Ik denk dat Afgewezen doelt op Hebreeën 3 en 4.Gian schreef:Ok. Ik ben ff kwijt waar deze tekst staat. Als ik op oordeel vallen ongelovige of Israelieten zoek vind ik niets.Afgewezen schreef: Ook onder het OT Israël geldt wel degelijk dat er tweeërlei kinderen des verbonds zijn. Daar baseert Paulus zich ook op als hij de gemeente waarschuwt niet in hetzelde oordeel te vallen als de ongelovige Israëlieten.
Tot wie wie spreekt Paulus dit?
Belofte
Re: Belofte

Re: Belofte
Dé gemeente. Inderdaad in Hebr. 3 en 4 (maar dat is misschien niet van Paulus), maar ik dacht met name aan 1 Kor. 10, door mij al meerdere malen genoemd.Gian schreef:Ok. Ik ben ff kwijt waar deze tekst staat. Als ik op oordeel vallen ongelovige of Israelieten zoek vind ik niets.Afgewezen schreef: Ook onder het OT Israël geldt wel degelijk dat er tweeërlei kinderen des verbonds zijn. Daar baseert Paulus zich ook op als hij de gemeente waarschuwt niet in hetzelde oordeel te vallen als de ongelovige Israëlieten.
Tot wie wie spreekt Paulus dit?
Paulus richt zich niet speciaal tot de ongelovigen. Wel wijst hij er zo tussen de regels door op dat het wel écht moet zijn, bijv. in 2 Kor. 13:5. En wat te denken van Rom. 11:20-22, waar Paulus ervoor waarschuwt geen afgebroken tak te worden.Gian schreef:Als ik onderstaande tekst lees krijg ik de indruk dat de Gemeente alleen uit gelovige bestaat. Dat is iig wel het uitgangspunt.
1Co 14:23 Indien dan de gehele Gemeente bijeenvergaderd ware, en zij allen in vreemde talen spraken, en enige ongeleerden of ongelovigen inkwamen, zouden zij niet zeggen, dat gij uitzinnig waart?
Daarom geloof ik dat iemand die ongelovig is, en toch in een vergadering van de gelovige is geen deel van de Gemeente is.
Misschien heb je nog wat meer voorbeelden waar Paulus zich specifiek tot de ongelovigen richt, ik zou ze even niet weten.
Re: Belofte
Deze is nog niet beantwoord. Hoe kan dit gesteld worden in het licht van: "Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal."Particuliere Synode GG 1948:
"Dat het gebod tot allen komt, maar de belofte der zaligheid alleen voor de uitverkoren is."
"Dat de onbekeerde niet pleiten mag en moet op de belofte."
- Bert Mulder
- Berichten: 9099
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: Belofte
Dat is omdat de tekst hier zegt, dat de belofte alleen is voor zo velen als er de Heere, onze God, er toe roepen zal. Het laatste gedeelte, 'zo velen als er de Heere er toe roepen zal', slaat niet alleen op 'en allen, die daar verre zijn', maar slaat op allen.Kaw schreef:Deze is nog niet beantwoord. Hoe kan dit gesteld worden in het licht van: "Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal."Particuliere Synode GG 1948:
"Dat het gebod tot allen komt, maar de belofte der zaligheid alleen voor de uitverkoren is."
"Dat de onbekeerde niet pleiten mag en moet op de belofte."
Dit is ook consequent, daar de Schrift ook leert, dat het niet alles Israel is, dat Israel heet, maar de kinderen der belofte worden voor het zaad gerekend (vrij, uit het hoofd)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: Belofte
Bij Ds.W.a Brakel las ik vanmorgen: Kan men een belofte ook verkeerd op zichzelf toepassen? Voor een onbekeerde zijn geen beloften in de Bijbel. Zij bedriegen zich als zij zich de beloften toe-eigenen. De vervulling zal niet komen omdat zij zonder Christus zijn en vreemdelingen van de verbonden der belofte, geen hoop hebbende en zonder God in de wereld(Efeze 2:12).
Moet ons dit niet tot nadenken stemmen: Geen kind van God, dus geen belofte, dus geen hoop en ook nog eens zonder God in de wereld. Dan zou je wel moeten:
Moet ons dit niet tot nadenken stemmen: Geen kind van God, dus geen belofte, dus geen hoop en ook nog eens zonder God in de wereld. Dan zou je wel moeten:

Re: Belofte
Gijs83 schreef:Bij Ds.W.a Brakel las ik vanmorgen: Kan men een belofte ook verkeerd op zichzelf toepassen? Voor een onbekeerde zijn geen beloften in de Bijbel. Zij bedriegen zich als zij zich de beloften toe-eigenen. De vervulling zal niet komen omdat zij zonder Christus zijn en vreemdelingen van de verbonden der belofte, geen hoop hebbende en zonder God in de wereld(Efeze 2:12).
Moet ons dit niet tot nadenken stemmen: Geen kind van God, dus geen belofte, dus geen hoop en ook nog eens zonder God in de wereld. Dan zou je wel moeten:
http://omega.refoweb.nl/vragenrubriek/9 ... eerde.html
Re: Belofte
Hartelijk dank voor de aanvulling, want het is natuurlijk op zich waar ik gesteld heb, maar het gaat om de oproep tot bekering daar staan er velen van in de Bijbel tot onbekeerden. Dan denk ik altijd aan: "niemand heeft het recht om onbekeerd te zijn", dat geeft de Bijbel gewoonweg niet! Je moet je niet de verkeerde beloften toe-eigenen. Wat a Brakel leert is ook precies wat men in de Ger.Gem. voor staat en de aanvulling van Ds.Wallet zal waarschijnlijk ook min of meer in de Ger.Gem. ook zo gezegd worden. Dan blijft de vraag over hoe kun je beloften krijgen? De 1 krijgt ze sneller als de ander...helma schreef:Gijs83 schreef:Bij Ds.W.a Brakel las ik vanmorgen: Kan men een belofte ook verkeerd op zichzelf toepassen? Voor een onbekeerde zijn geen beloften in de Bijbel. Zij bedriegen zich als zij zich de beloften toe-eigenen. De vervulling zal niet komen omdat zij zonder Christus zijn en vreemdelingen van de verbonden der belofte, geen hoop hebbende en zonder God in de wereld(Efeze 2:12).
Moet ons dit niet tot nadenken stemmen: Geen kind van God, dus geen belofte, dus geen hoop en ook nog eens zonder God in de wereld. Dan zou je wel moeten:
http://omega.refoweb.nl/vragenrubriek/9 ... eerde.html
Re: Belofte
Je kunt een belofte van God natuurlijk nooit verkeerd op je toepassen. Anders wordt de Bijbel wel erg ingewikkeld.
Gods beloften zijn 'ja en amen' en niet 'misschien wel en misschien niet'.
Gods beloften zijn 'ja en amen' en niet 'misschien wel en misschien niet'.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Re: Belofte
Het woord belofte uit handelingen 2:38 is eigenlijk Evangelie in de grondtekst.Gijs83 schreef:Hartelijk dank voor de aanvulling, want het is natuurlijk op zich waar ik gesteld heb, maar het gaat om de oproep tot bekering daar staan er velen van in de Bijbel tot onbekeerden. Dan denk ik altijd aan: "niemand heeft het recht om onbekeerd te zijn", dat geeft de Bijbel gewoonweg niet! Je moet je niet de verkeerde beloften toe-eigenen. Wat a Brakel leert is ook precies wat men in de Ger.Gem. voor staat en de aanvulling van Ds.Wallet zal waarschijnlijk ook min of meer in de Ger.Gem. ook zo gezegd worden. Dan blijft de vraag over hoe kun je beloften krijgen? De 1 krijgt ze sneller als de ander...helma schreef:Gijs83 schreef:Bij Ds.W.a Brakel las ik vanmorgen: Kan men een belofte ook verkeerd op zichzelf toepassen? Voor een onbekeerde zijn geen beloften in de Bijbel. Zij bedriegen zich als zij zich de beloften toe-eigenen. De vervulling zal niet komen omdat zij zonder Christus zijn en vreemdelingen van de verbonden der belofte, geen hoop hebbende en zonder God in de wereld(Efeze 2:12).
Moet ons dit niet tot nadenken stemmen: Geen kind van God, dus geen belofte, dus geen hoop en ook nog eens zonder God in de wereld. Dan zou je wel moeten:
http://omega.refoweb.nl/vragenrubriek/9 ... eerde.html
Voor U is het evangelie (epaggelia).Dus hoef je je niet af te vragen hoe je de belofte krijgt.Het Evangelie was de belofte, door het Evangelie kunnen we behouden worden.Dat Evangelie hebben we nu, en een ieder onder het Woord is dan ook een geroepene, strijd dus om in te gaan en je verkiezing vast te maken.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Re: Belofte
Wist je maar dat wat een belofte van God is... dan weet je het vast zeker. Onder het beding van Gods Geest hebben het Woord te onderzoeken, dan kan er soms zomaar licht vallen. Soms zelfs als iets herleest zie dat verhaal van Swee over de droefheid naar God.refo schreef:Je kunt een belofte van God natuurlijk nooit verkeerd op je toepassen. Anders wordt de Bijbel wel erg ingewikkeld.
Gods beloften zijn 'ja en amen' en niet 'misschien wel en misschien niet'.
Re: Belofte
Dat kan wel. Als je zegt bekeerd te zijn terwijl je het niet bent en zo de beloften van het bekeerd zijn op jezelf toepast, dan pas je de belofte van God verkeerd op je toe.refo schreef:Je kunt een belofte van God natuurlijk nooit verkeerd op je toepassen. Anders wordt de Bijbel wel erg ingewikkeld.
Gods beloften zijn 'ja en amen' en niet 'misschien wel en misschien niet'.
Mat 7: 22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Re: Belofte
Je gaat Gijs' nederigheid toch niet vergelijken met ongerechtigheidswerkers als Benny Hinn e.d?Fjodor schreef:Dat kan wel. Als je zegt bekeerd te zijn terwijl je het niet bent en zo de beloften van het bekeerd zijn op jezelf toepast, dan pas je de belofte van God verkeerd op je toe.refo schreef:Je kunt een belofte van God natuurlijk nooit verkeerd op je toepassen. Anders wordt de Bijbel wel erg ingewikkeld.
Gods beloften zijn 'ja en amen' en niet 'misschien wel en misschien niet'.
Mat 7: 22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
(want dat is het soort mensen wat, zg duivelen uitwerpend, hier mee bedoeld wordt, volgens mij)
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Re: Belofte
Ik heb het helemaal niet over Gijs.Joannah schreef:Je gaat Gijs' nederigheid toch niet vergelijken met ongerechtigheidswerkers als Benny Hinn e.d?Fjodor schreef:Dat kan wel. Als je zegt bekeerd te zijn terwijl je het niet bent en zo de beloften van het bekeerd zijn op jezelf toepast, dan pas je de belofte van God verkeerd op je toe.refo schreef:Je kunt een belofte van God natuurlijk nooit verkeerd op je toepassen. Anders wordt de Bijbel wel erg ingewikkeld.
Gods beloften zijn 'ja en amen' en niet 'misschien wel en misschien niet'.
Mat 7: 22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
(want dat is het soort mensen wat, zg duivelen uitwerpend, hier mee bedoeld wordt, volgens mij)
Ik heb het over dat wat refo zegt, want dat klopt niet.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Re: Belofte
Dat klopt wel.Fjodor schreef:Ik heb het helemaal niet over Gijs.Joannah schreef:Je gaat Gijs' nederigheid toch niet vergelijken met ongerechtigheidswerkers als Benny Hinn e.d?Fjodor schreef:Dat kan wel. Als je zegt bekeerd te zijn terwijl je het niet bent en zo de beloften van het bekeerd zijn op jezelf toepast, dan pas je de belofte van God verkeerd op je toe.refo schreef:Je kunt een belofte van God natuurlijk nooit verkeerd op je toepassen. Anders wordt de Bijbel wel erg ingewikkeld.
Gods beloften zijn 'ja en amen' en niet 'misschien wel en misschien niet'.
Mat 7: 22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
(want dat is het soort mensen wat, zg duivelen uitwerpend, hier mee bedoeld wordt, volgens mij)
Ik heb het over dat wat refo zegt, want dat klopt niet.
In het doopsformulier lezen we: tenzij wij van nieuws geboren worden.
In HC antwoord 74 lezen we dat de kinderen net als de volwassenen, gedoopt gedoop moeten worden omdat hun hetzelfde is toegezegd. Wie gedoopt is mag dus ervan uitgaan dat de beloften Gods hem of haar toekomen. Niet omdat hij of zij gedoopt is, maar omdat God dat volgens de belijdens Zelf gezegd heeft.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Re: Belofte
Ik had voor alle duidelijkheid beter Gijs z'n VRAAG kunnen zeggen.Fjodor schreef:Ik heb het helemaal niet over Gijs.Joannah schreef:Je gaat Gijs' nederigheid toch niet vergelijken met ongerechtigheidswerkers als Benny Hinn e.d?Fjodor schreef:Dat kan wel. Als je zegt bekeerd te zijn terwijl je het niet bent en zo de beloften van het bekeerd zijn op jezelf toepast, dan pas je de belofte van God verkeerd op je toe.refo schreef:Je kunt een belofte van God natuurlijk nooit verkeerd op je toepassen. Anders wordt de Bijbel wel erg ingewikkeld.
Gods beloften zijn 'ja en amen' en niet 'misschien wel en misschien niet'.
Mat 7: 22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
(want dat is het soort mensen wat, zg duivelen uitwerpend, hier mee bedoeld wordt, volgens mij)
Ik heb het over dat wat refo zegt, want dat klopt niet.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?