TV en DVD bezit

Heeft uw gezin TV of DVD, of beide?

Wij hebben geen TV, en ook geen speelfilms op DVD
31
35%
Wij hebben geen TV, maar wel speelfilms op DVD
27
31%
Wij hebben wel TV, maar geen speelfilms op DVD
8
9%
Wij hebben allebei
22
25%

Totaal aantal stemmen: 88

Ander

Bericht door Ander »

Jacc schreef:Kinderen opvoeden in verantwoord mediagebruik doe je met de bijbehorende apparatuur.
Kinderen opvoeden in het afwijzen van mediagebruik doe je zonder apparatuur, al is dit in Nederland onmogelijk omdat kinderen op school niet meer zonder media werken.
De enigste optie is een soort Amish gemeenschap oprichten.
Daar wordt het misschien inderdaad tijd voor ja...

Over media gesproken: het is wel degelijk om kinderen op te voeden zonder DVD en TV. Uiteraard. Je hebt het nu over internet. De scholen hebben daar een grote verantwoordelijkheid in. Gelukkig zijn er initiatieven als kliksafe.

Het argument als zou kinderen opvoeden zonder DVD en TV (want daar gaat het in dit topic over) omdat alle kinderen en scholen er gebruik van maken is wel erg zwak.

Sodom en Gomorra binnenhalen met kliksafe is erg lastig volgens mij, met filternet gaat dat nog heel aardig ja.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ander schreef:Sodom en Gomorra binnenhalen met kliksafe is erg lastig volgens mij.
Nu las ik het volgende op tweakers.net:
"Ik kan inmiddels om de filter van kliksaf heen komen d.m.v. een proxy sever op mijn pc, dat weten ze ook, maar ze houden het abbo toch gewoon."
&
"Mijn isp blokeerd het bitorrent verkeer helemaal, gelukkig zit er een encryptiemogelijkheid op Utorrent en dat komt er dus wel goed door."
Jacc

Bericht door Jacc »

Hallo Ander,

Zelf heb ik ervoor gekozen om mijn kinderen met media op te voeden, hoe moeilijk dat ook soms is.
De ontwikkelingen gaan snel en sluipenderwijs op dit gebied en ik denk dat een vinger aan de pols het beste is.
Het zal onontkoombaar dat je met media in aanraking komt, tv/film kijken op je mobieltje/pda is al mogelijk.
En een internetfilter is nooit 100%. (zie posting Kaw)
En ja, wij struikelen alle in vele, maar het beste filter voor de echte en virtuele wereld is een levend geloof in en een vast vertrouwen op Christus.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ander schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Kortom, ga eens rustig bij jezelf te rade waarom je iets wel/niet doet en of je het vaak gaat gebruiken, of je het geld er voor (over) hebt, etc. Jouw vraag vind ik eigenlijk op dezelfde lijn staan als: moet ik een tweede auto aanschaffen (terwijl het ons al jaren gelukt is om het met een auto te doen)
Oké, dat zegt iets over jouw manier van keuzes maken. Ik vind de vergelijking wel wat mank gaan: een tweede auto is soms handig om te hebben, je loopt er tegen aan dat het soms vervelend is één auto te hebben. Je hebt dus een klein of een groot probleem en aan de hand daarvan besluit je wel of geen tweede auto te kopen.

Waar loop je tegenaan om het besluit te nemen TV/DVD in huis te halen. Welke afweging maak je dan? Wat kan het nut zijn om het in huis te halen. Welk klein of groot probleem heb ik om tot de keuze te komen TV/DVD te nemen?

Het opvallende is overigens wel, dat zul je begrijpen, dat een tweede auto of TV/DVD ook een principieel verschil kan zijn wat ik bij jou niet lees.

Ik begrijp dat het een lastige vraag kan zijn. Met name als je helemaal gewend bent aan het gebruik van TV/DVD.
Bij mij is er ook geen principieel verschil tussen beide. Beide zijn voor mij een luxe-artikel.
Voor jou is er wel een principieel verschil, dat merk ik aan je postings. Dat ligt denk ik ook aan opvoeding en omgeving.
Wat ik als laatste wil stellen is: verwacht je van jezelf dat je er verantwoord mee om kan gaan en als blijkt dat dat niet lukt, je bereid bent het weg te doen? Want dat geldt voor al ons bezit, het mag niet de plek innemen van God en godsdienst!!
Nogmaals, als je bij jezelf het gevoel hebt niets te missen, moet je niet over zo'n vraag nadenken. Heb je dat gevoel echter wel, neem dan ook deze overwegingen mee in je gedachte. Ik ga jou niet overtuigen dat jet TV/DVD MOET aanschaffen, die keuze ligt bij jou!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ander

Bericht door Ander »

JolandaOudshoorn schreef: Nogmaals, als je bij jezelf het gevoel hebt niets te missen, moet je niet over zo'n vraag nadenken.
Dit is juist het lastige, door de wereld om je heen wordt je gedwongen erover na te denken.

Jacc, het beste filter is een levend geloof. Zeker. Ik ben bang dat deze opmerking misbruikt wordt door te stellen dat als je een levend geloof hebt alles bijna kan. Een soort antinomianisme zeg maar. Al redenerend komen we tot de conclusie dat veel kan.

Helaas wordt er vanuit de kerken erg weinig actie ondernomen over dit onderwerp. Ds. Meeuse heeft onlangs in een interview gezegd dat we speelfilms radicaal moeten blijven afwijzen. Ik ben het daar mee eens. Ik ben er van overtuigd dat wanneer je jezelf leert kennen als iemand die geneigd is tot alle kwaad dat je zorgvuldig omgaat met mediagebruik en de goede filters gebruikt als middel om je verre te houden van de zonde waarmee de moderne media doordrenkt zijn. Tegenwoordig wordt er veel te makkelijk over gedaan.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Dit is mijn positie, wat betreft speelfilms. Sorry, maar het is in het engels:

The Evil of Drama
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ander

Bericht door Ander »

Bert Mulder schreef:Dit is mijn positie, wat betreft speelfilms. Sorry, maar het is in het engels:

The Evil of Drama
Jammer Bert, ik snap daar geen hout van. Ziet er wel interessant uit. Misschien kun je het even vertalen? :wink:
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Ander schreef:
Bert Mulder schreef:Dit is mijn positie, wat betreft speelfilms. Sorry, maar het is in het engels:

The Evil of Drama
Jammer Bert, ik snap daar geen hout van. Ziet er wel interessant uit. Misschien kun je het even vertalen? :wink:
Bij gelegenheid graag. Komt erop neer, dat speelfilms, en het toneelspel in het algemeen, fout en zondig is. Zelfs al zo het een zogenaamde 'goede film' zijn.

Zo werd dit historisch altijd afgekeurd, met name door Tertullian, Farel, Calvijn. In 1928 besliste de synode van de Christian Reformed Church hun gemeenten te waarschuwen tegen het kwaad van het toneelspel in bioscopen. Het kwam daar ook weer ten sprake in 1966, toen de synode daar aanwees dat al drama de zonde bevorderd en de 'antithese, aanvalt, de wereldgelijkvormigheid bewerkt.

Drama is niet hetzelfde als verbeelding, zoals bijvoorbeeld de gelijkenisssen in de Bijbel. Ook is drama niet hetzelfde als imitatie, zoals bijvoorbeeld een kind kan spelen.

Maar drama, toneelspelen, is dat men de natuur en persoon van een ander aaaanneemt. Het gaat veel verder dan verbeelding of imitatie. Drama is dat men probeert iemand anders te zijn. Dus het woord dat het het beste beschrijft is impersonatie.

Het antwoord van de Bijbel is:

Het valt de soevereiniteit Gods aan.
Het valt de leer van zonde en totale verdorvenheid aan, door met zonde te spelen.
Het valt de leer van soevereine genade aan.
Het valt de antithese aan
Het is tegen het 9e gebod
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
JolandaOudshoorn

Ander schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Nogmaals, als je bij jezelf het gevoel hebt niets te missen, moet je niet over zo'n vraag nadenken.
Dit is juist het lastige, door de wereld om je heen wordt je gedwongen erover na te denken.
Eerlijk gezegd snap ik deze redenering niet. Zeker omdat jij het als principieel standpunt ziet. Dan juist zou je moeten zeggen en denken: al heeft de hele wereld TV/DVD in huis, dan wil ik het nog niet. Belangrijk is natuurlijk wel dat je voor jezelf weet waarom niet!! Maar ik neem aan dat jij daar je redenen voor hebt (anders is het geen principieel standpunt)
Ander

Bericht door Ander »

Heel eenvoudig Jolanda.
Inderdaad, TV komt er bij mij niet in. Ik zie best wel goede dingen in een TV en in een vakantiehuis kijk ik graag naar journaal, elfde uur e.d., reuze interessant maar ik zou voor geen lief ding zo'n apparaat in mijn huiskamer hebben staan. Dit standpunt is al eerder verwoord door iemand elders op dit forum.

DVD/internet ligt toch wat lastiger. Helaas, helaas is het kijken van speelfilms doorgedrongen in de reformatorische gezindte. Zonde is geen zonde meer. Ook binnen de kerkelijke gemeente waar ik bij hoor. Dat betekent dat vriendjes/vriendinnetjes van mijn kinderen wel DVD mogen kijken en vrij op internet mogen en mijn kinderen mogen dat niet! Dan komt de moeilijkheid. Ja maar, papa, bij die en die mag het wel en die zijn toch ook van onze kerk. Daarom wordt ik gedwongen om een afweging te maken wat wel en niet mag. Ik ben er niet klaar mee door te zeggen: ik accepteer geen DVD's in mijn huis...
Jacc

Bericht door Jacc »

Beste Ander,
Jacc, het beste filter is een levend geloof. Zeker. Ik ben bang dat deze opmerking misbruikt wordt door te stellen dat als je een levend geloof hebt alles bijna kan. Een soort antinomianisme zeg maar. Al redenerend komen we tot de conclusie dat veel kan.
Deze opmerking heb ik niet gemaakt met de gedachte dat alles moet kunnen, zeer zeker niet. En ik ben het met je eens dat er weinig actie ondernomen wordt omdat men blijkbaar de (in de praktijk inmiddels achterhaalde) regel omtrent afwijzen van tv-bezit voldoende acht.
Ander

Bericht door Ander »

Jacc schreef:Beste Ander,
Deze opmerking heb ik niet gemaakt met de gedachte dat alles moet kunnen, zeer zeker niet. En ik ben het met je eens dat er weinig actie ondernomen wordt omdat men blijkbaar de (in de praktijk inmiddels achterhaalde) regel omtrent afwijzen van tv-bezit voldoende acht.
Al is op de laatste synode van de GG (of het moet nog gebeuren) er wel sprake van (geweest) dat TV-bezit gelijk staat aan het hebben van open internet. Volkomen logisch natuurlijk.
Jacc

Bericht door Jacc »

Het verantwoordelijk gebruiken van moderne media lijkt me een veel beter standpunt.

Open internet hoef je niet gelijk te stellen met tv want ook met filter is het technisch gezien 1 pot nat ongeacht welk filter er ook op zit.
DVD kijken, internet gebruik en tv kijken is technisch gezien allemaal hetzelfde en het duurt geen 10 jaar voor je alles in 1 apparaat in je zak kan steken.
De tv wordt als ijkpunt genomen terwijl het technisch gezien al helemaal geen ijkpunt meer kan zijn door het samenvloeien met internet.
JolandaOudshoorn

Ander schreef:Heel eenvoudig Jolanda.
Inderdaad, TV komt er bij mij niet in. Ik zie best wel goede dingen in een TV en in een vakantiehuis kijk ik graag naar journaal, elfde uur e.d., reuze interessant maar ik zou voor geen lief ding zo'n apparaat in mijn huiskamer hebben staan. Dit standpunt is al eerder verwoord door iemand elders op dit forum.

DVD/internet ligt toch wat lastiger. Helaas, helaas is het kijken van speelfilms doorgedrongen in de reformatorische gezindte. Zonde is geen zonde meer. Ook binnen de kerkelijke gemeente waar ik bij hoor. Dat betekent dat vriendjes/vriendinnetjes van mijn kinderen wel DVD mogen kijken en vrij op internet mogen en mijn kinderen mogen dat niet! Dan komt de moeilijkheid. Ja maar, papa, bij die en die mag het wel en die zijn toch ook van onze kerk. Daarom wordt ik gedwongen om een afweging te maken wat wel en niet mag. Ik ben er niet klaar mee door te zeggen: ik accepteer geen DVD's in mijn huis...
Daarom is het goed dat jij voor jezelf heel duidelijk hebt waarom wel/niet. Want alleen "het mag niet, punt uit" is geen verantwoording afleggen, hoe makkelijk dat ook lijkt. Pas als jij voor jezelf duidelijk hebt waaromje iets wel/niet doet, kan je dat ook overbrengen naar je kinderen.
Dat dit niet eenvoudig is, weet ik wel, ik heb zelf ook deze dilemma's, hetzij op een heel andere gebieden wellicht. Het klinkt misschien cliche, maar ga er mee met God in gesprek. Veel sterkte met het afwegen van je keuzes en het verantwoorden daarvan.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Jacc schreef:Het verantwoordelijk gebruiken van moderne media lijkt me een veel beter standpunt.

Open internet hoef je niet gelijk te stellen met tv want ook met filter is het technisch gezien 1 pot nat ongeacht welk filter er ook op zit.
DVD kijken, internet gebruik en tv kijken is technisch gezien allemaal hetzelfde en het duurt geen 10 jaar voor je alles in 1 apparaat in je zak kan steken.
De tv wordt als ijkpunt genomen terwijl het technisch gezien al helemaal geen ijkpunt meer kan zijn door het samenvloeien met internet.
Jacc, ben het niet met je eens. Degene die het filter op de PC zet die kan het er ook weer afhalen, zo simpel is het inderdaad. Maar daar gaan we even niet van uit. Je kan ook een TV in een "ouderlingenkastje" hebben staan, of op je slaapkamer. Dan zal er ook nooit een haan naar kraaien. Maar internet met filter voldoet wel degelijk om niet bij de grootste troep te komen. Het enkele gegeven dat er ingewijden zijn met meer dan gemiddelde kennis die dat filter kunnen kraken maakt het filter nog niet nutteloos. Ik denk wel dat media steeds meer integreren maar dat hoeft niet zo'n probleem te zijn. Het is nu namelijk ook geen probleem indien je een filter gebruikt. Op internet kun je bijna alle TV-programma's zien met open internet. In die zin zit de TV wel in je PC. Maar zoals gezegd, met een goed filter kun je bij datgene wat troep en entertainment is niet komen. TV en PC blijven ook naar hun aard onderscheiden. Ik zie nog niet zo snel iemand met een toetsenbord voor de TV een verslag typen, midden in de huiskamer. Dus in die zin ook al integreert alles, echt veel consequenties zal dat niet hebben. Overigens vind ik wel eens dat er vanaf de kansel een overdreven hype is tegen "moderne media op de mobiele telefoon". TV kijken op je mobiel blijkt gewoon niet praktisch, omdat het miniatuur is. En ook internetten kan wel maar is niet praktisch.
Plaats reactie