Re: Waar ligt de sleutel?
Geplaatst: 10 jun 2008, 20:22
Jvdg, misschien moet je het topic nog eens doorlezen. Ik kan je laatste posting nl niet plaatsen in de discussie.
Mijn postings waren idd off-topic, maar ik meende te moeten ingaan op jouw opmerking over het in de eredienst voorlezen van de wet.Gian schreef:Jvdg, misschien moet je het topic nog eens doorlezen. Ik kan je laatste posting nl niet plaatsen in de discussie.
De nieuwtestamentische geboden, ofwel de wet die in de hand v Christus is bestaat uit het doen uit liefde. Hoe kunnen we waarlijk liefhebben als we God niet kennen? Met het volbrengen van de liefdesgeboden houden we automatisch de gehele wet. God geeft ons idd een 'aansporing'. Onze wil vernieuwd is en wil ten allen tijde Gods wil volbrengen. Het blijft voor ons een zaak om uit de Geest te leven, en het vleselijke af te doen. Ons vlees is gekruisigd, onze zonden zijn vergeven. Ons vlees moet onderworpen zijn aan de Geest, als we de geboden met ons vlees willen houden vinden we de dood, en vervallen we van de geestelijke wet weer in de wet van Mozes.Afgewezen schreef: Ik snap je punt toch niet helemaal. Er is geen sprake van moeten, zeg je. Maar toch hebben we aansporing nodig, zeg ik dan weer. En die aansporingen zijn niet vrijblijvend! Onze geestelijke identiteit is kennelijk nog niet sterk genoeg om het zonder die geboden te kunnen stellen.
Of je de tegenstelling tussen de wet van Mozes en van Christus zó kunt maken, betwijfel ik. In wezen gaat het om dezelfde wet, alleen wíj staan er anders tegenover. En om die reden hebben we kennelijk niet allerlei strenge voorschriften zoals bij de ceremoniële wet het geval was, nodig. Trouwens, die konden we niet eens houden, zegt Petrus zelf in Hand. 15. en díé bepalingen gelden onder het nieuwe verbond dan ook niet meer. Maar de 'gewone' geboden blijven staan: God eren, niet doodslaan, niet stelen, etc.
Iets anders dan dit kan ik er toch niet van maken, Gian.
We praten langs elkaar heen. En je gaat niet in op wat ik zeg. Het een sluit het ander niet uit.Gian schreef:De nieuwtestamentische geboden, ofwel de wet die in de hand v Christus is bestaat uit het doen uit liefde. Hoe kunnen we waarlijk liefhebben als we God niet kennen? Met het volbrengen van de liefdesgeboden houden we automatisch de gehele wet. God geeft ons idd een 'aansporing'. Onze wil vernieuwd is en wil ten allen tijde Gods wil volbrengen. Het blijft voor ons een zaak om uit de Geest te leven, en het vleselijke af te doen. Ons vlees is gekruisigd, onze zonden zijn vergeven. Ons vlees moet onderworpen zijn aan de Geest, als we de geboden met ons vlees willen houden vinden we de dood, en vervallen we van de geestelijke wet weer in de wet van Mozes.Afgewezen schreef: Ik snap je punt toch niet helemaal. Er is geen sprake van moeten, zeg je. Maar toch hebben we aansporing nodig, zeg ik dan weer. En die aansporingen zijn niet vrijblijvend! Onze geestelijke identiteit is kennelijk nog niet sterk genoeg om het zonder die geboden te kunnen stellen.
Of je de tegenstelling tussen de wet van Mozes en van Christus zó kunt maken, betwijfel ik. In wezen gaat het om dezelfde wet, alleen wíj staan er anders tegenover. En om die reden hebben we kennelijk niet allerlei strenge voorschriften zoals bij de ceremoniële wet het geval was, nodig. Trouwens, die konden we niet eens houden, zegt Petrus zelf in Hand. 15. en díé bepalingen gelden onder het nieuwe verbond dan ook niet meer. Maar de 'gewone' geboden blijven staan: God eren, niet doodslaan, niet stelen, etc.
Iets anders dan dit kan ik er toch niet van maken, Gian.
Dan vraag ik wederom aan je, wat is de bedoeling van het voorlezen van de oude letter in de Gemeente, terwijl we in nieuwigheid des Geestes leven? De 10 geboden verwijzen expliciet naar de wet v Mozes. Dat is een beperkte opsomming van de hoofdlijnen van Gods wil voor de vleselijke mens. De wet v God gaat veel dieper en is veel uitgebreider, en kan per persoon verschillen. Bovendien is het 4e gebod een oud-testamentisch gebod.jvdg schreef:Mijn postings waren idd off-topic, maar ik meende te moeten ingaan op jouw opmerking over het in de eredienst voorlezen van de wet.Gian schreef:Jvdg, misschien moet je het topic nog eens doorlezen. Ik kan je laatste posting nl niet plaatsen in de discussie.
Juist!Afgewezen schreef: Hoe geef je hier praktisch invulling aan? Toch door het houden van concrete geboden?
Juist, maar daarmee komt Gods wil wel in een heel ander perspectief. En door Gods wil vanuit het oud-testamentisch perspectief te gebruiken door de 10 geboden elke zondag te lezen kweken we onbedoeld wettisicme omdat we God kind weer terugjagen naar de eisende wet van Mozes.Afgewezen schreef: Niet Gods wil is veranderd, maar ons hart!
Ik ga het verder niet onderbouwen, maar het lezen van die 10 geboden is voor zowel de bekeerden als onbekeerden van groot belang.Gian schreef:Juist, maar daarmee komt Gods wil wel in een heel ander perspectief. En door Gods wil vanuit het oud-testamentisch perspectief te gebruiken door de 10 geboden elke zondag te lezen kweken we onbedoeld wettisicme omdat we God kind weer terugjagen naar de eisende wet van Mozes.Afgewezen schreef: Niet Gods wil is veranderd, maar ons hart!
Hooguit zou je kunnen zeggen dat het lezen van de 10 geboden voor de onbekeerden wordt gedaan.
Misbruik heft het goede gebruik niet op.Gian schreef:Juist, maar daarmee komt Gods wil wel in een heel ander perspectief. En door Gods wil vanuit het oud-testamentisch perspectief te gebruiken door de 10 geboden elke zondag te lezen kweken we onbedoeld wettisicme omdat we God kind weer terugjagen naar de eisende wet van Mozes.Afgewezen schreef: Niet Gods wil is veranderd, maar ons hart!
Hooguit zou je kunnen zeggen dat het lezen van de 10 geboden voor de onbekeerden wordt gedaan.
Gian schreef:Juist, maar daarmee komt Gods wil wel in een heel ander perspectief. En door Gods wil vanuit het oud-testamentisch perspectief te gebruiken door de 10 geboden elke zondag te lezen kweken we onbedoeld wettisicme omdat we God kind weer terugjagen naar de eisende wet van Mozes.Afgewezen schreef: Niet Gods wil is veranderd, maar ons hart!
Hooguit zou je kunnen zeggen dat het lezen van de 10 geboden voor de onbekeerden wordt gedaan.
Bovenstaande quotte is precies 'de' dwaling waar ik tegen ageer. Heiligmaking door de dode letter van de wet....jvdg schreef: Ik ga het verder niet onderbouwen, maar het lezen van die 10 geboden is voor zowel de bekeerden als onbekeerden van groot belang.
Hetzij als ontdekker van de zondaar, hetzij als onderdeel van de heiligmaking.
... dode letter?...Gian schreef:Bovenstaande quotte is precies 'de' dwaling waar ik tegen ageer. Heiligmaking door de dode letter van de wet....
Voor Gods kind wel ja. Tenzij je weer onder de wet kruipt. Dan wordt hij weer krachtig en dood hij jou.Afgewezen schreef:... dode letter?...Gian schreef:Bovenstaande quotte is precies 'de' dwaling waar ik tegen ageer. Heiligmaking door de dode letter van de wet....