Kweenie zeker, ik heb nog nooit gehoord dat we geen rosbief, biefstuk, tartaar etc mogen eten. Waarom is dat als dat nog zo duidelijk er staat? En waarom is die lijn daar anders dan in 1 Kor 10 en Rom 14?
In beide andere teksten gaat het om het naast elkaar leven van Joden en heidenen. En de vraag is dan: Moeten de heidenen rekening houden met de Joodse gebruiken? En wat doet Paulus vervolgens in Hoofdstuk 22 in Jeruzalem? Hij gaat zich aan een reinigingswet houden. Volgens mij wordt wel duidelijk wat Paulus later zegt: Ik ben de Joden een Jood geworden om hen voor Christus te winnen. En het sluit aan bij Romeinen 14 en 1 Cor 10: Als ik mijn broeder aanstoot zou geven door wat ik eet, zou ik het geenszins eten. Niet over wat je mag en niet mag, maar wat men moet doen om elkaar, Jood en heiden, geen aanstoot te geven.
Ik heb het commentaar op van Matthew Henry op Handelingen 15 er ook nog even bekeken, hij zegt:
(...)
Let the essentials of religion, which an awakened conscience will readily receive, be first impressed deeply upon them, and these will satisfy them and make them easy; and let not things foreign and circumstantial be urged upon them, which will but trouble them. The kingdom of God, in which they are to be trained up, is not meat and drink, neither the opposition nor the imposition of indifferent things, which will but trouble them; but it is righteousness, and peace, and joy in the Holy Ghost, which we are sure will trouble nobody.
(2.) That yet it would be well that in some things, which gave most offence to the Jews, the Gentiles should comply with them. Because they must not humour them so far as to be circumcised, and keep the whole law, it does not therefore follow that they must act in a continual contradiction to them, and study how to provoke them. It will please the Jews (and, if a little thing will oblige them, better do so than cross them) if the Gentile converts abstain.
(...)
From things strangled, and from blood, which, though not evil in themselves, as the other two, nor designed to be always abstained from, as those were, had been forbidden by the precepts of Noah (Gen. ix. 4), before the giving of the law of Moses; and the Jews had a great dislike to them, and to all those that took a liberty to use them; and therefore, to avoid giving offence, let the Gentile converts abridge themselves of their liberty herein, 1 Cor. viii. 9, 13. Thus we must become all things to all men.