Dan zie je in de goedertierenheden die God aan iedereen bewijst dus géén argument om je te bekeren. Want, zo stel je heel filosofisch, het is pas genade als het zaligmakend is.
Een mens ziet uit zichzelf niet dat God goed is hij denk alleen aan eigen verdienste.
Ja, genade en zaligmaking horen bijelkaar.
Genade is in de Bijbels trouwens niet particulier, maar verbondsmatig.
Ook in het verbond werkt God op de persoon.
God richtte met Adam, en in hem het ganse menselijke geslacht, het werkverbond op, wat genade voor ALLE mensen brengen zou, als het gehouden werd. Na de zondvloed richtte God met Noach wéér een verbond op, waarin Hij het HELE menselijke geslacht een genadige belofte doet. Etc etc.
Het probleem van veel gereformeerden, geheel niet in lijn met de Calvijn/Luther trouwens, is dat zij er van uitgaan dat God niet werkelijk ALLE mensen liefheeft, maar slechts de uitverkorenen. Nu mag dit, als het gaat om de zaligmakende liefde Gods, wel waar wezen, maar de Schrift noemt Gods gunstbewijzen aan ALLE mensen ook Zijn liefde. Bv:
Mat 5:44 Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen; 45 Opdat gij moogt kinderen zijn uws Vaders, Die in de hemelen is; want Hij doet Zijn zon opgaan over bozen en goeden, en regent over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.
Dat God ons gebied onze vijanden lief te hebben, omdat Hij het laat regenen over goeden en kwaden zegt nog niet dat God de kwaden lief heeft.
Spr 11:20De verkeerden van hart zijn den Heere een gruwel; maar de oprechten van weg zijn Zijn welgevallen.
Spr 16:5 Al wie hoog is van hart, is den Heere een gruwel; hand aan hand, zal hij niet onschuldig zijn
15. Hos 9:15 Al hun boosheid is te Gilgal, want daar heb Ik ze gehaat, om de boosheid van hun handelingen; Ik zal ze uit Mijn huis uitdrijven, Ik zal ze voortaan niet meer liefhebben; al hun vorsten zijn afvalligen.
3. Mal 11 vs 3 En Ezau heb Ik gehaat; en Ik heb zijn bergen gesteld tot een verwoesting, en zijn erve voor de draken der woestijn.
De Bijbel is duidelijk genoeg, God haat de verworpenen
Ja, wie eigenlijk stelt dat er geen algemene genade is, die zou moeten stellen dat ALLES wat hij aan goeds ontvangt, komt uit de hand van een God die daardoor hem straks zwaarder kan straffen. Want wie niet gelooft dat al dat goede genade is, hoe kan die dan ooit zeggen dat de goedertierenheden des Heeren tot bekering moet leiden?
Het lijkt erop dat je nu ervan uitgaat dat de mens zichzelf kan bekeren.
Zie je het arminiaans karakter niet van de algemene genade?
Ja, hoe kan je dan nog werkelijk zeggen dat God, mede door de goedheid en genade die Hij een ieder bewijst, werkelijk en gemeend wil dat een ieder zich bekeert en leve.
Dat is ook een remonstrant idee, de mens staat dan in zijn zaligwording centraal en niet God.
Dat Hij werkelijk geen lust heeft in de dood van de goddeloze.
Dat heeft Hij ook niet.
Oh, natuurlijk, dit valt allemaal wel weer filosofisch in een systeempje te vatten, maar doen we daar dan nog werkelijk recht mee aan het ruime spreken van de Schrift?
Dat is een soort dooddoener, je zult er wel wat op hebben, nee het gaat om Gods eer.
Wat hier niet centraal staat maar wel centraal zou moeten staan is DAT GOD EEN RECHTVAARDIG GOD IS. God ziet geen dingen door de vingers, DAAROM ZIJN MIJN ZONDEN ZO ERG, DAAROM MOET IK IEDERE DAG OP DE KNIEËN, WEES MIJ ZONDAAR GENADIG.
Daarnaast nog de andere prangende vraag: Al het goede wat nu geschied aan kwade mensen, waaruit vloeit dit voort?
92:8) Dat de goddelozen groeien als het kruid, en al de werkers der ongerechtigheid bloeien, opdat zij tot in der eeuwigheid verdelgd worden.
En lees Ps 73 maar eens!
Want hoe kan God goedheid bewijzen buiten Christus om?
Nee daarom is Genade altijd zaligmakend, en de toevoeging zaligmakende genade overbodig.
Is niet het ganse aardrijk om onzentwil vervloekt? En nochtans opent de aarde niet haar mond om ons te verslinden, nochtans brengt zij goed voedsel voort, nochtans vermenigvuldigd de dierenwereld niet zozeer dat zij ons massaal zouden verslinden, nochtans... Waaruit komt die genade voort, dat het aardrijk niet de diepte van haar vloek uitleeft. Ja, dat de vervloekte mens toch niet alle boosheid die in zijn hard is uitleeft? Is het niet Gods genade? En nogmaals: Hoe kan God anders genadig zijn, als het niet is in Christus?
Hij is een voorzienig God, alleen om Zijn uitverkoren moet er leven op aarde mogelijk blijven om Zijn uitverkorenen tot Hem te doen komen
Let wel: Ik bepleit niet het cultuuroptimisme, wat Kuyper (en van Ruler) uit de algemene genade voort lieten vloeien
Ik ook niet.