Jongere schreef:
Ik snap nu pas de 'grap' uit de topic-titel. Moet nog veel leren op het gebied van flauwe woordspelingen blijkt maar weer.
En nee, ik zeg niks over de discussie.
Idd een hele sterke topic-titel! Ik heb er trouwens ook menig keer naar gekeken voordat het echt tot me doordrong...Nu kan ik er des te harder om lachen....
Zondagse kleding
Als wij ons voorbereiden op een ontmoeting met een hoogwaardigheidsbekleder - zoals een burgemeester, een minister. een commissaris van de koningin of het staatshoofd zelf - dan willen wij handelen naar de gestelde protocollen, in gedrag, in gesprek en in gewaad zullen wij ons voordoen zoals dat betaamt, indien we tenminste enig gevoel hebben voor respect, voor waarden en voor normen.
Zo is het ook, als we ons schikken om God, de allerhoogste Majesteit, te ontmoeten in Zijn huis, in de weg van Zijn heilige instellingen. Dat is geen zaak van vrijetijdsbesteding en de daarbij behorende kleding, maar een zaak van eredienst. Zeker, geestelijk gezien zullen wij in onze lompen mogen, ja moeten komen, zoals die jongste zoon die alles had doorgebracht en in de weg van bekering weerkeerde tot zijn vader. Maar uiterlijk - niet om onze geestelijke lompen te verdoezelen! - zullen wij uit eerbied onze ‘zondagse’ kleding dragen. Het lijkt erop, dat we die steeds minder aan- schaffen (zonde van het geld....), terwijl van door-de- weekse kleding onze kasten vaak uitpuilen (alsof het geen geld kost....).
Mogen we u erop wijzen, dat de zondag een feestdag van de kerk is, waarop en waarnaar men zich ‘kleedt’? Dan past geen uiting van verkeerde zuinigheid noch van ongepaste losheid. In het huis des Heeren moeten alle dingen eerlijk en met orde - n.b. in de Afrikaanse vertaling ‘welvoegelijk en met stichting’ - geschieden (1 Cor. 14:40). Ik roep op: laten we dit niet gaan verliezen en zo een goede traditie loslaten. Gods paleis, waarin de gemeente zich verzamelt, is totaal anders dan een film- of sportpaleis , waarin de wereld samen- komt. Of niet soms? Nou dan: Spreekt alzo en doet alzo (Jac. 2:12)!
Grensverleggende kleding
Vorig jaar zomer, toen ze nog maar net op het toneel verschenen, waarschuwde ik ertegen tijdens een preek: de legging voor meisjes en vrouwen. Ja, vooral voor mensen van refo-huize, zo meent men: waar het vrouweljjk geslacht geen lange broek draagt, moet dit toch wel kunnen? Gelukkig, men luisterde naar mijn op- wekking en in kerk en catechisatie werd deze twijfelachtige mode niet meer gezien. Maar op Tweede Pink- sterdag - waarop voor God en Zijn gemeente door jongelui beloofd werd zich te zullen onderwerpen aan de terechtwijzingen en vermaningen van de kerken- raad - was het weer zo ver. Bij anderen, uiteraard.
De kwestie kwam ter sprake op de kerkenraadsvergadering via een ingekomen briefje van een gemeentelid. Naar aanleiding van de kerkenraaddiscussie maak ik - mede namens de broeders - er enkele opmerkingen over, serieus en - duidt het mij niet euvel - één keer wat cynisch.
1 . De legging is een volstrekt overbodig kledingstuk, waarvan het verspilde materiaal beter gebruikt kan worden voor fatsoenlijke kleding ten behoeve van mensen in landen met armoede en grondstoffen- schaarste.
2. De legging doet denken aan plaatjes uit de oude doos, waarop mannelijke grijsaards prijken, die iets dergelijks in bed droegen tegen koude winternachten: overdag zouden ze in het publiek een bespotting zijn geweest.
3. De legging is een grensverleggend kledingstuk. dat op den duur - wat wijder van pijp en wat korter de rok - in feite een ordinaire broek wordt.
Ik vraag me af: Waarom moet dit toch? Ben je er min- der om als de legging je lijf niet ‘siert’? Of denken we met de ontwerpers mee , die de legging kwalificeren als uitdagend, prikkelend. Is men erop uit? Veel kleding is gericht op verleiding van de andere sexe . Mag ik daarom vragen zich eerbaar te kleden , niet alleen in de kerk en ter catechisatie , maar ook thuis en op school, op het werk en tijdens de vakantie? Hetzij dat gij iets anders doet, doet het ter ere Gods (1 Cor. 10:31).
Grensoverschrijdende kleding
Nog iets in dit verband. Eén der broeders bracht tegelijkertijd in het midden, dat rokken en vooral bloezen en t-shirts zodanig gesneden zijn, dat ze veeleer het lichaam ontdekken dan bedekken. Ook hierover aan u enkele welgemeende vermaningen namens de kerkenraad. Met klem leg ik de vraag aan het hart van al onze meisjes, moeders en vrouwen: Zijn we helemaal vergeten, dat de kleding in de eerste plaats is gegeven door God(!) om de schande van onze naaktheid te bedekken na onze diepe zondeval (Gen. 3:21)? Dit geldt evenzo de jongens en de mannen. Laten we de zeden niet bederven, die zo heilzaam liggen opgesloten in het zevende gebod van de heilige wet des HEEREN wegens de zwakheden van ons zondige vlees. In het houden van Gods geboden ligt loon, in het verlaten ervan ligt schuld voor God.
Ik laat nu de ervaringen spreken van enkele ambtsdragers, niet alleen uit de eigen gemeente, maar ook van elders . Hoe algemeen is dit kwaad kennelijk wegens de (over ons !) heersende mode . Het spijt ons , maar het moet een keer eerlijk gezegd worden.
1 . Het is beschamend, dat diakenen en collectanten hun ogen van geraffineerde kleding moeten afwenden tijdens de dienst der offerande, terwijl zij met de gemeente gewijde klaagzangen of lofliederen zingen in Gods huis, ter inleiding of als antwoord op de prediking.
2. Het is beschamend, als ouderlingen in hun catechese over wat nodig is tot zaligheid worden gehinderd door onthullende kledij van meisjes, die de nodige aandacht opeisen van jongens, terwijl ze sâmen op weg zijn naar de grote godsontmoeting.
3 . Het is beschamend, wanneer (jonge) dames zich niet ontzien gedecolleteerd en/of kortgerokt te verschijnen op de studeerkamer van hun predikant voor een pastoraal gesprek met gebed om hun noden onder ogen te zien en voor de Heere neer te leggen (ik zwijg maar over de bruidsjurken, waarin men soms voor God(s dienaar) geknield ligt om Zijn zegen te vragen). Gemeente, herlees nog eens deze drie punten, waarin ik tracht aan te geven. waarmee we bezig zijn: met vermenging van godsdienst en wereld. Hoe kan het heilige gemeenschap hebben met het onheilige (2 Cor. 6:11-18)? Jong en oud, wij hebben ons dit aan te trekken! Overschrijdt de grenzen met. Ik denk aan de woorden van ds. A. Moerkerken, eens vanaf de kansel in Gouda: Kleed je binnen de grenzen van het Woord; zodanig, dat de wereld niet met je spot en dat Gods volk niet om je treurt. Ik schrijf niet graag over dit soort zaken en daarom met klem en in liefde: Mogen we elkaar aan deze woorden houden?
Ootmoedige kleding
Helaas, het is nodig meerdere onderwerpen aan te roeren, zoals sport en spel, bioscoopbezoek, bierketen, taalgebruik, relatievorming, enz.. Een ethisch réveil is nodig, te beginnen waar het thuishoort: in onze gezinnen. Als ouders beloofden we bij de doop van onze kinderen niet, hen met van alles te voeden in een tijd van materialisme, integendeel; maar hen ép te voeden, jawel.. ., in de vreze des Heeren! Ons ja-woord moet invulling krijgen door met onze kinderen in ernst te spreken over de dingen der eeuwigheid naar aanleiding van de preek, over ons staan in onze eigen kerk met haar verenigingsleven en over ons bewegen in onze zo zeer vervallen maatschappij.
Ik citeer een drietal bijbelheiligen als slotwoord. Zij wisten wat het leven inhield. Zij schreven Géds Woord. Welaan, hoort des HEEREN Woord. Allereerst een ernstvolle vermaning van Salomo: Weet, dat God om al deze dingen u zal doen komen voor het gericht (Pred. 1 1 :9). Vervolgens een hartelijke opwekking van Paulus: Wordt deze wereld niet geljkvormig, maar wordt vernieuwd door de vernieuwing van uw gemoed (Rom 12:2). Tenslotte een belovende raadgeving van Petrus: Zijt met ootmoedigheid bekleed, want God wederstaat de hovaardigen, maar de nederigen geeft Hij genade ( 1 Petr. 5:5).
Tholen - Ds. C. de Jongste
Bron: Kerkelijk Nieuws
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
ik wil hier ook nog wel bijvoegen dat de jongens
ook wel in 'nettere' kleding naar de kerk kunnen.
Ik steek hier mijn hand in eigen boezem, want ik heb een
zoon die denkt dat het 'cool' staat om erbij te lopen als
(wat ik noem) een 'zwerver'. Als ik er hem op wijst dat je
zo niet naar de kerk gaat is het antwoord: de Heere ziet het
hart aan en niet de kleding, stel je voor als er een echte zwerver
in de bank zit...
Tja... dan zwijg ik maar.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Er zijn overigens al verschillende lagere scholen waarin een rondzendbrief is gestuurd waarin de meisjes én hun moeders worden gemaand géén legging te dragen. Legging dus op school verboden
Een andere variant was dat jongens alleen sandalen mochten dragen als ze sokken aanhadden
Er zijn overigens al verschillende lagere scholen waarin een rondzendbrief is gestuurd waarin de meisjes én hun moeders worden gemaand géén legging te dragen. Legging dus op school verboden
Een andere variant was dat jongens alleen sandalen mochten dragen als ze sokken aanhadden
En terecht, we mogen ons geen menselijke regeltjes laten opleggen, geen slavenjuk, geen raak niet smaak niet roer niet aan....
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mister schreef:
Aiai, dat is precies wat deze Ds. ook bedoeld, als ik het goed heb. Mensen laten het zich niet meer gezeggen.
Niet door hem, nee. Hij kan wel van mij gaan eisen dat ik op mijn handen moet gaan lopen.
Wellicht dat wanneer er iets gezegd wordt, getoetst aan Gods Woord dat men dan wel 'gezeggelijk'is....!!
En dat is hier nu het probleem. Deze predikant denkt op grond van Gods Woord dit zo te stellen. Hij roept dan ook op tot gehoorzamen. Veel mensen zien het op grond van de Bijbel anders. Hij vindt zijn opmerkingen getoetst aan Gods Woord waar en verwacht dan van mensen een knikkende instemming. Dan hebben we dus een probleem...
Nu wil ik trouwens ook mijn gewicht eens in de schaal leggen. In plaats van dat ze nou ten tijde van vader- en moederdag de vrouwen in de watten leggen! Maar nee hoor, ze leggen het vrouwelijke geslacht weer eens op de pijnbank. Ze leggen letterlijk op ieder slakje het welbekende zout (niet der aarde). In plaats van dat ze nou de bijl aan de wortel leggen, om zo het vuur na aan de schenen te leggen, en verder die vrouwen geen strobreed in de weg leggen.
Want, ze weten het wel, je kunt blijven ageren op deze uiterlijkheden, ze moeten toch op den duur ook het loodje leggen hiertegen, en zullen de handen in de schoot moeten leggen.
Nee, we moeten die vrouwen geen haarbreed in de weg leggen, maar eerder de hand op de mond leggen en het goede voorbeeld geven en de vinger op de werkelijk zere plek leggen. En laten we daarbij dan de lat niet te hoog leggen.
Jacobmarin, misschien moet je toch eens in de leer bij Gravo.
Ik ben het met ds. De Jongste eens inzake de grensoverschrijdende en ootmoedige kleding.
Maar het kopje "Grensverleggende kleding" is (zoals ik al dacht) cynisch bedoeld.