Sorry, typefoutje.Hendrikus schreef:Moet je toch om te beginnen z'n naam wel goed spellen :roll:caprice schreef:Johannes 't d Outrein:

Sorry, typefoutje.Hendrikus schreef:Moet je toch om te beginnen z'n naam wel goed spellen :roll:caprice schreef:Johannes 't d Outrein:
dan zal de apostrof toch echt aan de andere kant van de d moeten staan, vriendcaprice schreef:Sorry, typefoutje.Hendrikus schreef:Moet je toch om te beginnen z'n naam wel goed spellen :roll:caprice schreef:Johannes 't d Outrein::
Maar Johannes 'd Outrein kan ook hoor, naast 'De Outrein'.
:roll:Hendrikus schreef:dan zal de apostrof toch echt aan de andere kant van de d moeten staan, vriendcaprice schreef:Sorry, typefoutje.Hendrikus schreef:Moet je toch om te beginnen z'n naam wel goed spellen :roll:caprice schreef:Johannes 't d Outrein::
Maar Johannes 'd Outrein kan ook hoor, naast 'De Outrein'.
Je wil toch niet zeggen: ''Het gaat niet om de leer, maar om de Heer?"Toeschouwer schreef:Als lid van een PKN gemeente waag ik me uiteraard niet om mee te doen in deze discussie.
Wat me opvalt dat jullie allen het allemaal zo goed weten en toch enorme verschillen hebben, of valt dat eigenlijk wel mee?
Ik heb wel een vraag aan jullie, jullie zijn dogmatisch goed onderlegd en jullie weten allen hoe er gepreekt moet worden. Daar verschillen jullie wel over, dat worden jullie nooit met elkaar eens.
Ik spreek ook mensen uit jullie gemeenten GG, GGinned, als PKNer heb ik dan altijd het gevoel dat bij ons helemaal niks is.
Nu kom ik aan mijn vraag, velen van jullie die het zo goed weten hoe er gepreekt moet worden en precies kunnen aangeven in wat voor flank een dominee zich beweegt en je vraagt maar hoe is het met je persoonlijk leven, ben jij een kind van God? Dan hoor ik er maar weinig zeggen, ja ik weet dat mijn Heiland leeft en ik weet dat ik hem toebehoor, of op een iets andere manier, je begrijpt wat ik bedoel. Maar jullie die het nu zo goed weten, weten jullie dat de Heere Jezus voor jou naar deze aarde kwam? Dat hij jou verlosser is? Of is dat een vreemde vraag, we kunnen maar beter spreken over de flanken en die is separerend, en daar wordt te weinig gewaarschuwd, die prediking is er niet weer, wel ds. Honkoop en Lamain enz toen was het er wel, maar zo als toen nee dat is er niet meer. Dat kunnen jullie nog dagen volhouden zo. Maar weet jij dat de Heere Jezus ook voor jou de weg naar het kruis is gegaan?
Ik heb pas nog eens gelezen, hoe ds. R. Kok en dr. Steenblok uit de GG zijn verwijderd. Daar ging het dus om de leer, die gezien jullie discussie nu nog steeds doorgaat. Nu sterkte er mee, Dan gaat het toch om met jouw woorden te spreken wat mij betreft toch liever "om de Heer".Klaas-Jan schreef:Je wil toch niet zeggen: ''Het gaat niet om de leer, maar om de Heer?"Toeschouwer schreef:Als lid van een PKN gemeente waag ik me uiteraard niet om mee te doen in deze discussie.
Wat me opvalt dat jullie allen het allemaal zo goed weten en toch enorme verschillen hebben, of valt dat eigenlijk wel mee?
Ik heb wel een vraag aan jullie, jullie zijn dogmatisch goed onderlegd en jullie weten allen hoe er gepreekt moet worden. Daar verschillen jullie wel over, dat worden jullie nooit met elkaar eens.
Ik spreek ook mensen uit jullie gemeenten GG, GGinned, als PKNer heb ik dan altijd het gevoel dat bij ons helemaal niks is.
Nu kom ik aan mijn vraag, velen van jullie die het zo goed weten hoe er gepreekt moet worden en precies kunnen aangeven in wat voor flank een dominee zich beweegt en je vraagt maar hoe is het met je persoonlijk leven, ben jij een kind van God? Dan hoor ik er maar weinig zeggen, ja ik weet dat mijn Heiland leeft en ik weet dat ik hem toebehoor, of op een iets andere manier, je begrijpt wat ik bedoel. Maar jullie die het nu zo goed weten, weten jullie dat de Heere Jezus voor jou naar deze aarde kwam? Dat hij jou verlosser is? Of is dat een vreemde vraag, we kunnen maar beter spreken over de flanken en die is separerend, en daar wordt te weinig gewaarschuwd, die prediking is er niet weer, wel ds. Honkoop en Lamain enz toen was het er wel, maar zo als toen nee dat is er niet meer. Dat kunnen jullie nog dagen volhouden zo. Maar weet jij dat de Heere Jezus ook voor jou de weg naar het kruis is gegaan?
Dat is echt een misvatting
Leuk gevonden (alhoewel ik hem al vaker voorbij heb zien komen), maar je maakt hier een oneigenlijke tegenstelling.Toeschouwer schreef:Als lid van een PKN gemeente waag ik me uiteraard niet om mee te doen in deze discussie.
Het is inderdaad een verkeerde tegenstelling. Maar wie werkelijk in Christus vergeving heeft gekregen van zijn enorme zondenlast schreeuwt dat van de daken. Ook op een forum, als dat uitkomt. En dat moet in de toon van de discussie terugkomen.Tiberius schreef: Leuk gevonden ... en een bepaalde mate van vertrouwensband hebben.
Vind jijTiberius schreef:Leuk gevonden (alhoewel ik hem al vaker voorbij heb zien komen), maar je maakt hier een oneigenlijke tegenstelling.Toeschouwer schreef:Als lid van een PKN gemeente waag ik me uiteraard niet om mee te doen in deze discussie.
Want de kwesties (de flanken, etc) waar men zich hier mee bezig houdt, is precies datgene waarvoor dit (discussie-)forum is bedoeld.
Voor de vragen die jij stelt is uiteraard wel ruimte (en zo af en toe worden die hier wel eens gesteld), maar daar komt nooit veel response op. Omdat het persoonlijke zaken zijn, die zich niet zo lenen om op een openbaar forum neer te typen. Dan moet je toch echt meer in het persoonlijke contact met iemand treden en een bepaalde mate van vertrouwensband hebben.
Ik denk dat je het nu te simpel voorstelt, Marnix. De discussies lopen nu juist dikwijls over de vraag: wanneer héb je deel aan het heil? En dat kan wezenlijke verschillen aan het licht brengen, die niet zomaar af te doen zijn met "we dienen toch allemaal dezelfde God enz."Marnix schreef:Vind jijMaar dat zegt allicht meer over de kerkcultuur in de rechterflank. Ik hoop dat er toch niet zo'n vertrouwensband nodig is om te getuigen over het werk van Christus, ook in je eigen leven. Dan wordt evangeliseren wel erg lastig, tenzij het niet-gelovige vrienden betreft. En daarnaast, of er een vertrouwensband hier op het forum is, ik weet het niet... ik hoop van wel. Er is in ieder geval wel een band, ondanks onderlinge verschillen. We dienen toch allemaal dezelfde God, we zijn toch allemaal afhankelijk van het offer van dezelfde Christus?! Dan kan er toch geen sprake van zijn onderling wantrouwen? Ik ervaar die band wel en zie totaal geen redenen waarom we niet over die persoonlijke zaken zouden spreken. Wat hebben we dan te verliezen? En we getuigen toch niet over ons eigen kunnen, dan zou bescheidenheid nog een reden kunnen zijn, maar over Gods werk? Als we daarover praten is dat toch tot eer van Hem? Natuurlijk hoef je niet ieder detail te vertellen als als het gaat over wie God is in je leven, wat Hij doet, en over de verlossing door Christus, ook voor jou, waarom zou je daar dan niet over vertellen? Kan iemand me dat uitleggen want ik snap er niks van.
Volgens mij mogen we het namelijk van de daken schreeuwen.
Klopt. En hoe kan je dat dan zien? Een boom herken je aan de vruchten, een goede boom herken je aan zijn goede vruchten... Als iemand Gods kind is zie je dat aan hoe hij leeft en aan wat God Hem geeft. Christus noemt gelovigen "het licht der wereld" en als mensen dat zijn is dat ook te zien in hun daden en in hun navolging van Hem.Afgewezen schreef:Ik denk dat je het nu te simpel voorstelt, Marnix. De discussies lopen nu juist dikwijls over de vraag: wanneer héb je deel aan het heil? En dat kan wezenlijke verschillen aan het licht brengen, die niet zomaar af te doen zijn met "we dienen toch allemaal dezelfde God enz."Marnix schreef:Vind jijMaar dat zegt allicht meer over de kerkcultuur in de rechterflank. Ik hoop dat er toch niet zo'n vertrouwensband nodig is om te getuigen over het werk van Christus, ook in je eigen leven. Dan wordt evangeliseren wel erg lastig, tenzij het niet-gelovige vrienden betreft. En daarnaast, of er een vertrouwensband hier op het forum is, ik weet het niet... ik hoop van wel. Er is in ieder geval wel een band, ondanks onderlinge verschillen. We dienen toch allemaal dezelfde God, we zijn toch allemaal afhankelijk van het offer van dezelfde Christus?! Dan kan er toch geen sprake van zijn onderling wantrouwen? Ik ervaar die band wel en zie totaal geen redenen waarom we niet over die persoonlijke zaken zouden spreken. Wat hebben we dan te verliezen? En we getuigen toch niet over ons eigen kunnen, dan zou bescheidenheid nog een reden kunnen zijn, maar over Gods werk? Als we daarover praten is dat toch tot eer van Hem? Natuurlijk hoef je niet ieder detail te vertellen als als het gaat over wie God is in je leven, wat Hij doet, en over de verlossing door Christus, ook voor jou, waarom zou je daar dan niet over vertellen? Kan iemand me dat uitleggen want ik snap er niks van.
Volgens mij mogen we het namelijk van de daken schreeuwen.
Want de vraag dringt zich dan juist op: ís dat zo?