freek schreef:Tiberius schreef:Op zich is het wel een vreemde situatie en bovendien niet consistent.
Ik herken de situatie van onze gemeente in het relaas van Kislev: er zijn wel bijbelstudiegroepen, maar die staan niet onder direct ambtelijk toezicht.
Wel is het zo, dat de mensen die in de leiding komen door kerkenraad "gefiatteerd" moet worden, maar dat is in de praktijk een redelijk wassen neus: het heeft meer het karakter van informeren dan toestemming vragen.
Edit> Bij ons is het dus vergelijkbaar zoals David J beschrijft.
Kortom, Ds. De Heer valt dus opnieuw een praktijk aan, die in zijn eigen kerkverband gewoon voorkomt.
Ook typisch om bijbelkringen gelijk te koppelen aan Willow Creek. Erskine schreef ook een handleiding voor (notabene!) gebedskringen. En dit soort bijeenkomsten waren juist één van de kenmerken van het bloeiende puritanisme.
De koppeling met Willow Creek is niet zo gek. Sinds die gemeente, en andere Amerikaanse gemeenten met een "marketing-evangelie" er groot mee zijn geworden, en het ook actief in het buitenland gepromoot hebben, zie je ook op Nederlandse bodem een enorme groei van het verschijnsel "kringen". Wie kijkt naar de jaartallen kan moeilijk tot een andere conclusie komen.
Terecht wordt ook gewezen naar de Puriteinen, die sterk vóór "kringen" waren. Bij het lezen van de Puriteinen moeten we dan wél opmerken dat (1) hun primaire doel het gezin was, dus huisgodsdienst in elk gezin. En (2) waar ze spreken over kringen in de gemeente, zij dit altijd wilden onder toezicht van de kerkeraad (zo zie je in sommige kringen in Engeland nog steeds, dat als de ouderling of predikant ziek is, de "kring" niet vergaderd).
Wat betreft het onder leiding staan, daarvoor heb ik al argumenten aangedragen waarom dat nodig is. Ik ben het daarin helemaal met ds. de Heer eens. Alleen zou ik hem eens willen aanraden om eens bij gezelschapsmensjes op visite te gaan, want die klagen ook wat af over de prediking (men denke ook aan hoe de Afscheiding ontstaan is; dat waren ook "kringen" die zonder toezicht bij elkaar kwamen en kritiek op de prediking hadden). Want enerzijds het ongecontroleerde gezelschapsleven de hemel inprijzen, en anderzijds de ongecontroleerde "kringen" verdacht maken, is oneerlijk. Beiden staan aan dezelfde gevaren bloot, en beiden kennen dezelfde misstanden.
Kortom: Conventikels ("kringen" en gezelschappen) moeten altijd onder toezicht van de kerkeraad staan. De synode-uitspraken van de befaamde sysnode van Dordt, die nog nooit herroepen zijn, gebieden dit ook!