Paus zegt Luther na: sola fide

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Paus zegt Luther na: sola fide

Bericht door Bert Mulder »

Als je oplettend leest wat de paus hier zei, zul je zien dat hij in wezen niets nieuws zegt, en niet tegenstrijdig met Trente. Terwijl hij zegt 'sola fide', zegt hij ook dat de werken der wet noodzakelijk zijn.

Ook is wat hij zegt heel dicht aan de "new perspectives on Paul".
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: Paus zegt Luther na: sola fide

Bericht door mayflower »

Marco schreef: Ik vraag me wel eens af: hebben degenen die het hardst over dit kerkgenootschap oordelen wel eens echt inhoudelijk met een roomse gelovige gesproken?
Ik ben van thuis uit RKK opgevoed, ben gedoopt, communie en vomsel gedaan...etc.
Door Gods genade zijn mijn ouders en ikzelf uit de RKK gestapt.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Paus zegt Luther na: sola fide

Bericht door Alexander CD »

Maar een wereld, waarin geen belangen spelen is niet mogelijk. En er kan ook geen kerk zijn, die de belangen van haar leden niet behartigt. Is het kerkpolitiek om samenwerking te zoeken tussen Gereformeerd en Hervormd, tussen GG en GGiN, tussen Ned.Ger. en Chr. Ger? Natuurlijk. Men wil samenkomen, sterker worden, een toekomst veilig stellen en het gemeenschappelijke dat men heeft concretiseren in saemnwerking. Maar hoewel hier dus zorgvuldig, voorzichtig, soms tactisch of zelfs strategisch mee wordt omgesprongen (klinkt inderdaad niet altijd even fijn), moet het toch gebeuren wil men de concrete zaken van voortbestaan, ledental, inhoud en toekomstvisie gestalte geven.
Het gaat om voortbestaan, ledental, belangen en financiële zaken.
Men wil dit en men wil dat, maar vergeten dat het Christus is die de kerk bouwt.
Ik heb liever een kleine clubje die God echt met toewijding willen dienen, dan een Megakerk vol eigenbelang die denken samen sterk te staan.
Geef mij maar de Gideonsbende, dom misschien, ik geloof dat het Geluk met deze dommen is :nananere
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Paus zegt Luther na: sola fide

Bericht door jvdg »

Alexander CD schreef:.....Ik heb liever een kleine clubje die God echt met toewijding willen dienen, dan een Megakerk vol eigenbelang die denken samen sterk te staan.
Geef mij maar de Gideonsbende, dom misschien, ik geloof dat het Geluk met deze dommen is :nananere
Helemaal mee eens, hoewel ik me niet kan vinden in de slotsmiley.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Paus zegt Luther na: sola fide

Bericht door Alexander CD »

In het OT, mochten op de weg naar de vrijstad geen hindernissen zijn, dit is een beeld van het komen tot Christus.
De RK is in mijn opine zo'n hindernis, en daar moet voor gewaarschuwd worden, net als alle andere hindernissen, dwalingen en valse leer. Daarom hebben we nog wel veel liefde voor de katholieken, maar kunnen in hun valse leer geen millimete meegaan. We kunnen geen water bij de wijn doen, dat werkt vriespunt verhogend.
Marco
Berichten: 3621
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Paus zegt Luther na: sola fide

Bericht door Marco »

Alexander CD schreef:In het OT, mochten op de weg naar de vrijstad geen hindernissen zijn, dit is een beeld van het komen tot Christus.
De RK is in mijn opine zo'n hindernis, en daar moet voor gewaarschuwd worden, net als alle andere hindernissen, dwalingen en valse leer. Daarom hebben we nog wel veel liefde voor de katholieken, maar kunnen in hun valse leer geen millimete meegaan. We kunnen geen water bij de wijn doen, dat werkt vriespunt verhogend.
Mee eens. Maar dit alles hoeft niet te betekenen dat er in dit kerkgenootschap nooit iets goeds kan gebeuren, of dat een uitspraak van de paus niets goeds kan betekenen. Deze uitspraak van de paus is op zich een goede, zelfs al is hij niet een herroeping van 'Trente'. Wat er verder mee gaat gebeuren moeten we afwachten. En ondertussen is de RK inderdaad een kerkverband waar veel in de weg staat, en waar gelovigen niet horen te blijven. Maar waar wel echte gelovigen zijn.

Als we blij zijn dat de paus in ieder geval dit inzicht heeft betekent dat niet dat we 'water bij de wijn' doen.

En over clubjes gesproken: Ik heb liever een grote club die God met toewijding wil dienen dan een klein clubje!
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Paus zegt Luther na: sola fide

Bericht door Rens »

Uit de RK (Willibrordvertaling, de meest gebruikte):

Het oordeel van de Mensenzoon
[31] Wanneer de Mensenzoon* komt, bekleed met zijn heerlijkheid en rondom Hem alle engelen, dan zal Hij plaatsnemen op de troon van zijn heerlijkheid. [32] Alle volkeren zullen vóór Hem bijeengebracht worden, en Hij zal ze van elkaar scheiden, zoals een herder de schapen van de bokken scheidt. [33] De schapen zal Hij aan zijn rechterhand opstellen, de bokken aan zijn linkerhand. [34] Dan zal de koning tegen hen die aan zijn rechterhand staan zeggen: “Kom, gezegenden van mijn Vader, neem het koninkrijk in bezit dat vanaf het begin van de schepping voor jullie klaar ligt. [35] Want Ik had honger en jullie hebben Me te eten gegeven, Ik had dorst en jullie hebben Me te drinken gegeven, Ik was vreemdeling en jullie hebben Me opgenomen. [36] Ik was naakt en jullie hebben Me gekleed, Ik was ziek en jullie hebben naar Me omgezien, Ik zat in de gevangenis en jullie kwamen naar Me toe.” [37] Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden: “Heer, wanneer hebben we U hongerig gezien en U te eten gegeven, of dorstig en U te drinken gegeven? [38] Wanneer hebben we U als vreemdeling gezien en U opgenomen, of naakt en hebben we U gekleed? [39] Wanneer hebben we U ziek of in de gevangenis gezien en zijn we naar U toe gekomen?” [40] De koning zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie, alles wat je voor één van deze minste broeders van Mij hebt gedaan, heb je voor Mij gedaan.” [41] Dan zal Hij zich ook richten tot hen die aan zijn linkerhand staan en tegen hen zal Hij zeggen: “Ga weg van Mij, vervloekten, naar het eeuwige vuur, dat aangelegd is voor de duivel en zijn engelen. [42] Want Ik had honger en jullie hebben Me niet te eten gegeven, Ik had dorst en jullie hebben Me niet te drinken gegeven, [43] Ik was vreemdeling en jullie hebben Me niet opgenomen, Ik was naakt en jullie hebben Me niet gekleed, Ik was ziek en zat in de gevangenis en jullie hebben niet naar Me omgezien.” [44] Dan zullen ook zij antwoorden: “Heer, wanneer hebben we U hongerig gezien of dorstig of als vreemdeling of naakt of ziek of in de gevangenis en hebben we U niet geholpen?” [45] Dan zal Hij hun antwoorden: “Ik verzeker jullie, alles wat je niet voor één van deze minsten hebt gedaan, heb je ook niet voor Mij gedaan.” [46] Zij zullen naar de eeuwige straf gaan, maar de rechtvaardigen naar het eeuwig leven.’

In de Eucharistieviering van afgelopen zondag werd in de homilie, de preek, uitgegaan van "de vervulling van de volle liefde voor God, vindt zijn vervulling in de onbaatzuchtige liefde voor de naaste, dichtbij (vooral, omdat in de medemens God ontmoet wordt) én veraf."

wat is jullie mening dáárover?
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Paus zegt Luther na: sola fide

Bericht door memento »

Rens schreef:In de Eucharistieviering van afgelopen zondag werd in de homilie, de preek, uitgegaan van "de vervulling van de volle liefde voor God, vindt zijn vervulling in de onbaatzuchtige liefde voor de naaste, dichtbij (vooral, omdat in de medemens God ontmoet wordt) én veraf."

wat is jullie mening dáárover?
Mijn mening daarover is dat dit (voor zover ik het kan overzien) inderdaad is zoals veel preken in de RKK zijn: Doe lief voor je naaste, en God houdt van je. Ik vind het erg horizontalistisch...
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23926
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Paus zegt Luther na: sola fide

Bericht door refo »

memento schreef:
Rens schreef:In de Eucharistieviering van afgelopen zondag werd in de homilie, de preek, uitgegaan van "de vervulling van de volle liefde voor God, vindt zijn vervulling in de onbaatzuchtige liefde voor de naaste, dichtbij (vooral, omdat in de medemens God ontmoet wordt) én veraf."

wat is jullie mening dáárover?
Mijn mening daarover is dat dit (voor zover ik het kan overzien) inderdaad is zoals veel preken in de RKK zijn: Doe lief voor je naaste, en God houdt van je. Ik vind het erg horizontalistisch...
Okay, en wat stellen we er voor in de plaats?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Paus zegt Luther na: sola fide

Bericht door JolandaOudshoorn »

refo schreef:
memento schreef:
Rens schreef:In de Eucharistieviering van afgelopen zondag werd in de homilie, de preek, uitgegaan van "de vervulling van de volle liefde voor God, vindt zijn vervulling in de onbaatzuchtige liefde voor de naaste, dichtbij (vooral, omdat in de medemens God ontmoet wordt) én veraf."

wat is jullie mening dáárover?
Mijn mening daarover is dat dit (voor zover ik het kan overzien) inderdaad is zoals veel preken in de RKK zijn: Doe lief voor je naaste, en God houdt van je. Ik vind het erg horizontalistisch...
Okay, en wat stellen we er voor in de plaats?
Het omdraaien. Vanuit de Liefde van God, lief zijn voor elkaar
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Paus zegt Luther na: sola fide

Bericht door Rens »

JolandaOudshoorn schreef:
refo schreef:
memento schreef:
wat is jullie mening dáárover?
Mijn mening daarover is dat dit (voor zover ik het kan overzien) inderdaad is zoals veel preken in de RKK zijn: Doe lief voor je naaste, en God houdt van je. Ik vind het erg horizontalistisch...
Okay, en wat stellen we er voor in de plaats?
Het omdraaien. Vanuit de Liefde van God, lief zijn voor elkaar[/quote]
Dát is hetgeen ook duidelijk gesteld werd: Vanuit de vólle liefde voor God, je naaste liefhebben als jezelf, kortom de vervulling van de Hoofdsom zoals Jezus leerde.

De Schrifttekst zoals ik die plaatste, werd zondag ook gelezen als Evangelielezing, naast twee ándere lezingen die benadrukten dat de mens schuldig is voor God.

Dáárom wordt ook élke Eucharistieviering begonnen met de schuldbelijdenis, waarvan ik, ter verduidelijking, de tekst zal geven zoals die wordt gebeden:

"Ik belijd voor de Almachtige God,
en voor u, broeders en zusters,
dat ik gezondigd heb,
in woord en gedachten,
in doen en laten,
door mijn schuld, door mijn schuld, door mijn grote schuld.

Daarom smeek ik de Heilige Maria, altijd Maagd,
alle engelen en heiligen,
en u broeders en zusters,
voor mij te bidden tot de Almachtige God.

(waarna de priester alléén verder gaat:)

Moge de Almachtige God zich over ons ontfermen,
onze zonden vergeven, en ons geleiden tot het Eeuwige Leven.
Amen.

De persoonlijke schuldbelijdenis in een directe relatie tot God, wordt dagelijks thuis gebeden
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Paus zegt Luther na: sola fide

Bericht door freek »

Daarom smeek ik de Heilige Maria, altijd Maagd,
alle engelen en heiligen,
en u broeders en zusters,
voor mij te bidden tot de Almachtige God
Kun je niet zelf tot de Almachtige bidden?
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Paus zegt Luther na: sola fide

Bericht door Rens »

freek schreef:
Daarom smeek ik de Heilige Maria, altijd Maagd,
alle engelen en heiligen,
en u broeders en zusters,
voor mij te bidden tot de Almachtige God
Kun je niet zelf tot de Almachtige bidden?
Even de héle posting lezen aub:

"De persoonlijke schuldbelijdenis in een directe relatie tot God, wordt dagelijks thuis gebeden"
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Paus zegt Luther na: sola fide

Bericht door freek »

Rens schreef:
freek schreef:
Daarom smeek ik de Heilige Maria, altijd Maagd,
alle engelen en heiligen,
en u broeders en zusters,
voor mij te bidden tot de Almachtige God
Kun je niet zelf tot de Almachtige bidden?
Even de héle posting lezen aub:

"De persoonlijke schuldbelijdenis in een directe relatie tot God, wordt dagelijks thuis gebeden"
Uiteraard heb ik dat gelezen. Maar waarom kun je het in de onderlinge bijeenkomst ineens niet zelf?
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Paus zegt Luther na: sola fide

Bericht door Rens »

freek schreef:
Uiteraard heb ik dat gelezen. Maar waarom kun je het in de onderlinge bijeenkomst ineens niet zelf?
ja, als je op álle slakken zout wilt leggen, dan heeft een uitleg geen enkele zin als je de kern niet wilt oppakken: "IK BELIJD voor de Almachtige God, en voor u broeders en zusters, dat IK gezondigd heb, in woord en gedachten in doen en laten, door mijn schuld, door mijn schuld, door mijn grote schuld"
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Plaats reactie