Inlegkunde of vergeestelijking

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Inlegkunde of vergeestelijking

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Nee, nee, verdrukking komt voort uit ons eigen hart. De aanvechtingen, de vertwijfelingen, de verleidingen. dat zijn de dingen waar we het meest voor te vrezen hebben. We hebben een strijd te voeren tegen de duivel, de wereld, maar het meest nog tegen ons eigen IK
De verdrukking waarover gesproken wordt in de Bijbel, is iets anders dan de strijd tegen ons eigen IK. Nergens bedoelt Jezus te zeggen dat de verdrukking plaatsvindt door het eigen ik. Het gaat hier wel degelijk over vijanden van Gods kerk!
Zeker, dat is ook een aspect!
Maar als je Efeze 6 leest dan wordt de mate van die verdrukking en de vatbaarheid ervoor toch wel degelijk verbonden met het eigen dode vlees. De nieuwe mens moet de geestelijke wapenrusting gaan leren dragen door het geloof.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Inlegkunde of vergeestelijking

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:Zeker, dat is ook een aspect!
Maar als je Efeze 6 leest dan wordt de mate van die verdrukking en de vatbaarheid ervoor toch wel degelijk verbonden met het eigen dode vlees. De nieuwe mens moet de geestelijke wapenrusting gaan leren dragen door het geloof.
Zeker, maar verdrukking lijden (waarvoor je zalig wordt gesproken!), is iets anders dan de strijd voeren tegen de geestelijke boosheden en het eigen boze vlees.
Ik las net bij C.S. Lewis dat bij mensen nogal eens de neiging bestaat om een woord te 'verknoeien': men gaat de betekenis dan verruimen, verdiepen of wat dan ook, zodanig dat het woord in zijn oorspronkelijke betekenis niet meer gebruikt kan worden.
Dat gebeurt nu ook met het woord 'verdrukking'. Als je daar de hele geestelijke strijd van een christen mee gaat bedoelen, verliest het zijn oorspronkelijke betekenis en kun je er niet meer mee aanduiden waar het oorspronkelijk voor bedoeld was.
Kortom: ga niet alles op één grote hoop gooien, maar laten we de juiste woorden voor de juiste zaken gebruiken.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6329
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Inlegkunde of vergeestelijking

Bericht door Gian »

Afgewezen schreef: is iets anders dan de strijd voeren tegen de geestelijke boosheden en het eigen boze vlees.
Tegen ons vlees moeten we niet strijden. Dat winnen we toch niet.

Efe 6:12 Want wij hebben den strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht.

Fil. 3:10 Opdat ik Hem kenne, en de kracht Zijner opstanding, en de gemeenschap Zijns lijdens, Zijn dood gelijkvormig wordende;

Dit is de kracht waarin we ons vlees teniet doen.

Ro 8:37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Inlegkunde of vergeestelijking

Bericht door freek »

Gian schreef:
Afgewezen schreef: is iets anders dan de strijd voeren tegen de geestelijke boosheden en het eigen boze vlees.
Tegen ons vlees moeten we niet strijden. Dat winnen we toch niet.

Efe 6:12 Want wij hebben den strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht.

Fil. 3:10 Opdat ik Hem kenne, en de kracht Zijner opstanding, en de gemeenschap Zijns lijdens, Zijn dood gelijkvormig wordende;

Dit is de kracht waarin we ons vlees teniet doen.

Ro 8:37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft.

Ben ik met je eens Gian, alleen vraag ik me af of in die tekst uit Efeze 6 met 'vlees en bloed' idd slaat op 'het menselijke, zondige vlees' of op 'mensen in het algemeen'. Dit laatste zou wel goed in het verband passen.
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Inlegkunde of vergeestelijking

Bericht door artistiek »

Afgewezen schreef:
Luther schreef:Zeker, dat is ook een aspect!
Maar als je Efeze 6 leest dan wordt de mate van die verdrukking en de vatbaarheid ervoor toch wel degelijk verbonden met het eigen dode vlees. De nieuwe mens moet de geestelijke wapenrusting gaan leren dragen door het geloof.
Zeker, maar verdrukking lijden (waarvoor je zalig wordt gesproken!), is iets anders dan de strijd voeren tegen de geestelijke boosheden en het eigen boze vlees.
Ik las net bij C.S. Lewis dat bij mensen nogal eens de neiging bestaat om een woord te 'verknoeien': men gaat de betekenis dan verruimen, verdiepen of wat dan ook, zodanig dat het woord in zijn oorspronkelijke betekenis niet meer gebruikt kan worden.
Dat gebeurt nu ook met het woord 'verdrukking'. Als je daar de hele geestelijke strijd van een christen mee gaat bedoelen, verliest het zijn oorspronkelijke betekenis en kun je er niet meer mee aanduiden waar het oorspronkelijk voor bedoeld was.
Kortom: ga niet alles op één grote hoop gooien, maar laten we de juiste woorden voor de juiste zaken gebruiken.
Je hebt het helemaal mis want wat lees ik in 2 Korinthe 1: Want gelijk het lijden van Christus overvloedig is in ons, alzo is ook door Christus onze vertroosting overvloedig
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Inlegkunde of vergeestelijking

Bericht door freek »

artistiek schreef:
Afgewezen schreef:
Luther schreef:Zeker, dat is ook een aspect!
Maar als je Efeze 6 leest dan wordt de mate van die verdrukking en de vatbaarheid ervoor toch wel degelijk verbonden met het eigen dode vlees. De nieuwe mens moet de geestelijke wapenrusting gaan leren dragen door het geloof.
Zeker, maar verdrukking lijden (waarvoor je zalig wordt gesproken!), is iets anders dan de strijd voeren tegen de geestelijke boosheden en het eigen boze vlees.
Ik las net bij C.S. Lewis dat bij mensen nogal eens de neiging bestaat om een woord te 'verknoeien': men gaat de betekenis dan verruimen, verdiepen of wat dan ook, zodanig dat het woord in zijn oorspronkelijke betekenis niet meer gebruikt kan worden.
Dat gebeurt nu ook met het woord 'verdrukking'. Als je daar de hele geestelijke strijd van een christen mee gaat bedoelen, verliest het zijn oorspronkelijke betekenis en kun je er niet meer mee aanduiden waar het oorspronkelijk voor bedoeld was.
Kortom: ga niet alles op één grote hoop gooien, maar laten we de juiste woorden voor de juiste zaken gebruiken.
Je hebt het helemaal mis want wat lees ik in 2 Korinthe 1: Want gelijk het lijden van Christus overvloedig is in ons, alzo is ook door Christus onze vertroosting overvloedig
Weet je wel dat je nu eigenlijk een heel ketterse uitspraak doet? Jij stelt het lijden van Christus op één lijn met de geestelijke strijd van een christen. Alsof Christus die strijd tegen de zonde ook voerde.
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Inlegkunde of vergeestelijking

Bericht door artistiek »

freek schreef:
artistiek schreef:
Afgewezen schreef:
Luther schreef:Zeker, dat is ook een aspect!
Maar als je Efeze 6 leest dan wordt de mate van die verdrukking en de vatbaarheid ervoor toch wel degelijk verbonden met het eigen dode vlees. De nieuwe mens moet de geestelijke wapenrusting gaan leren dragen door het geloof.
Zeker, maar verdrukking lijden (waarvoor je zalig wordt gesproken!), is iets anders dan de strijd voeren tegen de geestelijke boosheden en het eigen boze vlees.
Ik las net bij C.S. Lewis dat bij mensen nogal eens de neiging bestaat om een woord te 'verknoeien': men gaat de betekenis dan verruimen, verdiepen of wat dan ook, zodanig dat het woord in zijn oorspronkelijke betekenis niet meer gebruikt kan worden.
Dat gebeurt nu ook met het woord 'verdrukking'. Als je daar de hele geestelijke strijd van een christen mee gaat bedoelen, verliest het zijn oorspronkelijke betekenis en kun je er niet meer mee aanduiden waar het oorspronkelijk voor bedoeld was.
Kortom: ga niet alles op één grote hoop gooien, maar laten we de juiste woorden voor de juiste zaken gebruiken.
Je hebt het helemaal mis want wat lees ik in 2 Korinthe 1: Want gelijk het lijden van Christus overvloedig is in ons, alzo is ook door Christus onze vertroosting overvloedig
Weet je wel dat je nu eigenlijk een heel ketterse uitspraak doet? Jij stelt het lijden van Christus op één lijn met de geestelijke strijd van een christen. Alsof Christus die strijd tegen de zonde ook voerde.
Christus leed niet aan Zijn zonde maar om de zonden van Zijn volk. Maar hij leed ook aan de smaadheid, verachting, verdrukking en is tot in de dood vernederd... en dit lijden gaan Gods kinderen inleven en beleven.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Inlegkunde of vergeestelijking

Bericht door freek »

artistiek schreef:
freek schreef:
artistiek schreef:
Afgewezen schreef: Zeker, maar verdrukking lijden (waarvoor je zalig wordt gesproken!), is iets anders dan de strijd voeren tegen de geestelijke boosheden en het eigen boze vlees.
Ik las net bij C.S. Lewis dat bij mensen nogal eens de neiging bestaat om een woord te 'verknoeien': men gaat de betekenis dan verruimen, verdiepen of wat dan ook, zodanig dat het woord in zijn oorspronkelijke betekenis niet meer gebruikt kan worden.
Dat gebeurt nu ook met het woord 'verdrukking'. Als je daar de hele geestelijke strijd van een christen mee gaat bedoelen, verliest het zijn oorspronkelijke betekenis en kun je er niet meer mee aanduiden waar het oorspronkelijk voor bedoeld was.
Kortom: ga niet alles op één grote hoop gooien, maar laten we de juiste woorden voor de juiste zaken gebruiken.
Je hebt het helemaal mis want wat lees ik in 2 Korinthe 1: Want gelijk het lijden van Christus overvloedig is in ons, alzo is ook door Christus onze vertroosting overvloedig
Weet je wel dat je nu eigenlijk een heel ketterse uitspraak doet? Jij stelt het lijden van Christus op één lijn met de geestelijke strijd van een christen. Alsof Christus die strijd tegen de zonde ook voerde.
Christus leed niet aan Zijn zonde maar om de zonden van Zijn volk. Maar hij leed ook aan de smaadheid, verachting, verdrukking en is tot in de dood vernederd... en dit lijden gaan Gods kinderen inleven en beleven.
Wat kun jij vreselijk slecht discussiëren.
Afgewezen: Zeker, maar verdrukking lijden (waarvoor je zalig wordt gesproken!), is iets anders dan de strijd voeren tegen de geestelijke boosheden en het eigen boze vlees.
Artistiek: Je hebt het helemaal mis want wat lees ik in 2 Korinthe 1: Want gelijk het lijden van Christus overvloedig is in ons, alzo is ook door Christus onze vertroosting overvloedig
Freek: Jij stelt het lijden van Christus op één lijn met de geestelijke strijd van een christen.
En dan begin jij weer over het lijden van een christen.

::salut
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Inlegkunde of vergeestelijking

Bericht door artistiek »

freek schreef:Wat kun jij vreselijk slecht discussiëren.
Afgewezen: Zeker, maar verdrukking lijden (waarvoor je zalig wordt gesproken!), is iets anders dan de strijd voeren tegen de geestelijke boosheden en het eigen boze vlees.
Artistiek: Je hebt het helemaal mis want wat lees ik in 2 Korinthe 1: Want gelijk het lijden van Christus overvloedig is in ons, alzo is ook door Christus onze vertroosting overvloedig
Freek: Jij stelt het lijden van Christus op één lijn met de geestelijke strijd van een christen.
En dan begin jij weer over het lijden van een christen.

::salut
Waar slaat dit op??? Het ging ook over het lijden van een 'waar' christen maar blijkbaar heb je daar iets tegen... :jongle
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Inlegkunde of vergeestelijking

Bericht door refo »

artistiek schreef:
freek schreef:Wat kun jij vreselijk slecht discussiëren.
Afgewezen: Zeker, maar verdrukking lijden (waarvoor je zalig wordt gesproken!), is iets anders dan de strijd voeren tegen de geestelijke boosheden en het eigen boze vlees.
Artistiek: Je hebt het helemaal mis want wat lees ik in 2 Korinthe 1: Want gelijk het lijden van Christus overvloedig is in ons, alzo is ook door Christus onze vertroosting overvloedig
Freek: Jij stelt het lijden van Christus op één lijn met de geestelijke strijd van een christen.
En dan begin jij weer over het lijden van een christen.

::salut
Waar slaat dit op??? Het ging ook over het lijden van een 'waar' christen maar blijkbaar heb je daar iets tegen... :jongle
Omdat je vreselijk slecht discussieert begrijp je het niet.
Je hebt een bepaald beeld in je hoofd over het lijden van een 'waar' christen. En ieder die daar vraagtekens bij zet plaats je in het hokje waar je vijanden van God in opbergt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Inlegkunde of vergeestelijking

Bericht door memento »

De kanttekeningen geven de gereformeerde uitleg bij 2 Kor 1:5 Want gelijk het lijden van Christus overvloedig is in ons, alzo is ook door Christus onze vertroosting overvloedig.

het lijden van
Dat is, dat wij om Christus' wil lijden; of, dat wij lijden als leden van Christus, naar het voorbeeld van Christus, die het lijden, dat Zijnen leden aangedaan wordt als Zijn eigen rekent; Hand. 9:4; Rom. 8:17; Col. 1:24. Gr. de lijdingen

onze vertroosting
Namelijk waarmede wij zelf vertroost worden en dienvolgens ook bekwaamheid krijgen, om anderen te beter te troosten. Zie 2 Cor. 1:4.

Christus leed niet aan Zijn zonde maar om de zonden van Zijn volk. Maar hij leed ook aan de smaadheid, verachting, verdrukking en is tot in de dood vernederd... en dit lijden gaan Gods kinderen inleven en beleven.
Wat is dit nu voor rarigheid? Het lijden wat Christus hier op aarde leed, gaat Gods volk geestelijk beleven?

Christus lijden was 2 voudig, en zo gaat ieder christen dat ervaren (aldus de uitleg van de kerk der eeuwen, en ook de uitleg der Schrift zelf (bv Paulus)):
1. Aards lijden, zoals de concrete pijn, spot, etc. Dit lijden ervaart de christen (als hij zich tenminste in de wereld begeeft, ipv zich als een monnik terugtrekt in de eigen zuil) ook zo, in onze tijd met name door spot, uitgelachen worden, of vreemd gevonden worden, maar in andere landen ook door lichamelijke geweld wat hen word aangedaan. Zij hebben Mij gehaat, ze zullen ook u haten.
2. Het geestelijke lijden, waarin Christus de zonden wereld op zich nam. Dit lijden is iets wat de christen verschrikt, als hij het hoort en leest. Ja, het smart hem. Niet het lijden an sich, maar omdat dat lijden nodig was voor mij, vanwege mijn zonde. Het besef dat mijn zonde, zowel die ik deed, als die ik steeds weer doe, Hem, mijn lieve Heiland, hebben doen lijden. Hij is om onze overtredingen verwond.

Maar deze 2 dingen zijn wat anders dan "het lijden van Christus beleven". Dat is ronduit mystiek. Wie zegt dat hij Christus lijden kan ervaren, heeft nog niets gesnapt van de diepte van dit lijden. Een mens, die dit lijden zou moeten meelijden (als was het maar een klein beetje), zou bezwijken. Slecht Hij, dit niet alleen mens, maar ook God was, kon dit dragen!

Leer mij o Heer, uw lijden recht betrachten,
In deze zee verzinken mijn gedachten:
O liefde die, om zondaars te bevrijden,
Zo zwaar moest lijden.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Inlegkunde of vergeestelijking

Bericht door Afgewezen »

artistiek schreef:Je hebt het helemaal mis want wat lees ik in 2 Korinthe 1: Want gelijk het lijden van Christus overvloedig is in ons, alzo is ook door Christus onze vertroosting overvloedig
Ja, en waarom zou dat betekenen dat ik het helemaal mis heb??
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Inlegkunde of vergeestelijking

Bericht door Marnix »

Afgewezen, je citeert de verkeerde persoon, misschien zorgt dat voor de verwarring.

Artistiek, je discussieert inderdaad heel slecht, dat was me al opgevallen en vele anderen zo te zien ook. Misschien eens goed om te bedenken of dat dan misschien echt zo is... en te kijken wat er niet goed gaat in je discussies en wat je er aan kan doen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Inlegkunde of vergeestelijking

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:Afgewezen, je citeert de verkeerde persoon, misschien zorgt dat voor de verwarring.

Waar?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Inlegkunde of vergeestelijking

Bericht door Marnix »

Sorry, ik zag iemand anders 2 Kor 1 citeren maar zag dat Artistiek dat later ook deed. Kortom, vals alarm, ik zorg hier zelf voor verwarring ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie