Zingen in de kerk

Hendrikus

Re: Zingen in de kerk

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:Volgens wikipedia:

Reformatorisch is sinds de jaren zeventig van de 20e eeuw de aanduiding voor de zuil van organisaties van de bevindelijk gereformeerden.

De bevindelijk gereformeerden vormen een orthodox-protestantse groepering in de Nederlandse samenleving. Ze maken deel uit van de rechterflank van de gereformeerde gezindte.

(...) kerkelijk zijn deze mensen te vinden in de Gereformeerde Gemeenten, de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (buiten verband) de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland, de Vrije Oud Gereformeerde Gemeenten en in een deel van de Christelijke Gereformeerde Kerken (met name rond het tijdschrift Bewaar het Pand), de Hersteld Hervormde Kerk en de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk in Nederland (PKN). De bevindelijk gereformeerden moeten niet verward worden met de 'gewone' gereformeerden, die kerkelijk behoorden tot de Gereformeerde Kerken in Nederland.
Gijsipedia en DIApedia houden er kennelijk een andere definitie op na.
~~Soli Deo Gloria~~
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Hendrikus schreef:

Reformatorisch is sinds de jaren zeventig van de 20e eeuw de aanduiding voor de zuil van organisaties van de bevindelijk gereformeerden.

De bevindelijk gereformeerden vormen een orthodox-protestantse groepering in de Nederlandse samenleving. Ze maken deel uit van de rechterflank van de gereformeerde gezindte.

(...) kerkelijk zijn deze mensen te vinden in de Gereformeerde Gemeenten, de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (buiten verband) de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland, de Vrije Oud Gereformeerde Gemeenten en in een deel van de Christelijke Gereformeerde Kerken (met name rond het tijdschrift Bewaar het Pand), de Hersteld Hervormde Kerk en de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk in Nederland (PKN). De bevindelijk gereformeerden moeten niet verward worden met de 'gewone' gereformeerden, die kerkelijk behoorden tot de Gereformeerde Kerken in Nederland.
Dat is toch per plaats verschillend? Als kerk zal de Ger.Bond binnen de PKN in de ref.traditie willen staan. Ik kijk even naar de praktijk. Ik kan de Hervormde Gemeente hier nou niet bepaald reformatorisch noemen. Dat kan Hendrikus toch niet ontkennen? Dat is toch wel een wat andere levenstijl dan gangbaar is in de reformatorische wereld. Helaas zou ik zeggen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

@ Gijs: wat Hendrikus volgens mij bedoelt is: "hoe breed zie jij de reformatorische gezindte?"
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:
Hendrikus schreef:

Dat is toch per plaats verschillend? Als kerk zal de Ger.Bond binnen de PKN in de ref.traditie willen staan. Ik kijk even naar de praktijk. Ik kan de Hervormde Gemeente hier nou niet bepaald reformatorisch noemen. Dat kan Hendrikus toch niet ontkennen? Dat is toch wel een wat andere levenstijl dan gangbaar is in de reformatorische wereld. Helaas zou ik zeggen.
Nee, ik vroeg je om jouw definitie van het begrip reformatorisch.
Geef daar nou eens een zinnig antwoord op. Nogmaals, als je bedoelt "uiterste rechterflank van de gereformeerde gezindte", zeg dat dan, maar ga niet met het begrip reformatorisch op de loop.
En als je daar geen zinnig antwoord op kunt geven, kun je beter je mond houden en post gaan bezorgen.
~~Soli Deo Gloria~~
Jongere

Bericht door Jongere »

Laten we wel aardig blijven tegen elkaar.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Jongere schreef:Laten we wel aardig blijven tegen elkaar.
Vind ik ook. Ophouden met dat geoordeel over anderen, gewoon zinnige antwoorden geven of je mond houden.
~~Soli Deo Gloria~~
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Hendrikus schreef: Nee, ik vroeg je om jouw definitie van het begrip reformatorisch.
Geef daar nou eens een zinnig antwoord op. Nogmaals, als je bedoelt "uiterste rechterflank van de gereformeerde gezindte", zeg dat dan, maar ga niet met het begrip reformatorisch op de loop.
En als je daar geen zinnig antwoord op kunt geven, kun je beter je mond houden en post gaan bezorgen.
Zo zou je het kunnen zeggen: "de uiterste rechterflank van de gereformeerde gezindte". Het is allemaal heel breed. Iedereen denkt daar ook weer verschillend over. Ik neem vaak als maat: de gemiddelde levensstijl en leer van een 'refo'.\
Snapt u? ...en nu ga ik de postbezorgen(na eerst nog een hapje eten!)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Gijs83 schreef:@-DIA-/Hendrikus: HHK noemt/voelt zich hier wel reformatorisch(kinderen gaan bv.naar de ref.basisscholen), maar de PKN(Herv.GB) heb ik niet echt het gevoel dat ze reformatorisch noemen/voelen, dat stralen ze over het algemeen ook niet uit.
Geef mij jouw definitie van het begrip reformatorisch.

Als je bedoelt: de uiterste rechterflank van de gereformeerde gezindte, zeg dat dan, maar ga niet met het begrip reformatorisch op de loop.
Nee, niet rechterflank, maar noem het behoudende kerken, die voluit in de leer van de Reformatie en de Nadere Reformatie willen staan... En dat IS Reformatorich, de naam zegt het toch?
Termen als links en rechts zeggen me niet veel in kerkelijk opzicht...

-DIA-
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:
Hendrikus schreef: Nee, ik vroeg je om jouw definitie van het begrip reformatorisch.
Zo zou je het kunnen zeggen: "de uiterste rechterflank van de gereformeerde gezindte". Het is allemaal heel breed. Iedereen denkt daar ook weer verschillend over. Ik neem vaak als maat: de gemiddelde levensstijl en leer van een 'refo'.\
Snapt u? ...en nu ga ik de postbezorgen(na eerst nog een hapje eten!)
Je fladdert veel te gemakkelijk over de zaken heen.
Reformatorisch duidt op verbondenheid met de kerk van de reformatie. Hoe durf je het dan in de mond te nemen om een kerk waar nota bene aanstaande vrijdag reformatieherdenking wordt gehouden en waar zondag het Lutherlied wordt gezongen (dat doen ze bij jou niet!!) buiten te sluiten? Ik neem dit hoog op, want - nou ja, dat weet jij ook wel. Werk ze vanmiddag en geniet nog even van het zonnetje.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:
-DIA- schreef: Ook andere reformatoriche kerken in deze stad hebben ditzelfde 'zangbeleid' voor zover ik weet.
Hmmm... Ik bedoelde de kerken die uit de afscheiding zijn ontstaan, op de GKN na, en de PKN heb ik dus ook buiten beschouwing gelaten, hoewel de hoofdstroming hier de Gereformeerde Bond heet...

Voor de duidelijkheid:
De Gereformeerde Gemeenren (3 kerken)
De Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland
De Vrije Oud Gereformeerde Gemeente
De Gereformeerde Gemeente in Nederland
De Gereformeerde Gemeente in Nederland (bv)

Misschien kan de Hersteld Hervormde Kerk ook nog genoemd worden. Ik heb daar slechts 1 x een weekdienst meegemaakt.

-DIA-
citaat schreef:Christelijke gereformeerde kerken??
niet aanwezig daar?
De Chr. Geref. Kerk is hier vertegenwoordigd geweest van 1869-1883, en werd via Oud gereformeerd Gereformeerde Gemeente

-DIA SPORA-
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hummel

Bericht door Hummel »

Vanavond gaan wij met onze studentenvereniging als één van de activiteiten van onze diesweek, lekker de HELE avond zingen!
En volgende week (dankdag!) doen we dat weer, en dan met alle christelijke verenigingen van Utrecht. Supermooi!
wim

Bericht door wim »

Het is me al vaker opgevallen dat 'reformatorisch' hier nogal vaak wordt uitgelegd als 'nader-reformatorisch in engere zin'. Wat mij betreft is die engere zin enger in twee opzichten.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

wim schreef:Het is me al vaker opgevallen dat 'reformatorisch' hier nogal vaak wordt uitgelegd als 'nader-reformatorisch in engere zin'. Wat mij betreft is die engere zin enger in twee opzichten.
Wat bedoel je met hier?
Het hele wikipedia artikel over "Reformatorisch" luidt:

De eerste organisatie die het begrip 'reformatorisch' beperkte tot de bevindelijk gereformeerde zuil was het Reformatorisch Dagblad.

In technische zin heeft woord 'reformatorisch' een veel bredere strekking, namelijk geïnspireerd door de Reformatie van de zestiende eeuw. In deze zin wordt het bijvoorbeeld nog gebruikt door de Stichting voor Reformatorische Wijsbegeerte.
Gian

Bericht door Gian »

Ofwel, bevindelijk reformatorisch :)
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Gian schreef:Ofwel, bevindelijk reformatorisch :)
Of: beperkt reformatorisch
Of: beperkt bevindelijk reformatorisch.

Maar in elk geval is hiermee wel aangetoond dat er vandaag oneigenlijk gebruik werd gemaakt van de term reformatorisch.
~~Soli Deo Gloria~~
Gesloten