Voeding in het gezin
-
Re: Voeding in het gezin
Groenten kopen we gewoon bij de groente boer. Ook bezoeken we af en toe de markt. Dat is het lekkerste en het gezondste en vaak ook wel best voordelig. Zo had ik eens voor een euro 5 courgettes !
Kopen jullie een verpakking, zoals vlees of voorgesneden fruit, die bol-strak staat?
Ik stond net bij de kassa achter een mevrouw, die 2 stukjes vlees, afgeprijsd, had, maar ik zag dat de folie helemaal bol en strak stond.
Dus ik vroeg aan haar: mevrouw, heeft u dat gezien? Lijkt mij niet goed meer.
Caissiere meteen: dat kan geen kwaad, dit verpakken wij niet zelf en dat staat wel vaker bol.
Maar mevrouw ging toch twijfelen.
Ze wilde het uiteindelijk ruilen en liep terug naar de vleesafd. waar de chef zei dat hij dit meteen ging weggooien.
Er lagen geen afgeprijsde verpakkingen meer, maar persoonlijk zou ik niet graag voor een euro of 2 besparing een voedselvergiftiging oplopen en zij dus ook niet.
Wel vreemd dat het kassameisje dat niet wist en het tegenovergestelde zat te beweren.
Krijgen die meisjes geen instructies?
Ik stond net bij de kassa achter een mevrouw, die 2 stukjes vlees, afgeprijsd, had, maar ik zag dat de folie helemaal bol en strak stond.
Dus ik vroeg aan haar: mevrouw, heeft u dat gezien? Lijkt mij niet goed meer.
Caissiere meteen: dat kan geen kwaad, dit verpakken wij niet zelf en dat staat wel vaker bol.
Maar mevrouw ging toch twijfelen.
Ze wilde het uiteindelijk ruilen en liep terug naar de vleesafd. waar de chef zei dat hij dit meteen ging weggooien.
Er lagen geen afgeprijsde verpakkingen meer, maar persoonlijk zou ik niet graag voor een euro of 2 besparing een voedselvergiftiging oplopen en zij dus ook niet.
Wel vreemd dat het kassameisje dat niet wist en het tegenovergestelde zat te beweren.
Krijgen die meisjes geen instructies?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-
Als het bol staat is het inderdaad niet goed. Dan is er iets gaan gisten of broeien, en ontstaat er CO2. In normale producten gebeurt dat niet.
Van het kassameisje kun je niet verwachten dat ze dit weet (het zou leuk zijn, maar je kunt die meisjes niet alles instrueren, daar zijn ze niet voor). Wat je wel kunt verwachten, is dat ze in ieder geval niet het tegendeel beweert...
Van het kassameisje kun je niet verwachten dat ze dit weet (het zou leuk zijn, maar je kunt die meisjes niet alles instrueren, daar zijn ze niet voor). Wat je wel kunt verwachten, is dat ze in ieder geval niet het tegendeel beweert...

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Daar gaat onze rode kool OrchOrchidee schreef:Je kan ook "de andere kant" op slaan![]()
http://www.cip.nl/artikel/46300/God-gaf ... uit-liefde

Apart idee, dat groenten uit een potje on-Bijbels zouden zijn
.
Sowieso sluipen er opmerkelijke denkpatronen binnen in het wereldje van de voedingsfreaks. Hoe plantaardiger, hoe gezonder, lijkt het credo te zijn. Terwijl je mensen zienderogen ziet aftakelen als ze steeds meer dierlijke producten elimineren.
Volgens mij hebben dierlijke producten veel meer voedingswaarde dan menig plantaardige voeding. Alleen we moeten af van die ellendige industrie. En wat meer rauwe zuivel eten.

Sowieso sluipen er opmerkelijke denkpatronen binnen in het wereldje van de voedingsfreaks. Hoe plantaardiger, hoe gezonder, lijkt het credo te zijn. Terwijl je mensen zienderogen ziet aftakelen als ze steeds meer dierlijke producten elimineren.
Volgens mij hebben dierlijke producten veel meer voedingswaarde dan menig plantaardige voeding. Alleen we moeten af van die ellendige industrie. En wat meer rauwe zuivel eten.
In de Bijbel hadden ze inderdaad nog geen potjesfabrieken of diepvriezers Freek.freek schreef:Apart idee, dat groenten uit een potje on-Bijbels zouden zijn.

Maar nooit geweten dat een boterham met hagelslag onbijbels zou zijn.
Probleem met brood is dat we het niet meer maken zoals het ooit gemaakt werd. Door er de tijd voor te nemen, zodat de voedingswaarde volledig tot z'n recht komt tijdens het bakproces. En dat tarwe behoorlijk gemanipuleerd is.Mara schreef:In de Bijbel hadden ze inderdaad nog geen potjesfabrieken of diepvriezers Freek.freek schreef:Apart idee, dat groenten uit een potje on-Bijbels zouden zijn.
Volgens mij hebben dierlijke producten veel meer voedingswaarde dan menig plantaardige voeding. Alleen we moeten af van die ellendige industrie. En wat meer rauwe zuivel eten.![]()
Toch zal het niet meevallen om "oerbrood" en ander voedingswaren te moeten eten. Dat zijn wij niet meer gewend en ook ons lichaam is er niet meer op ingesteld, vrees ik.freek schreef:Probleem met brood is dat we het niet meer maken zoals het ooit gemaakt werd. Door er de tijd voor te nemen, zodat de voedingswaarde volledig tot z'n recht komt tijdens het bakproces. En dat tarwe behoorlijk gemanipuleerd is.Mara schreef:In de Bijbel hadden ze inderdaad nog geen potjesfabrieken of diepvriezers Freek.freek schreef:Apart idee, dat groenten uit een potje on-Bijbels zouden zijn.
Volgens mij hebben dierlijke producten veel meer voedingswaarde dan menig plantaardige voeding. Alleen we moeten af van die ellendige industrie. En wat meer rauwe zuivel eten.![]()
Maar dat er teveel met voedsel geknoeid wordt, ben ik zeker met je eens!
Het voorverpakte brood in de supermarkt is amper nog brood te noemen, het smaakt nergens naar en je moet er de dubbele hoeveelheid van eten, wil het nog een beetje voeden.
En als iemand het licht gaat zien, wat betreft voeding, wordt er vaak zo doorgeslagen.
Alles wordt rigoureus geschrapt en men gaat aan de zelfgemaakte broodsmeersels, groenvoer, granen en zaden.
Ik merk zelf dat mijn smaak veranderd is, gedurende de jaren.
Ik was vroeger verzot op alles wat zout, vet en zoet was en ik lustte veel en graag. Ik had geen probleem met gewicht.
Maar naarmate je ouder wordt, merk je zelf wel dat dat niet gezond is, dus ik ben met alles geminderd.
Maar om nu te zeggen dat een boterhammetje met hagelslag af en toe dan niet meer zou mogen, sorry, dat gaat mij te ver.
Ik heb ook een tijdje broodloos gegeten. Wat ik alternatief at voedde beter, maar was ook erg veel werk en ik vond het niet altijd lekker. Nu varieer ik vooral (rogge- en speltbrood) en maak ik het vaak zelf of ik haal het bij een plaatselijke bakker die authentiek brood maakt. Grappige is dat ik nu met twee sneetjes gewoon vol zit. Blijkbaar is fabrieksbrood stukken minder voedzaam.
Zeker en ik haal meestal een heel ongesneden brood. Als je het zelf snijdt, zijn de boterhammen meestal ietsje dikker.freek schreef:Ik heb ook een tijdje broodloos gegeten. Wat ik alternatief at voedde beter, maar was ook erg veel werk en ik vond het niet altijd lekker. Nu varieer ik vooral (rogge- en speltbrood) en maak ik het vaak zelf of ik haal het bij een plaatselijke bakker die authentiek brood maakt. Grappige is dat ik nu met twee sneetjes gewoon vol zit. Blijkbaar is fabrieksbrood stukken minder voedzaam.
Zodoende eet je ook minder beleg.
Rogge heb ik al vaak geprobeerd, maar ik lust het echt niet. Ik vind het zo zuur en bitter (kan dat tegelijk

Wel als het in 4granenbrood verwerkt zit.
Waarom er dan zo negatief over gedaan word snap ik niet zo.
Ik ben blij dat wij verder gingen kijken op het gebied van voeding. Ik mag heel veel niet, of ik moet zeggen ik kan heel veel niet verdragen of ik word er ziek van. Dan ga je op zoek naar alternatieven en maak je veel dingen zelf. Bijv. pindakaas, het enige wat je nodig heb zijn: pinda's, klein beetje zout en wat vocht (ik gebruik een klein beetje kokosolie). In de meeste supermarkt pindakaas zit behoorlijk wat suiker in.
Ik ben blij dat wij verder gingen kijken op het gebied van voeding. Ik mag heel veel niet, of ik moet zeggen ik kan heel veel niet verdragen of ik word er ziek van. Dan ga je op zoek naar alternatieven en maak je veel dingen zelf. Bijv. pindakaas, het enige wat je nodig heb zijn: pinda's, klein beetje zout en wat vocht (ik gebruik een klein beetje kokosolie). In de meeste supermarkt pindakaas zit behoorlijk wat suiker in.
Volgens mij is de Friesche variant zuur. De Brabantse of Gelderse minder zuur. Moet je maar eens checken. Roggebrood wordt op heel andere manier gemaakt dan regulier brood. Mede daardoor de hoge voedzaamheid.Mara schreef:Zeker en ik haal meestal een heel ongesneden brood. Als je het zelf snijdt, zijn de boterhammen meestal ietsje dikker.freek schreef:Ik heb ook een tijdje broodloos gegeten. Wat ik alternatief at voedde beter, maar was ook erg veel werk en ik vond het niet altijd lekker. Nu varieer ik vooral (rogge- en speltbrood) en maak ik het vaak zelf of ik haal het bij een plaatselijke bakker die authentiek brood maakt. Grappige is dat ik nu met twee sneetjes gewoon vol zit. Blijkbaar is fabrieksbrood stukken minder voedzaam.
Zodoende eet je ook minder beleg.
Rogge heb ik al vaak geprobeerd, maar ik lust het echt niet. Ik vind het zo zuur en bitter (kan dat tegelijk)
Wel als het in 4granenbrood verwerkt zit.
Die mevrouw mag van mij best haar standpunt hebben over eten. Ik vind het prima als mensen belang hechten aan gezond eten, of het leuk vinden om dingen zelf te maken en zo gezonder te leven. Maar ik vind het niet prima als er een elfde gebod van wordt gemaakt: 'Gij zult geen hagelslag eten' of iets dergelijks.Lassie schreef:Waarom er dan zo negatief over gedaan word snap ik niet zo.
Die mevrouw had een duidelijk probleem met eten. Het tastte haar gezondheid aan. Knap dat ze de knop heeft weten om te zetten. Maar je ziet wel vaker dat mensen dan een beetje doorslaan.
Het hangt allemaal vooral af van het patroon waarin je zit. Ik ben ook wel een beetje een freak, in elk geval voor mezelf. En ik maak me zorgen als ik zie wat anderen soms eten, of wat ze allemaal níet eten. Maar binnen een gezond eetpatroon past m.i. ook wel een laagje hagelslag op een goeie boterham. (Als er maar echte boter opzetZita schreef:Die mevrouw mag van mij best haar standpunt hebben over eten. Ik vind het prima als mensen belang hechten aan gezond eten, of het leuk vinden om dingen zelf te maken en zo gezonder te leven. Maar ik vind het niet prima als er een elfde gebod van wordt gemaakt: 'Gij zult geen hagelslag eten' of iets dergelijks.Lassie schreef:Waarom er dan zo negatief over gedaan word snap ik niet zo.
Die mevrouw had een duidelijk probleem met eten. Het tastte haar gezondheid aan. Knap dat ze de knop heeft weten om te zetten. Maar je ziet wel vaker dat mensen dan een beetje doorslaan.