Bandbreedte rechterkant gereformeerde gezindte (vh: vdZwaag)

caprice

Bericht door caprice »

Hendrikus schreef:
caprice schreef:Johannes 't d Outrein:
Moet je toch om te beginnen z'n naam wel goed spellen :roll:
Sorry, typefoutje. :oops:
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

caprice schreef:
Hendrikus schreef:

Maar Johannes 'd Outrein kan ook hoor, naast 'De Outrein'.
dan zal de apostrof toch echt aan de andere kant van de d moeten staan, vriend
caprice

Bericht door caprice »

Hendrikus schreef:
caprice schreef:
Hendrikus schreef:

Maar Johannes 'd Outrein kan ook hoor, naast 'De Outrein'.
dan zal de apostrof toch echt aan de andere kant van de d moeten staan, vriend
:roll:

Zucht.

:mrgreen:
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Als lid van een PKN gemeente waag ik me uiteraard niet om mee te doen in deze discussie.
Wat me opvalt dat jullie allen het allemaal zo goed weten en toch enorme verschillen hebben, of valt dat eigenlijk wel mee?

Ik heb wel een vraag aan jullie, jullie zijn dogmatisch goed onderlegd en jullie weten allen hoe er gepreekt moet worden. Daar verschillen jullie wel over, dat worden jullie nooit met elkaar eens.
Ik spreek ook mensen uit jullie gemeenten GG, GGinned, als PKNer heb ik dan altijd het gevoel dat bij ons helemaal niks is.
Nu kom ik aan mijn vraag, velen van jullie die het zo goed weten hoe er gepreekt moet worden en precies kunnen aangeven in wat voor flank een dominee zich beweegt en je vraagt maar hoe is het met je persoonlijk leven, ben jij een kind van God? Dan hoor ik er maar weinig zeggen, ja ik weet dat mijn Heiland leeft en ik weet dat ik hem toebehoor, of op een iets andere manier, je begrijpt wat ik bedoel. Maar jullie die het nu zo goed weten, weten jullie dat de Heere Jezus voor jou naar deze aarde kwam? Dat hij jou verlosser is? Of is dat een vreemde vraag, we kunnen maar beter spreken over de flanken en die is separerend, en daar wordt te weinig gewaarschuwd, die prediking is er niet weer, wel ds. Honkoop en Lamain enz toen was het er wel, maar zo als toen nee dat is er niet meer. Dat kunnen jullie nog dagen volhouden zo. Maar weet jij dat de Heere Jezus ook voor jou de weg naar het kruis is gegaan?
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

Toeschouwer schreef:Als lid van een PKN gemeente waag ik me uiteraard niet om mee te doen in deze discussie.
Wat me opvalt dat jullie allen het allemaal zo goed weten en toch enorme verschillen hebben, of valt dat eigenlijk wel mee?

Ik heb wel een vraag aan jullie, jullie zijn dogmatisch goed onderlegd en jullie weten allen hoe er gepreekt moet worden. Daar verschillen jullie wel over, dat worden jullie nooit met elkaar eens.
Ik spreek ook mensen uit jullie gemeenten GG, GGinned, als PKNer heb ik dan altijd het gevoel dat bij ons helemaal niks is.
Nu kom ik aan mijn vraag, velen van jullie die het zo goed weten hoe er gepreekt moet worden en precies kunnen aangeven in wat voor flank een dominee zich beweegt en je vraagt maar hoe is het met je persoonlijk leven, ben jij een kind van God? Dan hoor ik er maar weinig zeggen, ja ik weet dat mijn Heiland leeft en ik weet dat ik hem toebehoor, of op een iets andere manier, je begrijpt wat ik bedoel. Maar jullie die het nu zo goed weten, weten jullie dat de Heere Jezus voor jou naar deze aarde kwam? Dat hij jou verlosser is? Of is dat een vreemde vraag, we kunnen maar beter spreken over de flanken en die is separerend, en daar wordt te weinig gewaarschuwd, die prediking is er niet weer, wel ds. Honkoop en Lamain enz toen was het er wel, maar zo als toen nee dat is er niet meer. Dat kunnen jullie nog dagen volhouden zo. Maar weet jij dat de Heere Jezus ook voor jou de weg naar het kruis is gegaan?
Je wil toch niet zeggen: ''Het gaat niet om de leer, maar om de Heer?"

Dat is echt een misvatting :?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Toeschouwer schreef:Maar weet jij dat de Heere Jezus ook voor jou de weg naar het kruis is gegaan?
het verschil tussen
och, mocht het nog eens komen staan te gebeuren

en

MIJN Heere en MIJN God
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Klaas-Jan schreef:
Toeschouwer schreef:Als lid van een PKN gemeente waag ik me uiteraard niet om mee te doen in deze discussie.

Je wil toch niet zeggen: ''Het gaat niet om de leer, maar om de Heer?"

Dat is echt een misvatting :?
Ik heb pas nog eens gelezen, hoe ds. R. Kok en dr. Steenblok uit de GG zijn verwijderd. Daar ging het dus om de leer, die gezien jullie discussie nu nog steeds doorgaat. Nu sterkte er mee, Dan gaat het toch om met jouw woorden te spreken wat mij betreft toch liever "om de Heer".
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Leuk gevonden (alhoewel ik hem al vaker voorbij heb zien komen), maar je maakt hier een oneigenlijke tegenstelling.

Want de kwesties (de flanken, etc) waar men zich hier mee bezig houdt, is precies datgene waarvoor dit (discussie-)forum is bedoeld.
Voor de vragen die jij stelt is uiteraard wel ruimte (en zo af en toe worden die hier wel eens gesteld), maar daar komt nooit veel response op. Omdat het persoonlijke zaken zijn, die zich niet zo lenen om op een openbaar forum neer te typen. Dan moet je toch echt meer in het persoonlijke contact met iemand treden en een bepaalde mate van vertrouwensband hebben.
Marco

Bericht door Marco »

Tiberius schreef: Leuk gevonden ... en een bepaalde mate van vertrouwensband hebben.
Het is inderdaad een verkeerde tegenstelling. Maar wie werkelijk in Christus vergeving heeft gekregen van zijn enorme zondenlast schreeuwt dat van de daken. Ook op een forum, als dat uitkomt. En dat moet in de toon van de discussie terugkomen.

On topic - waar ik ook niet veel te zoeken heb, dus ik houd het kort:
Het valt mij op dat de discussie zich erg toespitst op dominees. Ds. Kersten wordt aangehaald alsof hij een tweede bijbeltje geschreven had. Zestig jaar na zijn dood is het nog een argument: ds. Kersten zou dit-of-dat hebben gedaan. Hoe groot ook de verdienste van ds. Kersten geweest is, het klinkt toch wel als "Ik ben van Apollo, of van Paulus"...

Wat ook opvalt is dat het soms om een 'ik vind' discussie lijkt te gaan. Zondag 5: We kunnen het niet zelf. We hebben een Middelaar nodig. Eentje die écht mens en écht God is.
Daarin kun je drie nadrukken leggen (of nog wel meer). En nou gaat de discussie er over of er wel diep genoeg wordt stilgestaan bij het eerste voordat het over het tweede gaat. Staat ergens geschreven dat je minimaal een preek aan vraag en antwoord 12 moet besteden voordat je doorgaat naar 13 (of juist niet)? Of is dat het gevoel van de individuele gelovige?
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:

Leuk gevonden (alhoewel ik hem al vaker voorbij heb zien komen), maar je maakt hier een oneigenlijke tegenstelling.

Want de kwesties (de flanken, etc) waar men zich hier mee bezig houdt, is precies datgene waarvoor dit (discussie-)forum is bedoeld.
Voor de vragen die jij stelt is uiteraard wel ruimte (en zo af en toe worden die hier wel eens gesteld), maar daar komt nooit veel response op. Omdat het persoonlijke zaken zijn, die zich niet zo lenen om op een openbaar forum neer te typen. Dan moet je toch echt meer in het persoonlijke contact met iemand treden en een bepaalde mate van vertrouwensband hebben.
Vind jij ;) Maar dat zegt allicht meer over de kerkcultuur in de rechterflank. Ik hoop dat er toch niet zo'n vertrouwensband nodig is om te getuigen over het werk van Christus, ook in je eigen leven. Dan wordt evangeliseren wel erg lastig, tenzij het niet-gelovige vrienden betreft. En daarnaast, of er een vertrouwensband hier op het forum is, ik weet het niet... ik hoop van wel. Er is in ieder geval wel een band, ondanks onderlinge verschillen. We dienen toch allemaal dezelfde God, we zijn toch allemaal afhankelijk van het offer van dezelfde Christus?! Dan kan er toch geen sprake van zijn onderling wantrouwen? Ik ervaar die band wel en zie totaal geen redenen waarom we niet over die persoonlijke zaken zouden spreken. Wat hebben we dan te verliezen? En we getuigen toch niet over ons eigen kunnen, dan zou bescheidenheid nog een reden kunnen zijn, maar over Gods werk? Als we daarover praten is dat toch tot eer van Hem? Natuurlijk hoef je niet ieder detail te vertellen als als het gaat over wie God is in je leven, wat Hij doet, en over de verlossing door Christus, ook voor jou, waarom zou je daar dan niet over vertellen? Kan iemand me dat uitleggen want ik snap er niks van.

Volgens mij mogen we het namelijk van de daken schreeuwen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Wat ik wel moet erkennen is dat Toeschouwer een punt heeft.
We kunnen redeneren over een weg van recht, de mate van ontdekking en de levensstijl die daar uit voort zou moeten vloeien , maar als we zelf niets van genade kennen zijn dat dode woorden door vijanden van eenzijdige genade gesproken.

Mag men dan niets zeggen ?
Natuurlijk kunnen we met een historieel geloof een heleboel weten, we mogen letten op de vruchten , ja we mogen zelfs aan Gods kinderen vragen waarom ze iets wel of niet doen.
Maar om Avondmaalgangers te veroordelen en zelf rustig , eerlijk onbekeerd blijven zitten is een grote zonde.

Deze farizeistische houding is een gruwel in Gods ogen en de farizeers werden zelf witgepleisterde graven genoemd.
Paulus werd verweten te vrij te zijn en zich niet genoeg aan te passen aan de wetten van Mozes.
Laten we nu eens stoppen met al deze veroordelende gedachten.
Het blijven zitten bij het HA is een net zo een grote zonde als zonder Goddelijk recht aan te zitten om zo een oordeel te eten en te drinken.
Dat besef zijn we kwijtgeraakt.
Als we daar een indruk van hebben, als we zien dat Gods Volk zich mag spijzen en laven aan de Heilige dis, door God zelf genodigd : "Doe dat tot Mijn gedachtenis" , dan gaat de hand op de mond.
Als we dan blijven zitten , en we zullen op dat moment sterven , dan erkennen we dat er geen toekomst voor ons is weggelegd, dat we Jezus niet kennen , dat we geen lust hebben in Zijn dood, en dat we actief Christus verwerpen : "aan de kennis van Uw wegen hebben wij geen lust ", we doen hier mee hetzelfde als de krijgslieden die Hem bespuwden en in het gezicht hebben geslagen.

Dat is de toestand van ons arglistig hart , als we onder de nodiging van het Evangelie, en de lokking van die Dierbare Middelaar, ons niet bekeren en ook als we blijven zitten, als we genodigd worden om tot Hem te komen en om Hem te belijden.

Weg met die verwerpelijke "eerlijk onbekeerd zijn" gedachte !!
Als dit gaat wegen , dan houden we onze mond, dan kan iedereen zalig worden behalve ik , dan wordt het werkelijk geleerd dat het recht zou zijn dat Hij nooit meer naar mij zou omzien, vanwege onze persoonlijke zonden en misdaden.
Maar dan leren we het ook af om anderen te be- en veroordelen.
Dan is er een zuchten en een kermen , och dat ik Hem kenne moge, en wat een wonder als dan, ondanks alle zonden en afmakingen , er een gewillige Zaligmaker wordt aangeboden.
Als er dan gepredikt mag worden : Komt dan alle herwaarts , die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven .
Als er dan gepreekt mag worden , Wend u naar mij toe , o alle gij einden der aarde, want Ik ben God en niemand meer.
Als we dan mogen horen : Wie tot Mij komt zal ik geenszins uitwerpen !

Dan mogen we in dat rijke aanbod ,uit genade, Christus door het geloof omhelzen !
Dan moeten we het uitroepen, anders zouden de stenen gaan spreken : Hij de mijne en ik de Zijne. Wat een wonder van onuitsprekelijke genade, wat een ruimte en wat een volheid.
Dan geen gedachten meer over allerlei dogmatische getheologiseer, maar dan maar een begeerte om Hem te belijden en Zijn eer te bedoelen.
Om dan ook tot Zijn eer en versterking van onze zielen het HA te mogen gebruiken , met die wondere bemoediging en vertroosting uit het formulier : Ik voor u, daar gij anders de eeuwige dood had moeten sterven, om door deze woorden vermaand en verzekerd te worden !

Dan letten we niet op anderen , maar dan zien we op naar Hem , Die dan ons leven is.
Kennen wij dit leven al ?
Het is nog te verkrijgen, en wat een wonder : onvoorwaardelijk, er hoeft nu niets van ons bij !
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik zou het wel eens mooi vinden als een discussie zou worden afgesloten met een: "Maar ik heb Jezus als mijn Verlosser" en dat die ander dan zegt: "ik ook" en dat ze dan samen besluiten met een "geliefde broeder/zuster, hierover komen we samen niet uit, maar laten we samen God prijzen om onze verlossing"
En, wat mij betreft hoef je niet uitgebreid een bekeringsgeschiedenis hier op het forum te vermelden,maar een kort: Ja, ik geloof, moet toch wel kunnen?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:Vind jij ;) Maar dat zegt allicht meer over de kerkcultuur in de rechterflank. Ik hoop dat er toch niet zo'n vertrouwensband nodig is om te getuigen over het werk van Christus, ook in je eigen leven. Dan wordt evangeliseren wel erg lastig, tenzij het niet-gelovige vrienden betreft. En daarnaast, of er een vertrouwensband hier op het forum is, ik weet het niet... ik hoop van wel. Er is in ieder geval wel een band, ondanks onderlinge verschillen. We dienen toch allemaal dezelfde God, we zijn toch allemaal afhankelijk van het offer van dezelfde Christus?! Dan kan er toch geen sprake van zijn onderling wantrouwen? Ik ervaar die band wel en zie totaal geen redenen waarom we niet over die persoonlijke zaken zouden spreken. Wat hebben we dan te verliezen? En we getuigen toch niet over ons eigen kunnen, dan zou bescheidenheid nog een reden kunnen zijn, maar over Gods werk? Als we daarover praten is dat toch tot eer van Hem? Natuurlijk hoef je niet ieder detail te vertellen als als het gaat over wie God is in je leven, wat Hij doet, en over de verlossing door Christus, ook voor jou, waarom zou je daar dan niet over vertellen? Kan iemand me dat uitleggen want ik snap er niks van.

Ik denk dat je het nu te simpel voorstelt, Marnix. De discussies lopen nu juist dikwijls over de vraag: wanneer héb je deel aan het heil? En dat kan wezenlijke verschillen aan het licht brengen, die niet zomaar af te doen zijn met "we dienen toch allemaal dezelfde God enz."
Want de vraag dringt zich dan juist op: ís dat zo?
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
Marnix schreef:Vind jij ;) Maar dat zegt allicht meer over de kerkcultuur in de rechterflank. Ik hoop dat er toch niet zo'n vertrouwensband nodig is om te getuigen over het werk van Christus, ook in je eigen leven. Dan wordt evangeliseren wel erg lastig, tenzij het niet-gelovige vrienden betreft. En daarnaast, of er een vertrouwensband hier op het forum is, ik weet het niet... ik hoop van wel. Er is in ieder geval wel een band, ondanks onderlinge verschillen. We dienen toch allemaal dezelfde God, we zijn toch allemaal afhankelijk van het offer van dezelfde Christus?! Dan kan er toch geen sprake van zijn onderling wantrouwen? Ik ervaar die band wel en zie totaal geen redenen waarom we niet over die persoonlijke zaken zouden spreken. Wat hebben we dan te verliezen? En we getuigen toch niet over ons eigen kunnen, dan zou bescheidenheid nog een reden kunnen zijn, maar over Gods werk? Als we daarover praten is dat toch tot eer van Hem? Natuurlijk hoef je niet ieder detail te vertellen als als het gaat over wie God is in je leven, wat Hij doet, en over de verlossing door Christus, ook voor jou, waarom zou je daar dan niet over vertellen? Kan iemand me dat uitleggen want ik snap er niks van.

Ik denk dat je het nu te simpel voorstelt, Marnix. De discussies lopen nu juist dikwijls over de vraag: wanneer héb je deel aan het heil? En dat kan wezenlijke verschillen aan het licht brengen, die niet zomaar af te doen zijn met "we dienen toch allemaal dezelfde God enz."
Want de vraag dringt zich dan juist op: ís dat zo?
Klopt. En hoe kan je dat dan zien? Een boom herken je aan de vruchten, een goede boom herken je aan zijn goede vruchten... Als iemand Gods kind is zie je dat aan hoe hij leeft en aan wat God Hem geeft. Christus noemt gelovigen "het licht der wereld" en als mensen dat zijn is dat ook te zien in hun daden en in hun navolging van Hem.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
WSO

Bericht door WSO »

Geloof ik ook.

Het is de vraag of te zíen is of dat Jolanda, afgewezen, Marnix, Wilhelm,wso een kind van God is.

En niet of de één wel het goede geheim onder zijn pet heeft en de ander niet. Of bij forumgenoten of other gesprexpartners de juist toon treft of de juiste snaar aanraakt.
Plaats reactie