„Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Wilma van den Berg

Re: „Waar geen vorm is, is ook geen wezen”

Bericht door Wilma van den Berg »

jvdg schreef:
Joortje schreef:Graag wil ik hier mijn reactie ook geven.

Ik was erbij dat deze dominee deze woorden sprak. Ik voelde me erg gesteund in mijn keuze, om mij niet te vaccineren, als werker in de gezondheidszorg. De Heere heeft mijn wegen tot op heden zo geleidt, dat ik dat kan doen.

De Heere heeft op het gebed deuren geopend en deuren gesloten, om het zo uit te drukken. Hierdoor werd het voor mij duidelijk, dat ik mij niet mág en kán vaccineren.

Het heeft mij echt heel veel (innerlijke) strijd gekost. School wilde geen stageplaats voor mij zoeken, omdat ik niet gevaccineerd ben. Ze zeiden dat ik beter een andere opleiding kon kiezen. Door diverse personen ben ik gesteund om het niet op te geven. Ik heb zelf stageplaatsen gezocht, en ook gevonden, waar ik niet gevaccineerd hoefde te zijn (ja, ook in het ziekenhuis). Op dit moment heb ik een baan in een algemeen ziekenhuis, en ik weet van een studiegenoot die dezelfde strijd had als ik, dat ze een baan heeft in een academisch ziekenhuis, zonder gevaccineerd te zijn. Het kan nog steeds! De Heere kan uitkomst zenden.

Voor mij zou het een vreselijke ontrouw zijn, tegenover die grote, genadige God, als ik me zou vaccineren, terwijl hij mij zó heeft uitgeholpen. Ik mag erop vertrouwen, dat wat God doet, goed is. Ook als ik een ziekte oploop.
Met diep respect.
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Duuk

Bericht door Duuk »

Het hele vaccinatievraagstuk is weer een helder bewijs dat christenen bepaalde zaken anders interpreteren. Niks mis mee, zolang men maar elkaar vrijlaat in dergelijke zaken. We zouden zelfs van elkaar kunnen leren, mits men bereid is om te luisteren, zonder te oordelen.

"Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen." zei een bekend apostel.

Respect voor hen die zelf een overtuiging hebben zich niet te laten inenten. Geen respect voor hen die anderen veroordelen dat wel te doen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Hendrikus schreef:
BJD schreef:
Duuk schreef: De manier waarop Dia zijn mening uit, is van een kwalijke en gevaarlijke soort. Het sluit bijvoorbaat anderen uit, die ook na kunnen denken en niet minder gelovig zijn, en verheft eigen denken boven degenen die anders denken. Het getuigt ook van een zekere vorm van hoogmoed. Alleen een select gezelschap weet wat zuiver is. Velen zijn al geestelijk de grond in getrapt door een dergelijke hoogmoed.

Je kunt beter bescheiden zijn en je oor bij Gods Woord te luisteren leggen in plaats van bij mensen.
Duuk zegt niet veel.. maar als ie wat zegt.. :)
geheel mee eens!
Misschien willen de wijze heren eens over het gezegde nadenken, dat tolerantie daar eindigt, waar de intoleranten niet meer getolereerd worden.

Kortweg. Iemand een eigen (ook al vind je het een kortzichtige mening) ontzeggen is even ergerlijk, onchristelijk en kwalijk als dat je de ander zelf verwijt!
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik bewonder de houding van Joortje zeker, alleen ben ik het met het standpunt totaal niet eens. Door jezelf niet te laten vaccineren ben je ook een extra risico voor de mensen om je heen, ook voor de patienten. Om die reden zou ik dus het liefst zien dat vaccinaties verplicht worden, net als die voor mazelen en polio bijvoorbeeld (bof is minder gevaarlijk en kinkhoest is erg gevaarlijk maar vaccinatie is vaak te laat).

Hoewel de kans op besmetting via niet intensieve contacten op het overdragen van hepatitis B behoorlijk laag is, zou ik het prettig vinden als ik een kind zou hebben deze geholpen wordt door iemand die een vaccinatie tegen die ziekte gehad heb, net als ik het niet prettig zou vinden als een netgeboren kind behandelt wordt door een zuster met kinkhoest. Gebrek aan Godsvertrouwen? Ik denk eerder het verstand gebruiken, vergelijkbaar met het isoleren van melaatsen in Israel (en sommige reinheidswetten).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

jvdg schreef:
Joortje schreef:Graag wil ik hier mijn reactie ook geven.

Ik was erbij dat deze dominee deze woorden sprak. Ik voelde me erg gesteund in mijn keuze, om mij niet te vaccineren, als werker in de gezondheidszorg. De Heere heeft mijn wegen tot op heden zo geleidt, dat ik dat kan doen.

De Heere heeft op het gebed deuren geopend en deuren gesloten, om het zo uit te drukken. Hierdoor werd het voor mij duidelijk, dat ik mij niet mág en kán vaccineren.

Het heeft mij echt heel veel (innerlijke) strijd gekost. School wilde geen stageplaats voor mij zoeken, omdat ik niet gevaccineerd ben. Ze zeiden dat ik beter een andere opleiding kon kiezen. Door diverse personen ben ik gesteund om het niet op te geven. Ik heb zelf stageplaatsen gezocht, en ook gevonden, waar ik niet gevaccineerd hoefde te zijn (ja, ook in het ziekenhuis). Op dit moment heb ik een baan in een algemeen ziekenhuis, en ik weet van een studiegenoot die dezelfde strijd had als ik, dat ze een baan heeft in een academisch ziekenhuis, zonder gevaccineerd te zijn. Het kan nog steeds! De Heere kan uitkomst zenden.

Voor mij zou het een vreselijke ontrouw zijn, tegenover die grote, genadige God, als ik me zou vaccineren, terwijl hij mij zó heeft uitgeholpen. Ik mag erop vertrouwen, dat wat God doet, goed is. Ook als ik een ziekte oploop.
Met diep respect.
insgelijks
jvdg

Bericht door jvdg »

parsifal schreef:Ik bewonder de houding van Joortje zeker, alleen ben ik het met het standpunt totaal niet eens. Door jezelf niet te laten vaccineren ben je ook een extra risico voor de mensen om je heen, ook voor de patienten. Om die reden zou ik dus het liefst zien dat vaccinaties verplicht worden, net als die voor mazelen en polio bijvoorbeeld (bof is minder gevaarlijk en kinkhoest is erg gevaarlijk maar vaccinatie is vaak te laat).

Hoewel de kans op besmetting via niet intensieve contacten op het overdragen van hepatitis B behoorlijk laag is, zou ik het prettig vinden als ik een kind zou hebben deze geholpen wordt door iemand die een vaccinatie tegen die ziekte gehad heb, net als ik het niet prettig zou vinden als een netgeboren kind behandelt wordt door een zuster met kinkhoest. Gebrek aan Godsvertrouwen? Ik denk eerder het verstand gebruiken, vergelijkbaar met het isoleren van melaatsen in Israel (en sommige reinheidswetten).
Zucht, zucht.....
Door de argumentatie die jij aanvoert geef je blijk van een gebrek aan vertrouwen op God, hoezeer je menselijk gezien ook gelijk hebt.

Lees aub de posting van Joortje nog eens goed door.
Al ben je het er niet mee eens, maar respecteer haar/zijn gevoelens en Godsvertrouwen.
Joortje

Bericht door Joortje »

parsifal schreef:Ik bewonder de houding van Joortje zeker, alleen ben ik het met het standpunt totaal niet eens. Door jezelf niet te laten vaccineren ben je ook een extra risico voor de mensen om je heen, ook voor de patienten. Om die reden zou ik dus het liefst zien dat vaccinaties verplicht worden, net als die voor mazelen en polio bijvoorbeeld (bof is minder gevaarlijk en kinkhoest is erg gevaarlijk maar vaccinatie is vaak te laat).

Verplichten van vaccinatie vind ik absoluut niet kunnen. Ik ben erg gewetensbezwaard, ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen, mezelf te vaccineren. Dan maar geen verpleegkundige worden? Ook dat zou ik vreselijk vinden, mijn hart ligt bij dit beroep. Waarom zou ik het niet doen, zolang ik geen besmettelijke ziekte bij me heb?
En mijn verstand gebruiken kan ik zonder vaccinaties net zo goed. Als je nauwkeurig werkt, is de kans op besmetting in het ziekenhuis zeer gering.

Ter info: Als niet-gevaccineerde verpleegkundige mag je ook niet op een kinder- of verloskunde afdeling werken.
Democritus

Bericht door Democritus »

jvdg schreef:

Zucht, zucht.....
Door de argumentatie die jij aanvoert geef je blijk van een gebrek aan vertrouwen op God, hoezeer je menselijk gezien ook gelijk hebt.

Lees aub de posting van Joortje nog eens goed door.
Al ben je het er niet mee eens, maar respecteer haar/zijn gevoelens en Godsvertrouwen.
Ik heb diep respect door de gekozen handelswijze van Joortje.

Maar toch ben ik het ook eens met wat Parsifal zegt. Ik zou het alleen anders verwoorden. Ik denk dat we zeker ons verstand in zulke dingen mogen gebruiken. Wetenschap is iets schitterends. Maar denk niet dat we God hiermee voor kunnen zijn, met de dingen die wij bedenken.

Maar waarom zie ik zo weinig naar voren komen dat ook deze middelen alleen effect kunnen resorteren in de handen van God. We kunnen allemaal statistische berekeningen van kansen maken inzake risico's maar beseffen we ook dat die wetmatigheden door God geschapen zijn.

Laatst in de chat hadden we het over verzekeringen..... hebben we juist in deze dagen niet gezien God blaast een keer in het financieel systeem en onwankelbare conglomeraten wankelen. Weg zekerheid.

Hetzelfde geld m.i. voor vaccinatie maak gelovig gebruik van deze middelen maar denk niet dat we God er mee voor zijn.

Ik maak gebruik van middelen als vaccinatie en verzekeringen. Ik maak er gelovig gebruik van maar erken God er ook in indien deze in de normale werking van deze middelen zou blazen. Zijn we dan bereid om God daarin ook te blijven eren? Zoals Job deed.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gian

Bericht door Gian »

Ik respecteer de mening van Joortje, en vind tevens dat een ziekenhuis geen risico kan nemen door niet-gevacineerd personeel te laten werken.

:)
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Joortje

Bericht door Joortje »

Gian schreef:Ik respecteer de mening van Joortje, en vind tevens dat een ziekenhuis geen risico kan nemen door niet-gevacineerd personeel te laten werken.

:)
En ik ben heel dankbaar, dat ze daar in het ziekenhuis waar ik werk, anders over denken.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Vandaag of morgen blaast de Heere met een 'pestilentie'. Ik vraag me af of een vaccinatie daar tegen bestand is.
Gian

Bericht door Gian »

Inderdaad.
Het woord pandemie is regelmatig gevallen afgelopen tijd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Herman schreef:Vandaag of morgen blaast de Heere met een 'pestilentie'. Ik vraag me af of een vaccinatie daar tegen bestand is.
Als de Heere wil dat dit niet het geval is dan zal dat ook niet zo zijn. Zijn wil, Zijn handelen gaat al ons menselijk redeneren te boven, maar dat wil niet zeggen dat we onze verantwoordelijkheid in deze niet moeten nemen.
Diep respect voor mensen die principieel tegen vaccineren zijn en zich hierin aan God overgeven, tegelijk ook diep respect voor mensen die de middelen die de Heere gegeven heeft in acht nemen en zich hierin aan God overgeven.
Duuk

Bericht door Duuk »

Herman schreef:
Hendrikus schreef:
BJD schreef:
Duuk schreef: De manier waarop Dia zijn mening uit, is van een kwalijke en gevaarlijke soort. Het sluit bijvoorbaat anderen uit, die ook na kunnen denken en niet minder gelovig zijn, en verheft eigen denken boven degenen die anders denken. Het getuigt ook van een zekere vorm van hoogmoed. Alleen een select gezelschap weet wat zuiver is. Velen zijn al geestelijk de grond in getrapt door een dergelijke hoogmoed.

Je kunt beter bescheiden zijn en je oor bij Gods Woord te luisteren leggen in plaats van bij mensen.
Duuk zegt niet veel.. maar als ie wat zegt.. :)
geheel mee eens!
Misschien willen de wijze heren eens over het gezegde nadenken, dat tolerantie daar eindigt, waar de intoleranten niet meer getolereerd worden.

Kortweg. Iemand een eigen (ook al vind je het een kortzichtige mening) ontzeggen is even ergerlijk, onchristelijk en kwalijk als dat je de ander zelf verwijt!
Ik weet niet zeker of ik je goed interpreteer, maar als je bedoelt dat ik Dia geen eigen mening gun, dan heb je mijn posting niet goed gelezen. Ik schreef niet over zijn mening, maar de manier waarop de mening wordt geuit. En de uitsluiting van anderen die een andere mening hebben.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Duuk schreef: Ik weet niet zeker of ik je goed interpreteer, maar als je bedoelt dat ik Dia geen eigen mening gun, dan heb je mijn posting niet goed gelezen. Ik schreef niet over zijn mening, maar de manier waarop de mening wordt geuit. En de uitsluiting van anderen die een andere mening hebben.
Ik denk dat het hebben van meningen en het uiten ervan in alle gevallen in elkaars verlengde liggen. In het algemeen komt namelijk het commentaar altijd op hetzelfde neer. Als men niet om kan gaan met hoe iemand zijn mening uit, hoe zal men hem dan begrijpen?

En in het verlengde daarvan blijven mijn opmerkingen over tolerantie staan.
Plaats reactie