
									Met het niet onderscheiden van bedelingen, ofwel met de handhaving van de verbondstheologie, en daarmee de vereenzelviging (of voor sommigen plaatsvervanging) van kerk en/voor Israël ontkomen we ook niet aan de wet van Sinaï als noodzakelijk in de bekering.
Ik loochen niet dat we niet met Gods wil te maken krijgen, zeer zeker niet. Ik weiger echter de mozaïtische bediening van de wet voor de jood (Rom 9:4) in onze bekeringskaders plaatsen.
Dit is het verschil tussen ons.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
						Re: De schrik des Heeren
Natuurlijk niet. De inhoud van het Evangelie is toch gewoon dat je.... ja, wat eigenlijk?esthervanbuuren schreef:zou lidia bv de schrik des Heeren gekent hebben?
Zo uit mijn hoofd staat het er niet.
groet esther.
Moet je nog ergens van 'gered' worden of hoeft dat niet?
Re: De schrik des Heeren
Wat is hier is?
Een Babylonische spraakverwarring.
En niet alleen in dit topic, ik merk dat overal op.
			
			
									
									Een Babylonische spraakverwarring.
En niet alleen in dit topic, ik merk dat overal op.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008« 
						Re: De schrik des Heeren
.
			
			
													
					Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
									
			
									Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
						- Bert Mulder
 - Berichten: 9114
 - Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
 - Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
 - Contacteer:
 
Re: De schrik des Heeren
Dan ben je het dus met me eens, dat de levendmaking voorop komt, en dan pas de zondekennis...PvS schreef:DE GEESTELIJKE KENNIS DER WET
-Die kennis komt niet zomaar voort uit de letter van de Heilige Schrift, of uit het eigen verstand en het vleselijke oordeel van de mens, maar ze is een bijzondere werking van God de Heilige Geest. Het is het werk van de Heilige Geest aan een mens zijn zonden en ellende te ontdekken en bekend te maken. De Geest alléén overtuigt van zonden, Johannes 16:8, en dit doet Hij door middel van het Woord.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
						Re: De schrik des Heeren
Hoe dit in zijn werk gaat, kunnen de gelovigen in dit leven niet volledig begrijpen1. Intussen vinden zij rust in de wetenschap en ervaring, dat zij door deze genade van God van harte geloven en hun Verlosser liefhebben2. 
1 Joh. 3:8.
Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij ons zelven, en de waarheid is in ons niet.
2 Rom. 10:9.
Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.
			
			
									
									1 Joh. 3:8.
Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij ons zelven, en de waarheid is in ons niet.
2 Rom. 10:9.
Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
						Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Re: De schrik des Heeren
Antinomianen leren toch echt iets heeeeeel anders!PvS schreef:-Er is een categorie mensen, die men Antinomianen of wetbestrijders noemt. Die groepering ontstond in het begin van de Reformatie. Zij vonden zo’n grote droefheid en zo’n leedwezen over de zonden in de bekering geheel en al onnodig, zelfs als er sprake was van grote zonden.
Zij wilden niet dat men over de zonden zou treuren, maar dat men direct zijn toevlucht tot Christus zou nemen als men gezondigd had, om dan met blijdschap te geloven, dat Hij voor de zonden voldaan heeft.
Uit mijn hart gegrepen!Refo schreef:Hoe dit in zijn werk gaat, kunnen de gelovigen in dit leven niet volledig begrijpen1. Intussen vinden zij rust in de wetenschap en ervaring, dat zij door deze genade van God van harte geloven en hun Verlosser liefhebben2
Wat is het toch een oud goud