Saambinder en de Reformatorische Omroep

Mister
Administrator

Re: Saambinder en de Reformatorische Omroep

Bericht door Mister »

Gian schreef:
Mister schreef:Maar ja, waar leg je die grens?
Dat is voor ieder persoonlijk.
Laten we elkaar geen maat aanmeten.
Juist, dat wil ik ook hiermee aangeven. En dat geldt ook voor ieder persoonlijk als het gaat over gebruik van RO, EO en dergelijke. Veel dingen kun je niet met een simpele verwijzing naar een Bijbeltekst afdoen.
albion

Bericht door albion »

Rens schreef:
albion schreef: alleen naar het nieuws (als ik er aan denk, en als er iets actueels is)
maar wanneer weet je dat er iets actueels is als je niet het nieuws volgt??
als het belangrijk is, hoor je dat zo (meestal van je naaste omgeving)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

albion schreef:als het belangrijk is, hoor je dat zo (meestal van je naaste omgeving)
Nou, de doelpunten van Oranje hoor je van alle kanten als je rustig in de tuin zit Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
albion

Bericht door albion »

Rens schreef:
Mister schreef:@ Oude Paden: wil jij dan op grond van de Bijbel aantonen dat op vakantie gaan en een concert bijwonen niet oorbaar is?
in mijn visie is het niet zozeer "niet oorbaar", als wel, dat mbt vakanties, de soms smákken geld die er mee gemoeid zijn en de (soms) grote luxe waarmee "men" zich omringd. ook mbt concerten, waar soms toch wel behoorlijke bedragen voor worden neergeteld om zich op de een of andere wijze "" te vermaken". (ik probeer het even te bezien vanuit strikt reformatorisch oogpunt)

ook al zijn het concerten met een religieuse ondertoon, bijvoorbeeld orgelconcerten, je gaat er toch heen om je te ontspannen danwel "te vermaken"
ja ik geloof dat je dat goed ziet. Het is tijdverdrijf, en: zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen... staat er ook niet voor niets.
In het andere deel van de wereld kent men de grootste armoede, hongersnood en wat al niet meer en wij leven overdadig en in luxe, klagen met 'het vlees tussen onze tanden'
Vlgs Salomo (dacht ik even uit m'n hoofd) is een tijd van welvaart ook een oordeel Gods.
En Agur's bede mogen we/mag ik ook wel ter harte nemen.
albion

Bericht door albion »

Hendrikus schreef:
albion schreef:als het belangrijk is, hoor je dat zo (meestal van je naaste omgeving)
Nou, de doelpunten van Oranje hoor je van alle kanten als je rustig in de tuin zit Afbeelding
Bij ons is het gelukkig rustig (en dat valt me 100% mee, omdat ik in een 'nieuwbouw' wijk woon met veel import.
Marnix

Bericht door Marnix »

Oude Paden schreef:Is het nu echt zo raar dat we tot de conclusie moeten komen dat Internet, Hyves, Radio, TV, RO, Concerten, EO, levenswandel, geldverslinding, vakanties, mode enz. enz ............................toch niet door de beugel zouden kunnen van onze reformatoren ............en bovenal Gods Woord.

Werkelijk onze ogen lijken er gesloten voor te worden! Maar al deze ontwikkelingen komen als een boemerang op onze gezindte af en er is nauwlijks tegenstand (ook ik veel te weinig)! En als er tegenstand is, is dat vaak een flauwe reactie om zoveel mogelijk tegmoet te komen aan de "eigen mensen" die deze middelen al wel " gewoon" gebruiken.
Waar word er nog ongekunseld gewaarschuwd tegen deze alles verslindende ontwikkelingen.
Tsjonge, je gooit wel een hoop verschillende dingen op 1 hoop. En ik ben blij dat mensen kritisch durven te kijken naar ongenuanceerde opmerkingen. Even de punten langs:

- Internet: Je bent zelf actief op Refoforum. Blijkbaar is goed internetten dus mogelijk, anders zou je dat niet doen.
- Radio: Op de radio zijn allerlei programma's te vinden, leerzame, niet leerzame, stichtelijke, niet stichtelijke. Ligt er dus aan wat je luistert.
- TV: Verschillen de meningen over. Zijn wel leerzame en opbouwende dingen op.
- Concerten: Ligt er aan wat voor concert het is he.
- EO: Heeft een aantal goede programma's.
- Vakanties: Kunnen goed zijn :)

Een hoop van die dingen konden in de ogen van de meeste reformatoren zeker wel door de beugel. Het ligt er bij alles aan hoe je er mee omgaat. Het zou dus raar zijn als je tot de door jou genoemde conclusie komt. Ik lees het niet in Gods Woord. Ontspannen mogen we, mits een goede manier... en we mogen ook via al die mogelijkheden gesticht worden en God aanbidden. Een reactie op de door jou genoemde zaken mag dus genuanceerder, zowel door jou als door allen die ongenuanceerd waarschuwen voor alles wat modern is.
Rens schreef:ook al zijn het concerten met een religieuse ondertoon, bijvoorbeeld orgelconcerten, je gaat er toch heen om je te ontspannen danwel "te vermaken"
Ach je moest eens weten. Het kan een schitterende combinatie zijn van ontspanning en opbouwing. Ik ga naar sommige concerten zeker voor beiden, niet slechts voor vermaak.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oude Paden schreef:Met alle respect voor ieders mening...maar....

Durven wij nog wel kritisch naar ons gedrag te kijken? Ik merk dat er op dit forum een hoop mensen zijn met een duidelijke eigen mening over onderstaande ontwikkelingen.......maar dat er weinig reacties zijn die blijk geven van een kritische blik en zelfonderzoek naar eigen denkbeelden! (Ook ik ben daar schuldig aan)
Is het nu echt zo raar dat we tot de conclusie moeten komen dat Internet, Hyves, Radio, TV, RO, Concerten, EO, levenswandel, geldverslinding, vakanties, mode enz. enz ............................toch niet door de beugel zouden kunnen van onze reformatoren ............en bovenal Gods Woord.

Werkelijk onze ogen lijken er gesloten voor te worden! Maar al deze ontwikkelingen komen als een boemerang op onze gezindte af en er is nauwlijks tegenstand (ook ik veel te weinig)! En als er tegenstand is, is dat vaak een flauwe reactie om zoveel mogelijk tegmoet te komen aan de "eigen mensen" die deze middelen al wel " gewoon" gebruiken.
Waar word er nog ongekunseld gewaarschuwd tegen deze alles verslindende ontwikkelingen.

En het ergste is......als je dit zegt.......word je aangekeken alsof je rechtstreeks uit de oerwouden komt!
OP, ik denk dat veel ontwikkelingen niet zozeer te maken hebben met secularisatie of verflauwing van het geestelijke leven o.i.d., maar gewoon met de voortgang van de cultuur (mode) en de techniek (internet, hyves, radio,tv). Dat moeten we wel goed onderscheiden.
Met internet kun je, net zo goed als met het lezen van een boek, op een 'goede' of een 'slechte' manier bezig zijn.
De mode wordt door ons allen nagevolgd: niemand, ook niet in de GGiN, gaat gekleed zoals in de 19e eeuw. Zelfs ds. Geuze draagt op de preekstoel geen boord met strik, maar een gewoon overhemd met witte stropdas!
Wat het omgaan met geld betreft: dit is een probleem van alle tijden. Geldgierigheid is nu eenmaal de wortel van alle kwaad.
Ja, en wat de vakanties betreft: een periode van rust hebben we op zijn tijd allemaal nodig. Maar ook ik vind het een bezoeking dat het tot een cultus is uitgegroeid: óf je moet aanhoren waar iemand heengaat óf je moet aanhoren waar iemand geweest is, en hoe het was en wat men allemaal heeft gedaan (al dan niet vergezeld van foto's ;( ).
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Afgewezen schreef: Ja, en wat de vakanties betreft: een periode van rust hebben we op zijn tijd allemaal nodig. Maar ook ik vind het een bezoeking dat het tot een cultus is uitgegroeid: óf je moet aanhoren waar iemand heengaat óf je moet aanhoren waar iemand geweest is, en hoe het was en wat men allemaal heeft gedaan (al dan niet vergezeld van foto's ;( ).
pff nog steeds niet het andere been geprobeerd?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:... óf je moet aanhoren waar iemand geweest is (al dan niet vergezeld van foto's ;( ).
Zeg dat wel, ja. Dat is een plaag met die digitale camera's.
Dan komen ze met een USB-stick met een kleine duizend foto's op bezoek. En zit je de hele avond achter de PC te geeuwen en voor je fatsoen complimenten te mompelen.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Afgewezen schreef:Ja, en wat de vakanties betreft: een periode van rust hebben we op zijn tijd allemaal nodig. Maar ook ik vind het een bezoeking dat het tot een cultus is uitgegroeid: óf je moet aanhoren waar iemand heengaat óf je moet aanhoren waar iemand geweest is, en hoe het was en wat men allemaal heeft gedaan (al dan niet vergezeld van foto's ;( ).
Ik snap je wel, maar ook ik vind dat je wat overdrijft. Als je naar een mooie plek ben geweest, dan ben je daar vol van en wil je dat iedereen vertellen en laten zien. Dat is een normale menselijke reactie. Dat sommigen dit stemt tot afgunst of bij sommigen dit werkt tot een wedstrijdje wie het langste het verste weg kan, dat is een andere zaak, maar ik verzeker je dat ik maar ook mijn omgeving die dingen doen uit spontaan enthousiasme en niet om het kweken van afgunst. Ik ben echt als een kind zo blij als ik in Oostenrijk in de bergen ben. Heerlijk!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

JolandaOudshoorn schreef:
Afgewezen schreef: Ja, en wat de vakanties betreft: een periode van rust hebben we op zijn tijd allemaal nodig. Maar ook ik vind het een bezoeking dat het tot een cultus is uitgegroeid: óf je moet aanhoren waar iemand heengaat óf je moet aanhoren waar iemand geweest is, en hoe het was en wat men allemaal heeft gedaan (al dan niet vergezeld van foto's ;( ).
pff nog steeds niet het andere been geprobeerd?
Misschien dat je dit soort persoonlijke opmerkingen even achterwege kunt laten? Het is nu wel weer leuk geweest.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:... óf je moet aanhoren waar iemand geweest is (al dan niet vergezeld van foto's ;( ).
Dan komen ze met een USB-stick met een kleine duizend foto's op bezoek. En zit je de hele avond achter de PC te geeuwen en voor je fatsoen complimenten te mompelen.
Tja, betere afspraken maken dan...
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Tiberius schreef:
Bij Zeeland of Texel zal jij me ook zien geeuwen, maar ik kan bijv. niet genoeg krijgen van foto's van Israël en wil daar graag nog een keertje naar toe. Ik heb de foto's van mijn schoonzusje zonder moeite met veel plezier bekeken en met veel plezier de verhalen aan gehoord. Als mensen komen met foto's van Zeeland, dan werkt mijn USB-poort gewoon niet.
jvdg

Bericht door jvdg »

Kaw schreef: Als mensen komen met foto's van Zeeland, dan werkt mijn USB-poort gewoon niet.
:haha :haha

Maarre hoe zit het dan met het spreken van vals getuigenis?
Klavier

Bericht door Klavier »

jvdg schreef:Maarre hoe zit het dan met het spreken van vals getuigenis?
Kaw is toch IT-er?
Ik verdenk hem van het volgende proggie:

Code: Selecteer alles

if ('foto\'s van Zeeland')
then
  zetuit(USB-Port);
  if USB-Port=Uit
   then 
       zeg "mijn USB-poort werkt niet";
   end if
end if
Let vooral op de volgorde. :huhu