Pagina 5 van 29

Re: Opwekkingsprediker Paul Washer komt naar Nederland

Geplaatst: 28 mei 2008, 08:33
door Tiberius
Marnix schreef:Stel, de cipier was een jaar of 50 en zijn jongste kind was een jaar of 12. Deze tekst bewijst niet dat kleine kinderen gedoopt werden.
Die kans is zelfs vrij groot, ja. Meestal waren dergelijke cipiers gepensioneerde Romeinse soldaten.
Dus als grond voor de kinderdoop is hij niet te gebruiken, wel als ondersteuning.

Maar daar gaat het niet om bij de doop.
De doop is een teken en zegel van Gods genadeverbond, niet van ons eigen geloof of dat van onze kinderen.
Daarom moet het, evenals de besnijdenis, ook aan (jonge) kinderen bediend worden.

Re: Opwekkingsprediker Paul Washer komt naar Nederland

Geplaatst: 28 mei 2008, 08:56
door Marnix
Mijn opmerking in het topic over of gedoopt zijn je wat zegt lijkt me een mooi moment om hier van dit onderwerp af te stappen en er alleen daar mee verder te gaan. Ik heb er gereageerd op je stellige bewering dat doop in plaats van besnijdenis is gekomen en stel er een paar vragen :)

Kunnen we hier weer terug on topic ;)

Re: Opwekkingsprediker Paul Washer komt naar Nederland

Geplaatst: 28 mei 2008, 09:14
door MarthaMartha
Marnix schreef:Mijn opmerking in het topic over of gedoopt zijn je wat zegt lijkt me een mooi moment om hier van dit onderwerp af te stappen en er alleen daar mee verder te gaan. Ik heb er gereageerd op je stellige bewering dat doop in plaats van besnijdenis is gekomen en stel er een paar vragen :)

Kunnen we hier weer terug on topic ;)
en fijn als onze mods dan ook on-topic gaan :nananere

Re: Opwekkingsprediker Paul Washer komt naar Nederland

Geplaatst: 28 mei 2008, 10:16
door Tiberius
MarthaMartha schreef:
Marnix schreef:Mijn opmerking in het topic over of gedoopt zijn je wat zegt lijkt me een mooi moment om hier van dit onderwerp af te stappen en er alleen daar mee verder te gaan. Ik heb er gereageerd op je stellige bewering dat doop in plaats van besnijdenis is gekomen en stel er een paar vragen :)

Kunnen we hier weer terug on topic ;)
en fijn als onze mods dan ook on-topic gaan :nananere
Tja.
Als er off-topic dwalingen gelanceerd worden, moeten we daar toch enkele regels aan wijden. Of niet soms?
Maar verder hebben jullie gelijk.

Re: Opwekkingsprediker Paul Washer komt naar Nederland

Geplaatst: 28 mei 2008, 14:17
door Grace
Morgen komt er trouwens een interview in het Reformatorisch Dagblad door Klaas van der Zwaag met Paul Washer. Dus degenen die hem wat beter willen leren kennen adviseer ik om het Kerkplein in de gaten te houden.

Grace

Re: Opwekkingsprediker Paul Washer komt naar Nederland

Geplaatst: 28 mei 2008, 15:52
door freek
Om maar weer ontopic te gaan. Op youtube en de website van A.M. Vroegop circuleert de lezing 'A shocking youthmessage', waarin Washer 'gearriveerde' christenjongeren in de VS wakker schudt. Ik vond het overigens een waardevolle lezing, maar vinden jullie de accenten die hij in díe lezing legt, nu echt zo nodig voor jongeren uit de gereformeerde gezindte? In onze gezindte is praktisch niemand gearriveerd; op z'n best worstelt men met vragen over het geloof en geloofszekerheid, op z'n slechtst maken ze zich helemaal niet druk om hun eeuwig heil.

Re: Opwekkingsprediker Paul Washer komt naar Nederland

Geplaatst: 28 mei 2008, 16:34
door Kaw
Het is natuurlijk wel dat Paul Washer in die bewuste lezing nu eindelijk eens Mattheus 7 in het juiste perspectief zet en dat raakt links en rechts. Hoeveel mensen op rechts praten hun geloof de hoogte in zonder bijbelse vruchten van geloof? Paul Washer geeft ook concrete antwoorden waar je wél wat aan hebt op essentiële vragen zoals: "Wanneer weet ik dat ik een echt geloof heb?"

Re: Opwekkingsprediker Paul Washer komt naar Nederland

Geplaatst: 29 mei 2008, 17:00
door Bert Mulder
Uit het erdee:
Evangelist met een radicale boodschap
29-05-2008 09:51| gewijzigd 29-05-2008 12:56 | K. van der Zwaag

De Amerikaanse evangelist Paul Washer is woensdag in Nederland aangekomen voor een tournee

Hij staat bekend als de evangelist met de shockerende boodschap. Voor het Amerikaanse christendom heeft Paul Washer geen goed woord over. „De strijd speelt zich niet af tussen conservatieven en liberalen, maar tussen christenen onderling. Liberalen zijn allang van het toneel verdwenen.” Toch ziet hij bij christelijke jongeren in zijn land een opvallende terugkeer naar calvinistische en puriteinse wortels. „Vijf jaar geleden zou ik met een andere boodschap naar Nederland zijn gekomen.”

Paul Washer spreekt bedachtzaam, leunt naar voren als hij iets nadrukkelijk wil zeggen. Ernst en brede lach wisselen elkaar spontaan af. Washer is op uitnodiging van Stichting Heart Cry in Nederland en houdt vanaf vandaag tot en met volgende week spreekbeurten in Nederland.

Washer is afkomstig uit een gemeente van calvinistische baptisten. Hij heeft rechten gestudeerd aan de University of Texas. „Daar werd ik in één dag bekeerd. Ik was daarvoor dood en puur op mijzelf gericht. Ik had belijdenis gedaan, was gedoopt, maar er waren geen vruchten. Amerikaanse christenen zouden na deze ingrijpende gebeurtenis gezegd hebben: Paul heeft zijn leven opnieuw gewijd aan God. Nee, het was een bekéring, een eerste bekering.”

Washer ging studeren aan het Southwestern Theological Seminary waar hij de master van godgeleerdheid ontving. „Ik had gehoord dat dit het meest conservatieve seminarie in Amerika was, maar het was dit slechts in naam. Ik heb er weinig geleerd en moest vooral Duitse theologen, zoals Karl Barth, lezen. Wat ik wel heb opgestoken is de kennis van het Hebreeuws en het Grieks.”

Tien jaar werkt Washer als zendeling in Peru. Gedurende die periode stichtte hij HeartCry Missionary Society om Peruaanse kerkstichters te steunen. Washer zegt dat hij nog regelmatig contact heeft met deze mensen en dat er nu sprake is van een opleving onder de arme Peruaanse bevolking.

Het werk van Heart Cry ondersteunt momenteel meer dan negentig inlandse zendelingen in vijftien verschillende landen in Oost-Europa, Zuid-Amerika, Afrika, Azië en het Midden-Oosten. „We roepen nooit op tot financiële steun, wel zeggen we dat we veel meer zouden kunnen doen als er meer fondsen beschikbaar zouden zijn”, formuleert Washer subtiel.

Als rondreizend prediker is Washer ook werkzaam in het programma van zijn eigen gemeente, First Baptist Church of Muscle Shoals. Hij is schrijver van ”The One True God: A Biblical Study of the Doctrine of God”. Momenteel is Washer werkzaam als directeur van HeartCry Missionary Society en verblijft hij in Muscle Shoals, Alabama.

Gemakkelijk

Washer is geschokt over het geestelijk peil van de Amerikaanse kerken. „Het is een gemakkelijkgeloofchristendom. Het komt in grote lijnen hierop neer. Een voorganger vraagt of je naar de hemel wil. Je zegt: Ja. Dan vraagt hij: Wil je God in je hart toelaten? Je zegt opnieuw ja, maar je zegt ook dat je niets voelt. Dan zegt de voorganger: Zou God je dat weigeren als je Hem daarom vraagt? Uiteindelijk zegt hij dat je gered bent.”
Een ander woord voor Amerikaans christendom is ”vleselijkheid”. Of het nu de Church Growth Movement of Willow Creek is en wat Amerika al niet meer op kerkelijk erf produceert. „We zijn lawaaierige mensen”, lacht Washer als hij hoort dat men in Europa toch met enige jaloezie naar Amerika kijkt waar zo veel christenen zijn. „Klopt, 65 procent van Amerika is lid van een kerk, maar als je hoort wat men van het geloof weet, dan is dat schrikbarend. De meeste christenen hebben geen flauw benul wat verzoening is. Ze denken dat de Romeinen Jezus hebben gekruisigd, maar weten niet dat de Zoon van God gestorven is om genoeg te doen aan de toorn van de Vader.”

Washer speurde naar de oorzaken van dit gemakkelijk geloof (”easy believism”) en kwam terecht bij gereformeerde en puriteinse literatuur. „Ik raakte steeds meer geworteld in de historische traditie van het calvinistische christendom. Ik las Edwards, Whitefield, de puriteinen, maar vooral Spurgeon werd mijn grote voorbeeld als prediker. Hij was niet het type dat vers tot vers de Bijbel predikte, maar stelde Christus centraal. Hij was een van de predikers met de grootste zegeningen.”

Het boek van de calvinistische baptist Ernest C. Reisinger (van de calvinistische Inheritance Movement van de Zuidelijke Baptisten), ”Today’s Evangelism”, betekende een doorbraak. „Ik leerde zo de oorzaak van de malaise van het Amerikaanse christendom kennen: de theologie van de opwekkingsprediker Charles Finney. Met alle respect die ik voor hem en voor zijn bewogenheid voor verloren zielen heb, ik heb moeite met zijn opvatting dat de ware opwekking een kwestie is van een goede methode. Van Reisinger en de calvinisten leerde ik dat het alleen de kracht van God is die een opwekking brengt.”

De achillespees van het Amerikaanse christendom is het arminiaans gericht denken, stelt Washer. „Men bouwt het geloof op een geloofsbeslissing. Mensen komen tot geloof opdatomdat???? ze naar de hemel denken te kunnen gaan. Het is een puur mensgericht christendom, dat even leeg is als het liberalisme en het humanisme. De boodschap die mensen voorgehouden wordt is: God houdt van je en heeft een plan met jou, maar feitelijk mag de mens concluderen: Ik mag van mezelf houden en ik heb mijn eigen plan.”

Als je Amerikaanse christenen vraagt of ze gered zijn, dan wijzen ze naar een beslissing die ze jaren geleden hebben genomen, aldus Washer. „De Bijbel leert echter dat het christen-zijn blijkt uit de vruchten die men voortbrengt. Wat is het voor een geloof in Christus als het alleen gevoed is door angst voor de hel? Christelijk leven betekent dat je zonden haat zoals God die haat. Maar kerken oefenen al lang niet meer de tucht uit.”

Vleselijkheid

Washer ziet de grote oorzaak van de malaise bij de voorgangers. „Ze zijn strategen, statistici, maar ze zijn niet in de studeerkamer te vinden in de omgang met God. Ze gebruiken niet alleen vleselijke middelen om mensen bij de kerk te brengen, maar houden hen ook op vleselijke wijze vast.”

De grote uitdaging is momenteel de plaats van de prediking. „De strijd speelt zich al lang niet meer af tussen conservatieven en liberalen. Liberalen zijn al van het toneel verdwenen. Nee, het probleem is dat de katheder uit de eredienst verdwijnt en vervangen wordt door entertainment. Het gaat erom dat je je goed voelt en dat je behoeften bevredigd worden. In Willow Creek erkent men inmiddels de fouten van deze benadering, maar vervolgens valt men weer in dezelfde fout. Het is volgens hen de bedoeling dat de kerk gevoelig wordt voor de cultuur, terwijl ze vergeten dat de kerk gevoelig moet worden voor Gód. De gestadige evangelieprediking levert de meeste vrucht op, al kan deze soms jaren verborgen blijven.”


Hoop

Washer lijkt een onheilsprofeet, maar het is niet het laatste woord dat hij brengt. Hij ziet steeds meer uitzonderingen, zoals John Piper en andere voorgangers. Vooral onder theologiestudenten bij de seminaries van Zuidelijke Baptisten bespeurt hij een opleving. „Rond de 60 procent van de theologische studenten van seminaries van de Zuidelijke Baptisten voelt zich aangetrokken tot het calvinisme. Mensen ontdekken de boodschap van het Evangelie weer. Er is vooral een herontdekking van de wedergeboorte en de kracht daarvan.”

Een keerpunt?

„Noem het vooral het scherper worden van de scheidslijnen binnen de kerken. Ik heb met mensen te doen. Vele bekeerlingen volgen ménsen, maar als God mensen aanraakt, volgen ze Hém. Rooms-katholieken zeggen dat mensen behouden zijn omdat ze gedoopt zijn, protestanten en evangelischen zeggen dat mensen behouden worden omdat zij een keer een geloofsbeslissing hebben genomen. De boodschap van het Nieuwe Testament is: Bekeert u en geloof het Evangelie.”

U stelde eens dat u één Leonard Ravenhill, een gezaghebbende opwekkingsprediker, verkiest boven twintig dode calvinisten.

„Ik sta geheel achter de vijf calvinistische leerstellingen, die in Amerika bekendstaan als de ”five points”, maar op de dag des oordeels zullen mensen niet naar deze leerstellingen geoordeeld worden. Wel of men zich heeft bekeerd en het Evangelie heeft geloofd. Dat spreekt me zo aan bij Spurgeon: hij was door en door calvinist en had tegelijkertijd zielen lief.”

Met „dood calvinisme” bedoelde Washer dat het een wettische leer wordt. „Juist calvinisten moeten beter weten. Whitefield, Spurgeon en andere opwekkingspredikers preekten niet de eeuwige raadsbesluiten, maar Christus. Als Jezus de oproep tot bekering en geloof doet uitgaan, wie zijn wij dan als predikers om achter te blijven? Het boek Handelingen spreekt nergens van de verkiezing, maar op elke regel is die te vinden. Juist de soevereiniteit van God is de stimulans van de prediking. Maar dan is ook groei, zekerheid en vruchten te verwachten als graadmeter van het echte geloof.”
Weet niet zeker wat hij met deze zin bedoeld:
Het boek Handelingen spreekt nergens van de verkiezing, maar op elke regel is die te vinden.

Re: Opwekkingsprediker Paul Washer komt naar Nederland

Geplaatst: 29 mei 2008, 23:26
door mayflower
Bert Mulder schreef: Maar toch is de baptistische leer een dwaalleer.
Als !!!!

Re: Opwekkingsprediker Paul Washer komt naar Nederland

Geplaatst: 29 mei 2008, 23:31
door mayflower
Bert Mulder schreef: ....Juist calvinisten moeten beter weten. Whitefield, Spurgeon en andere opwekkingspredikers preekten niet de eeuwige raadsbesluiten, maar Christus.
Naar mijn weten heeft Spurgeon tientallen preken (geschreven) gehouden die specifiek gaan over de predestinatie en uitverkiezing, dus ik begrijp deze uitspraak niet of het is vertaald geciteerd!

Re: Opwekkingsprediker Paul Washer komt naar Nederland

Geplaatst: 29 mei 2008, 23:35
door Marnix
mayflower schreef:
Bert Mulder schreef: Maar toch is de baptistische leer een dwaalleer.
Als overtuigde baptist, heb ik persoonlijk geen moeite dat Bert de baptische leer een dwaalleer noemt, omdat dit ook logisch is vanuit het stanpunt van de zuigelingendoop. Ik heb liever een kinderdoper die vanuit zijn passie en overtuiging mijn doop een dwaling noemt, dan een kinderdoper die geen duidelijke uitspraak durft te nemen tegen over de baptisten omdat hij zogenaamd een eenheid probeerd te zoeken. Bert weet dat ik veel gemeenschap en eenheid met hem ervaar rondom zeer vele fundamentele leerstellingen vanuit Gods Woord, tevens weten we van elkaars visie rondom de doop dat we dit van elkaar als een fundamentele dwaling zien, maar daarin zien we elkaar nog niets als ketters!!!!
Ik hoop dat je daarmee niet op mij doelt ;) En ik ben blij dat er ondanks de verscheidenheid toch respect en eenheid is, dat is er overigens van mijn kant ook, dat wil ik wel even duidelijk stellen.

Re: Opwekkingsprediker Paul Washer komt naar Nederland

Geplaatst: 29 mei 2008, 23:40
door mayflower
Marnix schreef:
mayflower schreef:
Bert Mulder schreef: Maar toch is de baptistische leer een dwaalleer.
Als overtuigde baptist, heb ik persoonlijk geen moeite dat Bert de baptische leer een dwaalleer noemt, omdat dit ook logisch is vanuit het stanpunt van de zuigelingendoop. Ik heb liever een kinderdoper die vanuit zijn passie en overtuiging mijn doop een dwaling noemt, dan een kinderdoper die geen duidelijke uitspraak durft te nemen tegen over de baptisten omdat hij zogenaamd een eenheid probeerd te zoeken. Bert weet dat ik veel gemeenschap en eenheid met hem ervaar rondom zeer vele fundamentele leerstellingen vanuit Gods Woord, tevens weten we van elkaars visie rondom de doop dat we dit van elkaar als een fundamentele dwaling zien, maar daarin zien we elkaar nog niets als ketters!!!!
Ik hoop dat je daarmee niet op mij doelt ;) En ik ben blij dat er ondanks de verscheidenheid toch respect en eenheid is, dat is er overigens van mijn kant ook, dat wil ik wel even duidelijk stellen.
k

Re: Opwekkingsprediker Paul Washer komt naar Nederland

Geplaatst: 30 mei 2008, 08:21
door Marnix
oke. Ik ben in ieder geval blij dat je je in deze discussie gemengd hebt. Bij gebrek aan baptisten heb ik hun standpunten maar even verdedigd. (niet als slap compromis om eenheid te bevorderen ofzo, ik vind het zelf een lastige discussie en vind dat beide standpunten goed Bijbels onderbouwd worden... :)

Re: Opwekkingsprediker Paul Washer komt naar Nederland

Geplaatst: 30 mei 2008, 08:39
door mayflower
Marnix schreef:oke. Ik ben in ieder geval blij dat je je in deze discussie gemengd hebt. Bij gebrek aan baptisten heb ik hun standpunten maar even verdedigd. (niet als slap compromis om eenheid te bevorderen ofzo, ik vind het zelf een lastige discussie en vind dat beide standpunten goed Bijbels onderbouwd worden... :)
Beste Marnix, ik begrijp de moeilijkheid in deze discussie. Om eerlijk te zijn hou ik me op dit moment bewust wat buiten de discussie van de doop, want enkele op dit forum doen totaal geen recht aan de leer van de baptisten, en komen met uitspraken waarin het voor mij duidelijk is dat ik niet serieus wordt genomen, zoals men remonstrants zou zijn, of dat de doop na bekering (baptistenvisie) "jou" keuze voor God laat zien (arminiaans) en de kinderdoop laat Gods keuze voor jou zien, en zo is er nog meer.......

Re: Opwekkingsprediker Paul Washer komt naar Nederland

Geplaatst: 30 mei 2008, 08:50
door elbert
mayflower schreef:
Bert Mulder schreef: ....Juist calvinisten moeten beter weten. Whitefield, Spurgeon en andere opwekkingspredikers preekten niet de eeuwige raadsbesluiten, maar Christus.
Naar mijn weten heeft Spurgeon tientallen preken (geschreven) gehouden die specifiek gaan over de predestinatie en uitverkiezing, dus ik begrijp deze uitspraak niet of het is vertaald geciteerd!
Ze predikten over de verkiezing, maar ze predikten Christus. Hij is het Hoofdonderwerp. De kern van hun prediking was niet: "mensen, er zijn eeuwige raadsbesluiten en je moet maar zien of je daar ooit nog eens inzicht in krijgt", maar ze predikten Christus als de enige Weg waarlangs ze verzekerd konden worden van hun verkiezing. Dat is denk ik de strekking van deze opmerking.