Josephus schreef:Wat zou Ivan Pavlov dit graag nog meegemaakt hebben... 8)

Ik heb in jouw tekst ook wat uitweidingen geskipt en belangrijke passages gemarkeerd.....Hendrikus schreef:Wat nou weer?pierre27 schreef:Of de boel opjagen of gewoon niet weten waar hij mee bezig is...Erasmiaan schreef: Hendrikus, waar ben je nu mee bezig?
Mega wat word ik iedere keer weer verdrietig als ik zulke reacties lees...
Dit was letterlijk de tekst van Van der Schans. Alleen heb ik wat uitweidingen geskipt What's wrong?
Ten eerste: het citeren van Van der Schans is helemaal niet nodig, omdat de post vóór de post van Hendrikus het hele verhaal vermeldt (en zo groot is het artikel niet, dat je het ook nog eens moet samen vatten).Unionist schreef:Hendrikus citeert Van der Schans, hem wordt luidkeels verweten dat niet goed te doen, maar er wordt niet aangetoond dat Van der Schans iets anders bedoeld heeft dan Hendrikus.
Komt dit je bekend voor?
Vervang "Hendrikus" eens door "Van der Zwaag" en "Van der Schans" door "de oudvaders".
Ik heb je raad opgevolgd, maar kon er geen touw meer aan vast knopen, laat staan dat ik de tissuedoos moest aanspreken. Dus ik vermoed niet dat dit de bedoeling was.Erasmiaan schreef:(je moet vooral niet alleen de vette delen achter elkaar lezen, dan springen de tranen je werkelijk in de ogen)
Sommigen hier zien de bewuste leeruitspraken als een verenging van de gereformeerde leer. Dat is niet het geval en ook nooit zo bedoeld.hervormde schreef:Waarom heb je dan de leeruitspraken nodig?Tiberius schreef:Dat komt omdat die uitspraak onwaar is.claus schreef:Wel hoor ik totnutoe geen reacties op die Ger.Gem.predikant die bij herhaling gezegd heeft dat de GG in de praktijk 4 (vier) bijzondere geloofsgeschriften er op nahouden, zoals ik in mijn eerste bijdrage schreef. Wie reageert daar eens op? Hebben we er wel 4 noodig, terwijl je met die gebruikelijke 3 Formulieren van Enigheid in feite alles bestrijkt?
De leeruitspraken van 1931 zijn slechts een onderstreping van de belijdenisgeschriften, zoals we in een ander (mega) topic al eens aangetoond hebben.
Tja, daarin ben ik het niet met je eens. Als je in een kerk wordt veroordeeld terwijl je niets verkeerd doet en deze consequenties er aan gekoppeld worden, wat moet je er dan?Jongere schreef:Dit vind ik erg jammer. Met alle respect voor de problemen die mensen ondervinden, maar het spijt me bijzonder dat mensen zo 'makkelijk' weggaan. Zelfs als je dit heel erg mis vindt: blijf dan en probeer verandering te brengen op liefdevolle manier en met oog voor de dingen die wèl goed gaan.Marnix schreef:(...) Ik zou dan ook snel weggaan. (...)Ariene schreef:(...) Dat zou voor mij reden zijn om over te gaan naar een andere kerk! (...)
Ik kan me nog enigzins indenken dat mensen vertrekken na een jarenlange strubbeling met de kerkenraad, bij wijze van spreke. Maar zeker als belijdeniskandidaat, hoezeer het je ook tegen de haren instrijktals iedereen vertrekt, blijft er dan niet een eenheidsworst over waar je je juist zelf absoluut niet zou thuisvoelen? Dan zou ik dat anderen ook niet gunnen.
Ik zie het wel vaker van beide kanten: bijv. de refoschool waar alle 'rechtse' ouders hun kinderen weghouden omdat ze het te 'links' zouden vinden. Logisch dat de school juist dàn gaat verschuiven en dan werk je het zelf nog eens in de hand ook. Of de studentenvereniging waarnaast een behoudende vereniging wordt opgericht om 'veilig' te zijn. Logisch dat de andere studentenvereniging dan ook verschuift. Of de kerken waar alle mensen met bezwaren vertrekken. En vervolgens gaan mopperen van buitenaf dat er tendensen zijn dat het allemaal zwaarder wordt. De vraag is dan wie het kip is en wie het ei.
Kortom: een afweging tussen eigen belangen en die van het instituut waar het over gaat. Dan vind ik in het bovenstaande geval dat het laatste zwaarder moet wegen.
Dus: de 3fve bieden geen goede handvatten tegen verbondsautomatisme?Tiberius schreef:Sommigen hier zien de bewuste leeruitspraken als een verenging van de gereformeerde leer. Dat is niet het geval en ook nooit zo bedoeld.hervormde schreef:Waarom heb je dan de leeruitspraken nodig?Tiberius schreef:Dat komt omdat die uitspraak onwaar is.claus schreef:Wel hoor ik totnutoe geen reacties op die Ger.Gem.predikant die bij herhaling gezegd heeft dat de GG in de praktijk 4 (vier) bijzondere geloofsgeschriften er op nahouden, zoals ik in mijn eerste bijdrage schreef. Wie reageert daar eens op? Hebben we er wel 4 noodig, terwijl je met die gebruikelijke 3 Formulieren van Enigheid in feite alles bestrijkt?
De leeruitspraken van 1931 zijn slechts een onderstreping van de belijdenisgeschriften, zoals we in een ander (mega) topic al eens aangetoond hebben.
Ze zijn slechts een onderstreping ervan. Deze onderstreping werd destijds aangebracht tegen een oprukkend verbondsautomatisme (of verbondsoptimisme, zoals Geka het noemt), die juist deze delen van de belijdenisgeschriften de facto buiten werking stelde.
Daarom is het goed dat deze onderstreping aangebracht is, zolang de gereformeerde leer niet tot deze onderstreping beperkt (of: verengd) wordt. En dat is bij de meeste, zo niet alle, predikanten van de GG niet het geval (die beperking, dus).
Overigens ben ik het wel met dhr. Van der Schans eens, dat het jammer is, dat er binnen de GG nauwelijks getheologiseerd wordt.
Kortom: we missen eigenlijk een beetje het ambt van doctor in de theologie. Maar goed: gezien het verleden kan ik die huiver voor dat ambt me wel voorstellen.
Ik denk dat je wel gelijk hebt. Op zich wel lastig, dingen die we niet goed vinden bespreken we veel makkelijker dan dingen die we wel goed vinden. Dat zie je bijvoorbeeld ook wel in de media... daardoor ontstaat er allicht ook een negatiever beeld. Goed om meer over positieve dingen na te denken. Tegelijkertijd is het ook een opdracht aan de kerk. Wat straal je uit? Als mensen een negatief beeld van je hebben, ligt dat dan puur aan die mensen? Of kan je daar als kerk ook wat aan doen en gebeurt dat misschien te weinig. Als mensen iemand alleen maar van wat negatieve geruchten kennen omdat die zich nooit laat zien, kan hij ze ook niet laten zien dat hij niet zo erg is. Laat iemand zich zien en gedraagt hij zich aardig en vriendelijk, dan zal men bij negatieve geruchten gaan denken: Heej, dat klopt niet, ik ken hem heel anders. Maar dan moet je je dus wel positief profileren in de kerkelijke en seculiere maatschappij. Ik denk dat dat nog wel wat meer kan gebeuren. Dat als aanvulling.memento schreef:Ik denk dat met name degenen die buiten de GG staan, wel eens wat meer mogen kijken naar de positieve kanten van dit kerkgenootschap. Want er is, ondanks alles wat je er mogelijk niet aan vind kloppen, genoeg waarvan wél geleerd kan worden. Trouwens, van elkaar leren, elkaar in evenwicht houden, jezelf steeds blijvend reformeren, allemaal zaken die de reformatie ons heeft proberen bij te brengen. Als we in dat 'blijvend reformeren' te arrogant zijn om van de GG te leren, dan vraag ik me af hoe serieus die wil tot 'blijvend reformeren' is...
Nee. De GG signaleert een probleem waar men in de tijd waarin HC en NGB (zie ook de formulieren bij de doop) werden opgsteld een zegen waarnamen.Mister schreef:Dus: de 3fve bieden geen goede handvatten tegen verbondsautomatisme?Tiberius schreef:Sommigen hier zien de bewuste leeruitspraken als een verenging van de gereformeerde leer. Dat is niet het geval en ook nooit zo bedoeld.hervormde schreef:Waarom heb je dan de leeruitspraken nodig?Tiberius schreef: Dat komt omdat die uitspraak onwaar is.
Ze zijn slechts een onderstreping ervan. Deze onderstreping werd destijds aangebracht tegen een oprukkend verbondsautomatisme (of verbondsoptimisme, zoals Geka het noemt), die juist deze delen van de belijdenisgeschriften de facto buiten werking stelde.
Daarom is het goed dat deze onderstreping aangebracht is, zolang de gereformeerde leer niet tot deze onderstreping beperkt (of: verengd) wordt. En dat is bij de meeste, zo niet alle, predikanten van de GG niet het geval (die beperking, dus).
Overigens ben ik het wel met dhr. Van der Schans eens, dat het jammer is, dat er binnen de GG nauwelijks getheologiseerd wordt.
Kortom: we missen eigenlijk een beetje het ambt van doctor in de theologie. Maar goed: gezien het verleden kan ik die huiver voor dat ambt me wel voorstellen.
Het wordt toch eens tijd, dat je de leeruitspraken leest, in plaats van zomaar wat te roepen, zonder ergens inhoudelijk op in te gaan.WSO schreef:Nee. De GG signaleert een probleem waar men in de tijd waarin HC en NGB (zie ook de formulieren bij de doop) werden opgsteld een zegen waarnamen.Mister schreef:Dus: de 3fve bieden geen goede handvatten tegen verbondsautomatisme?Tiberius schreef:Sommigen hier zien de bewuste leeruitspraken als een verenging van de gereformeerde leer. Dat is niet het geval en ook nooit zo bedoeld.hervormde schreef: Waarom heb je dan de leeruitspraken nodig?
Dat mensen het niet eens met de leer van de GG ligt er vooral aan dat ze kennis nemen van de mening criticus en dat lijkt hun aardig overeenkomen met de waarheid en het past dan dus aardig in hun straatje. Je kunt in deze kwestie, denk ik, wel zeggen: de duivel heeft zich veranderd in een engel des lichts.Zo wordt men steeds kritiekvoller over de GG. Tiberius: je kunt het goed verwoorden! Als je nu ook de handvaten geeft...Tiberius schreef:Het wordt toch eens tijd, dat je de leeruitspraken leest, in plaats van zomaar wat te roepen, zonder ergens inhoudelijk op in te gaan.WSO schreef:Nee. De GG signaleert een probleem waar men in de tijd waarin HC en NGB (zie ook de formulieren bij de doop) werden opgsteld een zegen waarnamen.Mister schreef:Dus: de 3fve bieden geen goede handvatten tegen verbondsautomatisme?Tiberius schreef: Sommigen hier zien de bewuste leeruitspraken als een verenging van de gereformeerde leer. Dat is niet het geval en ook nooit zo bedoeld.
Maar om antwoord op de vraag van Mister te geven: de 3FvE bevatten wel degelijk goede handvaten tegen verbondsautomatisme; evenals de Bijbel. Alleen moet je er af en toe wel eens op wijzen. Als mensen die handvatten negeren, dan moet je wel eens zeggen: kijk, daar zitten ze!
Want nogmaals: ze zijn geen toevoeging, maar een onderstreping van de Bijbel en de 3FvE.